Auteur Topic: Gebroken steun na vallen  (gelezen 1343 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Janno

Gebroken steun na vallen
« Gepost op: 24 januari 2019, 14:10 »
Vanmorgen onderuit gegaan doordat er nog wat sneeuw op de oprit lag...stom
Helaas een beugeltje van de under cowl afgebroken.  Maar het lijkt niet op staal/ijzer maar op aluminium. En het lijkt vast het motorblok te zitten.

Wat kan ik hier aan doen? Is dit te repareren?

Tekening met rode cirkel is waar het is afgebroken.

Offline PimW

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2019, 14:26 »
De netste oplossing i.m.o is laten lassen, maar dan moet je even opzoek naar een lasser die dat ziet zitten en weet wat hij doet. Moet het deksel eraf en goed schoongemaakt worden etc.

Een alternatieve oplossing is 2-componenten metaal epoxy. Daar ga je dit ook wel mee kunnen repareren denk ik. Ik heb vroeger eens een stuk uit het carterdeksel van mijn brommertje gebroken en dat met die prut weer op zijn plek gelijmd en dat heeft zich uitstekend gehouden.
Kun je gewoon bij de bouwmarkt halen.

Misschien kun je het beugeltje even loshalen, beetje schoonmaken en nog een foto plaatsen met die kap eraf zodat t wat beter te zien is?

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2019, 14:39 »
Hoi Pim, zal eens kijken naar dat metaal expoxy spul.

Zal straks eens kijken of ik een betere foto kan maken.

Dank je!.

Jan

Offline PimW

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2019, 14:45 »
Deze heb ik geloof ik gebruikt toen:

https://www.bison.nl/nl/product.2284

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2019, 14:54 »
...
Misschien kun je het beugeltje even loshalen, beetje schoonmaken en nog een foto plaatsen met die kap eraf zodat t wat beter te zien is?

Hierbij...

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2019, 14:55 »
Deze heb ik geloof ik gebruikt toen:

https://www.bison.nl/nl/product.2284

Dank je Pim, ik ga hier eens naar kijken


Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #7 Gepost op: 25 januari 2019, 11:41 »
of:  https://www.ebay.co.uk/itm/2012-HONDA-VFR1200-VFR1200F-CLUTCH-COVER-RIGHT-R-H-ENGINE-CASING-VFR-1200/323643698772?hash=item4b5aaaee54:g:Os4AAOSwuUlb5xl~
Hier zit wel de beugel nog aan, maar mijn deksel heeft bijna geen krasjes ;-)  En ik denk dat je hierbij ook nog een pakking o.i.d. nodig hebt(?).

Offline xrvtuur

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #8 Gepost op: 25 januari 2019, 12:28 »
Het was maar een voorbeeld, er staan meerdere deksels op ebay te koop. en je hebt inderdaad een nieuwe pakking nodig, maar als je gaat lassen moet je deksel er af en heb je ook een nieuwe pakking nodig
Varadero SD02  2004

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #9 Gepost op: 30 januari 2019, 08:16 »
De Tip van Pim opgevolgd...
En de bison lijm toegepast.  En het stukje metaal zit weer muurvast! 

Bedankt voor de hulp!

Offline Brombeer

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #10 Gepost op: 30 januari 2019, 22:11 »

Knap knutselwerk!

Soms behoeft het niet de hoogste schoonheidsprijs. Dat 2-komponenten zgn 'kneedbaar alu' is ook geweldig spul om mee te stunten.


Good job  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #11 Gepost op: 31 januari 2019, 09:59 »
Knap knutselwerk!
Soms behoeft het niet de hoogste schoonheidsprijs. Dat 2-komponenten zgn 'kneedbaar alu' is ook geweldig spul om mee te stunten.

Good job  :)
Ehum Brombeer  ;)  Ik heb mijn best gedaan ;D
 
Dit spul is nu echt knetterhard en je moet/kan het afvijlen en daarna spuiten (dus effe met de dremel erlangs en het ziet er top uit).
Maar dit zit achter een beugeltje en dat beugeltje zit weer achter een kap, dus je ziet er niets meer van.  ...Of ik daarvoor de moeite ga doen ::)

Ben al heel blij dat dit zo eenvoudig is verholpen.  Nu maar eens kijken naar een skid plate, want dan had dit waarschijnlijk niet gebeurt.

Offline xrvtuur

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #12 Gepost op: 31 januari 2019, 13:27 »
Had je de originele plaat erop zitten of after market?
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #13 Gepost op: 31 januari 2019, 13:33 »
Ik zit eens even crosstourer foto's te bekijken maar origineel zit er helemaal geen skid plate op, alleen een kapje op dat steuntje, het steuntje op het blok is dus niet berekend op een carter beschermplaat als jij die er wel op had.
Varadero SD02  2004

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #14 Gepost op: 31 januari 2019, 13:42 »
Ik zit eens even crosstourer foto's te bekijken maar origineel zit er helemaal geen skid plate op, alleen een kapje op dat steuntje, het steuntje op het blok is dus niet berekend op een carter beschermplaat als jij die er wel op had.

Klopt, er zit ook helemaal geen skid plate onder (puur origineel). Dit is een beugeltje wat weer een plastic kapje vast houd. Puur voor de sier.
Ben wel blij met de extra crashbeugels, want anders was de plastic zijkant ook goed beschadigd. Die zijn ook met plastic boutjes aan plastic onderdelen gemonteerd. (Allroad....mmm absoluut niet  :'( )

Ik heb al gekeken naar een carter beschermplaat en die worden met aparte steunen aan het frame gemonteerd.

Offline Brombeer

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #15 Gepost op: 31 januari 2019, 14:19 »

Kan Janno zometeen ook offroad ermee gaan rijden  ;D

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #16 Gepost op: 31 januari 2019, 14:49 »
als je op YT crosstourer offroad intikt krijg je vele filmpjes, volgens mij gaat die CT nog best wel offroad
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #17 Gepost op: 01 februari 2019, 23:41 »

Ik denk dat het prima onverhard kan. Maar met een zware bak moet je gang durven houden.


Alleen de onvermijdelijke valschades zijn enorm duur.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2019, 22:04 »
Helaas, wilde de onderbeugel er aanschroeven en schroefgat brak gelijk af.
Heb alles opnieuw afgevijld en schoongemaakt en opnieuw gelijmd...poging 2.

...knutselwerk...kan ik volgens mij beter aan de betere knutselaars hier overlaten... ;)

Offline Brombeer

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #19 Gepost op: 05 februari 2019, 22:55 »

Ohh oeppsie  :D


Ook simpel knutselen betert zich door voortschrijdend inzicht. In jouw geval is waarschijnlijk de lijmlaag, door het precies passende breukvlak, onvoldoende om krachten op te vangen. Er zit te weinig sterk spul tussen.


Wat ik mogelijk zou proberen, klussen voor gevorderden, is oppervlakte vergroting zodat er meer sterk spul is om de kracht te spreiden.

Beide breukvlakken halfrond uitveilen, zodat je een rond gat hebt. Dat mag best groot zijn. Zowel bracket als brokstuk voorkant en achterkant over de lengte iets uitflexen of -dremelen, zodat je een H-profiel creeert via dat gat. Dat mag best veel zijn.

H-profiel uitvullen, in één sessie, met 2K 'kneedbaar alu'. Dat spul is taai en sterk. Je kunt overwegen om in de beide lengtesnedes, een stukje autogeen lasdraad op te sluiten. Dan ben je echt al behoorlijk sterk.


De truuk met 2-componenten, wat het ook voor spul is, altijd, is voldoende lang mengen. Of, kneden.


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #20 Gepost op: 06 februari 2019, 09:02 »
Dank Brom,
Dat ga ik de volgende keer proberen als het weer loslaat :-[

Offline xrvtuur

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #21 Gepost op: 06 februari 2019, 15:36 »
Met alle respect voor Brom zijn knutseltips...Ondertussen kom je dan met de aanschaf van plak en knip middelen al aardig in de buurt van een gebruikt deksel....zomaar een overweging hoor
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #22 Gepost op: 06 februari 2019, 22:31 »

Is ook zo.

Maar, knutselen heeft een leer factor erin. Of, een afleidingsfactor. Of, een emotionele factor.


Ik lijm bijvoorbeeld mijn kapotte kuipdelen met mek. Heb je gezien hoe die dingen eruit zien?? En toch doe ik het. Want het zijn 'mijn' emotionele kuipdelen  :)

Gaat nog een hoop werk worden om die strak te krijgen, want er moet losmiddel op  ::)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Janno

Re: Gebroken steun na vallen
« Reactie #23 Gepost op: 20 februari 2019, 14:30 »
Helaas, weer afgebroken......  Dat wordt of echt laswerk of een andere kap.
wordt vervolgd...  :'(