Auteur Topic: achterbrug en prolinklagers  (gelezen 1148 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline alain

achterbrug en prolinklagers
« Gepost op: 29 december 2018, 14:52 »
Hoe vaak smeren en wanneer zijn ze aan vervanging toe?

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #1 Gepost op: 29 december 2018, 14:59 »
Zou ze bij een grote beurt meepakken en/of rond de winter. Haynes stelt ook elke 12k of 12 maanden.

Aan vervanging toe als ze roesten of je speling voelt. Als je ze losneemt wil je geen roodbruin vet zien en de bussen moeten schoon zijn zonder putjes van de corrosie. Speling controleer je door de motor op middenbok te zetten (achterwiel van de grond) en het wiel proberen op te tillen.
Voel je snel genoeg of er speling in zit.

Het risico bij doorrijden met een vast zittend lager is dat de belasting op de onderdelen verandert. Vooral die U-vormige beugel is niet ontworpen om op buiging belast te worden, wat wel gebeurd als er lagers vast gaan zitten.
Je loopt dan het risico dat die breekt.

Nu zijn die van onze brommers gietstaal maar ik ken een voorbeeld van een yamaha waarbij de pro-link aantoonbaar niet juist onderhouden is door de garage en is gebroken op een fly-over op de snelweg...
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 15:02 door PimW »

Offline alain

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #2 Gepost op: 29 december 2018, 16:24 »
Bij gemonteerd wiel is er geen speling.

Bij demontage van de achterbrug of losmaken van de bouten doorheen de prolink voel ik wel speling op de lagers zelf, die overigens goed beweeglijk zijn.
« Laatst bewerkt op: 29 december 2018, 16:27 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #3 Gepost op: 29 december 2018, 16:26 »
Als jij de bouten losmaakt dan introduceer je speling dus die meting is niet representatief.

Offline alain

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #4 Gepost op: 29 december 2018, 16:27 »
Ik ga binnenkort alles demonteren. Zou ik nieuwe lagers bestellen? Er zitten 100.000 kilometers op en de volgende trip bedraagt rond de 30.000.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #5 Gepost op: 29 december 2018, 19:38 »

Mijn achterbruglagers zijn 245.000km, 22 jaar en 49 landen oud. No worries there. Ze zijn er wel een paar keer uit geweest voor controle en onderhoud , zoals nieuw vet


Pro-link lagers en keerringen heb ik vorig jaar vervangen. Die lagers zijn gevoelig voor vuil en vocht van buiten. Maar, eigenlijk ligt het niet aan de lagers, maar de mini-keerringen die snel slijten en viezigheid binnen laten.

Ze zijn ook bij de lagerspecialist vrij verkrijgbaar en zijn goedkoop. De lager- en bussenset kost 180 euro, ex arbeid. Bovenop het onderhoud dat Pim schetst, dan steeds beetje nieuw vet toedienen en de keerringen vervangen voor die 15 euro.


Dan heb je m.i. nooit roest in die dingen..?  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #6 Gepost op: 29 december 2018, 23:35 »
zonder aandacht gaat alles vast zitten dus ieder jaar is wel zo makkelijk.

maar nu even een aandacht punt,
de eerste pro links hadden lagerbrons glij-lagers (en die zijn feitelijk  erg goed  mits gesmeerd )en later werden dit naaldlagers (makkelijk en relatief goedkoop) maar ook die vragen wel eens om een vers likje vet
Een echt onderhouds interval is er niet maar de aanpassing met een smeer nippel is relatief eenvoudig gemaakt

en dan is smeren een  eenvoudige opdracht
 met de lagers van de achterbrug heb ik nog nooit echt problemen gehad .
hier moet echter wel de achterbrug voor verwijderd worden
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #7 Gepost op: 29 december 2018, 23:49 »

Ja ik denk dat het, nog na de voorvork olie, het meest ondergeschoven kindje is op onze moters.

En het is echt frikking duur hoor, dat setje. Vergeleken met die toegetakelde bussen die eruit komen, heb je met die nieuwe gewoon goud in je handen.

Ik heb de keerringenset dubbel besteld toen. Ik wil niet zeggen, ieder jaar. Maar ik vervang -en dat laat ik afhangen van wat ik gedaan heb - pekel - woestijn - de keerringen regelmatiger. Daar zit het 15 euro-euvel.


Honda -vroegah- leverde shit met vetnippels. Maar iemand bedacht dat het goedkoper kon...

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #8 Gepost op: 08 januari 2019, 01:14 »
wij deden eigenlijk nooit iets aan de achterbrug en linksysteem lagers...
En tijdens de reis ontdekten we speling, bij pakweg 140.000 en 160.000km.
Opengehala,d en de linksystemen waren helemaal rot; de naaldjes zelfs al door de 'houder' gesleten.
Even nieuwe lagertjes steken is ook 't werk niet (als je ze kunt vinden...) maar ik had dat liever thuis/preventief gedaan.

Vet doet wonderen!
... was ooit lid ...

Offline alain

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2019, 19:56 »
Voor alle zekerheid heb ik besloten toch de lagers te vervangen. Het is een maat die je onderweg moeilijk vindt.

Vlot besteld en geleverd.

Ondertussen de oude lagers eruit gehaald met een "tige filetée" en twee gepaste doppen. Dit verliep zonder problemen. (toch een uurtje werk om de 7 lagers er uit te wringen.)
Geen roest; de oude lagers waren niet versleten; de bussen zijn intact; de keerringen waren aan vernieuwing toe.

Nu liggen de nieuwe lagers in de diepvries om wat te krimpen.

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline alain

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2019, 21:47 »
Reeds 1 lagertje na koeling in diepvries probleemloos in de prolink-driepoot geschoven. 1 minuutje werk.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2019, 09:13 »
Waar heb je de lagers vandaan Alain
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #12 Gepost op: 11 januari 2019, 12:18 »
http://www.marksman-ind.com/

goede ervaring hiermee
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline alain

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #13 Gepost op: 11 januari 2019, 14:21 »
Waar heb je de lagers vandaan Alain

Alles in 1 setje, alles origineel Honda:

https://ruggedroads.co.uk/epages/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/00cbb604-5d1c-407e-8207-580e14387ec5/Products/XRVCUSHBEARSET03&ViewAction=ViewAccessory

Heel snel geleverd. Past ook op Transalp600

Ondertussen heb ik wel gemerkt dat de korte lagerbus onder de demper toch minimale naaldinslagen vertoonde. Ik heb dus een nieuwe lagerbus besteld bij cmsnl.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 17:50 door alain »
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Oldtimer

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #14 Gepost op: 11 januari 2019, 15:17 »
Maar wel behoorlijk aan de prijs.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2019, 16:11 »

Volgens mij kost hij CMS 180 ex....

Nee Rugged is origineel ook, dus erg goed geprijsd.


Ik heb ze als probeersel van Brammer. Cheap-ass 20 euro met een kunststof kooitje en de helft minder naaldjes en nog eens 20 voor de keerringetjes. Zit er 10.000km + onverhard onder. Maar, weet nog niet wat minder naaldjes met de busjes doen, want theoretisch 2x zoveel druk?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline alain

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #16 Gepost op: 21 januari 2019, 20:56 »
Update:

de lagers van de prolink zijn allemaal probleemloos vervangen.

De lagerbus onder de schokdemper was ingeslagen aan 1 zijde. Deze heb ik vernieuwd.

Deze lager is enkelvoudig en heeft dus dubbel zoveel te verduren als de dubbele lagers van de drie andere draaipunten.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #17 Gepost op: 21 januari 2019, 22:32 »

Ik heb ze niet zo lang gelee ook vervangen, en ook oven/diepvries. Dan duw je ze met een vinger erin.

Het is een hoop werk en ook niet heel goedkoop geweest voor jou. Ik heb een 2e set keerringen bij de lagerspecialist hier gehaald - zijn standaard maatjes- zodat ik over niet al te lange tijd met na smeren de keerringen vervang. Dat is de zwakste plek.


Kun jij ook overwegen voor die 15-20 euro, weenie meer?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2019, 11:10 »
Cheap-ass 20 euro met een kunststof kooitje en de helft minder naaldjes en nog eens 20 voor de keerringetjes. Zit er 10.000km + onverhard onder. Maar, weet nog niet wat minder naaldjes met de busjes doen, want theoretisch 2x zoveel druk?

Daar was ik ook wel benieuwd naar, als het nog eens uit elkaar gaat post eens paar piccies. Vooral die lager aan de schokbreker, die bij Alain ook is ingeslagen, krijgt best wat krachten voor zijn kiezen. Zeker in vergelijking met de andere lagers in de pro-link.

Ik heb er jaren terug brons in geprakt en dat werkt prima tot het vet uit begint te drogen. Moet daar binenkort ook weer eens naar kijken en overweeg weer terug te stappen naar naaldjes.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2019, 11:14 door PimW »

Offline alain

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2019, 15:53 »
Ter info:

De bus net onder de schokdemper was dan wel ingeslagen, alle lagers leken nog in prima conditie. Ik heb ze echter allen vervangen. Het geeft mij een beter gevoel, gezien wij bijna zes maanden onderweg zullen zijn in streken waar het toch ietwat moeilijker is om tijdig aan vervangmateriaal te geraken.
De kostprijs vond ik wel meevallen. Ik rij ook nog op een GS...
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: achterbrug en prolinklagers
« Reactie #20 Gepost op: 22 januari 2019, 16:13 »
Heb je de naaldjes uit de cup gehaald en die bekeken? Grote kans dat die ongeveer gelijke slijtage laat zien als op de bus.