Auteur Topic: "gap distance" van iridium bougies aan te passen?  (gelezen 2912 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hotel 317

"gap distance" van iridium bougies aan te passen?
« Gepost op: 19 juli 2009, 12:06 »
Basicly. Iridium bougies gaan al op z'n minst één wereldreis mee (halve ton). Is de "gap distance" hierna nog aan te passen zodat je hetzelfde eind weer terug kan? dat je gewone bougies om de 10000 km vervangt omdat ze slechts een tientje kosten is natuurlijk in te komen, maar vooral de financiële aantrekkelijkheid van een aangepaste iridium spreekt mij wel aan.

Offline olaf

Re: "gap distance" van iridium bougies aan te passen?
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2009, 13:01 »
Je kan de gap afstand gewoon aanpassen , net als een normale bougie , moet allen oppassen de electrode is veel dunner je kan hem dan ook makkelijk stuk maken .
Of hij na 50000km nog goed is maar de vraag moet je de elektrode eens goed bekijken , of hij niet teveel is gesleten .
Groeten Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Waffie

Re: "gap distance" van iridium bougies aan te passen?
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2009, 15:56 »
De gap distance dient er alleen maar voor om de mogelijkheid te verkrijgen een vonk te trekken die voldoende sterk is

het vergroten of verkleinen zal de performance aantasten maar de levensduur blijft het zelfde

daar komt wel bij dat de andere delen zoals bougiedop, bobine en omtsteking het zwaarder te verduren krijgen omdat er steeds meer energie gevrgaad gaar worden om nog een juiste vonk te verkrijgen

dus dat voordeel heeft zijn keerzijde op de andere delen,

de levensduur van een bougie wordt voornamelijk bepaald door het aantal vonken die hij te verwerken heeft gehad omdat de structuur van het metaal daarbij veranderd.
gezien het feit dat er op motorfietsen geen verdelerkap zit vonkt deze toch al het dubbele aantal echter in de helft van deze gevallen ook daadwerkelijk arbeid  verzorgt
dus in jouw vraag heeft de bougie al inderdaad voor 50.000 km werk verricht

probeer eens voor te stellen dat dit ca 10.000 vonkjes per minuut zijn bij 5000 rpm



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: "gap distance" van iridium bougies aan te passen?
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2009, 17:33 »
Correctie Ad, één gegeven bougie heeft dan 5000 vonkjes per minuut @ 5000tpm te verwerken, als er geen rekening met verdeling gehouden wordt. (in een V-twin dan hè)

Waar ik me dan weer afvraag: Is dit wel echt zo in bijv. een transalp met twee CDI's ?
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2009, 17:36 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Waffie

Re: "gap distance" van iridium bougies aan te passen?
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2009, 20:08 »
Correctie Ad, één gegeven bougie heeft dan 5000 vonkjes per minuut @ 5000tpm te verwerken, als er geen rekening met verdeling gehouden wordt. (in een V-twin dan hè)

Waar ik me dan weer afvraag: Is dit wel echt zo in bijv. een transalp met twee CDI's ?

dat zou normaal inderdaad zo zijn  echter de pick up spoel krijgt 2 maal een impuls

de krukas draait nm 2 x rond en geeft zodoende 2 x een omstekingsimpuls af terwijl er maar 1 x  een juiste positie is om de verbranding in gnag te zetten

zoals ik al zei.. er is geen verdeler kap in het systeem opgenomen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: "gap distance" van iridium bougies aan te passen?
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2009, 23:36 »
Ben het stiekem eens met PMF71: toerental = aantal omwentelingen, niet 't aantal arbeidsslagen (welk idd maar de helft is). 5000 rpm = 5000 omwentelingen van de krukas en dus 5000 pulsjes

wat jij me nu voorschoteld is dat een R6 bij 15000 arbeidsslagen per minuut 30000 toeren draait? of ben ik te moe om het te begrijpen?

Maar anyhow, voor de duidelijkheid: Het ging mij niet om het aanpassen van de gap distance (vertaald elektrodeafstand?) voor meer prestaties, maar na zijn "geadviseerde levensduur" , om de afstand wederom goed af te stellen en er nog meer kilometers uit te halen. zie het als het opnieuw afstellen van je kettingspeling bijv. maar dan op een 0.05'ste mm schaal ;D.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: "gap distance" van iridium bougies aan te passen?
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2009, 02:50 »
dat zou normaal inderdaad zo zijn  echter de pick up spoel krijgt 2 maal een impuls

de krukas draait nm 2 x rond en geeft zodoende 2 x een omstekingsimpuls af terwijl er maar 1 x  een juiste positie is om de verbranding in gnag te zetten

zoals ik al zei.. er is geen verdeler kap in het systeem opgenomen

Inderdaad, omgerekend dus 1 ontstekingspuls per omwenteling. Dus 5000 vonken per minuut bij 5000 toeren per minuut.....en per cylinder maar 2500 ontbrandingen per minuut.
Dit alles uitgaande van een motor met twee cylinders.
« Laatst bewerkt op: 20 juli 2009, 02:52 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D