Techniek > Honda Africa Twin

Koppeling ontkoppelt niet meer. Dringend advies gevraagd.

(1/3) > >>

marc-f:
Zoals sommige al meegekregen hebben, heb ik het e.e.a. aan mijn AT vervangen en gereviseerd, compleet volgens de Haynes Manuel.

Na het verwijderen van de koppelings deksel (wegens lekke pakking), koppeling zelf niet vervangen, en alles weer in elkaar gezet te hebben, zojuist de motor gestart. Wat blijkt, de motor ontkoppelt niet meer. Ik zie de hefboom wel bewegen, heb de koppeling al strak afgesteld, maar hij gaat niet meer ontkoppelen.

Ik heb de lange pin die van boven het koppelingshuis in gaat en ook de pen die in de gleuf valt en de “clutch release bearing” in duwt los gehad. Alles weer terug gezet zoals in de haynes.

Alles gefotografeerd en precies zoals het zat weer in elkaar gezet.

Enige wat nog overgebleven is is onderstaand veertje. Weet niet waar die vandaan komt, of dat die al op
Mijn werkbank lag.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, grote tegenslag, nu kan alles weer uit elkaar helaas. Jullie snappen dat ik me een beetje stom voel nu  :P

Marc

marc-f:
Overigens,

Ook als ik de hefboom van de koppeling met een grote sleutel verdraai kan het achterwiel niet los draaien. (Dus ontkoppelt niet als hij in de versnelling staat).

Daarmee sluit ik uit dat het aan de kabel ligt.

robgoesdakar:
Ik denk dat je het veertje weer (correct) terug moet zetten :

#9

En zorgen dat het asje goed gedraaid zit zodat ie ook kracht kan uitoefenen.

Brombeer:

Rob was iets eerder, maar teveel info is nooit weg!


Nummertje 9 op de fiche. Hij helpt alles vanaf de stuurhendel tot aan de koppeling zelf, te ontspannen.


Aan de hevel zit een asje dat omlaag door de 2 naaldlagers gaat. In het motordeksel, aan de binnenkant waar je het asje kan zien, heeft het een vlakke uitsparing. In die uitsparing komt nummer 12 op de andere fiche tegen het druklager op de koppeling.

Als je het motordeksel weer monteert, trekt de veer de hevel te ver naar achter. Het is zaak om die hevel tegen de druk in te verdraaien zodat die 2 onderdeeltjes op hun plek komen te zitten.


Dan zou het niet mis moeten gaan.

Brombeer:

Nee, de rest van de onderdelen van 1 zijn twee lagers en een keerring, die zitten in het motordeksel vast.


Die veer stop je eerst onderin dat gat in het motordeksel en dan steek je de as erin.

De veer drukt de hevel naar achteren (achterwiel), dus hij kan maar op één manier gemonteerd. Hij haakt zich in het motordeksel.


Probeer maar..

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View