Auteur Topic: overpeinzing...un hermanized track en tomtom route 48 punts  (gelezen 5439 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Herman

tja zo rij je door een prachtig Limburgs landschap en blijven de grijze cellen
bij mij toch bezig met navigatie....hoe kan ut toch.....

Zo kennen we de hermanized oplossing voor de tomtom, en we kennen de beperkte route functionaliteit van Tomtom van 48 punten.

Al sturende vroeg ik mezelf af of er niet een handig programmeurtje is die beide zou kunnen combineren ?
Dus een kleine applicatie die de route applicatie met 48 punten over de hermanized punten laat gaan op het punt waar je je bevind.
Laat deze applicatie bijv. steeds met zeg 40 punten werken. Als je een punt gepasseerd bent is -1 en laad nieuw punt +1
vooruit lopende op je route.
Zouden op deze manier dan niet steeds de stem en beeld gesproken
aanwijzingen gegenereerd kunnen worden met de tomtom eigen route applicatie ??

Iemand enig idee ?

Groet,

van een Brabander

Offline Theo K.

Re: overpeinzing...un hermanized track en tomtom route 48 punts
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2009, 20:42 »
Alleen al omdat je een Brabander bent zou ik je graag willen helpen maar helaas ik ben geen programeur. Maar het idee lijkt mij simpel en klein genoeg om misschien aan TOMTOM zelf voor te stellen die sturen toch al regelmatig updates ed voor onze riders. Is voor hun waarschijnlijk een "kleine" moeite en het is ook nog eens goed voor hun klanten binding (Als je het zo bekijkt hun grootste concurent garmin voldoet zo al aan onze eissen wat tour uitzetten betreft. Dus een klein programmatje om de trouwe TT gebruikers tegemoet te komen is dan toch wel het minste lijkt mij.)
Het is het proberen waard lijkt mij nie geschoten is altijd mis.
XL600V Transalp '95 
I'ts my way or the highway ,my way is offroad
www.hyves.nl/hyves/8083464/Allroad_motors/

Offline RuuJan

Re: overpeinzing...un hermanized track en tomtom route 48 punts
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2009, 22:33 »
Citaat
waarschijnlijk volgens het concept "als jouw telefoon/pda/startrek-communicator weet waar hij is dan weet ik dat ook."

Ha, ja, die is leuk. Is er een de weg kwijt, dan verdwalen we allemaal. Maar Danny, ik denk dat je gelijk hebt. Op zich is het wel gek dat die apparaten hun prijs juist proberen te rechtvaardigen met het feit dat ze zelf bedenken hoe je moet rijden, maar die functie heb je als motorrijder die een route rijdt dus helemaal niet nodig. Je wilt juist een ongewijzigde route rijden. Soms denk ik er wel eens over om mijn Zümo op te ruimen en een zimpel outdoorapparaat te kopen.

Een ander idee dat al een poosje door mijn hoofd speelt is de onnauwkeurigheid van het kaarmateriaal. Denk dan aan nieuwe wegen, verlegde wegen, rotondes die komen en gaan, eenrichtingsverkeer dat omgekeerd wordt. Er moet toch een soort van feedback uit de tracklogs naar een soort van repository kunnen worden geüpload waardoor er als het ware een soort update van de kaarten gegenereerd kan worden? Als een bepaald stuk weg maar vaak genoeg gereden wordt, zou het automatisch toegevoegd moeten aan het kaartmateriaal. Dat je daarmee nog niet alle wegrestaurants en benzinepompen e.d. hebt geregistreerd is van ondergeschikt belang. Ik ben trouwens door mijn Zümo een keer bij een kolenboer het erf opgestuurd toen ik op zoek was naar brandstof, maar dat terzijde.

Om even terug te komen op de eerste vraag van Herman, ik denk dat zowel Garmin als TomTom hun software vanuit een bepaalde filosofie hebben ontwikkeld. Als TomTom zou erkennen dat een route van max 48 punten te weinig is in een aantal gevallen, dan zouden ze allang een aanpassing gedaan hebben. En als Garmin eens niet zo star vasthield aan het segmenteren van de markt om maar zoveel mogelijk verschillende modellen te maken met specifieke doelgroepen, dan hadden ze de Zümo wel uitgerust met een fatsoenlijke trackfunctionaliteit, zowel wat betreft narijden als in het loggen, en dan hadden ook die belachelijke lock-to-road uitschakelbaar gemaakt, zoals dat op mijn Quest wel kon.

Ik denk dat die jongens nog behoorlijk te maken gaan krijgen met de wet van de remmende voorsprong. Wie kent nog DBaseIII of WordPerfect? Ooit waren ze de onbetwiste marktleiders in database en tekstverwerkersoftware voor op de pc.


Offline N!ek

Re: overpeinzing...un hermanized track en tomtom route 48 punts
« Reactie #3 Gepost op: 07 september 2009, 22:51 »
Er moet toch een soort van feedback uit de tracklogs naar een soort van repository kunnen worden geüpload waardoor er als het ware een soort update van de kaarten gegenereerd kan worden?

Enter http://en.wikipedia.org/wiki/OpenStreetMap

Offline RuuJan

Re: overpeinzing...un hermanized track en tomtom route 48 punts
« Reactie #4 Gepost op: 08 september 2009, 11:01 »
Enter http://en.wikipedia.org/wiki/OpenStreetMap

Het is al minstens twee jaar geleden dat ik naar OSM heb gekeken, maar dat gaat hard zeg. Toen was het nog vooral een verzameling wilde ideeën.

Offline Two Plugs

Re: overpeinzing...un hermanized track en tomtom route 48 punts
« Reactie #5 Gepost op: 08 september 2009, 11:30 »
Ff in kinder-digibeten-taal...  ::) :-\

Heb de site bekeken, maar hoe verhoud zich dit verhaal nu met de opmerkingen van Herman?
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline RuuJan

Re: overpeinzing...un hermanized track en tomtom route 48 punts
« Reactie #6 Gepost op: 08 september 2009, 13:40 »
Pfoeh, dat is niet helemaal 123 te zeggen. Het begint eigenlijk hiermee:

Citaat
OpenStreetMap (OSM) is a collaborative project to create a free editable map of the world.

The maps are created using data from portable GPS devices, aerial photography, other free sources or simply from local knowledge. Both rendered images and the vector graphics are available for download under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 2.0 licence.[1]


Eigenlijk komt het erop neer dat OSM een soort van OpenSource alternatief wil zijn voor de kaarten van TeleAtlas en NavTeq.

Die licentie wordt als volgt gedefinieerd:

Citaat
    *  Anyone can copy OSM data.
    * But if you incorporate it into something else, that “something else” also has to be copiable under the same terms and conditions (ShareAlike).
    * When you copy it, you have to give credit to the copyright owner (Attribution).

Op zich lijkt dat een vrij nutteloze zaak voor de doorsnee GPS-gebruiker. Maar als je even doordenkt, betekent het simpelweg dat iedereen dat materiaal mag gebruiken om op basis daarvan software en hardware te bouwen. En dat kaartmateriaal is eigenlijk het enige dat op dit moment niet zomaar te verkrijgen is.
De electronica die nodig is voor een apparaat is gewoon te koop, de theorie achter routeoptimalisatie is gewoon op het internet te vinden, dus die software kun je zelf schrijven en ga zo maar door.

Al met al wordt het voor iemand met een goed idee door OSM dus veel simpeler om dat idee te verwezenlijken. Daar komt nog bij dat er ook nu al apparaten zijn die werken op basis van OSM en bovendien een open besturingssysteem hebben, hetzij omdat ze op Linux gebaseerd zijn, hetzij omdat ze modulair met Apps (denk aan IPhone) uitbreidbaar zijn.

Bij de huidige apparaten die in gebruik zijn, zoals de TT en Garmin, ben je illegaal bezig als je extra software in je apparaat zet of vervalt je garantie. In de toekomst maakt OSM het juist mogelijk dat je een basis apparaat koopt en daar modulair juist die dingen op zet die jij nodig vindt. Die losse modules hoeven dan helemaal niet van de leverancier van het apparaat te komen.

Ik weet wel, op dit moment is het geen oplossing voor het idee van Herman, maar in de toekomst zal het zeker mogelijk zijn.