Techniek > Honda Africa Twin

Dé 'Speed' Tripmod.

(1/4) > >>

Sounddragon:
Vanavond FF de trip gemodificeerd, en werkt perfekt  ;D
 
Ik snap er geen drol van dat dat weerstandje van een duppie niet gewoon in de fabriek wordt gemonteerd, het is gewoon een standaard funktie  ???
 
De how-to is heel simpol; voorruitje demonteren, stekkertje FF loswurmen en losmaken,
 

 
Dan kun je bij de 2 boutjes dopmoertjes (doppie-verlengstukje-rateltje of T-sleutel 10), en als die los zijn dan kun je de tripmeter eruithalen.
 

 
Ding openschroeven en delen, dan kijk je op de displaykant, je moet aan de andere kant zijn, dus verder demonteren.. aan de ene kant 2 schroefjes naast het display, aan de andere kant eentje, onderaan de print zitten op de langszijde ook nog 2 dezelfde schroefjes, 5 in totaal.

Nu is de print los, je kunt hem er voorzichtig tussenuit wurmen, je moet aan de ene kant even de kabel inclusief thule (de U vormige) uit de behuizing losmaken, dan heb je daarna de ruimte om de print te draaien zodat je kunt werken.
Zoek op de print de afkorting 'SPD' op; daarnaast op de 2 soldeerpuntjes moet je 10k weerstandje komen.
 

 
Ik heb ervoor gekozen om de weerstand rechtop te zetten, omdat de puntjes dichter bij elkaar zitten als het weerstandje lang is, en dan zou het een heel gepriegel worden om hem mooi kort op de print te krijgen.
 

 
Weerstandje netjes op maat maken, pootjes afknippen op dezelfde lengte en prutsen maar; eerst het korte pootje van het weerstandje vastgezet;
 

 
De soldeerpuntjes zijn erg zwak en eigenlijk niet gemaakt voor dit soort 'lomp' spul, heeel voorzichtig het 2e pootje erbij buigen en vastzetten.. daarna heb ik ze allebei nog 1 keertje nagevloeid en toen zaten ze best netjes vast vond ik zelf.
 

 
Ik heb het spul gefixeerd en afgeschermd met een stukkie krimpkous zodat het spul wat extra steun heeft, en geen sluiting maakt als het om zou zakken (met de tripmeter gemonteerd op de Twin zit het weerstandje horizontaal)
 

 
Alles teruggebouwd en het werkt als de spreekwoordelijke brandweer; het is volgens mij zelfs nauwkeuriger als je analoge teller.
 

 
Ik heb maar tot 50 km/u geprobeerd hier in de buurt, maar op de TT heb ik niet meer als 1 km verschil gezien, en da's een goed teken  8)
 
Ik ben er erg blij mee, want op de TT is de snelheid vaak slecht af te lezen onderweg (cijfertjes worden rood bij meer als 8 km te snel  :( ), en mijn TT zit met de originele zuignap op mijn KM teller geplakt, dus die is buiten gebruik  *D
 
 
PS: je hebt wel een redelijk fijne soldeerboutstift nodig, want veel ruimte heb je niet..
 
 
Veul plezier met prutsen  ;)

Hotel 317:
De reden waarom het niet standaard gemonteerd is is omdat je tripmeter kan vastlopen bij het uitvoeren van bepaalde handelingen (resetten of ajusten van je snelheid ofzo). denk dat het meer als gadget bedoeld was wat toch te veel geld zou kosten om te perfectioneren.

Hotel 317:
Hoe bevalt dat ding nou?  ;)  problemen mee?  of valt het allemaal wel mee?

Sounddragon:
No problems whatsoever, ik kan alles doen; het loopt niet vast, ik kan onder het rijden prima van de ene funktie naar de andere schakelen, resetten, alles kan.. meting is redelijk accuraat (iig beter als de analoge teller)... dus mij hoor je nergens over  ;)
 
Eén woord; drie lettergrepen ---> Ge-wel-dig  ;D   
 
 

daandus:
Deze modificatie staat ook op Marktplaats, voor 15 euro.
Heb die knul gemaild dat Honda dit niet voor niets achterwege laat, nl. vanwege dat vastlopen.

Hij reed er al jaren mee, en was niet bekend met enige storing.

Iemand keihard tegenbewijs?
Ik gun een ieder z'n verdiensten, maar 't moet wel goed gebeuren natuurlijk ;-)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View