De meesten kennen het euvel maar al te goed, het kunstof workwieltje is defect. Recent heb ik op een 650 alp een nieuw wormwielhuis geplaatst. Wat duidelijk te merken was, was dat het metalen wieltje van dit nieuwe huis vast zat en geen speling (omhoog/omlaag) vertoonde.
Het probleem wormwielhuis vertoonde wel duidelijk speling. Het asje waar de km-tellerkabel kon omhoog en omlaag bewegen.
Volgens mij was dat de oorzaak dat het kunstof wieltje wel vooruit mooi mee draaide, maar als je achteruit draaide liep de hele boel vast. Daardoor versleten de nokjes aan de wielkant van het kunstof wieltje. Uiteraard draaide het kunstof wieltje wel normaal voor- en achteruit in het nieuwe wormwielhuis.
Eigenlijk zou het defecte wormwielhuis dus gewoon blijven werken zolang je maar nooit de motor achteruit zou rollen, maar ja.....
Nu heb ik dus een 'defect' wormwielhuis en kan ik eens kijken of de speling op te lossen is.
Ooit heb ik gehoord van iemand die een schroef in de onderkant draaide om de boel te 'fixeren'. Dus maar eens aan de slag.
Het probleem in beeld :
Allereerst maar eens een gaatje boren aan de onderkant:
Vervolgens een zelftappertje erin :
Na wat spelen uiteindelijk de scherpe punt iets af geveild, en opnieuw erin gedraaid. Je merkt dan op een gegeven moment dat het metalen wormwieltje vast zit, en vervolgens even een klein tikje terug draaien.
De speling op het wormwieltje zelf is nu vrijwel weg, en het kunstof wieltje draait nu zowel voor- als achteruit normaal en zonder weerstand.
Daarna voor de netheid het restant van de zelftapper even weggehaald:
Alleen nu nog iemand vinden die kan testen of nu het kunstof wieltje wel een normale levensduur behoud.
NOTE: Dit zou dan dus de 'oplossing' zijn van het probleem waarbij de nokjes van het kunstof wieltje verslijten.
Als de tandjes van het kunstof wieltje versleten zijn, dan is er waarschijnlijk eerder een probleem in het vrij draaien van het metalen wieltje, danwel de kabel zelf die teveel weerstand geeft.