Auteur Topic: remmen vast  (gelezen 14804 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline mikkola

Re: remmen vast
« Reactie #30 Gepost op: 26 maart 2009, 15:59 »
Die monteur beunhaast er ook bij als ,sprookjesverteller. :D

Zeg tegen hem dat als er lucht zonder hulp uit kan/moet ,kan het er ook zonder hulp weer IN!
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2009, 16:02 door mikkola »
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

dream

  • Gast
Re: remmen vast
« Reactie #31 Gepost op: 26 maart 2009, 16:20 »
Een AT valt eigenlijk niet goed te ontluchten in 1 keer, zeker niet als het originele T stuk er nog op zit en/of als de klauwen zijn gereviseerd. De leidingen vervangen door staal omvlochten exemplaren en voor beide klauw een aparte leiding naar de rempomp trekken (dubbele banjonet). Na goed ontluchten een stuk rijden om vervolgens nog eens te ontluchten. Lucht gaat er niet vanzelf uit, helaas.

Jensen

ht

  • Gast
Re: remmen vast
« Reactie #32 Gepost op: 26 maart 2009, 16:29 »
Dank je wel voor de vele reacties.
Ik heb er vanochtend op gereden. Remmen doet hij wel goed. Blijft ook niet meer hangen. Op bok gezet waarna een zwier aan het wiel gegeven. Dit draait 2x rond. Ik heb hem nu tot aan de handgreep getrokken enmet een tyrap vastgezet. Op de hoop tot het morgen in orde is.
Ps. mischien is wel alle lucht eruit en is de remhendel gewoon te los ingesteld.
Of kan dat niet. Voordat hij naar de garage ging had ik al een geblokkeert voorwiel nadat ik de hendel 1 cm had ingetrokken.

Dus wat is beter ?????

ben benieuw, Jos

Offline mikkola

Re: remmen vast
« Reactie #33 Gepost op: 26 maart 2009, 17:03 »
Een AT valt eigenlijk niet goed te ontluchten in 1 keer, zeker niet als het originele T stuk er nog op zit en/of als de klauwen zijn gereviseerd. De leidingen vervangen door staal omvlochten exemplaren en voor beide klauw een aparte leiding naar de rempomp trekken (dubbele banjonet). Na goed ontluchten een stuk rijden om vervolgens nog eens te ontluchten. Lucht gaat er niet vanzelf uit, helaas.

Jensen
Daar heeft men een vacuum/zuigpompje/of met-terugslagkogeltje voor uit gevonden, om de handel (orig/staal) te ontluchten. En Jos het laatste is goed met die 1cm.
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2009, 17:08 door mikkola »
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline olaf

Re: remmen vast
« Reactie #34 Gepost op: 26 maart 2009, 17:09 »
Nog even dit alle remmen zijn goed te ontluchten met de juiste apparatuur en aandacht .
In het geval van een revisie zal je mischien wat meer tijd kwijt zijn om alle luchtbelletjes te laten verdwijnen omdat ze hier en daar opgesloten zitten in hoekjes en gaten , soms moet je zelfs de klauw weer los maken en hem in een andere positie houden om de belletjes in beweging te krijgen .
Je rem zou met nieuwe olie niet hard en niet slap aan moeten voelen maar goed gedoceert (met gevoel) moeten werken . een tiewrap doet volgens mijn niets met de lucht behalve het systeem continu onder druk houden hetzelfde dus als je de hele tijd remt , zie het nut daar niet van .
Groeten Olaf
« Laatst bewerkt op: 26 maart 2009, 21:37 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

Offline michelbijl

Re: remmen vast
« Reactie #35 Gepost op: 26 maart 2009, 17:43 »
Jos,
Wellicht is het een idee om even op internet uit te zoeken hoe je je remmen zelf even ontlucht?
Het is geen moeilijk klusje maar het vergt even wat aandacht. Je zult merken dat goed ontluchtte remmen een wereld van verschil maken en je remt weer net als voor de "revisie".

Offline Waffie

Re: remmen vast
« Reactie #36 Gepost op: 27 maart 2009, 08:21 »
 Het komt vaker voor dat alle lucht er niet in 1 keer uit te krijgen is.

ook niet met de vacuumpomp.. :-[
en zoals aangeven kan een korte handmatige ontluchting nog nodig zijn
er zijn zelfs motormerken waar je inderdaad de remklauw in de meest fantastische posities moet brengen om dit klusje te klaren.

De normale werkwijze om het systeem airless te krijgen wordt afgesloten met de remhemdel een nachtje onder druk te houden zodat de resterende lucht bellen via natuurlijke weg het systeem kan verlaten
daar komt bij dat dit een goed methode is om te zien of er ergens lekkage is en in het geval van nieuwe leidingen, deze hun natuurlijke loop terug  kunnen krijgen
nieuwe remleiding zit namelijk op een rolletje  en je wilt toch de bochtjes eruit hebben lucht wil altijd opstijgen aar het hoogste punt dus dat is op zich niet vreemd.
echter we moeten niet vergeten dat ook de remleidingen wat ouder worden en het gevoel van sponzig niet alleen in de lucht hoeft te zitten.
Het verhaal van de tyrap is dus wel correct maar alleen voor de laatste finisching touch.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline olaf

Re: remmen vast
« Reactie #37 Gepost op: 27 maart 2009, 09:17 »
Ad zou je mij uit kunnen leggen hoe de lucht uit het systeem kan als je er een tiewrap omheen doet en het systeem onder druk staat ? Alvast bedankt Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline mikkola

Re: remmen vast
« Reactie #38 Gepost op: 27 maart 2009, 16:27 »
Ad zou je mij uit kunnen leggen hoe de lucht uit het systeem kan als je er een tiewrap omheen doet en het systeem onder druk staat ? Alvast bedankt Olaf

Ja geldt ook voor mij (als oud-onderhoudsmonteur valt er altijd nog wat te leren)
« Laatst bewerkt op: 27 maart 2009, 16:31 door mikkola »
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Erik

  • Gast
Re: remmen vast
« Reactie #39 Gepost op: 27 maart 2009, 22:26 »
Ad zou je mij uit kunnen leggen hoe de lucht uit het systeem kan als je er een tiewrap omheen doet en het systeem onder druk staat ? Alvast bedankt Olaf

Dat vraag ik me ook al 20 jaar af..  ::)

Offline Brombeer

Re: remmen vast
« Reactie #40 Gepost op: 27 maart 2009, 22:49 »
Interessante wending hiero..  ::)

(Brombeer wacht even af.. :angel:)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: remmen vast
« Reactie #41 Gepost op: 28 maart 2009, 01:28 »
hallo,

ik zal het proberen

het is de bedoeling om  de aanwezige lucht te verwijderen uit de remleidingen etc
en gezien dit niet altijd makkelijk gaat laten we de natuur een handje helpen,

lucht wil namelijk altijd naar het hoogste punt en  als lucht onder druk staat nog sneller
vandaar dar we de rempomp onder druk zetten (ty rap)
hierbij verzameld de lucht zich bij de plunjer en van zodra deze ombelast is verdwijnt de lucht als vanzelf .
zeker als we de rempomp een beetje pompend bewegen
jullie hebben wel gelijk dat de lucht er niet uitkan  van zodra de leiding onder druk staat echter zodra de druk  na een nacht wegvalt (ty rap verwijderen) verdwijnt in veel gevallen ook het rest belletje lucht

.probeer het maar uit ..

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline mikkola

Re: remmen vast
« Reactie #42 Gepost op: 28 maart 2009, 11:05 »
M a w: ik heb een 100%dicht geknoopte ballon gevuld met 95% water en 5%lucht ,ik ga er 12h opstaan.

Na 12h is de 5%lucht verdwenen uit de ballon, als ik van de ballon  stap! 8)
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2009, 11:08 door mikkola »
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline Brombeer

Re: remmen vast
« Reactie #43 Gepost op: 28 maart 2009, 11:45 »
Nee dat denk ik niet!

Maar ik snap Ad. Deze is ook nieuw voor mij. Brombeertje weer wat geleerd..

Logisch eigelijk wel. Ik dacht zelf dat de lucht vanzelf omhoog komt, en via de opening bij je plunjer (bij de hendel) de vloeistof via het reservoir verlaat.

Maar het 'onder druk' is hier een versnellende factor blijkbaar.

Prttg wkend! 8)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Erik

  • Gast
Re: remmen vast
« Reactie #44 Gepost op: 28 maart 2009, 16:18 »
Sinds wanneer gaat lucht in een vloeistof onder druk sneller omhoog?? Volgens mij is de druk in heel de leiding overal hetzelfde.. Wel is onder druk het luchtvolume kleiner terwijl het vloeistofvolume gelijk blijft maar dat zou er niets mee te maken moeten hebben.


Volgens mij is is het gewoon de rust die je het systeem gunt waardoor de luchtbelletjes bij elkaar komen en samen grotere bellen vormen die wél uit moeilijke hoekjes makkelijker omhoog komen. Heeft niets met druk te maken.


'K ga er nog 's goed over nadenken  8)



bobby templier

  • Gast
Re: remmen vast
« Reactie #45 Gepost op: 28 maart 2009, 21:29 »
je zit goed kleine bellen gaan makelijker omhoog en hebben minder weerstand ;)

http://www.motor-forum.nl/forum/list_messages/72024//
« Laatst bewerkt op: 28 maart 2009, 21:32 door bobby Tempelier »

Offline Brombeer

Re: remmen vast
« Reactie #46 Gepost op: 28 maart 2009, 21:33 »
Ja maar.... grotere belle hebbe grotere opwaartse kracht..

Hihi..  ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

ht

  • Gast
Re: remmen vast
« Reactie #47 Gepost op: 28 maart 2009, 21:45 »
Nou ja, hoe het precies werkt weet ik ook niet.
Maar met de remmen onder druk een nachtje laten staan levert in ieder geval meer remkracht op. Ofwel ik kan de rem nu niet meer tot de handgreep inknijpen.Of ik moet er heel hard in knijpen. Maar voor die tijd sta ik al lang stil of is mijn voorwiel al geblokeert.

groetjes Jos.
 :)

dream

  • Gast
Re: remmen vast
« Reactie #48 Gepost op: 30 maart 2009, 16:08 »
Hoi,

Bovenstaande methode gelt alleen als ALLE lucht wat zich in het systeem bevind zich kan verplaatsen naar het hoogste punt (de plunjer), maar dat is in de theorie en in de praktijk niet mogelijk. Lucht die zich in lokale hoogste punten nestelt gaat er op deze methode niet uit.
Gewoon goed ontluchten (zelf kost me dat tenminste een halve liter remolie bovenop het volume van het systeem), daarna laten rusten (met gebruik elastiek of tiewrap), opnieuw ontluchten, een aantal dagen rijden, opnieuw ontluchten en en dit herhalen totdat er geen belletjes meer zichtbaar zijn. Je zal het verschil merken !,

veel succes,

Jensen

Offline Waffie

Re: remmen vast
« Reactie #49 Gepost op: 31 maart 2009, 00:53 »
Hoi,

Bovenstaande methode gelt alleen als ALLE lucht wat zich in het systeem bevind zich kan verplaatsen naar het hoogste punt (de plunjer), maar dat is in de theorie en in de praktijk niet mogelijk. Lucht die zich in lokale hoogste punten nestelt gaat er op deze methode niet uit.
Gewoon goed ontluchten (zelf kost me dat tenminste een halve liter remolie bovenop het volume van het systeem), daarna laten rusten (met gebruik elastiek of tiewrap), opnieuw ontluchten, een aantal dagen rijden, opnieuw ontluchten en en dit herhalen totdat er geen belletjes meer zichtbaar zijn. Je zal het verschil merken !,

veel succes,

Jensen

Dit gaat in geen enkele werkplaats op deze manier,

geen klant waar ik aan kan verkopen om even  een x keer terug te komen om  (weer) te ontluchten
vervanging van de remleidingen (na 4 jaar volgens honda)geeft de grootste winst in drukpunt(zonder lucht tenminste erin)
goed ontluchten de 2e en remklauwen schoonmaken de 3 e
en als afwerking dan nog een  radiaal pompje erop met galfer schijfjes of nog beter pfm remschijven
dit moeten dan wel super stoppertjes worden

maarja, dat zou ik doen

(zou het zeker niet erg vinden aan werkplaats tarief en ca 0.7 liter olie verder) voor alleen het voorremmetje en dan de achterzijde nog)

jij maakt motorrijden zo nog duurder of lag dit nu aan mij ;D

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

dream

  • Gast
Re: remmen vast
« Reactie #50 Gepost op: 31 maart 2009, 14:05 »
hoi ad,

De beschreven methode werkt goed om alle lucht uit het systeem te krijgen, niet meer en niet minder. Dat een klant de rekening niet accepteert , daar kan ik wel in komen. Het is dan ook een werkwijze die ik zelf hanteer, het kost mij alleen maar tijd en nauwelijks extra geld. Dat wat een monteur doet is altijd een balans tussen kosten en kwaliteit.

Zonder heel erg veel geld uit te geven aan duur remspul anders dan aan staalomvlochten remleidingen is het remsysteem van een AT gewoon erg goed te krijgen.

En ja ad, ik vervang mijn staal omvlochten remleidingen (voor en achter) na verloop van tijd, dat kost niet zoveel en is wel zo veilig.

Een forum is geen richtlijn, het is een verzameling van meningen en ervaringen, iedereen haalt eruit wat voor hem / haar nuttig is.

Jensen






Offline brings

Re: remmen vast
« Reactie #51 Gepost op: 05 april 2009, 09:29 »
Bij het enige tijd geleden vervangen van mijn remleidingen bij Ad vielen mij twee dingen op.
1) Ad gebruikte een vacuumpomp.
2) De tip om de remhandel een tijd vast te zetten.

Gisteren de rubbers in mijn remklauwen vervangen.
Geen pomp bij de hand. dus slangetje op onluchtingsnippel, ringsleuteltje er eerst op en terwijl ik de handel zachtjes in kneep, de nippel opendraaide en aan het slangetje zoog met de mond, kwamen de meeste luchtbellen er al snel uit.

Het is wel een kwestie van een soort balanceer act maar het werkte prima. De laatste bellen in de leidingen met geduld en getik op de leidingen er uit gekregen.


Mijn zuigers zijn nog bruikbaar maar wel fors ingevreten.
Weet iemand wat 4 nieuwe zuigers ongeveer kosten en kan je die het beste bij de Honda dealer bestellen.   (Transalp)

Offline mikkola

Re: remmen vast
« Reactie #52 Gepost op: 07 april 2009, 19:32 »
Kijk hier voor remrevisieset : www.siccamasales.nl
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline Waffie

Re: remmen vast
« Reactie #53 Gepost op: 07 april 2009, 21:42 »
Bij het enige tijd geleden vervangen van mijn remleidingen bij Ad vielen mij twee dingen op.
1) Ad gebruikte een vacuumpomp.
2) De tip om de remhandel een tijd vast te zetten.

Gisteren de rubbers in mijn remklauwen vervangen.
Geen pomp bij de hand. dus slangetje op onluchtingsnippel, ringsleuteltje er eerst op en terwijl ik de handel zachtjes in kneep, de nippel opendraaide en aan het slangetje zoog met de mond, kwamen de meeste luchtbellen er al snel uit.

Het is wel een kwestie van een soort balanceer act maar het werkte prima. De laatste bellen in de leidingen met geduld en getik op de leidingen er uit gekregen.


Mijn zuigers zijn nog bruikbaar maar wel fors ingevreten.
Weet iemand wat 4 nieuwe zuigers ongeveer kosten en kan je die het beste bij de Honda dealer bestellen.   (Transalp)

er zijn 2 mogelijkheden

tourmax levert aftermerket incl  de afdichting ongeveer 30 euro per stuk daarnaast heb je natuurlijk honda deze kosten ca 28 euro per zuiger maar je zult dan nog de afdichtingen nodig hebben

eigenlijk is het verschil niet zo erg groot

de dealer is dan wel sneller (mits voorradig)

ben overigens zeker dat het ingevreten is,

waterproof schuur papier kan er vaak nog wel iets aan verbeteren
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Frankvdb

Re: remmen vast
« Reactie #54 Gepost op: 23 juli 2009, 15:49 »
Per toeval op dit item terecht gekomen.

Ik hou mijn hart vast als ik lees hoe er hier beschreven wordt hoe er remmen ontlucht worden...

Remmen ontluchten gebeurt als volgt:

1. met drukpomp
- de drukpomp is gevuld met remolie en op druk gezet (2-2,5bar),
- het dekseltje van het remoliereservoir wordt er afgehaald en vervangen door een dekseltje met een nippel (ik plaatste een bandenventiel in het dekseltje),
- de drukpomp wordt op de nippel aangesloten, het circuit staat nu onder druk,
- een darmpje wordt op de nippel van de verste remklauw geplaatst (linkerremklauw), de nippel wordt losgedraaid,
- de remolie zal onder de druk het ganse remcircuit "spoelen" en alle olie met eventuele luchtbellen vervangen door verse remolie.
- herhalen met rechter remklauwnippel.

drukpomp kan ook op remklauwnippel geplaatst worden, het remoliereservoir zal dan overlopen (geeft zelfde resultaat, alleen zal het een stevige troep worden, remolie is vrij agressief!!!)

2. zonder drukpomp, dus manueel, best met zijn tweeën uit te voeren:
- remoliereservoir vullen tot aan de rand
- darmpje met steeksleuteltje op verste remklauwnippel plaatsen (linker)
- enkele malen "pompen" met remhandel tot er druk opbouwt in het circuit, remhandel ingetrokken houden
- remklauwnippel lossen: druk valt weg: nippel terug dicht
- remhandel lossen, terug pompen tot druk, ingetrokken houden
- nippel lossen: druk valt weg: terug nippel dicht
- remoliepeil checken en desnoods bijvullen.
- herhalen tot er bij pompen van de remhandel geen drukverschil meer opbouwt, en er geen luchtbellen meer in het darmpje te zien zijn.
- herhalen met rechterremklauw

heb zo de remmen van honderden auto's & motors ontlucht,
is enige veilige en degelijke methode.

Cheers

Offline Waffie

Re: remmen vast
« Reactie #55 Gepost op: 23 juli 2009, 21:56 »
beste cheers,

waarom je hart vast houden ???
de vacuum pomp is een volledig  vakkundige methode die een zeer goed resultaat bieden


die met dat druk vat wordt normaal gesproken nooit gebruikt in een motorfiets werkplaats

wel in de auto en transport sector maar dat gaat dan ook meer dan 0.25 ltr per verversing door heen

daar komt bij dat het apperaat duur is in aanschaf zeker als deze enkel gebruikt gaat worden voor motorfietsen en dergelijke
en de manuele methode is tijdrovend zeker als het systeem geheel ontdaan is geweest van zijn vloeistof zoals bij een remklauw revisie normaal is

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline trhansalp

Re: remmen vast
« Reactie #56 Gepost op: 23 juli 2009, 23:20 »

2. zonder drukpomp, dus manueel, best met zijn tweeën uit te voeren

Ik doe ontluchten ook zoals Frankvdb. Altijd auto's zo gedaan en ook de motor.

Ik gebruik zo'n plastic slangetje waar je lucht in je aquarium pompt. Kun je goed zien wat er gebeurt. Kleur, luchtbellen, Zorg dat het vulreservoir goed vol is. En bijvullen.
Nog even en dan stopt deze hobby.

Offline Frankvdb

Re: remmen vast
« Reactie #57 Gepost op: 24 juli 2009, 09:19 »
dank voor je reaktie Ad,

ik twijfel geen seconde aan de kennis, ervaring en vaardigheden van heel wat schrijvers op dit forum, laat dat duidelijk zijn,
heel wat belangrijke en nuttige tips en tricks worden hier uitgewisseld!!

wat betreft de remmen en het ontluchten ervan: elke methode die garandeert dat er geen luchtbelletjes meer in de remleidingen zitten, en die uitsluit dat de remhandel sponzig aanvoelt of je verplicht om pompend te remmen, is goed.

Maar als ik lees dat sommige motorrijders hopen dat de luchtbellen er vanzelf uit zullen gaan, of volgens de natuurwetten naar boven gaan borrelen om er langs het reservoir uit te sprankelen etc....dan hou ik echt mijn hart vast.

Met mecaniek, elektriciteit etc mag je al eens missen, je zal in het slechtste geval niet meer vooruit gaan.
Echter als je met je remmen een fout maakt, zal je dat pas merken....als je moet remmen!!! Eén ding is zeker: tot stilstand kom je altijd, al is het met de hulp van de vrachtwagen voor je, de boom naast je, of de vangrail dwars door je !!!! 

Vandaar mijn reaktie, als je niet echt thuis bent in het herstellen van remmen, of je merkt iets wat niet echt klopt, laat dit dan herstellen door een vakman, neem hier geen risico's. Maar hoop niet dat je remmen vanzelf beter gaan worden.

Ik heb nu mijn bange hart gelucht

Frank
 

Offline Frenkie H

Re: remmen vast
« Reactie #58 Gepost op: 24 juli 2009, 17:03 »
Citaat
Per toeval op dit item terecht gekomen.

Ik hou mijn hart vast als ik lees hoe er hier beschreven wordt hoe er remmen ontlucht worden...

Remmen ontluchten gebeurt als volgt:

tja ik weet niet wat ik ervan moet denken komt mij ernstig bijdehand over andere frank maar dat is misschien hoe het overkomt en niet is bedoeld van frank.


frank
« Laatst bewerkt op: 24 juli 2009, 17:14 door Frenkie H »

Offline Frankvdb

Re: remmen vast
« Reactie #59 Gepost op: 27 juli 2009, 14:07 »
was zeker niet de bedoeling

ik bedoel maar:
better safe than sorry

 
heb nogal wat ervaring met remmen,
ook ééntje zonder remmen...  :'(