Techniek > Honda Transalp
Schakelen XL600v '92
Elie:
Als ik min alp van stal haal, start ik dikwijls de motor net voor ik min helm opzet om de olie al eens te laten rondpompen. Als ik dan de (vroeger te voorzichtjes) eerste versnelling wil schakelen geeft dit een redelijke harde klak als ik doordruk of te zacht resulteerd in het over de tanden heen draaien!?! Ik dacht dat het lag aan mijn olie die afgedraaid was, maar na verversen is het nog altijd zo?
Zou dit normaal zijn?
MVG Elie
Elie:
Ik gebruik Shell 10w40 half syntheet dus daar zou het toch niet aan kunnen liggen denk ik toch? Nu schakel ik altijd in 1 ste versnelling voor ik start?
robgoesdakar:
Ellie,
aan de olie zal het denk ik niet zo snel liggen. Maar controleer ook even je ketting spanning. Zeker als de ketting bijna op is, dan krijgt deze teveel speling tussen de schakels en wordt het schakelen wat lastiger. Mede ook omdat het voorste tandwiel dan ook al wat versleten is en mogelijk haaietanden vertoond.
Controle op de speling is het beste te doen door de ketting op het achtertandwiel helemaal aan de achterkant even van het tandwiel af proberen te trekken. Als dat eenvoudig gaat, en je kunt tussen ketting en tandwiel door kijken, dan is de ketting op.
Streetbikertje:
hallo,
Ontkoppeld hij wel goed? Maw heb je speling op je koppelingshendel?
Alleen bij een koude start?
Gr danny
Waffie:
het in de eerste versnelling zetten gaat intern met flink wat bewegingen.
je schakelpedaal brengt de schakelwals in beweging die vervolgens weer 2 tandwielen aan elkaar gaat koppelen doordat er uitsparingen in elkaar grijpen
en zie dal daar .... we hebben een aandrijving tot stand gebracht, zeker als we de koppeling aan laten grijpen.
de koppeling zorgt namelijk voor de eigenlijke overbrenging.
dit gaat gewoonweg met een flinke klak .
en zoals rob ook melde speelt de toestand van je ketting hier mede een rol.
als de motorfiets koud is blijven de koppelingsplaten nog wat kleven waardoor het helemaal vrijkomen net iets vertraagd.
hierdoor is er eveneen moment dat de ketting strak getrokken wordt doordat deze dus een fractie aangedrevn lijkt te worden
alle spelling wordt dus direkt glad getrokken met een versterking van het geluid als gevolg.
het heeft due niets met afgedraaide olie te maken.
maar wat ik me afvraag is hoe je aan de gedachte kwam dat dit kwam door afgedraaide olie??
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie