Auteur Topic: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?  (gelezen 1096 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Gepost op: 27 december 2018, 00:10 »

Zie foto. Je vind ze op sommige clubmotoren.


Mijn Google-skills zijn heel behoorlijk, maar hier kom ik niet helemaal uit. Kraagbus. Kraagring. Isolatiemanchet? CMS noemt het een 'collar', maar dat betekent vrij vertaald, 'kraag'. Er komen zelfs dan maar weinig resultaten naar voren waar ik verder mee zou kunnen zoeken.

Het is in feite een carrosseriering met een busje eraan. Ze worden onder andere gebruikt in bevestigingen met doorvoer rubbers, zodat je het rubber onder voorspanning kunt zetten, maar niet plat kan drukken. De ring houdt het rubber bij elkaar en het busje werkt als stopper voor de bout waar je het mee vastzet.

Ook al vind ik een grossier in die dingen, is er kans dat simpelweg niet bestaat wat ik ermee wil. CMS levert zo'n ding wat, op de boutdikte na, voldoet. Daar moet een M8 bout door, maar de draad waar het in moet is maar M6. Mag ook, maar dan zoek ik van nog een item de naam, waarvan ik de technische naam niet ken.

Een borstbout..? Een bout die niet over de hele lengte draad heeft. En dan zo'n bout, waarvan de borst bijvoorbeeld 8mm is over een bepaalde lengte, maar waarvan de draad 6mm is.

Voordat ik weer iets af moet gaan zitten draaien (hoewel misschien makkelijker..).


Iemand bekend met het jargon?   


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin


Offline xrvtuur

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #2 Gepost op: 27 december 2018, 05:47 »
zoek eens op zeskant bout deeldraad
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #3 Gepost op: 27 december 2018, 10:52 »
Daar moet een M8 bout door, maar de draad waar het in moet is maar M6. Mag ook, maar dan zoek ik van nog een item de naam, waarvan ik de technische naam niet ken.

Een borstbout..? Een bout die niet over de hele lengte draad heeft. En dan zo'n bout, waarvan de borst bijvoorbeeld 8mm is over een bepaalde lengte, maar waarvan de draad 6mm is.



Pasbout of passchroef

https://www.jeveka.com/nl/catalog/metrische-binnenzeskantschroeven-en-unbrako-en-jextar/passchroeven-binnenzeskant-staal-012.9-en-roestvaststaal/groups/g+c+view
« Laatst bewerkt op: 27 december 2018, 10:54 door PimW »

Offline Brombeer

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #4 Gepost op: 27 december 2018, 11:48 »

zoeken op kraagring.. maar dan de afbeeldingen... dan zie je op welke website de foto staat

http://www.supplierexpert.nl/ringen-kraag.html

Dank je Huib. Zover en niet verder dan dit was ik zelf ook gekomen. Supplierexpert verkoopt alleen grootverpakkingen en daarnaast 25 euro toeslag onder de 100 euro.. Maar, het ding heet anders, omdat er nauwelijks hits uit voortkomen. Soms zijn dingen onder de gewone man alleen bekend onder volkstermen.


Pasbout of passchroef

En daarmee gaat het licht aan. Dank je Pim! Jeveka doet ook alleen grootverpakking, maar ze zijn wijdverbreid per stuk te krijgen. Ik ben niet zo kapot van binnenzeskanten, maar pasbouten beginnen pas bij M8.


Ik denk dat ik het lekker voor opgelost hou met deze passchroef met een Honda kraagbus.


Bedankt allen!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #5 Gepost op: 27 december 2018, 20:06 »
https://www.cmsnl.com/honda-xl650v-transalp-2003-3-european-direct-sales_model6637/collar-fuel-tank_17612kr3600/#.XCUiKGnvIwA

Maar helemaal zeker of dit m6 is weet ik niet.

Verder zit de onderpunt van de voorkuip met zo een soort ring vast en ik denk het achter zadel kuipdeel rechts achter ook
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #6 Gepost op: 27 december 2018, 21:01 »

De tank achter, onder het zadel, zit met M8 vast. Dat is wel de maat die ik zoek.

De skidplate van mijn AT zit met die zelfde vast, meen ik.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Herman

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #7 Gepost op: 28 december 2018, 12:28 »
flensbus(je)  eens proberen !?

Groet Herman

Offline TransAlpGhost

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #8 Gepost op: 28 december 2018, 13:23 »
In de link staat fuel tank maar het is de onderkuip en dat is iig geen m8

"shoulder washer" maar dit zijn vaak nylon varianten

Edit: https://goo.gl/images/VZbz2E

De tank achter, onder het zadel, zit met M8 vast. Dat is wel de maat die ik zoek.

De skidplate van mijn AT zit met die zelfde vast, meen ik.
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 13:27 door TransAlpGhost »
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #9 Gepost op: 28 december 2018, 16:14 »

Die kraagbussen van de tank zijn 25mm lang, dat wordt hem niet. Die van de carterbak van een AT zijn 3mm te lang. Kan ik af flexen, maar dat gaat ook weer gelijk roesten.

Ik vond in m'n boutenbakkie zo'n ding voor M6 in een kleinere diameter rubber. Wat op zich ook prima gaat (M8 = 20mm doorvoergat - M6 = 15mm doorvoergat). Hij is een mm korter dan de dikte van de rubber, dus dan kun je hem net onder voorspanning zetten. En met een normale M6 flensbout. Alleen géén idee waar dat ding vanaf komt. Luchtfilterhuis rubber van een 750..? Dominator ? ::)


Een grossier zou makkelijker zijn...
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline TransAlpGhost

Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline BenHogeveen

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #11 Gepost op: 28 december 2018, 18:04 »
Hier vindt je ze zeker teurg, laat je niet misleiden door de aantallen, prijs is per stuk.

Onlangs iets besteld, levertijd ca. een week.

https://www.motorcyclespareparts.eu/en/honda-parts/1995-xrv750-motorcycles

Groetjes Ben

Offline TransAlpGhost

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #12 Gepost op: 28 december 2018, 20:36 »
De bout het in het Engels een shoulder bolt/screen
https://goo.gl/images/RG47DR
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Hoe heet zo'n ding en waar vind ik hem..?
« Reactie #13 Gepost op: 29 december 2018, 23:30 »

Iedereen bedankt voor het meedenken en zoeken! Ook ik blijf leren en nieuwe inzichten opdoen via het forum.


Wat ik hier zoek is voor een stel Boano zijtanks. Het ligt voor de hand dat die dingen in een rubber opgehangen worden, maar Boano levert dat er helaas niet bij.

In het verleden, toen mijn kennis en vaardigheden op een veel lager niveau stonden, en ik veranderingen of toevoegingen aan mijn motor deed, verzandde ik -terugkijkend- in van die typische klus-oplossingen. Maar, als ik na verloop van tijd daar iets aan wilde of moest doen, kreeg ik weer van doen met gekke tekortkomingen van toen. De laatste tijd heb ik al die zaken, die ik wilde behouden, opnieuw tegen het licht gehouden en aangepast met OEM materiaal zodat ermee gewerkt kan worden zoals alle andere zaken die Honda op mijn motor bedacht heeft.

Tegenwoordig zoek ik dan ook oplossingen, zoals een fabrikant het misschien zou doen. Ik probeer problemen zodanig op te lossen dat het ook in de toekomst werkt als klik-klus-klaar. Om die tanks op te hangen heb ik nodig een geschikt rubber, een juist passende kraagring en een bout. Ik wil geen compromis, no 'work-arounds'. Als ik er iets van kwijt raak, moet ik dat eenvoudig kunnen vervangen.

Ik moet het morgen even verifieren, maar de oplossing zou wel eens heel dicht bij huis kunnen liggen. De ophanging van het AT750 luchtfilterhuis is een serieuze kandidaat. Een M8 doorvoer rubber heeft weliswaar een grotere draagkracht, maar de afschuifkracht blijft M6 w.b. die tanks. Het luchtfilterrubber is (maar) M6 - 15mm doorvoer- en de kraagbus heeft Honda er al bij gezocht. Neem ik daar een simpele flensbout bij die Honda ook overal gebruikt.

Sommige links die jullie aanbrachten staan desondanks in de Favorieten nu  :)


Brom

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin