Techniek > Honda Africa Twin

Achterveer

(1/4) > >>

Bono:
Niet supertechnisch maar wel lerend vermogen en geen twee linker handen... ;D

Ik wil de achterveer van mijn twin iets slapper (minder stug) zetten en ik ga er van uit dat dat moet met de "gekartelde ringen" boven aan. Ik heb me laten vertellen, dat dit handmatig moet kunnen. Lijkt me erg sterk, want ik krijg er geen beweging in; zelfs niet met kruipolie en een stuk gereedschap.  >:(

Doe ik iets verkeerd of ben ik ongeduldig? Heeft iemand suggesties? Ik hou me aanbevolen.  :)

henkiehaag:
Ik doe het met een mega grote waterpomp tang, natuurlijk eerst de bovenste ring oplossen.
Die zekert nl de grotere stelring.

succes!

Hotel 317:
Wel eerst kijken naar een goede " C spanner" . Als je met een schroevendraaier en hamer in de weer gaat ram je die ringen na verloop van tijd helemaal naar moeder en dan zit je pas echt in de problemen  ;D.

TWIN_HILL:
Kun  jij niet je demper wat spoepeler zetten? Je veerspanning verlagen veranderd ook je rijhoogte en daarmee de handeling van de motor.

Op je schokbreker zit een cylidervormig ding welke met een slag aan de demper zit. Hier zit een klein schiefje op met een plus "+" en een min "-" markering.

Grreetings
Marco

Bono:
Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Als ik het goed begrijp, praten we over 2 dingen.

1. De veer die in te stellen is d.m.v. een "C-sleutel". De veerspanning kan verhoogd of verlaagd worden.

2. De demper die ook instelbaar is d.m.v. het "schiefje + en -".

Als ik de veerspanning verlaag, komt de motor "hoger" op zijn poten te staan; de veer wordt immers langer. Meer spanning op de veer, houdt dan het omgekeerde in: korte veer en lager bij de grond. Of heb ik dit verkeerd?

De demper "soepeler" instellen?

Ik krijg de link niet goed gelegd tussen de veer en de demper. Wat doet / betekent het een voor het ander?
Wat doet bijv. een strakke veer t.o.v. een soepele demper of omgekeerd? En hoe "meet" je een goede instelling?


Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View