Auteur Topic: 2 of 4 bougies?  (gelezen 3137 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Theo K.

2 of 4 bougies?
« Gepost op: 03 augustus 2009, 11:23 »
Dit komt misschien heel dom over maar ik heb mij door meerdere mensen laten vertellen dat er 4 bougies in mijn TA van '95 moeten zitten maar ik vind er toch echt maar 2. Hoe zit dat nou? ???
XL600V Transalp '95 
I'ts my way or the highway ,my way is offroad
www.hyves.nl/hyves/8083464/Allroad_motors/

Offline Two Plugs

Re: 2 of 4 bougies?
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2009, 12:29 »
Is beslist geen domme vraag! De TA is (net als de @twin) een z.g. 'twinspark' motor, dus idd met twee vonkenkaarsjes per cilinder. Je hebt op je TA 600 dus in totaal 4 stuks. Twinspark is een naam die komt van Alfa Romeo die eigenlijk baanbreker is geweest op dit gebied. In het begin van de Transalp Club werden de 'Twinspark' letters van Alfa zelfs als accesoire aangeboden voor TA en AT rijders!

Aan iedere kant van de cilinder vind je er dus één, dus twee per zijde van het volledige motorblok.

Heb ooit de (hele grote...  :-[ ) fout gemaakt door met stelligheid aan te geven dat de Varadero ook een 'twinspark' is... Wat dus niet waar is... De Varadero moet het nml doen met slechts één (iridium) vonkenkaarsje per cilinder... Oeps...

Vandaar dus mijn nickname...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Theo K.

Re: 2 of 4 bougies?
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2009, 21:49 »
 ;D Kijk vandaar dat ik ze niet kon vinden ik heb nog nooit mijn zadel eraf gehad en bij de radiator heb ik ook nog niet gekeken. Lijkt me wel veel werk voor iets wat je normaal gesproken bij een kleine beurt doet.
Maar toch bedankt voor de reacties

Theo.K
« Laatst bewerkt op: 03 augustus 2009, 21:52 door Theo K. »
XL600V Transalp '95 
I'ts my way or the highway ,my way is offroad
www.hyves.nl/hyves/8083464/Allroad_motors/

xeneos

  • Gast
Re: 2 of 4 bougies?
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2009, 22:09 »
Dat de alp 4 brandkaarsjes had was ik ook inmiddels achter  :)) ,maar je kan er maar 2 goed zien zitten en vroeg mij ook af hoe bij de andere te komen zonder teveel moeite  :-\
Dankzij Danny weet ik nu te handelen bedankt voor deze info  ;)

Offline Nikotech

Re: 2 of 4 bougies?
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2009, 22:15 »
;D Kijk vandaar dat ik ze niet kon vinden ik heb nog nooit mijn zadel eraf gehad en bij de radiator heb ik ook nog niet gekeken. Lijkt me wel veel werk voor iets wat je normaal gesproken bij een kleine beurt doet.
Maar toch bedankt voor de reacties

Theo.K

Je kon natuurlijk ook de kabels vanaf de CDI's volgen :) kom je ook bij je bougies uit.

en bij iedere kleine beurt hoef je heus niet je bougies te vervangen, die gaan wel wat langer mee.

Gebruik de bord bougie sleutel dan gaat het goed komen. Wees voorzichting met het indraaien zoals Danny al aangaf , het eerste stukje met de hand en ook niet te vast zetten !!!

Succes !
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline olaf

Re: 2 of 4 bougies?
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2009, 10:43 »
Twin spark van alfa tja , voor de auto's mischien .
Het concept met twee bougies per cilinder bestaat al zeer lang in luchtvaart motoren , dit is gedaan voor de veiligheid , bougies gaan wel eens stuk .
Dan heb je altijd nog een vonk van de andere bougies , anders mis je meteen een hele cilinder .
Een iets betere verbranding als ze beide werken is natuurlijk een voordeel .

Olaf



AT en KTM Adv 990R

Offline nr 52

Re: 2 of 4 bougies?
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2009, 12:30 »
Weet ik nog een leuk verhaal van mijn collega:
Op zijn werk hadden ander collega's zijn bougie kabels losgehaald als geintje.
Het leverde echt onbeschrijfelijke gezichtsuitdrukkingen op  :o toen de motor werd gestart en hij vrolijk wegreed :D.... toch wel handig zo'n twinspark
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: 2 of 4 bougies?
« Reactie #7 Gepost op: 10 augustus 2009, 00:25 »
Weet ik nog een leuk verhaal van mijn collega:
Op zijn werk hadden ander collega's zijn bougie kabels losgehaald als geintje.
Het leverde echt onbeschrijfelijke gezichtsuitdrukkingen op  :o toen de motor werd gestart en hij vrolijk wegreed :D.... toch wel handig zo'n twinspark

Ja inderdaad priceless, hij had er een foto van moeten maken hahaha

Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D