Auteur Topic: We kietelen Tomtom en Tyre...........  (gelezen 6131 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herman

We kietelen Tomtom en Tyre...........
« Gepost op: 02 augustus 2009, 16:43 »
Tja wat moet je met Tomtom, als je zelf niet bij machte bent om er verder
nog iets aan te verbeteren......... :-[.

Zo heb ik in het begin v/h jaar als een contact gehad met de maker van TYRE,
de Hr. Jan Boersma. Ik had toen nog het idee dat ik me mogelijk nog zou kunnen
bekwamen in de programeer taal waarin Tomtom gemaakt is.
Maar ondertussen is me wel duidelijk dat ik dat kan vergeten.

Tja wat kun je dan nog doen, zoals Bill je dood gaan ergeren, aan alle onkunde
bij de aan de gemak dienende navigeer nieuwelingen. Die niet zoals Bill heeft gedaan er veel tijd en kunde in heeft gestoken en in opgedaan.
En tenslotte (erg jammer) er gefrustreerd de steker uit trekt.

De frustratie kan ik begrijpen, echter het GPS consumenten gebruik is nog
erg pril, en desondanks heeft het al een gigantische vlucht genomen.
Dit mede dankzij Tomtom ! Zij hebben een goede strategische keuze gemaakt.
Namelijk hun PDA software terug gebracht tot een simpele basic A naar B navigeer oplossing. En hebben de PDA hardware simpel voor eenieder toegangelijk weten te maken tot een erg kleine handige Personal Navigation Assistant.
Dus waarom je software belasten met een track of route functionaliteit,
als toch maar 5% of minder weet wat het doet en er gebruik van zal maken !!!

Het succes heeft zich bewezen, het toestel is erg eenvoudig te bedienen en brengt je snel van A naar B.
Dit succes is voor 95% van de gebruikers voldoende (tot nu toe !) meer verlangde ze ook niet van hun navigatie apparaat.

En als eenmaal iet populair is en algemeen goed is geworden. Komt vanzelf de vraag naar meer mogelijkheden. Als je het internet afzoekt zie je zelf de talloze
applicaties en hulpprogramma's die er voor de verschillende navigatie systemen
zijn bedacht. Sommige zijn handig voor een grote gebruikers groep, en andere niet. Sommige worden erg populair, zie bijv. TYRE.
En als iets erg populair wordt, heeft het commerciel gezien voor een bedrijf zin
hier zelf iets mee te gaan doen.

Oke, Garmin heeft mapsource, Tomtom niets wat daar op lijkt. Goed er is TYRE,
en sinds kort heeft ook Tomtom zijn eigen webbased routeplanner online staan.
Voor mij aanleiding beide eens aan te schrijven, laatste wat ik momenteel nog als mogelijkheid zie, om Tomtom verbeterd te krijgen  >:D
Ik zou graag een Tomtom mapsource achtige functionaliteit zien, danwel een TYRE functionaliteit gebaseerd op Tomtom kaarten.
En "last but not least", een track functionaliteit. Ik heb ze beide dus ook in kennis gesteld van de bolletjes POI methode die we nu hier gebruiken.
Ik kan nu niet meer doen als afwachten, en kijken of er mogelijk nog eens
iets moois uit komt, we zien dus wel.

Ik ben overigens blij met de bolletjes POI methode, maar niet blij genoeg.....
Dus de verleiding spookt nog steeds, om een ZUMO 660 dan 278C te gaan kopen. Gelukkig heb ik nog even bedenktijd, moet eerst een nieuwe helm kopen :-\

Groet,

Herman

Offline Herman

Re: We kietelen Tomtom en Tyre...........
« Reactie #1 Gepost op: 02 augustus 2009, 18:58 »
Ach simpel,
Dat ze precies op de weg liggen waar ik dat wil, en precies ernaast
links danwel recht waar ik dat wil.
En wel direct juist, niet na 5 keer kijken en corrigeren.
Bescheide wens..... :)

Groet,

Herman

Offline dj.verhulst

Re: We kietelen Tomtom en Tyre...........
« Reactie #2 Gepost op: 12 augustus 2009, 14:25 »
ik gebruik tomtom 7.9 en tyre  werkt prima ,, en met die beperking van het aantal wegpunten
ervaar ik niet als super storend kan met 48 punten een aardig route maken ,, en merk eigenlijk niet dat wat ik met tyre maak afwijkt van hoe het op de weg word.

de herman methode , ik vind het knap gevonden.
Maar toch niet echt super geweldig
waarom  word de tcn toers niet in tyre gemaakt en dan exporteren naar tomtom en garmin , iedereen blij.
Al snap ik best dat niet alle route uitzetters  dit digitaal niet plannen maar uit het hoofd met een papier kaart een pace note maken .

als ik zie hoe navigatie systemen gezakt zijn in prijzen en wat er zoal mogelijk is ,, denk ik niet dat er niet nog eens een prijs halvering krijgt, maar ik denk wel dat navigatie wel een blijver is.
als je ziet dat het op de meeste smart phones gewoon werkt.
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline Two Plugs

Re: We kietelen Tomtom en Tyre...........
« Reactie #3 Gepost op: 12 augustus 2009, 14:46 »
Als je de routes in Tyre maakt, en vervolgens exporteerd blijf je het probleem houden van het max aantal punten van de TomTom... bovendien maken veel toeruitzetters de digitale route simpel door een tracklog te maken op de Garmin. Dan zit je bij een gemiddelde rit al dik boven de 48...

Moet toegeven dat ik digibeet ben - kan er mee werken en dan houd het op - maar ben de afgelopen week eens wat meer met de TomTom en de Hermanized routes aan het sleutelen gegaan, ook dankzij het programaatje die door Danny is gefabriceerd (wanneer komt de update, Danny?) en ben er alleen maar enthousiaster door geworden.

Hiervoor maakt het dus niet meer uit of de route gemaakt wordt in b.v. Google Maps, Tyre, ITN convertor of Mapsource en via 'Hermanized' heb je een uniforme route voor zowel een TomTom als een Garmin Zumo...

PS Herman... Ik stoor me er eigenlijk niet zo aan dat soms een POI niet helemaal precies op z'n plek ligt. Je hebt immers ook nog zoiets als logisch nadenken... Zolang de verschillende aanbieders van GPS apparatuur ook met verschillend kaartmateriaal werken, hou je dit toch. Blijf het voorlopig als dé oplossing zien!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Goobi

Re: We kietelen Tomtom en Tyre...........
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2009, 19:44 »
ik gebruik tomtom 7.9 en tyre  werkt prima ,, en met die beperking van het aantal wegpunten
ervaar ik niet als super storend kan met 48 punten een aardig route maken ,, en merk eigenlijk niet dat wat ik met tyre maak afwijkt van hoe het op de weg word.

Nou, bij mij wijkt een TT-route bijna altijd af van die van Tyre. Ik heb al aardig wat routes uitgezet met Tyre, daarna geladen in m'n Tomtom en dan is het goed opletten of de route wel klopt. Tomtom maakt er hier en daar iets anders van of laat je na een tussenpunt stoppen en omkeren. De enige settings die ik in Tyre en Tomtom instel zijn 'Vermijd snelwegen'.
Daarna moet je alsnog de route gaan testrijden om te kijken of-ie in de echte wereld ook wel klopt.
Ander nadeel van Tyre vind ik dat het retetraag is.

groetz
GJ
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Two Plugs

Re: We kietelen Tomtom en Tyre...........
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2009, 07:45 »
Danny,

Nav van 'Nadeel nr. 2:Je moet echt de broodkruimels volgen:
Je krijgt geen richtinginfo als "over 400 meter rechtsaf"...'

Ik vind dit in de praktijk (inmiddels 2 routes via Hermanized in de TT gereden) erg meevallen. Ik zoom de kaart niet uit, maar laat gewoon de 'normale' weergave zien die je ook in het scherm krijgt bij van A naar B navigatie.

Voorbeeldje van de Grensrit die ik al eens heb aangehaald... De eerste afslag na vertrek van de Mc werd door vrijwel iedereen gepasseerd (niet goed zichtbaar vanwege hoge begroeiing). Van de twee groepen waarin ik reed, namen alleen ik (via Hermanized) en William 'Bill' tijdig de juiste afslag.

Dat, plus andere ervaringen tijdens de Grensrit durven mij de volgende stelling te ontlokken:

foutrijden op een 'Hermanized' route behoort in mijn bescheiden mening tot het verleden

Dat je idd niet 'vooraf' de mededeling krijgt "Na .... meter afslaan" heb ik absoluut niet als hinderlijk ervaren. In tegendeel!

In de Rider (dat moet in de TT One XL dus nóg beter zijn!) zie je ruim bijtijds waar de broodkruimels liggen en dus het verloop van de route. Volgens mij is dit in het scherm van de Zümo niet anders, maar daarover kan ik niet oordelen.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180