De site van safery lights geeft een beetje optimistische afspiegeling van het verhaal, legaal is het zeker niet! Bij amerikaanse importfietsen mag enkel de voorzijde meebranden, EN moet dit op de typegoedkeuring bij het RDW vermeld staan! Het is, conform het voertuigreglement, niet toegestaan om wijzigingen aan de verlichting aan te brengen, zonder een nieuwe typegoedkeuring van het RDW.
Los van dit alles, rij ik ook met safetylights en vind het heerlijk, de bediening gaat na een tijdje volautomatisch en de zichtbaarheid gaat zeker omhoog is mijn ervaring. Ben er 3 keer door agenten op aangesproken, maar nog nooit een prent gehad. Maar, ieder zijn ding!
In de filerichtlijn staat ook dat je geen alarmlichten op de motor moet voeren als je tussen de file door rijd, maar kijk eens om je heen in de file, de motoren met alarmlicht merk ik toch sneller op. Soms is de praktijk de richtlijn of wetgeving voor. Kijk naar het derde remlicht in de auto, of (vroegah) de kleine kentekenplaat op de motor. Heb hier ooit een prent voor gehad, 2 jaar later moest ik een nieuwe kleine plaat op mijn motor schroeven...