Auteur Topic: Dé 'Speed' Tripmod.  (gelezen 6201 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sounddragon

Dé 'Speed' Tripmod.
« Gepost op: 19 juli 2009, 23:52 »
Vanavond FF de trip gemodificeerd, en werkt perfekt  ;D
 
Ik snap er geen drol van dat dat weerstandje van een duppie niet gewoon in de fabriek wordt gemonteerd, het is gewoon een standaard funktie  ???
 
De how-to is heel simpol; voorruitje demonteren, stekkertje FF loswurmen en losmaken,
 

 
Dan kun je bij de 2 boutjes dopmoertjes (doppie-verlengstukje-rateltje of T-sleutel 10), en als die los zijn dan kun je de tripmeter eruithalen.
 

 
Ding openschroeven en delen, dan kijk je op de displaykant, je moet aan de andere kant zijn, dus verder demonteren.. aan de ene kant 2 schroefjes naast het display, aan de andere kant eentje, onderaan de print zitten op de langszijde ook nog 2 dezelfde schroefjes, 5 in totaal.

Nu is de print los, je kunt hem er voorzichtig tussenuit wurmen, je moet aan de ene kant even de kabel inclusief thule (de U vormige) uit de behuizing losmaken, dan heb je daarna de ruimte om de print te draaien zodat je kunt werken.
Zoek op de print de afkorting 'SPD' op; daarnaast op de 2 soldeerpuntjes moet je 10k weerstandje komen.
 

 
Ik heb ervoor gekozen om de weerstand rechtop te zetten, omdat de puntjes dichter bij elkaar zitten als het weerstandje lang is, en dan zou het een heel gepriegel worden om hem mooi kort op de print te krijgen.
 

 
Weerstandje netjes op maat maken, pootjes afknippen op dezelfde lengte en prutsen maar; eerst het korte pootje van het weerstandje vastgezet;
 

 
De soldeerpuntjes zijn erg zwak en eigenlijk niet gemaakt voor dit soort 'lomp' spul, heeel voorzichtig het 2e pootje erbij buigen en vastzetten.. daarna heb ik ze allebei nog 1 keertje nagevloeid en toen zaten ze best netjes vast vond ik zelf.
 

 
Ik heb het spul gefixeerd en afgeschermd met een stukkie krimpkous zodat het spul wat extra steun heeft, en geen sluiting maakt als het om zou zakken (met de tripmeter gemonteerd op de Twin zit het weerstandje horizontaal)
 

 
Alles teruggebouwd en het werkt als de spreekwoordelijke brandweer; het is volgens mij zelfs nauwkeuriger als je analoge teller.
 

 
Ik heb maar tot 50 km/u geprobeerd hier in de buurt, maar op de TT heb ik niet meer als 1 km verschil gezien, en da's een goed teken  8)
 
Ik ben er erg blij mee, want op de TT is de snelheid vaak slecht af te lezen onderweg (cijfertjes worden rood bij meer als 8 km te snel  :( ), en mijn TT zit met de originele zuignap op mijn KM teller geplakt, dus die is buiten gebruik  *D
 
 
PS: je hebt wel een redelijk fijne soldeerboutstift nodig, want veel ruimte heb je niet..
 
 
Veul plezier met prutsen  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 00:05 door Sounddragon »

Offline Hotel 317

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #1 Gepost op: 20 juli 2009, 00:30 »
De reden waarom het niet standaard gemonteerd is is omdat je tripmeter kan vastlopen bij het uitvoeren van bepaalde handelingen (resetten of ajusten van je snelheid ofzo). denk dat het meer als gadget bedoeld was wat toch te veel geld zou kosten om te perfectioneren.

Offline Hotel 317

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #2 Gepost op: 28 juli 2009, 16:19 »
Hoe bevalt dat ding nou?  ;)  problemen mee?  of valt het allemaal wel mee?

Offline Sounddragon

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #3 Gepost op: 28 juli 2009, 16:36 »
No problems whatsoever, ik kan alles doen; het loopt niet vast, ik kan onder het rijden prima van de ene funktie naar de andere schakelen, resetten, alles kan.. meting is redelijk accuraat (iig beter als de analoge teller)... dus mij hoor je nergens over  ;)
 
Eén woord; drie lettergrepen ---> Ge-wel-dig  ;D   
 
 

Offline daandus

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #4 Gepost op: 28 juli 2009, 20:50 »
Deze modificatie staat ook op Marktplaats, voor 15 euro.
Heb die knul gemaild dat Honda dit niet voor niets achterwege laat, nl. vanwege dat vastlopen.

Hij reed er al jaren mee, en was niet bekend met enige storing.

Iemand keihard tegenbewijs?
Ik gun een ieder z'n verdiensten, maar 't moet wel goed gebeuren natuurlijk ;-)
... was ooit lid ...

Offline Sounddragon

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2009, 21:06 »
Als jij om te beginnen nou eerst eens met een stuk tekst komt wat ondertekend is door honda of een importeur ofzo, waarop staat dat ook daadwerkelijk zo is ??

Helaas ontbreekt het op internet vaak aan onderbouwde meningen.. en neemt iedereen maar domweg alles aan van iedereen die wat roept.
 
Laat die knul lekker zijn geld verdienen aan iedereen die erin trapt..
 
Het is dus voor een duppie en twee uurtjes werk supereasy zelf te doen voor iedereen met een fijn soldeerpuntje, een vaste hand en een linkje naar dit topic..
 
Bij mij werkt het voorlopig prima, en ik heb nog van niemand (UIT ERVARING) gehoord dat het problemen oplevert.. en tot op dat moment verwijs ik dat verhaal richting broodje aap listings..
En dan nog... is die mod dan wel gedaan op een goede manier en door wie/welk bedrijf ??
 
 
 
 

Offline mauppie

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2009, 22:22 »
Bij snel schakelen tussen trip1,2,3 SPEED kan hij vastlopen, dat is mijn ervaring. Maar 9 van 10 keer gaat het goed.

Of het om een bug gaat weet ik niet. De print is ook niet volledig bestuukt, dus het kan zijn dat de tripmeter ook voor andere motoren of extra of minder functies is ontworpen.

Let wel op dat de opnemer in het tellerhuis zit, dus bij een kabelbreuk of wormwieltje problemen  werkt de SPEED functie ook niet! ;) 
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Sounddragon

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2009, 22:34 »
Ik zit sinds ik hem heb gemodificeerd al te proberen om hem vast te laten lopen door vanalles te switchen en te resetten, maar mij is het nog niet gelukt.
Normaliter stond altijd bij mij trip 1 op ivbm tanken en switchte ik nooit; nu is dat dus wel anders, omdat je switcht tussen trip1 en de speedfunktie, nu druk ik standaard een 'rondje' extra en speel met trip2 elke keer als ik wil switchen..
 
En hoe haal ik hem weer uit een vastloper mocht ik het alsnog voor elkaar krijgen ??  :)

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #8 Gepost op: 28 juli 2009, 23:37 »
Hee Jeff, nice! goeie 'how-to' heb je geklust!


Maar, ik zie mezelf straksal bij radioshack staan met de vraag om een weerstandje van 10k?


wat is dat voor meetwaarde? ohm?


CU, ROgier

Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Sounddragon

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #9 Gepost op: 28 juli 2009, 23:45 »
Als ik me niet vergis is dat 10 Kilo Ohm, oftewel 10.000 ohm  ;)
 
 
 
 
 
 

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #10 Gepost op: 28 juli 2009, 23:48 »
 :-*


joe zit mie voor 't lapje te houden?
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Sounddragon

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #11 Gepost op: 29 juli 2009, 00:00 »
Nope... da's wat ze mij ingefluisterd hebben  :)
 
Ik ben ook geen elektronica expert; ik kan een soldeerbout vasthouden that's it  ;D
 
Ik kan wel eens vragen aan degene waar ik het weerstandje van heb wat de exacte waarde van het ding is; ik heb geen foto waarop de kleurcode duidelijk te zien is, dus opzoeken gaat ook niet, en uitelkaar halen ehhh... doen we niet..
 
Ik mail hem wel FF  ;)

Offline mauppie

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #12 Gepost op: 29 juli 2009, 07:47 »
Bij een vastloper zal je de accupool los moeten halen om te resetten.
10K is een normale mannier, en is idd van 10Kilo Ohm.
Voor een 5% koolfilm weerstand is dat bruin zwart oranje goud
Een nauwkeurige metaalfilm weerstand: bruin zwart zwart rood groen(0,5%) of bruin (1%) of rood(2%)

Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Miquel

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #13 Gepost op: 30 juli 2009, 21:51 »
Deze modificatie staat ook op Marktplaats, voor 15 euro.
Heb die knul gemaild dat Honda dit niet voor niets achterwege laat, nl. vanwege dat vastlopen.

Hij reed er al jaren mee, en was niet bekend met enige storing.

Iemand keihard tegenbewijs?
Ik gun een ieder z'n verdiensten, maar 't moet wel goed gebeuren natuurlijk ;-)

Ik rij al een jaar of 2 (zonder problemen) met deze modificatie. Moet er wel bij zeggen dat hij voor 90% op speed staat.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

dream

  • Gast
Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #14 Gepost op: 31 juli 2009, 10:28 »
Hoi,

Heel, heel veel jaren geleden toen de AT nog een populaire fiets was, was er ook nog een steengoeie site over de africa twin, nml www.atic.org. Op deze site staat een complete beschrijving van deze modificatie.

De domeinnaam bestaat nog steeds, de informatie is er ook nog, maar de site is in ruste (helaas).

De mijnheer die dit verkoopt op marktplaats heeft deze hiervan hiervandaan gekopieerd en verkoopt deze handleiding i.d.d. voor 15 euro. Afgezien van het feit dat het onrechtvaardig is om daar geld voor te vragen (staat immers gratis op deze site voor alhgemeen gebruik) staat er ook duidelijk in deze manual dan wel de omliggende tekst wat de nadelen zijn van deze aanpassing, deze tekst is echter weggelaten.

Ook zelf heb ik deze modificatie gedaan met behulp van deze GRATIS handleiding, en af en toe met schakelen loopt deze i.d.d. vast. Reseten door de spanning er even af te gooien werkt goed, ik heb hiervoor een schakelaartje gemaakt die de spanning naar de tripmeter even onderbreekt, maar de accupool losgooien werkt natuurlijk ook, alleen is dat zo lastig onder het rijden.

Er kleeft echter nog een ander nadeel aan deze modificatie en dat is dat de tripmeter OPEN moet.
Hiermee verbreek je de seal tussen de verschillende onderdelen, waardoor vroeg of laat de print vochtig wordt en oxideert met als gevolg dat deze kapot gaat.HET IS DUS ZAAK DE TRIPMETER WEER DICHT TE SEALEN MET EEN DAARVOOR GESCHIKTE KIT.

De prijzen van deze tripmeters zijn nieuw zijn niet te betalen en tweedehands worden ze steeds zeldzamer en dus duurder.

Overigens zijn er drie twee redenen waarom tripmeters kapot gaan, vocht, trillingen en overspanning of een combinatie van bovenstaande oorzaken.

Zorg dat alle rubbertjes van de lampjes goed elastisch blijven (elk jaar even inspuiten met siliconen spray), zorg dat de ophangrubbers goed elastisch zijn (vervanegen na vijf jaar, en zorg ervoor dat de unit ten alle tijden waterdicht is en blijft.

Succes,

Jensen





dream

  • Gast
Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #15 Gepost op: 31 juli 2009, 10:32 »
Sorry voor de onvolledigheid,

hier de directe link naar het artikel,

http://www.atic.org/faq/tripmaster.php

Onder het kopje FAQ staan sowieso hele interessante artikelen,
de hele site is eigenlijk heel erg goed en de moeite waard

Jensen

Offline daandus

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #16 Gepost op: 31 juli 2009, 13:13 »
...daarom vind ik ook dat we elkaar een beetje mogen beschermen voor dit soort easy-money acties.
Ik ging er trouwens wel vanuit dat hij die aanpassing voor je verzorgde, voor die 15 euro! Maar 15 euro voor een mailtje met bijlage is natuurlijk wel erg gortig, zeker als de eerlijkheid niet 100% is.

Zelfde als die Duitser op Ebay, met z'n tripmaster-handleiding voor 10 euro. (vervangen condensatoren)....
... was ooit lid ...

Offline Miquel

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #17 Gepost op: 02 augustus 2009, 23:06 »
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline pepdeze

Re: Dé 'Speed' Tripmod.
« Reactie #18 Gepost op: 08 augustus 2009, 11:46 »
Ik heb toen ik een jaar of 8 geleden de AT kocht gelijk deze functie werkend gemaakt en hij is  bij mij nooit vast gelopen. Er zit naast de KM-ook nog een miles functie op. Als je deze naast de KM ook activeerd is er grote kans dat ik bij het switchen vast slaat.
KTM 690 Enduro R.