Auteur Topic: Vraagjes over transalp  (gelezen 5173 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zenfox

  • Gast
Vraagjes over transalp
« Gepost op: 27 juli 2009, 17:25 »
Hallo allemaal

Binnenkort ga ik mijn eerste motor kopen en mijn oog is gevallen op de Transalp XL 600, met name de witte met blauw/paarse streep
Ik heb ook al een paar mooie exemplaren gevonden op internet alleen die verschillen wat in kleine details

Ik heb het idee dat dit model (http://www.speurders.nl/overzicht/honda-transalp-xl-600-50072279.html?q=honda+transalp+xl+600) onderdelen heeft van andere Transalpjes? De wielen zijn goud kleurig en de benzine tank heeft een rode streep.

Dan is er dit model (http://www.motoport.nl/content/motoren/occasions/detail.cfm?MotorUniekNr=1569) maar die is Amerikaans en wat is dan precies het verschil? Dit model spreekt me wel het meest aan ivm garantie van de dealer

En tot slot dit model (http://www.speurders.nl/overzicht/motoren-en-scooters/motoren-honda/honda-xl-600v-transalp-met-handvatverwarming-40300-mls-49781098.html)

Ik heb nog geen informatie ingewonnen bij de verkopers maar welllicht hebben jullie nog wat tips
De prijzen liggen redelijk dicht bij elkaar, kan ik er van uit gaan dat dit een redelijke prijs is?
Ik heb de "Algemene motorfietsinspectie bij aankoop" al helemaal door gelezen, echt super handig!

Verder wou ik grag weten hoe Transalpjes het doen in de regen, ik heb geen plek om heb binnen te zetten en hij zal gewoon voor de deur komen te staan. Ik had wel een scootertje en die heeft altijd buiten gestaan in de regen en nooit problemen gehad

Mvg, Joris
« Laatst bewerkt op: 28 juli 2009, 19:14 door zenfox »

Offline robgoesdakar

Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #1 Gepost op: 27 juli 2009, 17:33 »
Allereerst alvast welkom. Geweldige keus natuurlijk zo'n alpje  :angel:

Amerikaans model heeft een mijlen teller ipv km-teller. Verder zullen er nog wel wat kleine details afwijken lijkt me, maar kan ze zo niet opnoemen.

Gouden velgen is een tijdje geleverd op die manier, dus geen zorgen over maken. (Als de velgen maar goed zijn, en geen rotte plekken vertonen)

De kleurstelling zou ik zo 1-2-3 niet weten of dat origineel is of van een andere 'fiets' zou afkomen. Ze lijken er in ieder geval heel mooi bij te staan.

Verder blijft een aankoop ook iets emotioneels. Je wordt verliefd op een fiets, of niet......

Suc6 met de keuze, en er zullen er nog wel een paar zijn die nog wat meer info kunnen verschaffen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline GS Allroad

Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #2 Gepost op: 27 juli 2009, 17:35 »
Het enige verschil met een Europeese en Amerikaanse alp is de kilometer teller.

De europeese is gewoon met kilometers en de amerikaanse is met een miles teller,en vaak ook met een combinatie teller kilo/miles teller.

Grt.
Stephan.
BMW R 1100 GS  1996

zenfox

  • Gast
Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #3 Gepost op: 27 juli 2009, 17:41 »
Hey, bedankt voor de snelle reply's!

En een Amerikaanse kilomter teller geeft geen problemen met de wet/RDW?

Offline GS Allroad

Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #4 Gepost op: 27 juli 2009, 17:44 »
Volgens mij niet,dat zou je dan even moeten informeren bij het RDW.

Het gaat  volgens mij alleen om de invoer van de motor vanwege amerikaans kenteken.


Grt.
Stephan.
BMW R 1100 GS  1996

Offline Two Plugs

Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #5 Gepost op: 28 juli 2009, 08:27 »
Als het goed is (weet het niet helemaal zeker) heeft de US versie een 2e (kleine) schaalverdeling in de snelheidsmeter met km/h. Zal geen probleem opleveren; de motor staat immers al op NL kenteken?

Er zijn met name begin jaren 90-tig scheepsladingen motorfietsen vanuit de VS geimporteerd met mijlentellers die allemaal een NL kenteken hebben gekregen.

Een ander verschil met de EU versie is idd de kleur van de velgen. De US versie heeft zilverkleurige velgen, de EU versie heeft goudkleurige velgen. Die goudkleurige velgen zijn overigens bij de eerste Alpen wel enorm corrosiegevoelig; er ontstaan z.g. 'bloemkolen' op de velg waardoor deze behoorlijk kunnen verzwakken. Ff op letten dus.

Een ander zwak puntje van de oeralp is het oliegebruik t.g.v. een overmatige slijtage van de zuigerveren. Als de motor rookt bij de koude start of bij doortrekken in de versnelling, weet je dat je op termijn voor hogere onderhoudskosten kunt komen te staan...

Beding bij aanschaf (checken bij aflevering!) dat de ophanging van de CDI units (ontsteking) wordt gewijzigd voor die van het 1994 model. Dit is een officiële Honda modificatie geweest. Origineel 'staan' de twee units op hun zijkant (onder het zadel op het achterspatbord), deze moeten 'liggen'. Is dat laatste het geval, dan weet je dat de modificatie al is uitgevoerd.

Zijn al deze punten OK? Dan heb je er een probleemloze reispartner aan!

De rode streep op de tank van de 2e motor is niet origineel, maar een mooi stukje huisvlijt.

Suc6!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline wouterrrrr

Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #6 Gepost op: 28 juli 2009, 21:46 »
Hoi  Joris,

Ik heb twee weken geleden mijn eerste transalp gekocht, uit de zelfde prijsklasse als jij. Het is een mooie uit 1987 geworden. Wel met lichte optische schade, maar niet echt hinderlijk.
Heb een nieuw cdi-rubber gekocht zodat de cdi's goed hangen, de filters en olie vervangen en was daarmee al zo een 100 euro kwijt. Dit ga je bij meerder TA's tegen komen.

De TA die jij in jouw mail vermeld (speurders, Almere) rijdt goed door de regen heen. Ik heb er een testrit op gemaakt. DEzelfde motor staat overigens nog een keer op speurders maar dan als prijs: teab. Let wel even op de plakker op het zadel. Ik weet niet waarom de motor nu nogmaals te koop staat.
Mijn Transalp rijdt ocverigens prima door de regen. Na aankoop 120 km door stromende regen gereden en geen problemen.

Als ik jou was zou ik naar de transalp gaan kijken die voor iets mee als 1000 euro op marktplaats staat. Veel vernieuwd, alleen uitlaat kapot. Als dat het enige is dat je (op termijn) meot vervangen dan kun je er veel lol mee hebben.
Bij de mijne moet het balhoofdlager vernieuwd worden. Kost wat en kost veel tijd....

Succes er mee. Groeten Wouter

Offline wouterrrrr

Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #7 Gepost op: 28 juli 2009, 22:54 »
Korte aanvulling:

Voor die 100 euro had ik ook voorvork olie, stukje gereedschap voor het oliefilter gekocht, welliswaar bij de honda-dealer bij mij om de hoek. Kan vast goedkoper.....
gr wouter

zenfox

  • Gast
Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #8 Gepost op: 29 juli 2009, 00:17 »
Bedankt voor de info Wouter! Ik nijg toch naar de Transalp die bij de dealer te koop staat (linkt werkt geloof ik niet helemaal)
Deze is weliswaar een stuk duurder maar heb dan wel de garantie van de dealer en hij kan op afbetaling  :))

Offline wouterrrrr

Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #9 Gepost op: 30 juli 2009, 11:21 »
Hoi Joris,

De link naar de dealertransalp werkt niet. Als het een transalp is uit de jaren 80, en je kijkt naar vergelijkbare op internet, dan weet je meteen wat hij waard is als je hem wilt verkopen...... en weet je gelijk wat je kwijt bent zodra je bij de dealer de deur uit rijdt.
Weet niet hoe het zit met garantie e.d. Ik heb nog nooit een motor met garantie gekocht, maar kan me goed voorstellen dat dat een bepaalde geruststelling geeft.
Als je zelf handig bent, of mensen in je omgeving hebt die dat zijn, dan kom je zelf een heel eind. Bijkomend voordeel is dat je je eigen motor leert kennen en er voor de rest van je leven voordeel aan zal hebben. Hier spreek ik uit ervaring.
Succes er mee, ben benieuwd wat het gaat worden.
Wouter

Crazy_iwan

  • Gast
Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #10 Gepost op: 02 augustus 2009, 21:25 »
Dag Joris,

Ik heb een paar maanden geleden ook een transalp gekocht model 89.

Dingen waar best wel verschil in kan zitten, hoewel dat in de prijs misschien niet altijd duidelijk is zijn:
Hoe zijn de banden
Hoe is de ketting
Zitten er eventueel modivicaties aan de motor (Progressieve vering, valbeugels enz)

Wat ik hier mee wil zeggen is van een iets duurdere motor waar alles van naar wens is kan misschien wel iets goedkoper uitvallen als je naar de tijd gaat kijken wat je er zelf nog bij wilt/moet hebben.

Een amerikaans model is hier in Nederland geen enkel probleem. Heb hem zelf ook. Het grote probleem is misschien dat je soms wat moet omrekenen met de afstanden.
Waar je op de teller op moet letten is geen probleem, hier wen je zo aan.

Offline manoman2

Re: Vraagjes over transalp
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2009, 21:23 »

Voor zover ik weet hebben die oude import Amerikaansen nog iets aparts. Sommige hebben een extra systeem rond de carbs met secundaire beluchting/filter of zoiets. Was volgens mji niet in alle staten verplicht. Weet niet precies, maar ik heb het wel eens gezien, met wat extra slangen. Kan er in principe gewoon afgesloopt worden. Verder hebben ze volgens mij andere lichtschakelaars. Lichtschakelaar kan dan niet uitgeschakeld worden.

Overigens, de mijne, in prachtig vfr rood, van 1988 staat te koop. Voor iets van 1500 mag ie weg. Helemaal nog crisp en (afgezien van de kleurbeurt, zuiver cosmetisch want eerst poepbruin) mankeert er niks aan. En nog maar amer 30 dkm. Check dat. Affijn, het is maar een tip)


Maar desondanks, er zijn dus wel wat meer verschillen tussen de vroege Europese en vroege Amerikaanse modellen. Ook: de velgen zijn zilverkleurig. Dat zijn ze in Europa pas na, ik meen 97.

gr
hans
Koeien roepen boeh!