Auteur Topic: Remproblematiek. Vooral achter  (gelezen 858 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline blastaway

Remproblematiek. Vooral achter
« Gepost op: 13 december 2018, 14:19 »
Beste TA rijders,

De achterrem van mijn TA blijft hangen. Ik zie de cilinder op de remblok duwen, maar krijg hem niet terug.
2 vragen:
- is er een techniek deze los te krijgen?
- Is er een revisiesetjw voor de achterklauw beschikbaar en zo ja heeft iemand een link?

Een goede gebruikte klauw mag ook.

Groeten sven

Offline PimW

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2018, 15:14 »
Achterstallig onderhoud :)

Klauw uit elkaar en de cilinder oppoetsen en zonodig vervangen voor een nieuwe. In ieder geval zullen de seals vervangen moeten worden.
Zoek er een wrkplaatshandboek bij of ga langs een (club) garage. Eerste kun je met een beetje googlen wel vinden, de ander via het forum ook wel.

www.japparts.nl heeft veel goede aftermarket onderdelen voor een redelijke prijs.

Nu je geconstateerd hebt dat er een beetje lang gewacht is met onderhoud ook meteen even de rest van de belangrijke techniek nalopen: dikte remschijven, conditie remslangen, hoe staat de voorrem erbij?

Succes

Offline TransAlpGhost

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2018, 21:13 »
Bij enige twijfel zou ik naar een clubdealer garage gaan, dan is er het juiste gereedschap en expertise en leer je het al doende.
Het is een remrevisie en de seals zijn gewoon te koop. Helaas zijn de pistons soms beschadigd (zet nooit een tang op de Piston wat met een onvermijdelijk deuk is ie stuk.
Verder kan soms de rand van de buitenste seal zover afbrokkelen dat de klauw afgeschreven is. Maar dat is echt niet altijd het geval.

Maar mijn tip zou zijn, ga naar een garage en ga eens na welke  vloeistoffen en onderdelen ook aandacht verdienen. ::)

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline blastaway

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2018, 21:56 »
Heel veel dank mannen voor jullie uitgebreide antwoord. Een beurt geef ik hem zelf. Ik heb alle vloeistoffen, boegies en filters besteld. Het weekend lekker klussen.
Waar vind ik de clubgarages?

Offline Grubeater

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2018, 23:18 »
Rob: http://motorbandenzaak.nl/ in Alphen aan de Rijn.

Hans: http://www.pjsmotorbandenservice.nl/ in Elburg.

Ad: http://www.msd-motorbandenservice.nl/ in Sprundel.

Het zijn allemaal gezellige heren en je mag er ook zelf sleutelen.
She asked me to tell her three words every girl wants to hear, so I whispered: "I Ride Honda".

Offline Brombeer

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #5 Gepost op: 14 december 2018, 11:27 »

In de remklauw zitten een cup die de remvloeistof binnen houdt en een smalle stofring die het vuil buiten houdt. Meestal zit er aluminium corrosie in de pasgroef onder de stofring die hem naar buiten drukt en zo als rem op de zuiger fungeert. Het is simpel te demonteren en schoon te maken/uit te krabben.

De staat van de zuiger en de genoemde groef in de klauw bepaald wat je al dan niet vernieuwd. De cup en stofring zijn zowel aftermarket als origineel gewoon te koop en zijn niet duur.

De clubdealers zijn TCN-leden die koffie op hebben staan, veel kennis hebben en een hoop gereedschap dat je zelf misschien niet hebt. Omdat je ook samen kan sleutelen steek je er -hoe ervaren ook- altijd iets van op.


Maar, remprobleempjes zoals deze, zijn een bekend fenomeen.




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline blastaway

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #6 Gepost op: 15 december 2018, 00:15 »
Het gaat dus wel goedkomen. 😬
Bedankt wederom voor jullie input. Echt een fijn forum waar nog hulp aanelkaar wordt geboden.
Zit er ook een contact ik het zuiden? Ik woon in maastrixht en de dealers zijn best uit de buurt. Morgen begin ik met de beurt en pak het verder van daaruit op. Eerst de  rem loskrijgen achterZ dat is ook al een uitdaging 🍻

Offline Brombeer

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #7 Gepost op: 15 december 2018, 01:00 »

Oké, geen club dealert, maar,


Ik zit precies daar  ;)


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline blastaway

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #8 Gepost op: 15 december 2018, 01:13 »
Hey Brombeer,

Mag ik dan eventueel bij je aankloppen als ik advies of hulp nodig heb. Natuurlijk gaat voor niets de zon op dus ben ook bereid daarvoor gewooneen vergoeding te geven.
Groetjes

Sven

Offline Brombeer

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #9 Gepost op: 15 december 2018, 01:22 »

No worries.

Stuur me maar een privebericht via het forum voor contact gegevens.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #10 Gepost op: 15 december 2018, 09:29 »
Zorg dat je eerst alle bouten en schroeven gangbaar hebt voor je iets Echt gemonteerd.

En de remzuiger is vaak toch de beste methode om alles te demonteren.

Bij de voorrem moet je zorgen dat cup/piston die makkelijk gaat geblokkeerd wordt. Anders moet je degene die vast zit er zelf uit lukken en dat kan gezien zijn. Hoefd zeker niet hoor.
Maar met brom op de achtergrond komt het wel goed volgens mij
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline blastaway

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #11 Gepost op: 15 december 2018, 17:21 »
Beste allen,

De beurt heeft hem goed gedaan. Hij loopt heerlijk. De okie was pikzwart en dik als teer bijna. Nu verse castrol 10w40. De okiefikter was doorgeroest. Kan je nagaan hoe lang die zat. De luchtfikter was vonpleet dicht.
Bougies vervangen en ook de remcilinder achter eruit. Voor hangt ie ook helaas.
Ik heb de zuiger schoongemaakt en terugplaatsen met verse remolie.
De voorkant morgen ook eens kijken.
Heel veel dank aan bronbeer. Ik heb veel sleutelkennis, maar hij kende net de handigheidjes die ik miste, waardoor zijn aanwijzingen zeer gewaardeerd weerden. Ik heb de motor vrijwel volledig kaal geplukt en kan je overal goed bij.

Groeten sven

Ps heeft iemand nig een goede vior en achterrem liggen?
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 00:33 door blastaway »

Offline Brombeer

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #12 Gepost op: 15 december 2018, 23:05 »

Jaa ik was even bij blastaway op de koffie vanmiddag.

Leuke kerel, over vanalles en nog wat gekletst. Ondertussen sleutelt hij vrolijk door. Kent zowel auto's als motoren, heeft maar een half woord nodig.


Veel (sleutel-)plezier met de Alp, Sven! We zien mekaar vast nog wel een keer  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline blastaway

Re: Remproblematiek. Vooral achter
« Reactie #13 Gepost op: 15 december 2018, 23:32 »
Hey Harm,

Thanks, was gezelli! Ben je weer opgewarmd?  ;)
Zeker zien we elkaar nog. Je kan hier ook altijd komen sleutelen aan je AT mocht je willen. Wel volgende keer maar IN de garage!