Auteur Topic: Hulp vervangen achtervelg/ketting/tandwielen etc  (gelezen 442 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Backfire

Hulp vervangen achtervelg/ketting/tandwielen etc
« Gepost op: 04 januari 2019, 16:47 »
Hallo mede-alpers!

Even een vraag/verzoek-dingetje.

Mijn ouwe Alp (pd06 uit 93) heeft een radicaal verrotte achtervelg. Inmiddels heb ik in België een fraai exemplaar gevonden, nagenoeg gaaf, behalve (natuurlijk) rondom het ventielgaatje. Heb de corrosie weg-gedremeld (dit is vermoedelijk geen woord) en mij werd geadviseerd het kale alu te behandelen met zink-spray. Aldus gedaan, foutloos plan, maar ik krab het er met de nagel weer af. Hecht voor geen kwartje. En ja, goed ontvet.
Dit is hem dus niet. Maar wat dan wel?

We hebben nu dus een bijna gave velg, en de achterband kan zeer zeker nog mee. Nu ben ik technisch een no-no, maar mij leek het een spannend plan om dan ook maar direct de ketting en tandwielen te vervangen. Het moet toch allemaal los. Dus het hele rommeltje aangeschaft, tot en met borgplaatje v/h voortandwiel, en zelfs een nieuw velglint.

Klus in het verschiet: achterband van de ene op de andere velg, remschijf overzetten, en ketting/tandwielen vervangen.

Om er vervolgens achter te komen dat het gemiddeld 5 graden is.
En mijn werkplek de stoep is.
En ik er geen bal verstand van heb.

Wie heeft er zin/tijd/plek om e.e.a. samen met mij te doen?
Uiteraard worden de uren betaald, mits geen torenhoog tarief  :D

Alpje woont in Tiel, dus bij voorkeur geen aanbiedingen uit Friesland  :)

Ik hoor het graag!

Vriendelijke groet van Henry en Alpje.

Offline downunder

Re: Hulp vervangen achtervelg/ketting/tandwielen etc
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2019, 17:15 »
Tegen die velgrot is weinig bestand. Heb zelf redelijk goede velgen ontdaan van alle spaken en laten coaten en weer herspaakt met rvs spaken van haan wheels. Kost wat maar nu jaren later nog in perfecte staat.

Offline Backfire

Re: Hulp vervangen achtervelg/ketting/tandwielen etc
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2019, 18:26 »
Duidelijk. Maar de vraag was: is er iets wat ik er op kan smeren/spuiten wat beter hecht als zinkspray.

Offline Backfire

Re: Hulp vervangen achtervelg/ketting/tandwielen etc
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2019, 18:34 »
Overigens: ik zie dat Varaderohuibje mijn topic heeft verplaatst. Ik had hem ongetwijfeld niet onder het juiste kopje weggezet, ben redelijk new-be hier.
Maar dit lijkt me een plek waar mensen onderdelen zoeken en aanbieden.
Ik vraag me af of ik hier de juiste mensen bereik.

Offline downunder

Re: Hulp vervangen achtervelg/ketting/tandwielen etc
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2019, 18:59 »
Duidelijk. Maar de vraag was: is er iets wat ik er op kan smeren/spuiten wat beter hecht als zinkspray.

Nouja in zoverre is mijn antwoord niet heel offtopic. Zelf coaten is wat bewerkelijk dus beter laten doen,  maar het is wel het meest duurzaam.

Je zou eens kunnen kijken naar grondlak geschikt voor aluminium voordat je zinkspray of andere lak erop spuit, tbv betere hechting.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2019, 19:05 door downunder »

Offline Oldtimer

Re: Hulp vervangen achtervelg/ketting/tandwielen etc
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2019, 20:01 »
Als je lid bent geworden van de TCN mag je bij mij langskomen voor hulp. moet je wel naar Duiven.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.