Auteur Topic: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)  (gelezen 1371 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan Eppe

Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Gepost op: 28 december 2018, 15:14 »
Hoi allen,

Sinds ik besloten heb om met mijn olieboot door te rijden ben ik begonnen om de motor iets te verhogen. Dat vind ik mooier staan met de koffers, ik weet dat he qua vering op de manier waarop ik het doe niet uit maakt.


Ik heb namelijk het idee om de U-vormige bevestiging te verlening met 2 centimeter (het hart van schroefdraad 2 cm verleningen) 1:3 is de verhouding met de achteras las ik ergens..

Hieronder de afbeeldingen van de schokdemper en U-vormige bevestiging.


Ik had het idee om zelf een nieuw U-vormige bevestiging te maken en dat ging best goed en ik had de juiste lengte en ging draadtappen. Maar toen ging ik het draad van orgineel meten en tot mijn verbazing zijn dit geen gangbare maten. Weten jullie hoe dit op te lossen? Zelf het tap online kopen in de juiste maat (kon ik nog niet vinden)? Ik heb al gezocht naar aftermarktet U-vorminge bevestiging maar kom erachter dat deze nergens te leveren zijn. Ik zag ook iemand die had het zelf gemaakt, weten jullie daar meer van?

Hoor graag van jullie!








Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #1 Gepost op: 28 december 2018, 15:15 »
foto

Offline PimW

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #2 Gepost op: 28 december 2018, 15:41 »
Is het niet gewoon metrisch fijn draad? Kun je toch zo opmeten.
Even de schuifmaat langs de gangen houden.

Dacht dat de bout M10x1.25 was en die draadstang aan de demper zal dan wel M14 zijn.

Als je bij een industriele toeleverancier langsgaat, zullen die dat hebben liggen maar is aan de prijs. 20 euro voor een tapje ben je snel kwijt.

Alternatief is niet tappen maar een geschikte moer aan lassen.

Hoe ga je de voorkant omhoog halen?
« Laatst bewerkt op: 28 december 2018, 15:43 door PimW »

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #3 Gepost op: 28 december 2018, 16:07 »
Heb het net inderdaad bekeken! Het is metrisch fijn draad.

Ik denk dat ik een U vorm ga maken met daarop een metrisch fijn draad moer gelast van M14/M15 (even checken welke ik precies moet hebben) of weet jullie zeker M14?


Hebben jullie ook een site waarop ik deze moeren kan bestellen?


De voorkant wil ik verhogen door poten van een XR600 erop te zetten;) Nog tips?

Offline PimW

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #4 Gepost op: 28 december 2018, 16:15 »
Voor zo een moer zou ik even langsgaan bij een winkel/groothandel, online zul je meteen een doos moeten afnemen.
Je kunt Jeveka eens proberen, anders Fabory.

Ik neem vaak rvs moeren zodat ik niet die smerige zinklaag hoef weg te halen voor het lassen (verdampt zink is niet goed voor je) of blank staal.
Hangt af van het aanbod en toepassing.

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2018, 16:28 »
Hoi,

Zojuist gebeld met een landbouwmechanisatie bedrijf adhv je tips.

Morgenochtend liggen ze klaar, ga straks bezig met de U vormig in elkaar te lassen of smeden en morgen dan in elkaar proberen te zetten.

Uit eindelijk wil ik naar deze uitvoering maar niet met die afgrijzelijke kleuren:


Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #6 Gepost op: 28 december 2018, 16:29 »
foto

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2018, 13:08 »
Na even wat uurtjes uitproberen (ik ben geen goeie lasser;)) kwam ik tot dit resultaat. 2 cm langer dan het origineel wat 6 cm verhoging achter moet geven volgens mij.

De las van de schroef is niet heel netjes maar ik heb het er dik genoeg opgelast volgens mij ;D

De volgende klusdag zet ik alles in elkaar.

De voorvering van de XR600 zijn geregeld en wordt binnenkort een afspraak voor gemaakt.


Offline Brombeer

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #8 Gepost op: 29 december 2018, 19:45 »

Ik zie dat je de binnenkant van de vouwen ook hebt gelast.

Dat zou ik persoonlijk ook gedaan hebben, i.v.m. ontstane compressie en rek van het metaal op die plek.


Wat ik ook wel eens doe met dikker staal dat ik precies gebogen wil hebben (ik heb alleen een flex en een bankschroef), dan maak ik een zaagsnede maar zaag het niet door, buig het om, en las de snede weer dicht.


Mooi hoor, knutsel projectjes  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #9 Gepost op: 29 december 2018, 21:38 »
Lekker he, zon verhoging :). Heb het ook gedaan maar dan met een blokkie staal tussen de originele U en onderste veerschotel, draad getapt met een m14 fijn metrische tap van ebay van een paar euro.

Offline luwe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #10 Gepost op: 30 december 2018, 17:56 »
dat lassen  :'(  ga een cursus volgen lijkt mij beter
ik kan ook geen brood bakken   ;)

 

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #11 Gepost op: 31 december 2018, 15:18 »
Dat lassen is inderdaad niet om aan te zien, hoewel de U vorm redelijk is gelukt
Heb zojuist weer stuk afgeslepen en opnieuw gedaan hij is iets beter gelukt..

@downunder daar had ik volgens mij een topic van gezien! Zag er netjes uit.

@brombeer. Ik heb eerst geprobeerd het metaal te verhitten (tot roodgloeiend) en dan buigen, maar dat werd niks.

Ik hou jullie op de hoogte als ik straks mijn voorvork heb;)

Offline Brombeer

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #12 Gepost op: 31 december 2018, 18:43 »

dat lassen  :'(  ga een cursus volgen lijkt mij beter (..)

Tut-tut.


Niemand word met skills geboren. Zoals brood bakken, alles kun je leren en al doende leert men. Dus.

Functionaliteit boven schoonheid. Jan probeert iets uit. Vaak in dit soort situaties loop je altijd de eerste keer een beetje te klooien. Als Jan er 10 achter mekaar zou maken ziet het er ongetwijfeld heel anders uit.


 ;)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline luwe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #13 Gepost op: 31 december 2018, 22:00 »
lassen is ook zo geleerd na een paar keer begrijp ik hier  :'(
dan zal ik het nu ook wel kunnen na 45 jaar proberen  ;)
sterkte het is een ding waar krachten op komen te staan


« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 00:18 door luwe »

Online TransAlpGhost

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #14 Gepost op: 01 januari 2019, 01:31 »
Hoe de las er uitziet is nog iets waarover te twisten valt of het erg is. Maar de sterkte is toch wel een onzekere factor als lassen er zo uitzien

Ik.zou toch op zijn minst even een keer goed meppen met een vuistje en belasten in een bankschroef.

Alles moet je leren en alles mag je aanpakken maar het plaatje van je standaard is wel iets anders dan een cruciaal deel van je achter vering.
Enige dat ik wil zeggen is 'let op je eigenveiligheid en evt verantwoordelijkheid bij verkopen'
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #15 Gepost op: 01 januari 2019, 11:50 »

lassen is ook zo geleerd na een paar keer begrijp ik hier  :'(

Jij geeft dat dan uit handen aan een specialist. Dat is verder ook goed. Daarom heb je in 45 jaar ook niks geleerd. In het land der blinden, is n-oog koning. Zo is het soms ook weer.


Jan gaf zelf al aan dat het de eerste keer niet naar zijn tevredenheid was en hij heeft er inmiddels wat aan gecorrigeerd. Het plaatje is groter dan zijn lasresultaat. Het moet ook nog passen en werken naar zijn tevredenheid. Daarnaast verandert hij ook nog van voorvork ter compensatie. Mogelijk moet die bracket achter als gevolg daarvan nog aan gepast. Bovendien, hij kent nu de valkuilen dus hij kan altijd nog besluiten een andere te maken die alle 1st-time foutjes overslaat.

Persoonlijk vind ik blinde kritiek, wat ik noem, luie-stoelen-commentaar. Kritisch zijn mag en moet soms, maar zorg dan dat het behulpzaam is en mhelpt aan het eindreultaat.

Kennis weegt niks, hoeveel je er ook van hebt. En je raakt er niks van kwijt als je het deelt. Deel je kennis, of leer van gedeelde kennis.


Ik heb de afgelopen 45 jaar best veel geleerd  :)




..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #16 Gepost op: 01 januari 2019, 12:38 »
Wat opbouwende kritiek/advies van mijn kant.

Ik probeer mijn laswerk te ontzien, dwz probeer te construeren op een manier dat de las niet als enige verantwoordelijk is voor het doorleiden van krachten.
De las (en veelal het materiaal net naast de las) is namelijk altijd een zwakke schakel en vooral als je leert lassen (en zelfs met veel ervaring) een beetje moeilijk inschatten.

Dus prakitsch in dit geval had ik de moer geprobeerd aan de binnekant van de U te plaatsen. De schokbreker steunt dan af op de U en de lassen worden ontzien van een buigend moment. Tevens is het een gesloten constructie, mocht de las breken dan zit de schokbreker nogsteeds vast.
Niet goed als dat gebeurd, maar je beperkt de schade.

Buigen van de U had daar ook in geholpen, maar dat wil niet altijd even gemakkelijk.

Dan wbt de lassen zelf: waar geen materiaal zit kan geen krachten dragen. Oftewel, zorg dat je volledig doorlast. Dit geldt voornamelijk voor de constructie van de U zelf.
Als je de plaatjes tegen elkaar aan drukt en over de randen last hangt het maar zeer van je lasinstelling af of je een volledige doorlassing hebt. Slijp je schuine kanten an je plaat de creeer je V-groeven die je vollast.
Je bent dan verzekerd van een goede doorlas en hebt daadwerkelijk metaal over de diepte van je constructie.

Als je de ene kant gedaan hebt kan het zinvol zijn om de andere kant schoon te slijpen. Schoon werken is beter en voorkomt insluiting van rotzooi.

Maar, je moet kijken naar wat mogelijk is in jouw schuur en ik weet niet of je een mig/mag of electrode apparaat tot je beschikking hebt.

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #17 Gepost op: 01 januari 2019, 19:52 »
Hee allen,

Bedankt voor feedback;) Ik ben idd aan het prutsen en kijken hoever ik kom, dit is voor mijn in principe testen met vallen en opstaan.
De U vorm heb ik uit metalen lat van 6 mm gelast, heb al wat mensen gehad die zeiden dat dit waarschijnlijk niet sterk genoeg is. Het origineel is ook niet gelast maar gebogen.

De moer die erop gelast zit heb zit naar redelijk wat test wel vast, maar of dit ook echt genoeg is weet ik niet. Voor jullie duidelijkheid, ik ga zo niet direct de weg op, ik check het wel bij een aantal mensen die technisch zijn onderlegd (anders ben ik straks verantwoordelijk voor motorkeuringen;))

Heb nog een aantal opties mbt verhogen, namelijk een blokje met aan beide kanten M14 fijn schroefdraad intapt, die vind ik wel het meest voor de hand liggend.

Morgen weer verder, hou jullie op de hoogte hier!

Offline downunder

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #18 Gepost op: 01 januari 2019, 20:26 »
Ik heb dat blokje doorboord met ik meen 12.5 of 12.6, dan tappen met de m14 tap. Dat blokje draait ongeveer voor de helft op het draadeind onder de veerschotel. Rest dus nog een cm om een draadeindje in te doen en de originele U op te draaien. Ik heb de handel vastgezet met loctite. Dat m14 boutje met de juiste spoed was nog het duurst ;). Daar heb ik een dikke 2cm afgezaagd om de U aan het blokje vast te zetten.

 Geen laswerk aan te pas gekomen. Had ik ook moeten laten doen, mijn broddelwerk is zeker niet veilig om mee te rijden...

Online TransAlpGhost

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #19 Gepost op: 01 januari 2019, 20:32 »
Dan ben je wel bezig met een gaaf project en een leuke toepassing om het lassen op te oefenen 👍👌
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline luwe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #20 Gepost op: 02 januari 2019, 00:14 »
denk dat het elektrode is wat ik zo zie
DOOR LASSEN  hebben ze daar wel van gehoord  het is niet door lassen
als je kunt door lassen (kun je ook lassen )maar wel met voor opening 2/3 mm
denk eer ge begint

« Laatst bewerkt op: 02 januari 2019, 00:17 door luwe »

Offline luwe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #21 Gepost op: 02 januari 2019, 00:29 »
welk las apenraat  er staat     Mig /Mag  /tig / elektrode
maar als je met geen van de 3 echt kan lassen
eerst een cursus volgen
Pim je weet het ook iedereen kan het met twee rechte handen
en brombeer jij kunt denk ik goed sleutelen
maar van lassen heb je geen verstand
en ik niet van sleutelen  :'(

Offline Waffie

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #22 Gepost op: 02 januari 2019, 09:42 »
een cursus..... tja en wat weet je dan  maar dan de theoretische basis kennis
Meters moet je maken en niets anders en vooral blijven maken
om de ervaring op peil te houden

en dan nog ......als ik sommige van mijn vrienden zie lassen (zogenaamde foto lassers) dan ben ik toch wel heel stiekem jaloers
en dergelijk vakwerk  laat ik graag door de specialist verzorgen

ik ken mijn grenzen
want bakken kunnen we allemaal
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Remon

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #23 Gepost op: 02 januari 2019, 10:14 »
Hallo Jan
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is of de ketting niet te strak over de achterbrug loopt wanneer je de motorfiets 6cm opkrikt.

Offline luwe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #24 Gepost op: 02 januari 2019, 13:58 »
waffie daarom haal ik de broodjes bij de bakker die kan bakken
om dat ik elke dag al aan het lassen ben  :)

Offline Brombeer

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #25 Gepost op: 02 januari 2019, 21:07 »

Tut-tut..  ???


 :P

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #26 Gepost op: 02 januari 2019, 22:56 »
Hallo Jan
Waar ik erg nieuwsgierig naar ben is of de ketting niet te strak over de achterbrug loopt wanneer je de motorfiets 6cm opkrikt.

Het kan geen kwaad om inderdaad de kettingspanning bij te stellen. Uit mijn hoofd komt ie juist losser bij een langere achterveer maar ik weet niet meer zeker.

Offline Brombeer

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #27 Gepost op: 02 januari 2019, 23:34 »

Goeie opmerking wel.


Maar, ik denk dat hij na verhoging niks aan zijn originele kettingspanning moet doen. Het verste punt tussen achteras - achterbrugas- uitgaande as bepaalt de benodigde kettingspanning en dat verandert niet als gevolg van verhogen.

Het klopt dat zijn ketting met de verhoging iets losser komt te staan, maar daar kun je niet omheen. Het is wel handig voor de toekomst als Jan zijn ketting, vr montage van de verhoging, juist instelt en n de verhoging opmeet wat het daarna geworden is.


Dat is dan de toekomstige waarde die hij aan moet houden bij het onderhoud aan zijn ketting.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline downunder

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #28 Gepost op: 03 januari 2019, 08:45 »
Goeie opmerking wel.


Maar, ik denk dat hij na verhoging niks aan zijn originele kettingspanning moet doen. Het verste punt tussen achteras - achterbrugas- uitgaande as bepaalt de benodigde kettingspanning en dat verandert niet als gevolg van verhogen.

Het klopt dat zijn ketting met de verhoging iets losser komt te staan, maar daar kun je niet omheen. Het is wel handig voor de toekomst als Jan zijn ketting, vr montage van de verhoging, juist instelt en n de verhoging opmeet wat het daarna geworden is.


Dat is dan de toekomstige waarde die hij aan moet houden bij het onderhoud aan zijn ketting.

Bedoel je dat je na verhoging meer dan de normale speling moet aanhouden die je instelt met de originele veer? (+-4cm)

Offline PimW

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #29 Gepost op: 03 januari 2019, 08:56 »
De ketting komt eerder in contact met de achterbrug/slijtrubber, houd dat in de gaten.

De normale speling zou een afgeleide moeten zijn van de maximale afstand van de tandwielen, dat is dus als de as van het achterwiel, achterbrug en uitgaande as in lijn staan. Die +/- 4cm uit het handboek is een afgeleide en een beetje vertekenend.
Asl je het zeker wilt weten druk je de motor eens in de vering, desnoods met een spanband tot de boel uitgelijnd staat. Dan stel je de ketting af, mag dan met minimale speling, en als de motor weer in ''normale'' stand staat kijk je wat je overhoud.

Dan staat de ketting in ieder geval goed voor het mogelijk gebruik en niet voorgesteld gebruik. Veerweg is er om te gebruiken nietwaar.