Auteur Topic: Motorfiets trailer bouwen  (gelezen 3421 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline honda2x

Motorfiets trailer bouwen
« Gepost op: 05 december 2018, 00:25 »
Oké  ik ga toch maar beginnen met de motor trailer   ;) dus  de oude slopen  en de overtollig materialen te verwijderen .

Om hem tijdelijk te stallen  voor het hergebruik  en hem te gebruiken voor een tijdelijk periode
voor dat ik aan de andere zou beginnen zou eerst mijn  ( garage vloer opknappen )

 Maar daar moest ik te veel aan verhapstukken  zoals  mistlamp en kenteken verlichting aan brengen en noch wat de andere zaken  om hem voor de wet goed te krijgen . C:-)

Dat vond ik toch te veel werk dus dan maar meteen beginnen , ben ondertussen ook op zoek geweest naar ander aan hangers je weet het nooit of er iets bruikbaar tussen zit maar of het was veel te ver of te rot of complete restauratie  daar komt bij toch wel stevig aan de prijs  waren of weer net te smal  of te kort En hoe is dan de staat van de as ? .

Dus op zoek naar ideeën www af gestruind   en de nodig plaatjes  opgeslagen  en verschillend constructie passeren natuurlijk de  revue   leuk  niet verschrikkelijk moeilijk te maken kost wat meer ijzer maar hou het toch maar simpel  om bij de keuring geen gezeur te krijgen  de verstelbare neer bare  plateau verijst

een korte  as tappen voor de wielen die  wat ik kon vinden maar   konden maar 350 kilo  hebben das effen te weinig
voor een  de zak bare constructie .

Dan toch maar zelf maken  onder tussen  is een splinter nieuwe as  van 750 kilo  en het neus wiel  met klem en de koppeling besteld  en dat moet genoeg zijn voor 2 motoren .

Kon ook nog een as bestellen van 1000 kilo die kost maar 40 euro meer  maar dan zit je weer met
een andere en zwaardere  keuring met oploop rem en een  kenteken .

Dus keep het simpel dacht ik .
« Laatst bewerkt op: 05 december 2018, 00:31 door honda2x »

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 05 december 2018, 00:26 »
Het wachten op de spullen dan inmeten voor het staal te kopen .

Offline James Bond

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 05 december 2018, 07:06 »
Dus de vouwwagen bouw je om tot motoraanhanger begrijp ik. De disselstang vanaf de aanhanger tot de auto is enkel zie ik. Ga je nog 2 stalen balken toevoegen die in V - vorm naar de aanhanger gaan? (Ik weet t ff niet anders te omschrijven...). Lijkt mij stabieler op de een of andere manier.
AT 1996 (en een CB500 uit 2002)

Offline Waffie

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 05 december 2018, 07:44 »
Voor als het nog wat uit maakt

die van mij wil ik graag verkopen want ik wil iets groter

 vraag prijs 500 euri (staal verzinkt met torsieas en een nieuwe vloer met 3 goten en 1 oprijplaat

kan je wel een foto mailen

« Laatst bewerkt op: 05 december 2018, 07:48 door Waffie »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 05 december 2018, 11:16 »
James bond

Nee dus deze word niet omgebouwd   van deze daar haal ik de stabilisator stangen draaipoten af die worden gebruikt en ?? misschien de wielen

deze zijn 10 inc heb zelf nog 14 inch polo velgen liggen steek 100 kijken wat het beste uitkomt dat moet nog worden bekeken  ;D

en de rest gaat weer in de verkoop !

Waffie

Heb hem al voor bij zien komen mooie car maar is een echte motor trailer .
dat is niet wat ik zoek .

Deze van mij word een soort van bak wagen met de mogelijkheid om alles
te vervoeren van motor fietsen tot verhuizingen en  camping trailer en  afvoer van puin en me open haard hout ophalen .

 poging tot een alles kunner  alleen ietsje breder  tot ongeveer 210 cm  afhankelijk van de wielen  et waarde velg
 en bak lengte ongeveer 250 ---  totale lengte zal ongeveer  3.60
 en een hoogte van  maximaal van  80 cm  omdat die op de zijkant in de steeg moet  en die is 93 cm  een klein beetje zoals op deze foto  effe als voor beeld

  En krijg net door het spul word vandaag afgeleverd  ;D


Offline dropken

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 05 december 2018, 20:11 »
Voor zo'n aanhanger had ik toch een geremde willen hebben wel zo veilig achter de auto

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 06 december 2018, 21:20 »
 Dank je wel voor het advies dropken   :D    maar neem het niet mee in deze  bouw

 zo het spul is binnen  ;) en de as kan meteen retour  hij is dus te smal  de nieuwe is besteld  heb inmiddels wel het ijzer gehaald .
 
 zo een kleine 25 m   ;D   maar der zal nog wel wat bij komen tzt
« Laatst bewerkt op: 06 december 2018, 21:25 door honda2x »

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 11 december 2018, 22:26 »
Zo  ik mag weer de  nieuwe as binnen  en een beetje passen meten om te beginnen  gaten boren ben nu zover dat de boel inmiddels is afgelast .  ;D

mag nu de dissel lengte gaan doen en de dissel hoogt kan gaan aan pakken en nog wat versteviging  aan brengen natuurlijk
er zit een beetje veel flexibiliteit in   :D

ook nog wat versteviging  aan gebracht op de hoeken door delen weg te halen en wat meer in mekaar te laten vallen  en kom ook redelijk uit met velgen dus gaat eigenlijk wel lekker

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 11 december 2018, 22:27 »
En nog wat

Offline PimW

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 12 december 2018, 08:49 »
Heb je onder de as al een koker die de twee C-profielen met elkaar verbind? Kan niet goed zien op de foto's.
Zo een C-profiel is namelijk niet torsiestijf zoals je al gemerkt hebt, als je die sluit of overdwars met elkaar verbind win je een hoop.

Wat is eigenlijk de reden om voor C-profielen te kiezen en niet koker?

Offline Brombeer

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 12 december 2018, 16:36 »

Ik heb es een klein Alkootje gekregen van iemand, kaal frame met een as. Dat is ook U-profiel. Dat is wel flexi, maar als er een plaat of bak op komt is het door de ontstane samenhang ineens behoorlijk torsiestijf.


Ligt eraan wat er op wilt vervoeren. Tandem-assers zijn vaak wel van kokerprofiel.



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 12 december 2018, 17:24 »
Pim

de reden is het is het zelfde materiaal als mijn  motor hef brug  8 cm  x  5 x 4   ik ga voor een beetje body  lees uiterlijk .
en ook niet onbelangrijk is dat iets makkelijker bij de bouten en moeren kunt   ;)

weet nu ook de trekhaak en dissel hoogte  van mijn auto en toekomstig bus   tussen de  43 cm en  50 cm .
trekstang word  120 cm  schijnt rustig beeld met  achter uit rijden te zijn .

De as is in midden geplaatst van de  2.50 cm  en de wielen staan daardoor dan 13  cm naar achter  schijnt en dat schijnt dan weer  een rustiger beeld met rijden te zijn waardoor die minder snel neiging heeft  heen en weer peddelen   afijn neem het maar aan  ;D

Daar door moest ik de trekstang in  een gat de voor kant  aan brengen  en kon de afstand van de andere  tussen stangen
uitmeten en vast zetten  komt er nog achter 1 bij .

+ bij de  trekstang nog 2 v  u profielen  voor de y  vorm

de banden zullen lager komen  denk aan 14 x 195 /  en dan 65  55 of  lager      band is ongeveer  9 a 10 cm   hoog   van 65  inch

bij het draaien van de trailer frame die steeds zwaarder word   met de bekende artikelen  krijg ik steeds meer moeite   :-\
en als je het op de weegschaal ligt denk  is dat alles .

ik zal wel wat slapper worden in de spieren .
« Laatst bewerkt op: 12 december 2018, 17:33 door honda2x »

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2018, 22:33 »
En een stukje verder tegelijk een draaibaar neus wiel gemaakt en de tussen balk en de y vorm er aan gelast en alles afgelast .
begint nu wat te lijken  ;D


Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2018, 22:34 »
 beetje de gewichten in de gaten houden .

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #14 Gepost op: 09 januari 2019, 20:01 »
Zo we mogen weer ging lekker dus als een speer  ;)

extra ijzer gemaakt voor de stabilisatoren als steun
verrijdbare poten gemaakt lekker stabiel maar nog een gevaltje nazorg in en na praktijk
dissel  buisje in gemaakt en gefelst ook voor de neus wiel druk je de buis niet in elkaar
en natuurlijk de spanband houders  al is bij de toekomstige  spatborden  nog de vraag of ik dat goed heb gedaan  :-\

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #15 Gepost op: 09 januari 2019, 20:03 »
Handig szo een magneetje om de boor schilfer en  plaatje eruit te halen

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #16 Gepost op: 09 januari 2019, 20:04 »
En nog wat  :)  en ouderwets hand kracht voor het laats stukje

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #17 Gepost op: 14 januari 2019, 20:50 »
Zo mag weer  ;D  vandaag de oprij plaat of helling  ?  maar een aangepakt  ben nog wel even naar praxis geweest maar de artikelen die ik nodig had werd wel iets duurder dan ik zelf wilde .

Dus dan zelf aan de slag . :)  nou het oude staal van de vouw wagen is stukken dunner  ??? en lekker lassen met roest erop  dat het  meer leek op bakken moet wel even zo de portemonnee  word steeds dunner .

Dus moet maar effe zo , en  kijken of het zo wel bevalt later kan het altijd nog beter en eventueel  veranderd worden .
je bedenkt het wel maar of het in praktijk werk  moet nog blijken .

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2019, 20:07 »
En een stukje verder  ;)   geen zin in verhaaltje  >:D  gaat goed  L-profiel vond ik toch nog even te weinig  dus een buisje
bij geplaatst totaal  8 mm staal
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2019, 20:18 door honda2x »

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2019, 20:13 »
En even proef gedraaid  op een niet zo beste plank  ;D  maar daar kan ik nu wel langzamerhand aan denken .

zijkant borging was  ook een issue die had ik in mijn denkwijze niet bedacht en meegenomen  maar de oplossing  was eenvoudiger dan ik dacht  avonds in bed komen de ideeën inzetten .

Nu nog wat staal kopen voor de zijkanten  en tevens ook nog voor de tv kast en salon tafel die ook in staal worden gemaakt tussen neus en lippen door tegelijk worden gemaakt.

en dan hout kopen bedrading en achterlichten  kenteken  plaatsing maken
« Laatst bewerkt op: 17 januari 2019, 13:36 door honda2x »

Offline jaspersFZR

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #20 Gepost op: 17 januari 2019, 08:16 »
Ik vind je laadklep geniaal.  vraag me wel af of hij opengeklapt sterk genoeg is, maar waarschijnlijk makkelijk op te lossen door een ondersteunpootje eraan te maken die je op de grond laat steunen (misschien zit die er al, dat zie ik niet)

Je bent een mooi ding aan het bouwen!!!
de transalp wordt steeds mooier

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #21 Gepost op: 17 januari 2019, 13:17 »
Dank je Jasper altijd leuk om te horen  :)

De laad klep is gewoon fijn en veiliger, is niet  voor mij :(de eerst keer dat de motor omvalt  dat je op zo een kleine open ruimten net even je been ander neer moet zetten  om toch  niet in een open ruimte bij het meelopen of even te moeten verstappen  dat die ernaast lag of dat het kantel punt net effen ander uit valt dan wat jij van plan was  ;D en dan gaaaaat die .

nu 2 x gebeurt

De laad klep !----  geen ondersteunde pootjes of uitsteeksels  wil ik niet hij moet het hebben van de rugdekking  dat wil zeggen de vrij ruimte tussen de scharnieren op gevuld is dat die niet door kan  hangen .

Dat deze stuk gaat is zeker  >:D is maar 1 dik de koker en roestig de volgende  die gemaakt word word 2 a 3 mm dik  misschien in  2 keer of 3 vouwbaar  is probeersel  ligt aan de lengt van het op rijden en de hoogte deze is nu 1.40 lang  kijken of het genoeg is zo niet .
of  toch 3 x 50  of  meer  .......en   vanwege de hoogte en zo verder komt tijd komt raad   maar zodra 1 wiel  op de heling staat of op de aanhanger scheelt  het al een heleboel gewicht

Alles is nu een leer proces  net al de inrij goot  of toch maar niet .... word vervolgt


Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #22 Gepost op: 23 januari 2019, 20:34 »
zo kan weer  heb 2 --2de hans banden gekocht  30 euro en die er op gezet met de bekendebanden vet  dat ging redelijk makkelijk .

En 2 underlayment platen  een bewuste keus die zijn stuk goedkoper dan multiplex maar ook wat zachter die gaat in de grond verf
en verf maar eerst verlijmen tot wat groters.

morgen na het drogen met de boven frees de zijkanten rond maken  ;D

Offline Oldtimer

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #23 Gepost op: 24 januari 2019, 11:13 »
Underlayment ???????
Wel goedkoper maar zeker niet bestand tegen vocht. Al schilder je het nog zo goed, als de boel buiten moet slapen gaat dat geheid rotten.
Voor uiteraard wat meer heb je betontriplex wat absoluut waterbestendig is. 
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #24 Gepost op: 24 januari 2019, 20:32 »
Marien

ja ik had nog niet alles versteld  ;)

Betonplex is plaatmateriaal waarop een epoxy afwerklaag is aangebracht.
underlayment platen die inmiddels geschilderd zijn en later ook  in de Epoxy afwerklaag worden gezet  >:D

https://nl.wikipedia.org/wiki/Betonplex

https://www.verdouw.nu/watervast-multiplex-waar-moet-u-op-letten

https://www.verdouw.nu/de-juiste-underlayment-kiezen-verschillen-op-een-rij
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2019, 20:37 door honda2x »

Offline PimW

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #25 Gepost op: 25 januari 2019, 13:05 »
Als je de epoxy optelt bij de kosten van de underlayment  en vergelijkt met de kosten van betonplex, ben je dan nog goedkoper uit ???

WBT het in/uitladen van de mtorfietsen zou je ook kunnen kijken naar een klein electrisch liertje. Dat was met de zware gereedschaps kar in een bestelbusje waarin je geen ruimte hebt voor een lange oprijplank wel een mooie oplossing.

« Laatst bewerkt op: 25 januari 2019, 13:07 door PimW »

Offline jaspersFZR

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #26 Gepost op: 25 januari 2019, 13:52 »
Ik kwam laatst deze tegen, vond ik ook wel een leuk idee!

https://youtu.be/fcqR-I41bsU
Al vraag ik me wel af hoe je een beetje stijfheid krijgt in de wielophanging aangezien je geen doorlopende as kan hebben en ook geen torsiestijf kokerprofiel.

Ook zou ik iets mooiers pakken voor dat neuswiel, maar het idee is wel echt leuk!
de transalp wordt steeds mooier

Offline honda2x

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #27 Gepost op: 25 januari 2019, 20:41 »
 Pim

Wat de elektrische lier te maken hebt ongaat me volledig  voor mijn trailer mede dat ik zo een mooi oprij plank heb gemaakt waar het merendeel van de mensen die gebruiken vind je het niet mooi dan  en leg hetmemaarnietuit


En Krijg bijna het gevoel dat ik me moet verantwoorden  ;) voor mijn keuzes   :(maar oké voor de mensen die  nieuwsgierig zijn  de reden is dat ik zo poep kleur .niet mooi vind en ook wat anders wilde en uit ervaring weet ik ook dat moeilijk te schilderen is .

maar das niet te reden Maar voel je vrij om zelf datgene te nemen wat bij je portemonnee past als je zelf aan de slag wilt .

maar als jullie de bovenstaande koppeling hebben door gelezen  kom je er ook achter dat betonplex,het niet zalig maken is ook dat rot door en rond Fresen is ook niet echt makkelijk .

maar als dus  alles berekent en je gaat voor wat anders  kom je dus bij de grote bouw markten
kun je het  mooi berekenen eeehhh vergelijken

Dus
 
onderlayment  praxis  29.90 per plaat               2 x         =59.80     alles zonder zaag kosten   8)

hornbach     betonplex,                          52,49   2 x        =   104.98

praxis  54.39  wel met voorkeur korting  bon  anders ..... =   108.78

karwei   89.98  2x                                                         =    179.90


wat ik doe  :)

Verf  3 x maal 7 euro  750 ml   blik   action                   = 21 euro
polyester hars  zeg 3 liter A  8 euro  per liter                 = 24 euro
underlayement                                                             =  59.80
                                                                                  ---------------------
                                                                                      104 euro   met de nodig variabelen  waar je het haald

ik denk dat het beter is of net zo goed  in ieder geval ander  en meer mijn  keus en smaak

Offline PimW

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #28 Gepost op: 25 januari 2019, 21:19 »

 ligt aan de lengt van het op rijden en de hoogte deze is nu 1.40 lang  kijken of het genoeg is zo niet .
of  toch 3 x 50  of  meer  .......en   vanwege de hoogte en zo verder komt tijd komt raad   maar zodra 1 wiel  op de heling staat of op de aanhanger scheelt  het al een heleboel gewicht


Hier dacht ik te lezen dat het misschien pittig word om de motor de klep op te drukken en je overweegt hem langer te maken.
Ik weet uit ervaring dat je in die situatie soms veel profijt kan hebben van een kein liertje, scheelt je ook in de balans houden.
Zelfde geldt wbt de betonplex, ik dacht te lezen dat je het enkel om de centen deed en de epoxy doe ik ken is dusdanig duur dat het mij de extra hoeveelheid werk niet waard leek.

Jij moet uiteraard doen wat jij wilt, ik ben gewoon niewsgierig en doe een suggestie. Jouw feestje.

Offline Brombeer

Re: Motorfiets trailer bouwen
« Reactie #29 Gepost op: 25 januari 2019, 22:02 »

Ik lees epoxy en polyester. Nah goed, allebei kunstharsen.

Wat ze gemeen hebben is dat ze zonder wapening van vezeldoek vrij breekbaar zijn. Underlayment is vrij zacht materiaal, dus bedenk je dat de ondergrond niet meewerkt met de kunsthars, als je eens een spanratel uit je handen laat schieten.

Je hebt ook epoxy-basis lakken. Maar, dan heb je het niet meer over 7 euro per liter.


Ik moet 2x ook gelijk geven in de zijkanten van zelfs betonplex: als je dat niet fatsoenlijk afwerkt zal het na verloop van tijd van daaruit gaan delamineren.


Geen klein trailertje ook he, 2x?  8)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin