Auteur Topic: Temp. meter en fan werken niet  (gelezen 6394 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bvraalte

  • Gast
Temp. meter en fan werken niet
« Gepost op: 17 juli 2009, 10:55 »
De temp. meter bij het stuur het de radiator fan van mijn AT uit '93 werken niet. Nu hebben ze het nooit gedaan, maar over een paar weken ga ik naar zuid-frankrijk en dan moet ik niet hebben dat het blok oververhit raakt :-).

Ik vermoed dus dat mijn thermostaat stuk is, maar verklaart dit beide problemen? Ik zou eigenlijk verwachten dat er een thermostaat is voor het klokje bij het stuur, en een thermische schakelaar voor de fan. En als deze stuk zijn, is daar nog aan te komen?

Offline Bono

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #1 Gepost op: 17 juli 2009, 12:11 »
Heb je geconstateerd dat de temp. meter en fan stuk zijn of denk je dat? Ik vraag dit, omdat de naald van mijn twin niet gauw uitslaat. Als mijn geheugen mij niet in de steek laat, was dit een topic op het oude forum. Het schijnt een "twineigenschap" te zijn, dat die naald niet gauw uitslaat. In 8 jaar tijd heb ik mijn fan pas 1 keer gehoord (toevallig in Frankrijk).

Ik zou eerst kijken of de boel daadwerkelijk écht stuk is, voordat je onderdelen gaat bestellen.
-- Han --

bvraalte

  • Gast
Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #2 Gepost op: 17 juli 2009, 12:28 »
Ik denk het en misschien heb je wel gelijk dat ik me druk loop te maken om niks :P Een paar weken terug heb ik na een hele dag rijden mijn metertje net los zien komen. Ik dacht toen dat het kwam door trilling ofzo. Is er een mannier om te controleren of het geheel werkt? Kan ik die sensor in een zakje in een bak met kokend water gooien bijvoorbeeld?

Op het oude forum kan ik het helaas niet meer terug vinden, die is offline kwam ik gisteren achter.
« Laatst bewerkt op: 17 juli 2009, 12:32 door bvraalte »

Offline Bono

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2009, 12:47 »
Hoe je dit kan meten of vaststellen, weet ik helaas niet. Dat stokje moet ik doorgeven aan een ander :D. Maar ik ben wel benieuwd!
-- Han --

Offline olaf

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #4 Gepost op: 17 juli 2009, 12:59 »
Als hij wel een aanwijzing gaf net beneden uit de hoek , dan zou ik hem stationair laten draaien , zonder de rijwind wordt het blok een stuk warmer en zou de meter langzaam naar het rode gebied gaan  lopen , gebeurt dit niet dan is je meter of gever kapot of natuurlijk bekabeling of zekering , voor hij bij het rode gebied komt hoort dan ook de fan aan te slaan en de temperatuur weer te zakken.
Bij mij slaat de fan aan een aantal mm voor het rode gebied .
Als het allemaal niet blijkt te functioneren pas dan wel op dat je motor niet aan de kook brengt .
Maak eerst een ritje en laat hem dan een minuut of 5 max staan loopt de meter dan nog niet uit de hoek zou ik eerst het een en ander gaan bekijken .
Komt de meter wel uit de hoek laat hem dan draaien tot de fan aanslaat , als de metere in het rood komt natuurlijk motor afzetten en wachten to hij is afgekoeld .
De temp sensor in een bak heet water houden helpt niet echt , je zou de weerstand moeten meten die staan denk ik wel in het hanyes manual .
De fan switch is een aan uit schakelaar boven een bepaalde temp maakt hij contact en gaat de fan lopen , de fan zelf kun je wel testen door eer direct 12volt op te zetten van je accu dan zou hij moeten gaan lopen .
Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline V-Twin

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #5 Gepost op: 17 juli 2009, 13:52 »
Bij een rit naar Z-Frankrijk zou ik zo wie zo even een extra aarde draad aanleggen in de buurt van het thermokoppel bij de rechter radiateur. Blijkt dit schakelaartje nu onderweg defect te zijn dan kan je snel en eenvoudig de handel doorverbinden zodat de fan- continue blijft draaien.

Er blijven twee zaken over om te controleren:
1. thermo sensor op het blok. Is de aansluiting niet gecorrodeerd zodat er geen goed contact mogelijk is met de temp.meter waardoor er een vertekent beeld ontstaat? Is de sensor nog wel goed? Te controleren door te handelen zoals Olaf schreef;
2. werking thermostaat. In de Haynes staat hoe je die kan controleren op goede werking. Betekent wel dat die thermostaat er uit moet dus kloelvloestof aftappen.

Problemen aan de koeling kunnen voor het merendeel worden voorkomen door periodiek de koelvloeistof te verversen. De koude bescherming blijft vaak wel oké maar de smerende eigenschappen zijn na 4 jaar gebruik wel een stuk minder.

bvraalte

  • Gast
Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #6 Gepost op: 17 juli 2009, 14:31 »
Dank voor jullie hulp. Fan en temp. meter zijn dus aparte systemen. Ik ga vanavond eerst even kijken of mijn fan uberhaupt werkt en alvast een extra aarde draad aanleggen.

Mijn metertje werkt iig niet als die omhoog hoort te komen. Buiten de ene keer een paar mm heb ik hem nooit ophoog zien gaan. Ook niet na het rijden of tijdens file-rijden. Hoop dat het een simpele kabelbreuk is of idd connectoren gecorrodeerd...

Offline Frankvdb

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #7 Gepost op: 17 juli 2009, 15:29 »
zoals Olaf schrijft: stationair laten draaien tot temperatuur stijgt en fan opspringt. LET WEL: kan hééél lang duren, een @ loopt niet te snel oververhit.

zoals V-twin schrijft: parallelkabeltje met schakelaar is zeker aan te raden als bijkomende veiligheid op zomer-zuiderse trips en op bergritten. Bij mijn laatste Atlasgebergte-trip monteerde ik zelfs een tweede fan, op de linkerradiator.

Offline kenny013

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #8 Gepost op: 17 juli 2009, 19:27 »
zoals Olaf schrijft: stationair laten draaien tot temperatuur stijgt en fan opspringt. LET WEL: kan hééél lang duren, een @ loopt niet te snel oververhit.
Klopt, draait zelden

Citaat
zoals V-twin schrijft: parallelkabeltje met schakelaar is zeker aan te raden als bijkomende veiligheid op zomer-zuiderse trips en op bergritten. Bij mijn laatste Atlasgebergte-trip monteerde ik zelfs een tweede fan, op de linkerradiator.
Lijkt me niet echt nodig, bij 52 graden in de Australische woestijn, sloeg de fan alleen aan als ik stopte.

Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline daandus

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #9 Gepost op: 17 juli 2009, 20:41 »
zorg dat je een draad, een leatherman en kroonsteentjes bij je hebt!
Ik heb ooit in frankrijk met een kapotte thermostaat gestaan. Gewoon draden van je fan doorknippen en op je grootlicht aansluiten. Ideaal om toch op je bestemming aan te komen! (was dan wel met de auto, maar met de motor werkt dat vast ook prima!)
... was ooit lid ...

Offline Africaanse Twins

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2009, 22:28 »
Citaat
bij 52 graden in de Australische woestijn, sloeg de fan alleen aan als ik stopte.

Idem ervaring alleen dan in Spanje na bergrit met duo passagier, 40 graden, schrok ik me helemaal de pleuris toen ik in een stad stil moest staan voor een stoplicht en mijn fan voor het eerst na 5 jaar AT rijden aansloeg. Ik had in eerste instantie geen idee wat dat geluid en trilling betekende....

Offline olaf

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2009, 22:40 »
Je kan ook de thermokoppel doorlussen met een schakelaar als hij niet werkt , hoef je ook niet in je bedrading te knippen .   ;)

Olaf
AT en KTM Adv 990R

bvraalte

  • Gast
Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #12 Gepost op: 22 juli 2009, 22:54 »
Vanavond weer even bezig geweest en ik weet inmiddels iets meer.

De fan werkt prima, als ik die schakelaar overbrug slaat ie aan.

Ook de thermostaat werkt goed en de bekabeling is ook in orde. Het probleem zit 'm in het temperatuur-meter-klokje. Ik denk dat dit een simpel draaispoeltje is. Het loshalen van het klokkenhuis viel me echter wat tegen en ik houd het voor vanavond even gezien. Ik hoop morgen avond tijd te hebben om het klokkenhuis uit elkaar te halen. Ik ben alleen bang dat dat ik er niet erg veel aan kan repareren, maar proberen kan geen kwaad. Helaas staat er in de service manual niks over hoe het klokje intern werkt. Weet iemand of deze klokjes nog ergens te koop zijn?

Of de schakelaar van de fan werkt weet ik nog niet, ik wil eerst een werkende temp. meter hebben om  te voorkomen dat ik mijn motor oververhit.

Offline olaf

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2009, 16:32 »
De temperatuur gever zit in thermostaathuis midden voor onder tank /frame links , en de fan aansturing zit in de rechter  radiateur .
Dat je het niet door elkaar haalt .
Als je het draadje van de temperatuur gever massa laat maken krijg je de volle uitslag op je temperatuurmeter , zo niet is je bedrading (zekering heb je nagekeken neem ik aan) niet goed of je meter defect .
Krijg je wel de volle uitslag is  het waarschijnlijk je tempgever op thermostaathuis.
Bedrading stuk kan je dan eventueel doormeten met een ohm meting , zou geen weerstand moeten hebben als hij niet onderbroken is .
De thermostaat zelf  , die de temperatuur van de motor regelt zit in het huis . en is te testen door in een pannetje water te gooien en langzaam op temp te brengen , zal wel ergens open gaan rond de 90+ graden .
Zo zou je ook je sensor van de temperatuur meter en fanschakelaar kunnen testen hier moet je dan weerstand meten .
De fan schakelaar zou van maximale naar geen weerstand moeten gaan ik denk zelf ergens rond of zelfs boven de 100graden want het systeem zit onder druk heeft dus een hoger kookpunt , kan dus lastig zijn met een pannetje heet kokend water.
Bij de tempgever zou de weerstand langzaam af moeten nemen , zodat de meter steeds verder uitslaat bij oplopende temp .

Succes Olaf


Fan aan 98 tot 102 graden c

Temp gever 50C 130-180 ohm   
                 80C 25-30 ohm
Thermostaat open 80/84 C
       vol open bij 95C
        8mm open bij vol open
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2009, 16:57 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

Offline robgoesdakar

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2009, 21:30 »
Naar mijn bescheiden mening wordt er een spook na gejaagd, en is er hier niets aan de hand.
Maar ik kan me voorstellen dat het niet prettig rijdt als het eenmaal tussen je oren zit.....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline de bolle

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #15 Gepost op: 24 juli 2009, 09:08 »
Met 30 graden in de volle zon stapvoets door de file rijden slaat de temperatuur meter gegarandeerd uit en slaat de fan ook aan. Stapvoets op een modderpad mag natuurlijk ook. Bij voldoende rijwind zul je de meter nooit niet zien bewegen.

Jan

bvraalte

  • Gast
Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #16 Gepost op: 27 juli 2009, 08:46 »
Naar mijn bescheiden mening wordt er een spook na gejaagd, en is er hier niets aan de hand.
Maar ik kan me voorstellen dat het niet prettig rijdt als het eenmaal tussen je oren zit.....
Je had gelijk :-[ Heb alles nu gechecked

Weekstand over klokje -> klokje doet het prima
Thermostaat in bak water en koken -> doet het prima
Fan schakelaar in bak water -> doet het prima

Die motor wil dus gewoon niet erg warm worden :-). Toen ik wist dat alles werkte durfde ik de boel ook warmer te laten worden, en inderdaad na 10 minuten stilstaan met draaiende motor kwam het wijzertjes omhoog... Ach, ik weet nu iig zeker dat alles werkt ::)

Offline dj.verhulst

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #17 Gepost op: 27 juli 2009, 12:00 »
Wat ik doe is een stuk ductape op de radiator in de winter ,, is ie veel sneller op temp , en zie je de meter bewegen
en als het heel koud is ook op de oliekoeler , heb nu een temp op de pijlstok kan nu redelijk in de gaten houden wat er gebeurt......

als een thermostaat kapot gaat blijft ie open staat en duurt het wel erg lang eer er wat warmte in het blok komt en bij een AT word ie nooit  warm.....

ik zou hem preventief vervangen , weet je zeker dat ie je niet gaat storen ,, omdat ik toch niet in een woestijn rijd zou ik een warmere monteren.
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline xrvtuur

Re: Temp. meter en fan werken niet
« Reactie #18 Gepost op: 02 augustus 2009, 01:04 »
ik heb net de thermostaat vervangen omdat hij best snel erg warm werd, bij controle bleek de thermostaat niet verder open te gaan dan 5mm, terwijl er minstens 8mm wordt voorgeschreven, de nieuwe thermostaat gaat ruim 10mm open. een kapotte thermostaat kan dus ook (te) dicht staan. een nieuwe plus een nieuwe O ring kost trouwens nog € 53,- :-\

grtjs arthur
Varadero SD02  2004