Techniek > Honda Africa Twin
Kleppen stellen AT
dj.verhulst:
Vandaag heb ik de kleppen gesteld en nieuwe bougies erin gedraaid.
Die bougies zagen eruit of ze maar een 3 a 4 K gelopen hadden ipv de 10 K ...
De achterste cilinder stond redelijk ruim ,, deze redelijk krap gezet omdat ze toch steeds ruim lopen.
Maar de voorste cilinder was echt lastig ,, bobine verwijderd ,, zag redelijk wat aanslag op de aansluitingen gelijk schoon gemaakt en vaseline erop....
Maar dat klepdeksel kreeg ik wel los maar er niet tussen uit ...
met ontzettend geknoei en geëtter heb ik het wel voor elkaar gekregen ,,, de kleppen stonden met name de uitlaatklep stond belachelijk ruim , kon er makkelijk een 0,30 mm doorhalen ,, heb het idee dat de vorige keer niet goed gedaan is of gewoon niet ,, had hem met de carburateurs te gelijk laten afstellen zodat ik nooit gezeur kon krijgen dat ze verkeerd staan .....
had geen steeksleutel 24 , anders kon ik de dop eraf halen en had ik misschien de ruimte gehad die ik nodig had.....
hoe doen jullie dat ??
ding loopt nu rustiger ,, en het getik is over nu...
olaf:
Ik doe het altijd door de doppen eraf te halen , heb wel een juiste sleutel ervoor .
Het is een beetje behelpen en er is weinig ruimte .
De kleppen te los , veroorzaakt inderdaad getik , en minder mooi lopen .
Meestal wordt de speling minder door inslijten van de kleppen in de cilinderkop , door slijtage aan steel en klepmechanisme kun je wel meer speling krijgen maar dat is volgens mij niet echt een probleem bij de AT
Kans is dus groot dat ze de vorige keer gewoon te ruim zijn gesteld .
Ik kon het bij mijn At ook goed merken dat ze gesteld zijn , loopt een stuk mooier .
Ik gebruik iridium bougies , bevalt prima naar mijn idee loopt hij nog iets mooier , en kan ze twee keer zo lang laten zitten , kosten wel wat meer .
Het slijtdeel van de bougies is meestal de electrode en het voetje , je ziet dan dat het wat ronder en dunner is geworden (vergelijk met een Nieuwe) , je kunt aan de kleur ook goed zien hoe je verbranding is , zou een beetje chocolade bruin moeten zijn dan heb je optimale verbranding .
Greetz Olaf
V-Twin:
--- Citaat van: dj.verhulst op 26 september 2009, 15:51 ---De achterste cilinder stond redelijk ruim ,, deze redelijk krap gezet omdat ze toch steeds ruim lopen.
--- Einde van citaat ---
Met redelijk krap zetten op de acherste cilinder zou ik oppassen. De koeling van de achterste cilinder en zeker van de uitlaat klep is bij een V-Twin zoals de AT een punt van aandacht. Gevaar van een verbrande klep loert om de hoek. Gewoon goed stellen en vooral geen voorschotje nemen op verloop.
Normale NGK's gaan in een AT met gemak 20.000 km mee.
dj.verhulst:
--- Citaat van: V-Twin op 26 september 2009, 17:22 ---Met redelijk krap zetten op de acherste cilinder zou ik oppassen. De koeling van de achterste cilinder en zeker van de uitlaat klep is bij een V-Twin zoals de AT een punt van aandacht. Gevaar van een verbrande klep loert om de hoek. Gewoon goed stellen en vooral geen voorschotje nemen op verloop.
Normale NGK's gaan in een AT met gemak 20.000 km mee.
--- Einde van citaat ---
heb wel de voorgeschreven 0,15 en 0,20 in acht genomen maar dan wel strakker (moeilijker door te halen)
Nu valt dat wel mee omdat het volledig watergekoeld blok is .
--- Citaat van: olaf op 26 september 2009, 16:40 ---Ik doe het altijd door de doppen eraf te halen , heb wel een juiste sleutel ervoor .
Het is een beetje behelpen en er is weinig ruimte .
De kleppen te los , veroorzaakt inderdaad getik , en minder mooi lopen .
Meestal wordt de speling minder door inslijten van de kleppen in de cilinderkop , door slijtage aan steel en klepmechanisme kun je wel meer speling krijgen maar dat is volgens mij niet echt een probleem bij de AT
Kans is dus groot dat ze de vorige keer gewoon te ruim zijn gesteld .
Ik kon het bij mijn At ook goed merken dat ze gesteld zijn , loopt een stuk mooier .
Ik gebruik iridium bougies , bevalt prima naar mijn idee loopt hij nog iets mooier , en kan ze twee keer zo lang laten zitten , kosten wel wat meer .
Het slijtdeel van de bougies is meestal de electrode en het voetje , je ziet dan dat het wat ronder en dunner is geworden (vergelijk met een Nieuwe) , je kunt aan de kleur ook goed zien hoe je verbranding is , zou een beetje chocolade bruin moeten zijn dan heb je optimale verbranding .
Greetz Olaf
--- Einde van citaat ---
De kleur was gewoon goed, ik merk ook niet echt verschillen ,, koud liep ie gladder dan normaal ,, maar met 18C is daar moeilijk wat van te zeggen ,, het verbruik liep weer op ,, daarom de kleppen maar gesteld en als de boel toch open ligt ,, ze hadden wel wat km gehad maar ik neem geen iridium , levert voor een AT twin spark nauwelijks op behalve op levensduur ,, het effect is bij een varadero groter.
Brombeer:
Die achterste cylinder wordt 'gekoeld' doordat deze met een wat rijker mengsel staat afgesteld. Gewoon de toleranties aanhouden zoals voorgeschreven in je WPH.
Ik zie nooit iemand werkelijk zeggen hoe je nou bij die klepstoters komt.
1. Gewoon via de dop op het klepdeksel. Voor de uitlaatklep van de voorste cylinder moet je enkel de linker radiateur loshalen en met een touwtje aan je stuur ophangen zodat dat ding niet in de weg hangt.
2. Als je via de dop meet, en hier doel ik op, moet je de punt van de voelermaat vanaf ongeveer een centimeter van het uiteinde, verbuigen naar een hoek van ongeveer 120 graden. En haal de voelermaat los uit de set, dat werkt lekker light.
Fluitje van een cent.. ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie