Auteur Topic: Schakelen XL600v '92  (gelezen 3710 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Elie

Schakelen XL600v '92
« Gepost op: 22 augustus 2009, 20:18 »
Als ik min alp van stal haal, start ik dikwijls de motor net voor ik min helm opzet om de olie al eens te laten rondpompen. Als ik dan de (vroeger te voorzichtjes) eerste versnelling wil schakelen geeft dit een redelijke harde klak als ik doordruk of te zacht resulteerd in het over de tanden heen draaien!?! Ik dacht dat het lag aan mijn olie die afgedraaid was, maar na verversen is het nog altijd zo?

Zou dit normaal zijn?

MVG Elie
Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Offline Elie

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #1 Gepost op: 19 februari 2010, 00:55 »
Ik gebruik Shell 10w40 half syntheet dus daar zou het toch niet aan kunnen liggen denk ik toch? Nu schakel ik altijd in 1 ste versnelling voor ik start?
Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Offline robgoesdakar

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2010, 09:28 »
Ellie,

aan de olie zal het denk ik niet zo snel liggen. Maar controleer ook even je ketting spanning. Zeker als de ketting bijna op is, dan krijgt deze teveel speling tussen de schakels en wordt het schakelen wat lastiger. Mede ook omdat het voorste tandwiel dan ook al wat versleten is en mogelijk haaietanden vertoond.

Controle op de speling is het beste te doen door de ketting op het achtertandwiel helemaal aan de achterkant even van het tandwiel af proberen te trekken. Als dat eenvoudig gaat, en je kunt tussen ketting en tandwiel door kijken, dan is de ketting op.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2010, 09:29 »
hallo,

Ontkoppeld hij wel goed? Maw heb je speling op je koppelingshendel?
Alleen bij een koude start?

Gr danny
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Waffie

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #4 Gepost op: 19 februari 2010, 10:31 »

het in de eerste versnelling zetten gaat intern met flink wat bewegingen.
 je schakelpedaal  brengt de schakelwals in beweging die vervolgens weer  2 tandwielen aan elkaar gaat koppelen doordat er uitsparingen in elkaar grijpen
en zie dal daar .... we hebben een aandrijving tot stand gebracht, zeker als we de koppeling aan laten grijpen.
de koppeling zorgt namelijk voor de eigenlijke overbrenging.

dit gaat gewoonweg met een flinke klak .

en zoals rob ook melde speelt de toestand van je ketting hier mede een rol.

als de motorfiets koud is  blijven de koppelingsplaten nog wat kleven waardoor het helemaal vrijkomen net iets vertraagd.
hierdoor is er eveneen moment dat de ketting strak getrokken wordt doordat deze dus een fractie aangedrevn lijkt te worden

alle spelling wordt dus direkt glad getrokken met  een versterking van het geluid als gevolg.

het heeft due niets met afgedraaide olie te maken.

 maar wat ik me afvraag is hoe je aan de gedachte kwam dat dit kwam door afgedraaide olie??

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hans Schaap

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #5 Gepost op: 19 februari 2010, 20:31 »
Als jeje motor net hebt gestart en je de choke erop hebt staan loopt hij een verhoogd stationair toerental.
Dan gaat het inschakelen van de eerste versnelling ook gepaard met wat meer geluid.
M.a.w. als je met een warme motor zonder de choke erop niet zo'n harde klak hoort zit daar het verschil.

Je kunt het dan een eind voorkomen door je choke zover erop te zetten dat het normale stationaiere toerental niet wordt overschreden.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Elie

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #6 Gepost op: 22 februari 2010, 21:15 »
Ja de ketting zit zeker over de helft maar is nog niet versleten. Als ik hem vroeger starte met de choke op en dan schakelde had ik de klak maar als ik dan de volgende keer schakelde zonder choke was het weer zo. Als de motor gereden heeft is het stukken minder. Je hebt natuurlijk altijd een beetje de klak van het schakelen! Ik dacht aan afgedraaide olie omdat het voornamelijk bij koude olie gebeurde.Dacht dat de olie bij koud niet genoeg meer smeerde, daarmee? De ketting heeft tot nu toe 20000km gelopen.
Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Offline Elie

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #7 Gepost op: 22 februari 2010, 21:17 »
Oh ja het voorste noch achterste tandwiel vertoont haaietanden en ja ik heb 2mm speling op mijn ontkoppelhendel
Honda transalp '92 pd06 paars-grijs

Offline jasper08

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2011, 23:00 »
Even een kickje  ::)

Mijn Alp van 1989 heeft wat moeite met schakelen tussen 1 en de 2. hij pakt dan altijd een soort van ze vrij. En soms gaat hij via ze vrij pas naar de 2. dat voelt dan alsof je schakelpedaal even door een emmer tanwielen heen moet roeren voordat hij overschakelt. waar zou dat aan kunnen liggen? heb er net nieuw tandwielenset op zitten en de olie is ook op peil.

Offline Brombeer

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2011, 23:24 »
Schakeltechniek veranderen. Van 1 naar 2 moet in één keer tot het pedaal niet verder kan.

Staat je schakelpedaal niet te hoog? Als je hem net niet tot het eind geduwd krijgt springt de schakelwals van 2 terug naar vrij.

Grtz, Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jasper08

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2011, 06:26 »
Ja, opzicht denk ik meer dat er niets mis is met me schakel techniek, na 53.000km schakelbrommer gereden hebben mag ik dat toch hopen.
Het is niet zo zeer dat hij er uit schiet maar het gaat best wel met wat geweld voor die versnelling. En dat voelt erbij dus af en toe alsof je door emmer tandwielen gaat. :(

Offline Brombeer

Re: Schakelen XL600v '92
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2011, 15:12 »
En met warme motor kun je hem in 1 of 2 met de koppeling ingetrokken makkelijk duwen? M.a.w. hij ontkoppelt wel goed?

Kettingspanning speelt ook een rol in deze, alsmede slijtage aan ketting/tandwielen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin