Auteur Topic: Gebrekkig vonken  (gelezen 1036 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hans van den Berg

Gebrekkig vonken
« Gepost op: 11 december 2018, 18:34 »
Mijn Dominator heeft ontstekingsproblemen. Hij slaat makkelijk af en is erg moeilijk te starten. Als ik de vonk test, zie ik dat er een vonk komt bij het indrukken van de startknop, maar bij verder draaien van de startmotor is er geen vonk. Als ik de knop weer loslaat volgt nog een vonk.
Bij doormeten volgens het overzicht uit het handboek, meet ik overal gewone weerstanden. De cdi is pas een half jaar oud.
Wel zie ik dat bij het gebruik van de startmotor de spanning daalt tot onder de 11amp.

Ik weet het niet meer... Hopelijk een van jullie?
« Laatst bewerkt op: 12 december 2018, 12:15 door Hans van den Berg »

Offline robgoesdakar

Re: Gebrekkig vonken
« Reactie #1 Gepost op: 11 december 2018, 18:37 »
Al een nieuwe accu geprobeerd ?
Of een starthulp/accu ?
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Gebrekkig vonken
« Reactie #2 Gepost op: 11 december 2018, 20:22 »
Is het probleem alleen starten of ook lopen ?
Alleen starten.ga ik met Rob mee.
SR en/  of  ACCU.
Bij lopen...... bobines en bougies
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: Gebrekkig vonken
« Reactie #3 Gepost op: 11 december 2018, 21:55 »
Als de startmotor wel  goed draait maar geen vonk  verdenk ik de bougie dop en dan vervolgens de bougie

probeer die eens

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hans van den Berg

Re: Gebrekkig vonken
« Reactie #4 Gepost op: 12 december 2018, 12:24 »
Dank voor jullie snelle reacties.
De accu en de bougie heb ik al eens gewisseld, helaas zonder succes. De primaire en secundaire poel van de bobine geven de voorgeschreven weerstanden. Dus ga ik nu, zoals Waffie aanraadt, de bougie dop + kabel eens vervangen.
Het probleem treedt op als ik bij stilstand het toerental te ver laat zakken, waarna hij vervolgens erg lastig start. Dat komt wel overeen met wat ik nu zie. Een vonk als ik de startknop indruk, daarna niets en een vonk als ik de startknop weer loslaat.
Wordt vervolgd.

Offline Hans van den Berg

Re: Gebrekkig vonken
« Reactie #5 Gepost op: 12 december 2018, 14:15 »
Ook de nieuwe bougie dop levert geen verbetering.
De dealer waar ik die dop kocht, suggereerde de pulse-generator. Het vreemde vonk gedrag zette hem op dat spoor. Tsja gelukkig heb ik nog een reserve ook liggen.

Offline Brombeer

Re: Gebrekkig vonken
« Reactie #6 Gepost op: 12 december 2018, 16:06 »

Aan de hand van je beschrijving zie ik niet zo gauw dat de pick-up spoel problemen geeft. Die dingen doen het, of doen het niet. Heel soms doen ze het koud wel, maar als ze warm worden door gebruik gaan ze opspelen. Maar als ik jouw beschrijving iets ontleed, zou ik eerder ergens anders beginnen:


(..) Als ik de vonk test, zie ik dat er een vonk komt bij het indrukken van de startknop, maar bij verder draaien van de startmotor is er geen vonk. Als ik de knop weer loslaat volgt nog een vonk.

en

Wel zie ik dat bij het gebruik van de startmotor de spanning daalt tot onder de 11amp.

Het eerste zou het gevolg kunnen zijn van het laatste. Als de accuspanning daalt tot onder de nominale spanning die de cdi nodig heeft om een puls voor de bobine te genereren, zal de bobine misschien wel een spanning opwekken voor de bougievonk, maar is die spanning misschien niet hoog of sterk genoeg om die te laten overspringen op de bougie.

Het werd al geopperd, test met een bewezen gezonde en volledig opgeladen accu.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin