Auteur Topic: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)  (gelezen 2575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #30 Gepost op: 03 januari 2019, 22:49 »
De ketting komt eerder in contact met de achterbrug/slijtrubber, houd dat in de gaten.

De normale speling zou een afgeleide moeten zijn van de maximale afstand van de tandwielen, dat is dus als de as van het achterwiel, achterbrug en uitgaande as in lijn staan. Die +/- 4cm uit het handboek is een afgeleide en een beetje vertekenend.
Asl je het zeker wilt weten druk je de motor eens in de vering, desnoods met een spanband tot de boel uitgelijnd staat. Dan stel je de ketting af, mag dan met minimale speling, en als de motor weer in ''normale'' stand staat kijk je wat je overhoud.

Dan staat de ketting in ieder geval goed voor het mogelijk gebruik en niet voorgesteld gebruik. Veerweg is er om te gebruiken nietwaar.

Klopt idd dat mijn ketting redelijk strak over de kettinggeleider/slijtrubber komt.. kettinganning is het probleem niet. Ik denk dat ik hem minder moet verhogen want anders vreet mijn ketting die slijtrubber direct op..

Offline DPC

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #31 Gepost op: 05 januari 2019, 19:38 »
Ik moet zeggen, knap dat je zo'n project aanpak.
Zelf had ik denk de bestaande beugel gebruikt.
Had een blok metaal getapt en dit op de bestaande beugel gelast.

Mijn bedenkingen in de huidige setup:
De 'oren' zijn te lang in vergelijking met de materiaal dikte.
De opgelaste moer… Dik opgelast lijkt leuk maar ik zie niet hoe de initiele las er uit ziet.
Als die niet perfect is biedt al het opgelaste werk geen versteviging.
Ik begrijp dat je geen ervaren lasser ben (ik ook niet) maar dit is bak en braad werk.

Nogmaals, ik ben geen lasser maar kan wel lassen. Ik ben daardoor kritisch op mijn eigen laswerk omdat ik weet dat mijn eigen werk in het verleden ook qua stevigheid zwaar tegenviel. Veel schade en schande werk, gelukkig omgeven door toplassers zodat ongelukken werden vervangen door veel lachen en waardevolle tips. Lassen is heel veel meters maken liefst gecontroleerd door een ervaren persoon.
Ik heb laswerk gehad dat er op het oog 'perfect' uit zag, en met 1 klap met een hamer wist ik weer waar ik stond als 'lasser'.
En die jongens maar lachen....  :-[
En dat laswerk zag er beter uit dan dat ik hierboven zie.

Ik kan mij voorstellen dat er aardig wat krachten vrijkomen op dat moertje dat nu opgelast is.
Had zelf dus een blokje met draad getapt en dat gelast op de bestaande beugel.

Maar toch een dikke pluim voor de inzet en ik hoop dat mijn ideeen, commentaar, hersenspinsels, kritiek en wat ook ongegrond is en dat dit gewoon goed werkt.

Vind het sowieso al leuk als iemand zijn nek uitsteekt om zulke zaken aan te pakken.
« Laatst bewerkt op: 06 januari 2019, 14:42 door DPC »
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline Brombeer

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #32 Gepost op: 06 januari 2019, 11:24 »

Ach al die internet skills. Lassen is overrated.

In Afrika lassen ze je motor terug in elkaar met een vrachtwagenaccu en dan ben je hemels zo blij.


Zit dat ding er nou al onder, jan??

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #33 Gepost op: 06 januari 2019, 19:26 »
Hahah lolz @Brombeer

Ding zit er nog niet onder, heeft ook geen haast;) Maar ik wil in principe geen risco nemen met dit projectje, denk als die schokbreker los komt tijdens rijden dat je valt.

Ik ben nu bezig met een massief stuk staal en daarin fijnschroefdraad tappen, en dat gaat beter, maar op één of andere manier past mijn fijn getapte schroefdraad niet op de schokbreker dus ik moet verder prutsen, zoeken naar een oplossing.
Mijn buurman liep binnen en die zegt: ''jonguh prutser, waarom maak je er niet gewoon een verleng/koppelmoer tussen is het klaar ja!'' Hoe denken jullie hierover?

Thx voor feedback

(Pa heeft een mooie schuur dus kan daar mooi in los in het weekend en avond;))



Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #34 Gepost op: 06 januari 2019, 19:54 »
Ben eral achter. Ik had tapmaat M14 x 1.25 en moet tapmaat M14 x 1.50 hebben

Zo ziet het eruit tot nu toe;) ik denk dat ik voor het massief staal ga


Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #35 Gepost op: 12 januari 2019, 19:18 »
Na een beetje spelen en prusten ben ik tot het volgende gekomen. Een massief stukje staal met daardoor een gaat geboord van 12 mm en vervolgens met fijn tap 14 1.50 schroefdraad getapt.

Vervolgens het blokje staal op de schokbreker gedraaid en aan de andere kant een draadeind fijn m14 1.50.

Hierop heb ik weer de orgininele U vorm opgezet en de motor was 6 centimeter hoger op de achteras, maar dit was ook niet de manier want hierdoor kwam mijn ketting in de knel met achterbrug. Dus heb ik de motor weer iets verlaagd door de ring die ik tussen de schokbreker en mijn stukje staal had zitten weg te halen. Nu is de motor 16 mm verhoogd door het blokje staal en heb ik de vering iets strakker staan en gaat het net goed goed met de ketting;)


Nu is het wachten totdat ik de voorvork eronder kan zetten en dan ben ik benieuwd hoe het mij gaat bevallen!





Offline DPC

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #36 Gepost op: 12 januari 2019, 20:16 »
Dat ziet er goed uit Jan.
Ben benieuwd naar het eind resultaat.
XRV750 '01 Zwart
K75RT '95 Classic Black
R65 '81 Zwart

Offline Remon

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #37 Gepost op: 12 januari 2019, 23:45 »
Goed bezig. 👊🏼
Ben benieuwd naar de foto
( voor / nadien)

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #38 Gepost op: 19 januari 2019, 11:39 »
Hoi allen,

De nieuwe kroonplaten voor de voorvork van de XR600 zijn besteld. Even wachten dus nog;)

Ik moet even een nieuwe kettinggeleider erin zetten. Dit betekend dat de achterbrug los moet volgens mij want de pin zit aan de ketting geleider zijn kant. Iemand tips om dit netjes en slim te doen? Ik ga zo prutsen namelijk ;) ;) ;)

Offline Oldtimer

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #39 Gepost op: 19 januari 2019, 11:56 »
Klosje onder het achterwiel zodat je makkelijk kun manoevreren. Dan hoef je de boel maar klein stukje laten zakken.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #40 Gepost op: 19 januari 2019, 12:20 »
Hoi,

Ja dat dacht ik al, thx!!

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #41 Gepost op: 19 januari 2019, 15:32 »
Net klaar met nieuwe ketting geleider eronder zetten. Even de achterbrug goed schoongemaakt en geleider erop gezet. Ging makkelijk en snel en lagers etc. zagen er allemaal netjes uit.

Remlicht ook even aangepast zodat deze niet continu aanstaan aangezien de afstand tussen de schakelaar en achterbrug langer was geworden, die functioneert ook weer.



Offline Vetjan

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #42 Gepost op: 19 januari 2019, 18:49 »
Gereserveerd?

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2019, 16:52 »
Wat bedoel je precies?
Gereserveerd?


Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2019, 13:51 »
Zojuist de nieuwe kroonplaat van xr600 binnen gekregen met nieuwe lagers.

2 februari gaan de poten van een xr er ook in!

Hou jullie op de hoogte

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #45 Gepost op: 04 februari 2019, 18:46 »
Jaa jaa het is gelukt!
We hebben de balhoofdlagers volledig vervangen en de voorvork van de XR 600 gereviseerd.
Daarna de remschijfhouder aangepast en gezorgd dat de zekeringkast en contactslot met een stalen plaatje netjes op de plek zit.

Alles is gelukt en moet alleen nog een mooi spatbordje. Suggesties? :D


Offline ddw

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #46 Gepost op: 04 februari 2019, 18:58 »
Dat word wel een stoere Alp zo!

Vandaag ook de freesbank weer eens opgestart voor mijn blokje, weer een stap dichter bij.

Voor spatbord van een Yamaha / sheirco crossmotor/ enduro pas maken?
Ktm 525 exc 2003 supermotard / enduro.

Africa twin RD07a 2000.

Offline The Headless Horseman

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #47 Gepost op: 04 februari 2019, 23:12 »
Ik vind het Acerbis Supermoto voorspatbord wel een mooie vorm hebben  8)
Je zult ‘m wel met een paar spacers moeten monteren, anders loopt ‘ie klem tegen de onderkant van de neuskuip, maar met jouw XR voorvork kan dat wel kwa looks  :)

De juiste kleur vinden word bij jouw Alp wel een uitdaging Jan Eppe  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #48 Gepost op: 05 februari 2019, 21:55 »

Als Jan Eppe nog steeds in z'n vakantie aan het knutselen is, wil ik wel een collega van hem worden  :D


Leuk hè Jan, zo een beetje aanklooien. Ik heb zo ook al zoveel bij mekaar gerommeld.


Knutselaars  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan Eppe

Re: Schokbreker verhogen (prutsen in de vakantie)
« Reactie #49 Gepost op: 09 februari 2019, 17:13 »
Ik zit in het onderwijs dus ik werk een klein beetje tussen de vakanties door ;)

@The Headless Horseman Die vind ik inderdaad ook vet, ga even op onderzoek uit hoe ik het vast kan zetten!