Auteur Topic: Wormwieltje - permanent fix ?  (gelezen 818 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

Wormwieltje - permanent fix ?
« Gepost op: 11 januari 2019, 17:19 »
De meesten kennen het euvel maar al te goed, het kunstof workwieltje is defect. Recent heb ik op een 650 alp een nieuw wormwielhuis geplaatst. Wat duidelijk te merken was, was dat het metalen wieltje van dit nieuwe huis vast zat en geen speling (omhoog/omlaag) vertoonde.

Het probleem wormwielhuis vertoonde wel duidelijk speling. Het asje waar de km-tellerkabel kon omhoog en omlaag bewegen.
Volgens mij was dat de oorzaak dat het kunstof wieltje wel vooruit mooi mee draaide, maar als je achteruit draaide liep de hele boel vast. Daardoor versleten de nokjes aan de wielkant van het kunstof wieltje. Uiteraard draaide het kunstof wieltje wel normaal voor- en achteruit in het nieuwe wormwielhuis.
Eigenlijk zou het defecte wormwielhuis dus gewoon blijven werken zolang je maar nooit de motor achteruit zou rollen, maar ja.....

Nu heb ik dus een 'defect' wormwielhuis en kan ik eens kijken of de speling op te lossen is.

Ooit heb ik gehoord van iemand die een schroef in de onderkant draaide om de boel te 'fixeren'. Dus maar eens aan de slag.

Het probleem in beeld :
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=h0uVN1_cL4r" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=h0uVN1_cL4r</a>

Allereerst maar eens een gaatje boren aan de onderkant:


Vervolgens een zelftappertje erin :


Na wat spelen uiteindelijk de scherpe punt iets af geveild, en opnieuw erin gedraaid. Je merkt dan op een gegeven moment dat het metalen wormwieltje vast zit, en vervolgens even een klein tikje terug draaien.
De speling op het wormwieltje zelf is nu vrijwel weg, en het kunstof wieltje draait nu zowel voor- als achteruit normaal en zonder weerstand.

Daarna voor de netheid het restant van de zelftapper even weggehaald:



Alleen nu nog iemand vinden die kan testen of nu het kunstof wieltje wel een normale levensduur behoud.


NOTE: Dit zou dan dus de 'oplossing' zijn van het probleem waarbij de nokjes van het kunstof wieltje verslijten.
Als de tandjes van het kunstof wieltje versleten zijn, dan is er waarschijnlijk eerder een probleem in het vrij draaien van het metalen wieltje, danwel de kabel zelf die teveel weerstand geeft.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #1 Gepost op: 11 januari 2019, 17:44 »
Ik denk dat dit ook een tijdelijke fix is want als ik het goed begrijp zit die worm op een of andere manier af-fabriek spelings vrij gemonteerd maar is niet zondermeer te demonteren. Dus moet er ergens iets om die as gedrukt/gevormd zijn dat nu aan het slijten is.

Ik denk dat jij nu wel de speling eruit drukt en dat al een tijdje goed lopen maar dat zal weer verder slijten.
De as loopt nu ongesmeerd tegen het schroefje.

EDIT:


er zit dus een aluminium busje in waar de worm in geperst zit. Die bus zal dus slijten en vervolgens kan die worm ''oplopen'' Zou je kunnen uitvullen of vervangen door een nieuw busje lijkt me.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 17:50 door PimW »

Offline alain

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2019, 17:47 »

Alleen nu nog iemand vinden die kan testen of nu het kunstof wieltje wel een normale levensduur behoud.


Rob,

Ik had dit euvel reeds driemaal. eerst telkens het wieltje vervangen. Daarna het ganse huis.

Frits en ik vertrekken eind maart voor een lange trip (25 a 30000km). Ik op een 600, hij op een 650. Als je wil test ik het uit. Ik neem dan mijn eigen opnemerhuis als reserve mee. Mijn eigen "nieuwe" opnemerhuis zit er nu ook al 40000 km onder zonder problemen.

Wij plannen een laatste inspectie bij jou 9 maart.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline alain

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2019, 17:49 »
Ik denk dat dit ook een tijdelijke fix is want als ik het goed begrijp zit die worm op een of andere manier af-fabriek spelings vrij gemonteerd maar is niet zondermeer te demonteren. Dus moet er ergens iets om die as gedrukt/gevormd zijn dat nu aan het slijten is.

Ik denk dat jij nu wel de speling eruit drukt en dat al een tijdje goed lopen maar gewoon verder slijten.
Maar hoelang en hoesnel zul je moeten uitvinden. Eigenlijk zou je die worm er eens uit moeten boren en kijken of dat niet nieuw te fixeren is.

EDIT:

er zit dus een aluminium busje in waar de worm in geperst zit. Zou je dat niet kunnen vervangen?

Het is wel mogelijk dat het ijzer sneller een weg naar beneden slijt in het zachte aluminium. Met ijzer op ijzer zou dit misschien toch al iets trager gaan?

PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2019, 17:53 »
De worm zal harder zijn dan de schroef en de schroef is van zichzelf al niet erg hard. Denk dat dat minder lang meegaat dan je misschien zou denken.

Maar uitvullen zou een goede optie kunnen zijn?

Offline Jan F.

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2019, 17:59 »
er zit dus een aluminium busje in waar de worm in geperst zit. Die bus zal dus slijten en vervolgens kan die worm ''oplopen'' Zou je kunnen uitvullen of vervangen door een nieuw busje lijkt me.

Of het busje er iets verder in persen....?

Groet, Jan

Offline PimW

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2019, 18:22 »
Als die niet tegen een borst gedrukt zit ja waarom niet.

Offline EDxrv

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2019, 20:38 »
Bij mij was nu het huis uitgesleten uitgelubberd lurp in radiale richting aan de kabelkant.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2019, 21:06 door EDxrv »

Offline robgoesdakar

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2019, 10:24 »
Ik was wel heel verbaasd over het gemak waarmee je in dat wormwielhuis kunt boren. Het is inderdaad zeer zacht metaal en daarmee waarschijnlijk ook de reden waarom de slijtage uiteindelijk op treedt.

Verder nog een waarneming bij het nieuwe wormwielhuis. Deze komt compleet met het kunststof wiel er al in. Opvallend daarbij vond ik het 'vet' waarmee de boel gesmeerd was. Dit was geen vet, maar olie. Bijna alles wat ik tegen kom over het invetten van het wieltje gebeurd met (dikkere) vetten. Ook haynes heeft het over 'a smear of grease' maar specificeert dat verder niet.

Ik denk dat ik de volgende keer maar eens ga kijken hoe het 'voelt' met transmissie olie (80w).
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Hans Schaap

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2019, 19:25 »
Rob,

Ik verwacht dat het nieuwe huis niet ingevet komt maar met een lichte preserveerolie om roest op de metalen delen tijdens de opslag te voorkomen.

Om die reden klopt de beschrijving in Haynes ook denk ik; schoonmaken, licht invetten met een algemeen vet ( b.v. lithiumvet) en monteren.

Het huis is denk ik van een aluminiumlegering, vandaar dat het met boren zacht aanvoelt.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline alain

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2019, 12:38 »
Rob,

Ik verwacht dat het nieuwe huis niet ingevet komt maar met een lichte preserveerolie om roest op de metalen delen tijdens de opslag te voorkomen.

Om die reden klopt de beschrijving in Haynes ook denk ik; schoonmaken, licht invetten met een algemeen vet ( b.v. lithiumvet) en monteren.

Het huis is denk ik van een aluminiumlegering, vandaar dat het met boren zacht aanvoelt.

Groet Hans

Vermoedelijk zamac, zoals de carburators.
Zamak (ook: Zamac of ZAMAK) is een handelsmerk voor een groep legeringen met zink als belangrijkste component. De legeringen hebben een relatief laag smeltpunt en kunnen gemakkelijk worden gegoten. De belangrijkste componenten zijn zink en aluminium, met kleine hoeveelheden magnesium en koper.
PD06(1994) - PD06(1993)

Offline Brombeer

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2019, 21:18 »

Op de foto van Pim zie je een kleine en 2 grote shims. Die moeten frictie tussen onderdeel en huis voorkomen.

In mijn huis moeten nu 4 van die grote shims bij dat kunststof wiel erin, omdat het huis toch is ingesleten, ter dikte van die 2 shims.

Ik vermoed dat het harde staal van de kleine shim, onder het wormwiel, toch het huis uitvreet. En daarna doet het wormwiel zelf ook mee en zakt hij zo de behuizing in.

Het zal me niet verbazen dat als het vet verdikt en zo de shim aan het wormwiel blijft plakken.


Maar, het blijft een stom ding!  ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2019, 07:45 »
Soms is elektronica nog niet zo stom, dit is de snelheidsmeter aandrijving van een varadero,  doet het bij mij al 120000km geruisloos. En als hij dan toch kapot gaat, 2 boutjes achterop het blok en een stekkertje los, andere erop en rijden maar.
Varadero SD02  2004

Offline PimW

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2019, 09:30 »
Misschien zou je shims kunnen verlijmen in dat zachte alu huis. Dan heb je weer een vlak, glad oppervlak gecreerd en als je het goed inmeet ben je ook de speling weer kwijt.


Offline Brombeer

Re: Wormwieltje - permanent fix ?
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2019, 22:58 »

Ja inderdaad.

Het punt is dat in de normale situatie die shims nog steeds kunnen bewegen t.o.v. het huis. Als ze daar een hard stalen loopvlakje in zouden persen gaat het denk ik wel langer mee.


Aan de andere kant, de mijne is nu 2.5 ton oud en oké, die lap ik steeds verder op, maar dat is toch een acceptabele leeftijd voor dat ding.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin