Auteur Topic: Bochtenwerk  (gelezen 12736 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

Bochtenwerk
« Gepost op: 23 juli 2009, 13:40 »
Nou heb ik weinig ervaring met het plat gaan liggen in de bochten, maar soms heb ik het gevoel dat de zaak " doorbuigt " in de bochten. Ook als je langzaam rijd. Het lijkt dan net of je wegglijd. Zou het kunnen dat er ophangingen, en dan met name van achterbrug versleten zijn en wie weet hoe je dit kunt controleren.  Omdat ik te weinig ervaring heb met deze motor kan ik het zelf niet beoordelen.De banden zijn prima, alhoewel niet meer mooi rond. Zou natuurlijk ook aan de vering kunnen liggen. Het nare gevolg is wel, dat je met steeds meer kriebels een bocht gaat nemen en niet meer zo zeker bent. Dit laatste met alle gevolgen van dien.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2009, 13:43 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Bochtenwerk
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2009, 13:49 »
Als je standaard vering hebt, die voelt inderdaad wat los aan. Toen ik nog standaardvering had en over een heuveltje reed en weer neerkwam, voelde het alsof de rechterachterveer meer meegaf dan de linker, dus alsof het wiel scheeftrok. Dit was uiteraard niet zo, dat zou een slechte zaak geweest zijn. Maar de slappe vering geeft snel dat gevoel.

Met progressieve vering zul je waarschijnlijk merken dat de motor vééél stabieler is. Iets hobberliger, maar dat is een offer wat je bereid moet zijn te maken. Ik heb het ook heel lang afgehouden, vorige maand overstag. Had ik veel eerder moeten doen.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Oldtimer

Re: Bochtenwerk
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2009, 13:52 »
hoe bedoel je: linker en rechter veer. Achter zit er volgens mij toch maar 1
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bono

Re: Bochtenwerk
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2009, 14:01 »
Ik heb de achterveer van mijn "kreng" afgelopen weekend een flink stuk ingedraaid. (zie techniek aftrica twin: achterveer). Ik ervaar een verbeterde wegligging. Dit merk ik vooral in de bochten: Veel meer stabiliteit.

Misschien kun je hier iets mee!
-- Han --

Offline Oldtimer

Re: Bochtenwerk
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2009, 14:09 »
kijk maar uit dat je twin niet in de gaten krijgt dat je haar kreng noemt. ;D
Is de veer van een twin hetzelfde als die van een Alp ??
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bono

Re: Bochtenwerk
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2009, 14:17 »
Ze is er aan gewend en het gaat al een jaar of 8 nog steeds prima samen. 8)

Tja, ik had voor de twin een alp; maar ik zou je niet exact kunnen zeggen de veer hetzelfde of soortgelijk is. :-\Dat stokje geef ik door aan een ander. Lees anders het topic eens door wat ik noemde. Misschien dat je daar wat wijzer van wordt.
-- Han --

Offline olaf

Re: Bochtenwerk
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2009, 15:19 »
Je kunt mischien wat proberen door de veervoorspanning te verhogen , weet niet of je iets met de demping kan doen bij een transalp , rij zelf AT .
Sluit me wel aan bij het progressieve verhaal , ik heb het er nu 4maanden onder zitten en vindt het de beste investering denkbaar , veel beter rijgedrag in bochten rechtdoor en vooral bij het remmen (ook voor vervangen die veren ) .
Wel iets harder de vering maar vind ik geen probleem.
Groeten Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline RuuJan

Re: Bochtenwerk
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2009, 15:22 »
De veer van een Twin is anders maar ook bij een Alp kun je hem een stukje strakker zetten. Een andere veer werkt waarschijnlijk wel beter. Ook voor kun je progressieve veren plaatsen. Ad kan je vast wel vertellen wat dat kost.

Maar om even op je eerste posting terug te komen, het kan ook andere oorzaken hebben, zoals te lage bandenspanning of losse spaken.

Offline robgoesdakar

Re: Bochtenwerk
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2009, 15:46 »
Ruud, inderdaad. Bandenspanning was mijn eerste gedachten.
Spaken zou kunnen, maar merk je eigenlijk alleen bij langzamere snelheden.

Maar ook de plat afgesleten achterband zal je bochten gedrag beinvloeden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Bochtenwerk
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2009, 16:44 »
hoe bedoel je: linker en rechter veer. Achter zit er volgens mij toch maar 1

Dat was dus figuurlijk bedoeld.... zo leek het.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Oldtimer

Re: Bochtenwerk
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2009, 20:22 »
Dank voor jullie reacties.
Ik heb in ieder geval al een aantal dingen gecontroleerd.
Bandenspanning is goed en spaken zijn allemaal heel en zitten vast. Wanneer je met de brommer smijt, dus de korte bochtjes effe links en dan weer rechts bijvoorbeeld heb ik er geen last van.
Met platte banden zou je dan m.i. wat gaan wegschuiven Het is echt alleen in een langere bocht, waarbij het lijkt of het wiel wil uitbreken. Uit jullie reacties begrijp ik dat het nergens duid op versleten ophanging of zo.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline robgoesdakar

Re: Bochtenwerk
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2009, 21:27 »
Ik hoor het al, jij moet echt eens gaan denken aan progressieve veren...... ;)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Bochtenwerk
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2009, 21:29 »
als het echt de oorzaak is, dan niet denken maar doen dan
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2009, 21:35 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Crazy_iwan

  • Gast
Re: Bochtenwerk
« Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2009, 23:12 »
Progressive achtervering begint bij ongeveer 350 euro
Progressive voorvering rond de 100 euro.

Ik heb het er nu een week op zitten en ben ondanks de kosten blij dat ik het gedaan heb. Het weggedrag is echt een stuk beter.

Of het jou deze bedragen waard zijn is natuurlijk aan jezelf.

martine

  • Gast
Re: Bochtenwerk
« Reactie #14 Gepost op: 02 augustus 2009, 23:20 »
Progressive achtervering begint bij ongeveer 350 euro
Progressive voorvering rond de 100 euro.

Ik heb het er nu een week op zitten en ben ondanks de kosten blij dat ik het gedaan heb. Het weggedrag is echt een stuk beter.

Of het jou deze bedragen waard zijn is natuurlijk aan jezelf.
Vraag Ad Mies eens voor een setje...

Jan-Willem

  • Gast
Re: Bochtenwerk
« Reactie #15 Gepost op: 17 september 2009, 15:02 »
gewoon doen die progressieve veren. Maar als ik jou zo hoor dan lijkt me het toch die platte achterband, merk je weinig van bij lage snelheid omgooien, maar bij hoge snelheid ga je iets minder plat met de motor dan je denkt en dan kan het zo zijn dat je steeds bij het kantelpunt van de band zit en krijg je dat onveilige gevoel, zou zeggen gewoon is doorzetten als het droog is, band kan wel veel meer hebben dan je denkt, ga niet zomaar op je plaat met de alp, of je moet al met je stepjes aan de grond rijden?

P.s. Heeft hier iemand zijn xlv 700 al de stepjes aan de grond gereden? mij word verteld dat me dat toch niet gaat lukken, voorlopig iig nog niet inderdaad. Maar kan het wel zonder op je plaat te gaan??

Offline jack

Re: Bochtenwerk
« Reactie #16 Gepost op: 17 september 2009, 16:56 »
Met mijn varadero al een paar keer met de steps op de grond gekomen  ;D. Geen enkel probleem. Moet dan volgens mij met een alp ook kunnen.

Jan-Willem

  • Gast
Re: Bochtenwerk
« Reactie #17 Gepost op: 17 september 2009, 18:09 »
Van de Vara weet ik dat het kan, maar heb nog niemand gesproken die dat met de alp gehaald heeft. Ben ook niet te benauwd, maar is me nog niet gelukt zelfs niet in haarspelden

Offline Oldtimer

Re: Bochtenwerk
« Reactie #18 Gepost op: 18 september 2009, 09:18 »
Jan Willem :
Citaat
Maar als ik jou zo hoor dan lijkt me het toch die platte achterband, merk je weinig van bij lage snelheid omgooien,

 
Citaat
maar soms heb ik het gevoel dat de zaak " doorbuigt " in de bochten. Ook als je langzaam rijd.
was mijn insteek in het topic.
Dus ook bij lage snelheden.

FF wat fotootjes van het profiel van de achterband. behalve droogtescheurtjes zie ik niks vreemds.
Wie kan er iets over roepen ???
« Laatst bewerkt op: 18 september 2009, 09:26 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline PimW

Re: Bochtenwerk
« Reactie #19 Gepost op: 18 september 2009, 12:15 »
Van de Vara weet ik dat het kan, maar heb nog niemand gesproken die dat met de alp gehaald heeft. Ben ook niet te benauwd, maar is me nog niet gelukt zelfs niet in haarspelden

Ik heb mn stepjes wel eens aan de grond gehad hoor. En ja ik rijd Alp ;D

Gewoon in de stad zelfs...

Offline Pervect

Re: Bochtenwerk
« Reactie #20 Gepost op: 18 september 2009, 19:29 »
Lukt mij ook wel, ben geen extreme rijder....

In de vakantie een paar keer gebeurd met en zonder passagier in haarspeldbochten.
TA '99 / RVS remleidingen / RVS valbeugels / GIVI Wingrack / Laser ProDuro / Handvatverwarming / Alarmverlichting / Viking seat / Garmin 2610 in Touratech houder / Loobman kettingsmeersysteem / Heidenau K60 banden

You only need two tools in life: WD40 & DUCT tape. If it doesn't move and should, use the WD40. If it shouldn't move and does, use the DUCT tape!

Offline N!ek

Re: Bochtenwerk
« Reactie #21 Gepost op: 19 september 2009, 14:59 »
Nou heb ik weinig ervaring met het plat gaan liggen in de bochten, maar soms heb ik het gevoel dat de zaak " doorbuigt " in de bochten.

Lager(s)?
Zet het apparaat eens op de middenbok, stapel stenen of een krat bier en sjor eens aan wat gelagerde objecten zoals het wiel, achterbrug etc.

Offline Hotel 317

Re: Bochtenwerk
« Reactie #22 Gepost op: 19 september 2009, 15:45 »
Heb met de verhoogde twin soms wel m'n tenen aan de grond gereden, nu heb ik maat 47 dus zo bijzonder is het misschien niet, maar voor mij wel  ;D, ook tijdens opschakelen in linkerbochten *schraap*.

Toch maar eens een circuitdag plannen met de club?

Jan-Willem

  • Gast
Re: Bochtenwerk
« Reactie #23 Gepost op: 23 september 2009, 12:27 »
@pimW en Hotel, Volgens mij moet ik dan maar eens een keer achter jullie aan knallen, wellicht dat het dan wel lukt ;)

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Bochtenwerk
« Reactie #24 Gepost op: 23 september 2009, 22:39 »
Afgelopen weekend nog in Duitsland, op een weg waarvan de bocht ineens een stuk scherper werd. Ik had het gas erop dus er zat niets anders op dan hem plat te leggen...bij 100 km/u...gelijk de zijkant van mn laars schoongeschaafd. Scheelde dus paar millimeter met het stepje.
« Laatst bewerkt op: 23 september 2009, 22:42 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline GJ.

Re: Bochtenwerk
« Reactie #25 Gepost op: 24 september 2009, 05:58 »
Afgelopen weekend nog in Duitsland, op een weg waarvan de bocht ineens een stuk scherper werd. Ik had het gas erop dus er zat niets anders op dan hem plat te leggen...bij 100 km/u...gelijk de zijkant van mn laars schoongeschaafd. Scheelde dus paar millimeter met het stepje.
Ik heb anders niks gezien :P

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Bochtenwerk
« Reactie #26 Gepost op: 25 september 2009, 16:30 »
Ik heb anders niks gezien :P

Dat kwam omdat je op dat moment ongeveer een kilometer achter me reed...  ;)
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline GJ.

Re: Bochtenwerk
« Reactie #27 Gepost op: 25 september 2009, 17:05 »
Dat kwam omdat je op dat moment ongeveer een kilometer achter me reed...  ;)

We komen elkaar binnen een aantal weken wel weer tegen >:D >:D :))

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Bochtenwerk
« Reactie #28 Gepost op: 25 september 2009, 17:23 »
Doe je lang over om die kilometer in te halen....

hehehee
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline GJ.

Re: Bochtenwerk
« Reactie #29 Gepost op: 25 september 2009, 18:44 »
ZIT NOG IN LAUBACH, ben uitgegleden in de bergen op en privat ter :-*rein.