Maandag 24-12
Op de terugweg van werk naar huis begint mijn motor (Honda xl1000 Varadero SD01 van 2001) een heftig bijgeluid te maken. Ik stop vrijwel direct en laat mij naar huis slepen door een maatje.
Eenmaal thuis prop mijn motor in mijn te kleine schuurtje en pak mijn gereedschapskisten. Tap de vloeistoffen af (koelwater en olie) het koelwater ziet er normaal uit maar stond iets onder maximum waar hij normaal op staat. De Olie was boven peil (geen lucht in het peilglas) en was troebel van water.
Dinsdag 25-12
Eenmaal het kleppendeksel van de voorste cilinder verwijderd te hebben kom ik tot de conclusie dat de nokkenassen verkeerd staan en de nokkenasketting slap. ik verwijder de nokkenaskettingspanner, die zit zo vast als een huis.
Woensdag 26-12
Na een passende dop 14 op de zaak gehaald te hebben de kop eraf gehaald. ik tref 4 kromme kleppen aan, de klepgeleiders, klepzittingen, zuiger en cilinder lijken nog in takt. in de kop zelf heb ik ook geen haarscheurtjes kunnen ontdekken.
Donderdag 27-12
Ik heb de waterpomp afgeperst op 1.25 Bar maar die is hartstikke dicht.
Ik kan spullen bestellen, dichtbouwen en karren, alles is te verklaren op een ding na, hoe komt dat water in de olie?
hebben jullie misschien ideeën?
Groetjes Anne Blokland