Auteur Topic: Wat te vervangen als je toch bezig bent?  (gelezen 532 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline RobinD

Wat te vervangen als je toch bezig bent?
« Gepost op: 16 december 2018, 12:08 »
Hallo,

Nu er strooizout ligt komt het rijden er niet meer van, dus ik ben begonnen de AT te demonteren. Niet per se met een doel, maar gewoon om te zien hoe alles in elkaar zit, en eventueel gesleten of verouderde delen te vervangen. Er staat nu 83500km op de teller, waarvan de laatste 3000km er door mij zijn opgezet sinds juni.

Nu staat de motor er bij zoals op de foto. Mijn vraag is: wat zijn delen om te vervangen of aandacht aan te schenken nu toch alles uit elkaar ligt?

Luchtfilter is net nieuw, olie (Castrol) 3000km oud.

Mijn to-do lijstje heeft al het volgende:

- Klepspeling bijstellen
- Brandstoffilter vervangen
- Bougies vervangen
- Slangen die niet perfect meer zijn vervangen
- Alles schoonmaken
- Kabels en connectoren controleren, schoonmaken en doormeten
- Carburateurs afstellen

Offline Brombeer

Re: Wat te vervangen als je toch bezig bent?
« Reactie #1 Gepost op: 16 december 2018, 12:53 »

Lees het hele wph door. Dan komen er vanzelf dingen op het lijstje.


- hendels en voetrem demonteren, schoonmaken en smeren. Bedieningskabels controleren
- speedo opnemer bij het wiel schoonmaken en smeren. Wielas smeren
- omdat wiel er toch al uit ligt, balhoofdlager voorspanning controleren
- pro link schoonmaken en smeren. De keerringen kun je bij de lagerboer krijgen. Vervangen
- wiellagers controleren. Keeringen daar vervangen. Wielas smeren
- splines uitgaande as/tandwiel smeren
- thermostaat uitbouwen en aan de kook brengen. Sensor thermostaathuis opnieuw monteren voor hernieuwd contact
- rubber ketting geleiders rond voortandwiel controleren


Echt, je kunt heel veel dingen vinden die zinvol kunnen zijn. Hoe meer je doet, hoe vollediger je nieuwe 'ijkpunt'.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Dorus

Re: Wat te vervangen als je toch bezig bent?
« Reactie #2 Gepost op: 16 januari 2019, 16:11 »
Brom zijn die keerringen hetzelfde als die je bij CMS kan bestellen?
En zijn ze bij de lagerboer een stuk goedkoper of rond dezelfde prijs?

Offline Brombeer

Re: Wat te vervangen als je toch bezig bent?
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2019, 16:59 »

Jaa. CMS-prijzen zijn ex-btw en ex-verzenden.

Bijvoorbeeld, Brammer hier in Maastricht levert alle keerringen op een AT, behalve die links achter bij de tandwieldrager (die is 47.2mm en standaard dia is 47mm. Maar, ik koop hem toch en lijm hem erin. Nooit iets mee gehad.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Wat te vervangen als je toch bezig bent?
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2019, 18:03 »
In Amsterdam ging ik altijd langs bij Vota seals. Dan ben je voor je hele pro-link voor een paar euro klaar. Kun je ook vragen om sealtjes met een dubbele lip voor wat betere afdichting.

Die hebben ook de meest ongangbare maten nog op het schap liggen.

Offline Dorus

Re: Wat te vervangen als je toch bezig bent?
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2019, 18:21 »
Bedankt voor de Tips Pim en Brom.

Vota seals zit bij mij in de buurt, dan zal ik daar wel even vragen. Weet jij toevallig ook de type nummers?

Ik moet bij CMS sowieso even nieuwe chain sliders kopen en van die rubber bussen voor mijn keienvanger.

Offline Brombeer

Re: Wat te vervangen als je toch bezig bent?
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2019, 18:31 »

Ja die Jampanezen willen wel eens gekke codes erop zetten. In Europa staat de maat er gewoon op.

Je kunt ze zelf opmeten of je neemt een voorbeeld mee.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline RobinD

Re: Wat te vervangen als je toch bezig bent?
« Reactie #7 Gepost op: Gisteren om 15:20 »
Jaa. CMS-prijzen zijn ex-btw en ex-verzenden.

Bijvoorbeeld, Brammer hier in Maastricht levert alle keerringen op een AT, behalve die links achter bij de tandwieldrager (die is 47.2mm en standaard dia is 47mm. Maar, ik koop hem toch en lijm hem erin. Nooit iets mee gehad.

Misschien dat je levensduur theoretisch iets lager is, maar waarschijnlijk kom je nooit in de buurt van de maximale levensduur op slijtage, het materiaal is 'oud' voordat je zo ver bent.