Techniek > Honda Africa Twin

Temp. meter en fan werken niet

(1/4) > >>

bvraalte:
De temp. meter bij het stuur het de radiator fan van mijn AT uit '93 werken niet. Nu hebben ze het nooit gedaan, maar over een paar weken ga ik naar zuid-frankrijk en dan moet ik niet hebben dat het blok oververhit raakt :-).

Ik vermoed dus dat mijn thermostaat stuk is, maar verklaart dit beide problemen? Ik zou eigenlijk verwachten dat er een thermostaat is voor het klokje bij het stuur, en een thermische schakelaar voor de fan. En als deze stuk zijn, is daar nog aan te komen?

Bono:
Heb je geconstateerd dat de temp. meter en fan stuk zijn of denk je dat? Ik vraag dit, omdat de naald van mijn twin niet gauw uitslaat. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was dit een topic op het oude forum. Het schijnt een "twineigenschap" te zijn, dat die naald niet gauw uitslaat. In 8 jaar tijd heb ik mijn fan pas 1 keer gehoord (toevallig in Frankrijk).

Ik zou eerst kijken of de boel daadwerkelijk écht stuk is, voordat je onderdelen gaat bestellen.

bvraalte:
Ik denk het en misschien heb je wel gelijk dat ik me druk loop te maken om niks :P Een paar weken terug heb ik na een hele dag rijden mijn metertje net los zien komen. Ik dacht toen dat het kwam door trilling ofzo. Is er een mannier om te controleren of het geheel werkt? Kan ik die sensor in een zakje in een bak met kokend water gooien bijvoorbeeld?

Op het oude forum kan ik het helaas niet meer terug vinden, die is offline kwam ik gisteren achter.

Bono:
Hoe je dit kan meten of vaststellen, weet ik helaas niet. Dat stokje moet ik doorgeven aan een ander :D. Maar ik ben wel benieuwd!

olaf:
Als hij wel een aanwijzing gaf net beneden uit de hoek , dan zou ik hem stationair laten draaien , zonder de rijwind wordt het blok een stuk warmer en zou de meter langzaam naar het rode gebied gaan  lopen , gebeurt dit niet dan is je meter of gever kapot of natuurlijk bekabeling of zekering , voor hij bij het rode gebied komt hoort dan ook de fan aan te slaan en de temperatuur weer te zakken.
Bij mij slaat de fan aan een aantal mm voor het rode gebied .
Als het allemaal niet blijkt te functioneren pas dan wel op dat je motor niet aan de kook brengt .
Maak eerst een ritje en laat hem dan een minuut of 5 max staan loopt de meter dan nog niet uit de hoek zou ik eerst het een en ander gaan bekijken .
Komt de meter wel uit de hoek laat hem dan draaien tot de fan aanslaat , als de metere in het rood komt natuurlijk motor afzetten en wachten to hij is afgekoeld .
De temp sensor in een bak heet water houden helpt niet echt , je zou de weerstand moeten meten die staan denk ik wel in het hanyes manual .
De fan switch is een aan uit schakelaar boven een bepaalde temp maakt hij contact en gaat de fan lopen , de fan zelf kun je wel testen door eer direct 12volt op te zetten van je accu dan zou hij moeten gaan lopen .
Olaf

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View