Auteur Topic: Spanningsregelaar wel of niet koelen??  (gelezen 1904 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

robert

  • Gast
Spanningsregelaar wel of niet koelen??
« Gepost op: 13 oktober 2009, 16:11 »
Om de evt. problemen met warmte in de zomer te voorkomen vroeg ik me af of extra koelen, op wat voor manier dan ook noodzakelijk is. Ik heb net een uurtje gereden, direct daarna aan de regelaar gevoeld, deze was lauw tot warm, niet spectaculair dus.
Zijn er mensen die er wat aan gedaan hebben, of zou het overbodig zijn?

Offline V-Twin

Re: Spanningsregelaar wel of niet koelen??
« Reactie #1 Gepost op: 13 oktober 2009, 22:08 »
Tijdens het ITT 2008 heb ik gezien dat de meeste Grieken een brede strip alu aan de achterzijde van de spanningsregelaar hadden gemaakt met een koelblok (blok alu met ribben) er aan.
Meet regel matig de laadspanning of die niet te hoog wordt. Zie ook de tip in de komende Transalper.

Regelaars worden warm daar is niets vreemds aan.


Offline robgoesdakar

Re: Spanningsregelaar wel of niet koelen??
« Reactie #2 Gepost op: 13 oktober 2009, 22:26 »
Warm worden op zich is niets mis mee....., maar sterke temperatuur schommelingen kunnen de levensduur danig bekorten.

In Marokko dus mee gemaakt dat na een doorwading mijn spanningsregelaar het begaf.  Warm van het vele werken, en in 1x afgekoeld door de enthousiaste doorwading.....

Laat ik zeggen dat ik uit voorzorg tijdens de rally 2 reserver spannings regelaars bij me heb.......
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Vetjan

Re: Spanningsregelaar wel of niet koelen??
« Reactie #3 Gepost op: 26 januari 2019, 14:30 »
Warm worden op zich is niets mis mee....., maar sterke temperatuur schommelingen kunnen de levensduur danig bekorten.

In Marokko dus mee gemaakt dat na een doorwading mijn spanningsregelaar het begaf.  Warm van het vele werken, en in 1x afgekoeld door de enthousiaste doorwading.....

Laat ik zeggen dat ik uit voorzorg tijdens de rally 2 reserver spannings regelaars bij me heb.......
Mag ik je vragen Rob, hoe je aankijkt tegen permanente koeling met een(of meerdere) fans om de SR te koelen? Gewoon met een tuimelschakelaartje in het dashboard? Is daar ervaring mee bij jouw weten?

Offline robgoesdakar

Re: Spanningsregelaar wel of niet koelen??
« Reactie #4 Gepost op: 26 januari 2019, 16:22 »
Tja, het kan natuurlijk allemaal.
Maar als je iets wilt gaan/kunnen koelen, dan zul je eigenlijk moeten af vragen wat is 'te warm'.

De koelvin van de radiateur slaat ook aan bij een bepaalde temperatuur en laat het afkoelen tot een bepaalde waarde.

Dus eigenlijk zou je een temperatuur meter op/tegen je SR aan moeten maken die de temperatuur in de gaten houdt. Vervolgens bepaal je eigenlijk wat over het algemeen de normale temperatuur van dat ding is op dat punt waar je meet, en op basis daarvan kun je dus (eventueel) een geforceerde koeling aanzetten. Desnoods ook weer automatisch gestuurd :D
(Wordt wel een geavanceerde oplossing)
(Ik heb nog niet gezocht of er ergens temperatuur informatie te vinden is voor een SR)

Het continue koelen met een fan (PC ventilatortje lijkt me dan ideaal) zou kunnen, maar je moet er ook nog ruimte voor hebben.
Los van de vraag of te veel koelen niet ook schadelijk kan zijn voor de werking.

De oplossing zoals Bram al aan geeft met een extra koelblok is eigenlijk nog wel de eenvoudigste lijkt me....
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Spanningsregelaar wel of niet koelen??
« Reactie #5 Gepost op: 26 januari 2019, 16:38 »
Denk dat je je minder druk moet maken. Dit extra systeem zal in beperkte mate doeltreffend zijn en ook zo zijn zwakheden hebben, met name een fan gaat snel stuk onderweg.
Hoeveel tijd heb je om dit nieuwe systeem te testen? Want een goede SR gaat ook niet wekelijks stuk hoor.

Je moet je afvragen wat je ermee wint, ga je nu zonder reserve op pad?

Ik denk dat goede monitoring van je huidige regelaar, eventueel de stekkers doorsolderen en eventueel de regelaar in de luchtstroom plaatsen doeltreffender is.
Gewoon een reserve unit mee en één oog op een voltmetertje houden :-)

Offline TransAlpGhost

Re: Spanningsregelaar wel of niet koelen??
« Reactie #6 Gepost op: 26 januari 2019, 20:16 »
Ik zelf zou geen actieve koeling toevoegen denk ik, maar ik moest aan dit component denken

https://www.conrad.nl/p/thermostaat-module-module-velleman-12-vdc-5-tot-30-c-409659
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Brombeer

Re: Spanningsregelaar wel of niet koelen??
« Reactie #7 Gepost op: 27 januari 2019, 10:41 »

Waarom zou je?


Hoe harder ze moeten werken, hoe warmer ze worden. Hard werken moeten ze bij continue hoge gebruikslasten: met groot licht rijden, handvat verwarming en/of verwarmde handschoenen etc. Beperk dat. Slechte contacten tussen de stekkers overal in de kabelboom tussen grootverbruikers kunnen overgangsweerstand veroorzaken en zo extra druk op de regelaar leggen.

Onderhoud de contacten in de kabelboom met enige regelmaat, of verbeter ze. Hou daarnaast de koelribben, maar ook het pasvlak op het frame schoon van aanslag of corrosie voor een optimale warmte-afgifte.


Regelaars gaan -behalve a.g.v. bereiken levensspanne- kapot door factoren buiten zichzelf om.
 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin