Auteur Topic: Duurzame honda's...  (gelezen 14229 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Varadientje

Duurzame honda's...
« Gepost op: 07 augustus 2009, 15:20 »
Eindelijk maar toch is het stukje geplaatst in de nieuwe Moto73 van 6 augustus jl! Ben er eigenlijk best wel een beetje trots op...

De Varadero heeft het tot Moto73 Marathonmotor geschopt!!!

En ja hoor, ik ga echt proberen om er 200.000 km mee te rijden! Nog een dikke 60.000 te gaan...  ;D

Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden... Welke Transalp Club leden hebben de meeste KM met hun Transalp / Varadero / Africa Twin gereden met de originele motorl en waar ben je allemaal tegenaan gelopen voor onderhoud?

Groetjes
Transalp Club Nederland Forum...:
Ben je er gast, gedraag je er dan naar!

Groetjes Karinda

bobby templier

  • Gast
Re: Duurzame honda's...
« Reactie #1 Gepost op: 07 augustus 2009, 17:49 »
Eindelijk maar toch is het stukje geplaatst in de nieuwe Moto73 van 6 augustus jl! Ben er eigenlijk best wel een beetje trots op...

De Varadero heeft het tot Moto73 Marathonmotor geschopt!!!

En ja hoor, ik ga echt proberen om er 200.000 km mee te rijden! Nog een dikke 60.000 te gaan...  ;D

Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden... Welke Transalp Club leden hebben de meeste KM met hun Transalp / Varadero / Africa Twin gereden met de originele motorl en waar ben je allemaal tegenaan gelopen voor onderhoud?

Groetjes

dat lukt best wel.

ik doe mijn vara niet weg en verwen hem niet zo als jullie dat doen :angel:

(ron91 action olie,polo filters enz >:D )

Offline Two Plugs

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #2 Gepost op: 08 augustus 2009, 10:10 »
Hoi Menno,

De V4 zal 'power on demand' krijgen, Honda's nieuwste variant op het gebied van haar V-tec technologie. De huidige VFR800i heeft al V-tec (waarbij een aantal kleppen per cilinder wordt uit-; of ingeschakeld). Bij het nieuwe blok worden alle kleppen van de achterste cilinderbank uitgeschakeld waardoor de motor van V4 naar een parallel twin veranderd.

Door b.v. een hoger toerental (of terug te schakelen) worden de achterste cilinders weer geactiveerd. Lijkt een mooi systeem, maar ik weet niet of ik er warm voor loop. Zelfs op de huidige VFR resulteerde het 'oude' V-tec systeem in een plotseling toename van het vermogen. Lastig als je ineens op een nat wegdek een fix pak PK's er bij krijgt alleen omdat je op de motor wilt afremmen...

Zelfde probleem had ook de al-oude Honda CX500/650 Turbo. Hierdoor zijn destijds zelfs mensen van de weg geraakt doordat tijdens het accelereren (bocht) ineens de turbo aansloeg...

Honda kán hier iets tegen doen door het TCS systeem van de oude ST1100 Pan European weer uit de mottenballen te halen. Dit 'anti-slip' systeem werkte echt feilloos, maar is na slechts een paar productiejaren (was op de oude pan alleen leverbaar in combi met ABS) verdwenen. Waarom is mij nog steeds een raadsel; het zou perfect passen bij het karakter van een dikke allroad...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Timy

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #3 Gepost op: 08 augustus 2009, 10:41 »
Mijn AT is vorige week naar de 100.068km gedraaid. Helaas heb ik maar 5000km zelf gereden van deze motor maar onderhoud was het standaard onderhoud (benzinepomp dus....)

Mijn beide vorige TA's (600 en 650) zijn ook over en bijna op een ton gekomen aan deze twee heb ik nooit raar onderhoud aan hoeven plegen!

Als ik de 200.000km over ga post ik het wel  :P
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline dj.verhulst

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #4 Gepost op: 12 augustus 2009, 13:57 »
Ik heb nu 78 K op de klok staan voor veel dealer is het als of je 200 k erop heb staan  >:(
Terwijl iedereen hier wel weet dat een AT het dubbele ook wel kan lopen zonder extreem revisie werk.


Het verhaal stond er mooi in ,,  ;D


« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2009, 14:08 door dj.verhulst »
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline mikkola

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2009, 20:42 »
Onlangs mijn 96 er AT met 189.000km voor een geheel andere speelfiets ingeruild.
Aan het blok is alleen bij 120.000 de koppelingsplaten en kabel vernieuwd en de motor heeft mij nog nooit laten staan.(bij 12000 al een vacuum-brandstofpomp van een Tenere gemonteerd)
Onderhoud zelf gedaan. ;) ;D
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline dj.verhulst

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2009, 10:41 »
Onlangs mijn 96 er AT met 189.000km voor een geheel andere speelfiets ingeruild.
Aan het blok is alleen bij 120.000 de koppelingsplaten en kabel vernieuwd en de motor heeft mij nog nooit laten staan.(bij 12000 al een vacuum-brandstofpomp van een Tenere gemonteerd)
Onderhoud zelf gedaan. ;) ;D

tja maar dealers doen als of je met een melaatse motor komt......
ik heb een AT met 78K op de klok en als of ie 250 K gelopen heeft......
Omdat kopers bang zijn,, maar dat kunnen dealer oplossen met garantie ,, geef dan 3 jaar op het blok alleen naast de algemene garantie ,, dan weten ze ook dat men terug komt voor het onderhoud , snij het mes aan twee kanten....
maar nee , de doorgewinterde kruideniers mentaliteit overheerst.....
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline RP

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2009, 14:10 »
Ben niet zo tevreden over die zgn duurzaamheid, mijn AT uit 2003 net geen 60.000 km op de klok (waarvan 40.000 door mij)  moet nu al helemaal uit elkaar ivm speling op het lager v/d uitgaande as, net nu ik er mee op vakantie wil en nu ben ik ook nog een rustige rijder en het enige echte offroad wat hij gehad heeft was dit jaar met de BAT.

kortom op dit moment vind ik het eigenlijk gewoon een k*t fiets. Zit toch weer serieus over te denken om voor dat duitse merk te kiezen. Vanmiddag maar verder sleutelen kijken of de bak niet teveel schade heeft opgelopen.

Groet
René
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2009, 14:25 door RP »

Offline dj.verhulst

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2009, 15:32 »
Ben niet zo tevreden over die zgn duurzaamheid, mijn AT uit 2003 net geen 60.000 km op de klok (waarvan 40.000 door mij)  moet nu al helemaal uit elkaar ivm speling op het lager v/d uitgaande as, net nu ik er mee op vakantie wil en nu ben ik ook nog een rustige rijder en het enige echte offroad wat hij gehad heeft was dit jaar met de BAT.

kortom op dit moment vind ik het eigenlijk gewoon een k*t fiets. Zit toch weer serieus over te denken om voor dat duitse merk te kiezen. Vanmiddag maar verder sleutelen kijken of de bak niet teveel schade heeft opgelopen.

Groet
René

Heeft de ketting niet te strak gestaan ???
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline Nikotech

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2009, 16:24 »
Heeft de ketting niet te strak gestaan ???

Was ook mijn eerste gedachte,  maar dorste hem niet te ventileren  :-[
Kan zo "eigenschuld dikke bult over komen" :(

Maar wel balen René, hoop dat de schade mee valt en de AT je nog gaat overtuigen van zijn duurzaamheid !

Sterkte  !
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline mikkola

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2009, 17:37 »
tja maar dealers doen als of je met een melaatse motor komt......
ik heb een AT met 78K op de klok en als of ie 250 K gelopen heeft......
Omdat kopers bang zijn,, maar dat kunnen dealer oplossen met garantie ,, geef dan 3 jaar op het blok alleen naast de algemene garantie ,, dan weten ze ook dat men terug komt voor het onderhoud , snij het mes aan twee kanten....
maar nee , de doorgewinterde kruideniers mentaliteit overheerst.....
Gewoon naar de meest biedende verkoper gaan ,en bij hem een zelf/onderhoudsvriendelijke gebruikte fiets kopen.Testritje van een middag)-thuis even geheel nakijken) en handelen. 8)
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline RP

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2009, 22:14 »
Heeft de ketting niet te strak gestaan ???

Heb er altijd op gelet dat de ketting genoeg ruimte had, motor is altijd (zolang ik hem heb) in onderhoud geweest bij goed bekend staande zaak.
Wat de vorige eigenaar gedaan weet ik natuurlijk niet, maar dan had ik het (veel) eerder moeten merken lijkt me.

zo staat hij er nu bij, morgen gaat het blok eruit.

Groet
René

Offline Two Plugs

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2009, 00:42 »
Een 'goed bekend staande zaak' is geen garantie voor goed onderhoud. Dan kan zelfs de beste Honda nog een vastloper krijgen... Zoals de Transalp die we bij een niet nader te noemen Motoport vestiging hebben gekocht... (zie ook draadje slechte motorzaken)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline RP

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #13 Gepost op: 16 augustus 2009, 09:10 »
Een 'goed bekend staande zaak' is geen garantie voor goed onderhoud.

Mee eens, het blijft mensenwerk. anyway ... het blok ligt eruit en ondanks dat de kogels zich vrijelijk door de bak konden bewegen is er geen schade aan de tandwielen en vond ik het ook wel erg leuk om eens een blok te demonteren.

... en de XLV750R komt nu ook weer goed van pas  ;D

groet
René

Offline The Headless Horseman

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #14 Gepost op: 16 augustus 2009, 12:59 »
Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden... Welke Transalp Club leden hebben de meeste KM met hun Transalp / Varadero / Africa Twin gereden met de originele motorl en waar ben je allemaal tegenaan gelopen voor onderhoud?

Ongeveer 230K nu op de Alp and counting  8)

Nah, ik moet wel eerlijk zijn. Bij 160K is het blok gewisseld, maar dat 1e blok doet na een top-end revisie inmiddels ook weer dienst in onze 2e Transalp  :D

Ondanks herhaaldelijk misbruik  ;D geen vreemde reparaties gehad (oh ja, stuk of 5 CDI kasten dan  ::)) buiten het normale onderhoud.

Goeij spul dat Honda  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Duurzame honda's...
« Reactie #15 Gepost op: 16 augustus 2009, 17:53 »
Of een bepaalde motor betrouwbaar is kun je niet afleiden uit persoonlijke ervaring. Daarvoor moet je naar statistieken kijken.

Bijvoorbeeld, van elke 10.000 geleverde exemplaren, hoeveel hebben er in de eerste 10 jaar problemen met bijv. het motorblok gehad.

Dan denk ik dat honda toch wel als één van de besten uit de bus komt.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline dj.verhulst

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #16 Gepost op: 17 augustus 2009, 08:28 »
Of een bepaalde motor betrouwbaar is kun je niet afleiden uit persoonlijke ervaring. Daarvoor moet je naar statistieken kijken.

Bijvoorbeeld, van elke 10.000 geleverde exemplaren, hoeveel hebben er in de eerste 10 jaar problemen met bijv. het motorblok gehad.

Dan denk ik dat honda toch wel als één van de besten uit de bus komt.

klopt wel als ik zo nu en dan hoor wat er bij kawa en yamie  en soms soes hoor kapot gaan.
schakelwalsen en nokkenaslager , krukaslager , bij honda is alleen de luchtgekoelde XR 600 kwetsbaar, maar dat zijn de meeste dikke 1 cilinders wel....
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline RP

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #17 Gepost op: 17 augustus 2009, 09:57 »
Het lijkt erop dat ketting toch te strak heeft gestaan, vorige week is de TA van Jolanda in onderhoud geweest bij zelfde garage als mijn AT, en komt terug met veel te strakke ketting.

Groet
René

Offline Nikotech

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #18 Gepost op: 17 augustus 2009, 11:25 »
Het lijkt erop dat ketting toch te strak heeft gestaan, vorige week is de TA van Jolanda in onderhoud geweest bij zelfde garage als mijn AT, en komt terug met veel te strakke ketting.

Groet
René

Da's dan mooi balen René. 
Foruk staat al redelijk vol geschreven over kettingspanning en haar/zijn gevolgen ....

Wil het een beetje lukken met het spitsen van het blok ?  Zo te zien heb je een aardige werkplaats. Waarom dan toch de motoren buitende deur voor onderhoud ?
Tijd / zin / geld te veel ? :)
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline RP

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #19 Gepost op: 17 augustus 2009, 14:49 »
Da's dan mooi balen René. 
Foruk staat al redelijk vol geschreven over kettingspanning en haar/zijn gevolgen ....

Wil het een beetje lukken met het spitsen van het blok ?  Zo te zien heb je een aardige werkplaats. Waarom dan toch de motoren buitende deur voor onderhoud ?
Tijd / zin / geld te veel ? :)

Blok is gesplitst en in goede staat, alleen het lager was volledig kapot.
Werkplaats is helaas niet van mij, Is bij Madracing in N-Scharwoude met mogelijkheid om zelf te sleutelen.

Groet
René

Offline wimj

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #20 Gepost op: 23 september 2009, 10:22 »
Blok is gesplitst en in goede staat, alleen het lager was volledig kapot.
Werkplaats is helaas niet van mij, Is bij Madracing in N-Scharwoude met mogelijkheid om zelf te sleutelen.

Groet
René

En bevalt dat een beetje bij Madracing? Ik woon zelf in Z Scharwoude dus ben benieuwd.

Overigens, om bij de thread te blijven, mijn TA 2001 heeft inmiddels 129000km achter de wielen, tot nog toe alleen aandrijving km teller moeten vervangen. Ben zeer tevreden. ;D
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline RP

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #21 Gepost op: 23 september 2009, 12:10 »
En bevalt dat een beetje bij Madracing? Ik woon zelf in Z Scharwoude dus ben benieuwd.

Overigens, om bij de thread te blijven, mijn TA 2001 heeft inmiddels 129000km achter de wielen, tot nog toe alleen aandrijving km teller moeten vervangen. Ben zeer tevreden. ;D

Kom eens kijken ....

Groet
René

Offline RP

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #22 Gepost op: 23 december 2009, 23:03 »
Laatste nieuws wat betreft de lager verwisseling.
fiets zit weer in elkaar (na 4 maanden) en heeft vanavond zijn eerste testritje gereden zonder problemen.

... en nu ben ik heel erg BLIJ   :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :)) :))

 

Offline *thomas*

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #23 Gepost op: 24 december 2009, 09:54 »
Hoi,

Nog niet zo heel veel ervaring met TA en AT, maar toch mijn bijdrage:

PD10 TA (1998 model) had 49 000km en volgens de dealer van de nieuwe eigenaar in uitmuntende staat (heb enkel regulier onderhoud - olie, filters, ketting, banden, koppelingskabel, batterij gedaan), bij de vorige eigenaar had de prolink het wel begeven :S)

RD03 AT (1989 model) heeft nu 68 000km, nog niet kunnen rijden wegens hevige sneeuw, maar draait zeer goed (ook nog op originele pomp, vorige eigenaar heeft geen rare dingen gemerkt - zei hij)


Oja, even ter info, maat van me heeft een Honda VFR400 (nc30 V4 400cc racertje), inmiddels 90 000km en nog geen vreemde zaken tegengekomen, nergens speling thv blok. Wel de balhoofdlagers al eens moeten vervangen en verder regulier onderhoud.

Offline Brombeer

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #24 Gepost op: 24 december 2009, 21:11 »

Ben nu wel erg nieuwsgierig geworden... Welke Transalp Club leden hebben de meeste KM met hun Transalp / Varadero / Africa Twin gereden met de originele motorl en waar ben je allemaal tegenaan gelopen voor onderhoud?

185.000 :angel:
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline wimj

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2010, 18:06 »
136.000+ met TA650. Zie decembernummer moto73.
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline dj.verhulst

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #26 Gepost op: 11 december 2010, 18:20 »


clubmotor ??
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline wimj

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #27 Gepost op: 11 december 2010, 19:56 »
clubmotor ??

Wat betekent de vraag 'clubmotor?'?
Riding Any Road
http://www.wimj.eu

Offline dj.verhulst

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #28 Gepost op: 11 december 2010, 21:31 »


Of het iemand is die bekend is bij de TCN of dat de motor ooit van een TCN lid is geweest,
Niet gehinderd door enige vorm van inzicht
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

Offline piet v d s

Re: Duurzame honda's...
« Reactie #29 Gepost op: 11 december 2010, 22:49 »
ik heb pas een AT piloot gesproken.bij goedhard motoren in bodegraven.reed met z,n 2e AT.zijn eerste had 285000 km gelopen .toen verkocht aan een tcn lid. die heefd hem vrij snel weer door verkocht. met km stand opgaven _200.000 aldus die piloot ,die AT liep nog als een zonnetje. z,n huidige AT had 39000 op de teller staan .dat is niet veel zij ik.ja maar er moet nog een 1 voor zei die.
mjn AT uit 95 had 3 jaar geleden 46000 opde teller bij de koop.nu 79000 .mischien moet er een 1 voor
want m.n uitgaande tandwiel as is voor 25% versleten .ik zie die versleten assen als een manko van de fabriek.