Auteur Topic: Veilig of verwarrend?  (gelezen 4686 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bono

Veilig of verwarrend?
« Gepost op: 23 juli 2009, 15:28 »
Vanochtend een V-strom gezien. Voerde verlichting, maar wat me opviel, was dat de richtingaanwijzers ook brandden. Met richting aangeven bleef alles branden en de richtingaanwijzer gaf feller licht. Een zenuwachtig fel knippertje. Dit heb ik wel vaker gezien en vindt het niks; maar dat is persoonlijk.

Toen hij moest remmen, zag ik het remlicht (flauw) oplichten maar ook gelijktijdig de achterste knippers een aantal keren gelijktijdig fel (aan en uit) knipperen.

Ik vond het behoorlijk verwarrend. En omdat het afwijkt van het "nromale patroon" vind ik het niet eens bijdragen aan veiligheid...
-- Han --

Offline robgoesdakar

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2009, 16:09 »
volgens mij zijn 'safety lights' (zoals die wazige knippers genoemd worden) officieel verboden.

Dat ze licht mee branden is irritant.
Enige wat ik misschien nog wel 'veilig' vindt is dat bij een noodstop (dus volle remming !) de knipperlichten automatisch mee gaan knipperen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline trhansalp

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2009, 19:18 »
Heb zelf safetylights gehad. Je kunt heel veel instellingen kiezen hoe de knipperlichten branden. Ik meen dat je de knipperlichten in 4 of 5 verschillende sterkes kan laten meebranden. Maar ook uit hoort daarbij. Bijv. 3 watt, 6 watt enz. Terwijl knipperen 21 watt is.
Verder zijn er veel verschillende knipperstanden. oa. normaal alarmlichten maar ook sos en wat ik persoonlijk mooi vond 2 a 3 keer snel de ene kant en dan de andere kant zoals polisie. ;D
Het nadeel vond ik de bediening. Dit gebeurt via de remhandel door deze een aantal keer vlug in/uit te knijpen. Dan moet je dus tellen hoevaak het remlicht is aan gegaan en dan krijg je de juiste knipper. Lastig als je net tussen de files door wil gaan en je niet de juiste aantal tikken hebt gegeven.
Standaard stond het ingesteld op knipperlichten op 3 watt meebranden. Uit was naar een menu "remtikken" tikken om uit te zetten.
Maar ik moet zeggen het was wel super om met afwijkende knippers aandacht te krijgen en dus op te vallen.
Verder meen ik mij te weten dat amerikaanse modellen toch altijd met brandende knipperlichten rijden, toch?

 
Nog even en dan stopt deze hobby.

Offline Jeroen

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #3 Gepost op: 24 juli 2009, 09:15 »
De site van safery lights geeft een beetje optimistische afspiegeling van het verhaal, legaal is het zeker niet! Bij amerikaanse importfietsen mag enkel de voorzijde meebranden, EN moet dit op de typegoedkeuring bij het RDW vermeld staan! Het is, conform het voertuigreglement, niet toegestaan om wijzigingen aan de verlichting aan te brengen, zonder een nieuwe typegoedkeuring van het RDW.

Los van dit alles, rij ik ook met safetylights en vind het heerlijk, de bediening gaat na een tijdje volautomatisch en de zichtbaarheid gaat zeker omhoog is mijn ervaring. Ben er 3 keer door agenten op aangesproken, maar nog nooit een prent gehad. Maar, ieder zijn ding!

In de filerichtlijn staat ook dat je geen alarmlichten op de motor moet voeren als je tussen de file door rijd, maar kijk eens om je heen in de file, de motoren met alarmlicht merk ik toch sneller op. Soms is de praktijk de richtlijn of wetgeving voor. Kijk naar het derde remlicht in de auto, of (vroegah) de kleine kentekenplaat op de motor. Heb hier ooit een prent voor gehad, 2 jaar later moest ik een nieuwe kleine plaat op mijn motor schroeven...
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Two Plugs

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #4 Gepost op: 23 september 2009, 09:40 »
Dat (met alarmlichten door de file) doe ik dus ook. Je kunt tegenwoordig nix teveel doen om op te vallen.

Voor wat betreft de knipperende knippers achter bij hard afremmen: Kaatjes Fiat 500 doet dit af fabriek. Maar die heeft dan ook een typegoedkeuring voor de NL markt...

De 'running lights' vind ik van een andere orde. Het is mijzelf nml (ik was onderweg in de auto) overkomen dat ik bijna een chopperrijder uit z'n motorlaarzen heb gereden omdat ik in de stellige overtuiging zat dat hij RECHTSAF wilde slaan omdat z'n knipperlicht brande.

Dit bleek idd een gevalletje 'running lights' of 'safety lights' te zijn.

Halfzacht brandende knippers aan de voorzijde zijn wat mij betreft ook geen meerwaarde. Met tegenlicht (en vooral nu met de lage zon) vallen ze niet eens op; bovendien vraagt Safetylights ook nog eens een fikse investering.

De beste winst (Ad kan dit bevestigen) is gewoon door je standaard lamp te vervangen door een afwijkend exemplaar, de z.g. 'gold' lampen etc. Hebben in de Dero's en in de Alp lampen van Ad (Tungagold of zoiets) waardoor je prima opvalt tussen alle auto's met gewoon wit-; of Xenonlicht.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline robgoesdakar

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2009, 09:47 »
Wat er standaard in alle 'officiele' (voor zover dat kan voor iets wat gedoogd wordt) documentatie staat met betrekking tot het gebruik van knipperlichten in de file :

Citaat
Om verwarring bij automobilisten te voorkomen gebruikt u geen richtingaanwijzers of alarmlichten als u tussen de file doorrijdt.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Jan-Willem

  • Gast
Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2009, 12:38 »
P.s. Sinds 1 mei is het ook niet meer toegestaan om achteraf xenon verlichting te monteren. De politie heeft bepaald dat de lamp erin moet zitten die op de unit staat aangegeven. Het kromme is dat bij de apk keuring bij auto's hier weer niet naar gekeken hoeft te worden. Nu heb ik in de praktijk nog niemand gehoord die hier een bekeuring voor gehad heeft.

Offline Two Plugs

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2009, 12:49 »
P.s. Sinds 1 mei is het ook niet meer toegestaan om achteraf xenon verlichting te monteren. De politie heeft bepaald dat de lamp erin moet zitten die op de unit staat aangegeven. Het kromme is dat bij de apk keuring bij auto's hier weer niet naar gekeken hoeft te worden. Nu heb ik in de praktijk nog niemand gehoord die hier een bekeuring voor gehad heeft.

Volgens mij stond hierover een stukje in de laatste Promotor of Motorplus. Hierin werd in eerste instantie aangegeven, dat het manco van deze wetgeving is dat deze niet voor motorfietsen zou gelden... Wat achteraf niet juist bleek te zijn.

Maar met het monteren van gewoon een andere kleur H4 of H7 lamp loopt je geen enkel risico - zolang de kleur maar wit, geel of ergens er tussen in zit...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline I'm a gone man...

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #8 Gepost op: 23 september 2009, 13:29 »
De 'running lights' vind ik van een andere orde. Het is mijzelf nml (ik was onderweg in de auto) overkomen dat ik bijna een chopperrijder uit z'n motorlaarzen heb gereden omdat ik in de stellige overtuiging zat dat hij RECHTSAF wilde slaan omdat z'n knipperlicht brande.
Dit bleek idd een gevalletje 'running lights' of 'safety lights' te zijn.

Thanx Two Plugs  ;)
Dat scheelt mij een hoop type-werk, want dat is ook PRECIES mijn (praktijk)ervaring... alleen was het geen chopper, maar een Varadero met running lights!!! :-X

twinrijder

  • Gast
Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #9 Gepost op: 17 oktober 2009, 01:18 »
Beste motorrijders,

Wat de wet zegt over dergelijke verlichting is niet altijd waar ome agent voor gaat schrijven. Volgens de letters van de wet heeft iedere motorfiets een type goedkeuring waarop het Nederlandse kenteken is afgegeven. Dus als je motor normale verlichting had dan moet hij die blijven houden. Nu is het zo dat ik zelf voor die club werk en de politiemotoren langzamerhand worden uitgerust met xenon. Als rij-instructeur van deze club kan ik vertellen dat het veilig is om xenon te monteren. Overigens een klusje wat je gemakkelijk zelf kunt doen. Het verwarrende zit hem in iets anders, een tegenligger kan bij een foutieve afstelling niet zien of jij wel of geen richting aan geeft, bij het afslaan. Dit kun je dus ook zelf testen door de xenonverlichting aan te doen en de richtingaanwijzer ook. Bekijk dan eens goed of je nog kunt zien of je knipperlicht nog te zien is als je voor je motor staat.  C:-)

P.s. Met xenon verlichting zie jij op de motor in ieder geval veel meer.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2009, 01:21 door twinrijder »

Offline Timy

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2009, 09:40 »
Toevallig heb ik onlangs op het kennisnet van de politie gelezen dat sinds 1 oktober er alleen gehandhaafd wordt als de verlichting op motoren verblindend is. Pin me even niet op de datum vast maar het is iig al van kracht. De vraag is alleen of iedereen dat leest die op de straat huppelt want er is verder geen richtlijn of mail erover uitgegaan.
Voor auto's is er ook iets bedacht qua handhaving maar ik heb daar eigenlijk niet naar gekeken..... :P


Ik heb zelf Xenon en vind het ERG prettig rijden/kijken. Door mijn diensten rijd ik nagenoeg alleen maar als het donker is en sinds ik de lampen heb afgesteld heb ik geen boze blikken (letterlijk en figuurlijk) meer gehad.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Jan-Willem

  • Gast
Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2009, 13:13 »
Bedankt oom agent! Dit is info waar we wat mee kunnen. Komt er eigenlijk wel  op neer dus dat het "gedoogbeleid" word/ is en waarschijnlijk niet iedere diender hetzelfde mee zal omgaan. Als je door en motormuis aangehouden word snap ik wel dat deze meer vanuit zijn eigen motor ervaring zal spreken en over de xenon niet moeilijk zal doen. Toch maar eens overwegen de xenon te monteren, toch wel lekker op niet verlichte wegen de komende winter.

Offline Timy

Re: Veilig of verwarrend?
« Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2009, 14:58 »
Tja het 'mooie' van zo'n richtlijn is dat het per direct alsnog kan worden gehandhaafd dus altijd handig om het in de smiezen te houden  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel