Rob, we hebben het allebei correct omschreven, alleen staat het er een beetje anders.
Als je wilt diagnostiseren, breek je een lijn van componenten op in logische delen die je afzonderlijk kunt testen. Je begint altijd met de meest voor de hand liggende dingen. Biedt dat geen uitkomst, dan moet je meer in close-up zaken gaan scheiden.
Dat systeempje is in eerste instantie qua componenten heel recht-toe recht-aan: accu - startrelais - startmotor.
De startmotor vraag een hoge stroom, dus controleer allereerst de plus en min verbindingen op de accupolen, controleer de 2 plusverbindingen op het startrelais, en als laatste de plus en min verbinding op de startmotor.
- Er is een bewezen goede accu geplaatst, geen soelaas.
- Het startrelais is overbrugd en dan gaat de startmotor rond.
Blijft over: startrelais. Wisselen dus, in dit geval, ten einde uit te sluiten. Want we beginnen de diagnose in eerste instantie basaal. Omdat die uitkomst direkt een oplossing biedt, dan wel de richting aangeeft waar we verder kunnen zoeken.
Het klikken bewijst dat de solenoide van het relais iets doet. Maar, misschien, om wat voor reden dan ook, onvoldoende. Of het maak-contact is onvoldoende. Niemand weet het, want we kunnen er niet in kijken.
Stappen overslaan of aannames doen is echt een killer.