Auteur Topic: Bochtenwerk  (gelezen 12737 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Bochtenwerk
« Reactie #30 Gepost op: 25 september 2009, 22:03 »
mmmmm haal je arjan brouwer nog wel op tijd dan?
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline GJ.

Re: Bochtenwerk
« Reactie #31 Gepost op: 25 september 2009, 22:41 »
mmmmm haal je arjan brouwer nog wel op tijd dan?
Denk het wel, rond 08.00

Offline Driepinter

Re: Bochtenwerk
« Reactie #32 Gepost op: 01 mei 2012, 23:02 »
Ik zie dat dit al een heel oud topic is, maar ik heb al een paar keer precies hetzelfde gehad en ben dus wel benieuwd of Oldtimer er nog achter is gekomen wat de oorzaak was.

De laatste reacties gaan er blijkbaar allemaal vanuit dat het met slappe veren te maken heeft, en vervolgens gaat het alleen maar over wat voor nieuwe vering je er dan op zou moeten zetten, maar ik zie nergens dat Oldtimer die conclusie deelde.

Ik heb zelf net een 94' transalp met 94K op de teller gekocht, er een maandje veel mee gereden en heb op minirotondes al 2 of 3x hetzelfde  gevoel gehad dat de achterkant weggleed. Ik weet overigens wel zeker dat de band zeker niet weggleed, maar het voelde voor een ogenblik wel zo. Nogmaals ik ben benieuwd of Oldtimer er later misschien nog achter is gekomen wat de werkelijke oorzaak was, en het verder niet meer heeft opgeschreven omdat het toch al was verholpen ofzo.

Offline Oldtimer

Re: Bochtenwerk
« Reactie #33 Gepost op: 01 mei 2012, 23:16 »
Ja, die ouwe heeft de oorzaak wel degelijk gevonden, en het lag gewoon echt aan de bandjes. Maar dat was de Transalp.
Een zelfde effect is ook opgetreden bij mijn Varadero, Niet zozeer het gevoel van doorbuigen, maar wel wegzetten aan de achterkant. en wat daaraan is veranderd is het type band. Mijn broer heeft ook een Alp en had dezelfde banden. Ook die leek gewoon door te buigen. Was ook de stugheid van de band, of het ontbreken daarvan. We hadden Avon gemonteerd.
Momenteel rij ik met de Pilot Road en de steppies gaan weer zoals het hoort. Dichtbij de grond  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Driepinter

Re: Bochtenwerk
« Reactie #34 Gepost op: 01 mei 2012, 23:43 »
Tjonge, dit forum leeft wel zeg, nu al een reactie!

Dus toch de banden? Ik heb er Michelins onder zitten, niet verdroogd of vierkant afgesleten, en ik ga ook nog wel eens platter door de bocht zonder dat dit optreedt dus ik was er haast zeker van dat de band niet echt weggleed.

De achterband is nog lang niet versleten beetje jammer om er meteen andere onder te doen, zou ik werkelijk op mijn muil gaan als ik niet in een reflex gas terugneem en rechterop ga? Of zou de band zijn grip weer snel terugvinden? Het is net wat jij in het begin ook zei, na zo'n ervaring durf je eventjes haast niet meer plat, terwijl nog platter zat moet kunnen.

Offline Oldtimer

Re: Bochtenwerk
« Reactie #35 Gepost op: 02 mei 2012, 08:14 »
Vaak is het net ls paardrijden. Als je er een keer afgedondert bent, moet je gelijk weer opstappen.
Hierbij ook.  Het moet al heel erg glad zijn en je moet echt een heleboel verkeerd doen voordat je plat gaat.

Mijn advies:

Neem een punt aan het einde van de bocht in het vizier en ga er gewoon voor.Als je bike wat onstabiel aanvoelt wil dat nog niet zeggen dat je onderuit gaat.
Als je regelmatig dezelfde bocht neemt, probeer dan of het ook harder kan. Hiermee kweek je weer zelfvertrouwen.

Suc6
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Hans Schaap

Re: Bochtenwerk
« Reactie #36 Gepost op: 02 mei 2012, 10:43 »
@ Driepinter

Wat voor type michelinband heb jij eronder liggen.
Er zit nogal wat verschil tussen de verschillende types.

Van b.v. de Anakee weet ik dat hij in de bocht wat onrustig is maar je hebt een schijnbaar eindeloze grip.
Het bewegen van je motor is dan een kwestie van wennen.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Driepinter

Re: Bochtenwerk
« Reactie #37 Gepost op: 02 mei 2012, 14:39 »
Het zijn inderdaad anakee's.

Waarschijnlijk schrik ik inderdaad te snel als het wat onstabiel aanvoelt, uit reflex reageer je dan meteen.

Citaat
Van b.v. de Anakee weet ik dat hij in de bocht wat onrustig is maar je hebt een schijnbaar eindeloze grip.
Het bewegen van je motor is dan een kwestie van wennen.

Citaat
Het moet al heel erg glad zijn en je moet echt een heleboel verkeerd doen voordat je plat gaat.

Zulke uitspraken geven me in elk geval wel het idee dat ik er niet zo van moet schrikken, en er gewoon vanuit kan gaan dat de achterkant heus niet in één keer al zijn grip verliest. Zeker omdat het bij lage snelheid is en niet eens erg plat terwijl het bij hogere snelheden en platter door de bocht wel stabiel aanvoelt.

Bedankt voor jullie reacties.

Offline Marcel T

Re: Bochtenwerk
« Reactie #38 Gepost op: 02 mei 2012, 15:23 »
De bouw van de TA zal er ook wat mee te maken hebben. Het is toch niet echt een strakke racer.

Dit stukje heb ik van luiemotorfiets.nl geplakt

Citaat

Aanvoelen

Wat je misschien vreemd in de oren klinkt, is dat je beter kunt beginnen op een niet te strak sturende motor.

Motorrijden is een samenspel tussen motor en motorrijder, dus je moet je motor eerst nog goed leren aanvoelen.
.

Die strak sturende motor is, als je de kleine signalen kunt aanvoelen, straks heerlijk om te rijden. Maar in het begin voel je helemaal niets, omdat hij zo strak stuurt. En als je niets voelt, kun je daar ook niets van leren.

Een minder strak sturende motor geeft je misschien minder vertrouwen, maar zorgt er wel voor dat je precies in de gaten krijgt wat er allemaal gebeurt, en laat je lang, lang, lang voordat het zo ver is dat je in de problemen komt, weten dat hij het moeilijk begint te krijgen.
Zwabberen en dribbelen

Als zo'n motor een beetje begint te zwabberen in een lange snelle bocht is het nog niet te laat, en je leert daarmee om te gaan, en er niet van te schrikken.

Als bij zo'n motor het achterwiel begint weg te dribbelen is er nog maar weinig aan de hand, en kun je leren dat op te vangen.

Een minder strak sturende motor vertelt je dus middels goed te voelen signalen om *niet* te reageren met een paniekreactie als er iets vreemd beweegt, en dat is één van de belangrijkste dingen die je kunt leren op de motor: goed aanvoelen wat er gebeurt, en daar rustig en adequaat op in te spelen.

Het klinkt vreemd, maar meestal is de motor zelf prima in staat om het probleem op te lossen, als je hem dat maar laat doen, en niet in paniek hard in de remmen knijpt of in één keer het gas los laat.

Kortom, het lijkt erop dat je je niet al te druk moet maken
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Driepinter

Re: Bochtenwerk
« Reactie #39 Gepost op: 02 mei 2012, 20:29 »
Mooi stukje  :) Heb ik dus een juiste motor gekocht om goed te leren rijden!

Offline len_tour

Re: Bochtenwerk
« Reactie #40 Gepost op: 12 mei 2012, 03:21 »
Met mijn vorige motor had ik hetzelfde onzekere probleem. Het kwam er op neer dat ik vaak in 2x insturen een bocht nam. Toen ik mijn band liet wisselen kwam het probleem aan het licht... Versleten lagers... De combi verse banden en lagers gaven een gigantisch beter gevoel in de bochten maar zoals al eerder in dit topic genoemd een TA is geen racer dus de lange snelle bocht zou ik niet  gelijk volgas nemen maar ff opbouwen en testen hoe ver je kunt gaan. En bedenk dat het spannender is  op een niet racer om legale snelheden te rijden dan een buikschuiver die gaapt bij iedere bocht...
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Romke

Re: Bochtenwerk
« Reactie #41 Gepost op: 12 mei 2012, 10:50 »
Het kan ook te maken hebben met je houding op de motor.
Als je de motor goed " kant " in de bochten en je blijft dus zelf
Als het ware recht op zitten in de bocht heb je wel meer grip.
Het zwaarte punt van een transalp is heel anders als dat van een
Wegracer, dat moet je anders opvangen.
Als je niet weet waar je bent, kan je ook niet verdwalen..

Offline Driepinter

Re: Bochtenwerk
« Reactie #42 Gepost op: 12 mei 2012, 23:01 »
Ik heb het nog niet weer gehad, maar als ik dat gevoel weer heb ben ik van plan juist nog iets platter te gaan / meer gas te geven en zo de proef op de som te nemen. Dan merk ik van zelf of ie uitbreekt of niet.  :P