Auteur Topic: even voorstellen en probleem knipperlichten  (gelezen 4753 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Billiebobslee

  • Gast
even voorstellen en probleem knipperlichten
« Gepost op: 16 oktober 2009, 19:51 »
Hallo allemaal,

Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Ron, 28 jaar, woonachtig in Schiedam, vader van een dochter en werk in de transport sector.

Na reeds enkele motoren gehad te hebben (kawasaki zx9r, ducati st4, kawasaki zzr 1100, Aprilia RSV Mille) rij ik nu sinds 1,5 maand op een Honda transalp. deze heb ik voornamelijk gekocht omdat ik dagelijks van en naar mn werk rij. En dan zoek je toch wat comfort in een motor. En ik moet eerlijk zeggen, het rijdt geweldig. Mis wel wat vermogen af en toe, maar goed, het comfort maakt dat alleemaal weer goed...........

Echter, waar ik alleen niet zo blij van wordt, is dat sinds vanmiddag mijn knipperlichten het niet meer doen.

Zodra ik de knipperlicht schakelaar omzet, hoor ik de klingalateur klikken (behoorlijk snel, net of er een lampje defect is) echter doen zowel mn knipperlichten als de indicatoren in het dashboard et niet. Voor de rest werkt alles prima.

Mijn idee is dat er ergens een draadbreuk zit. Ik heb alleen geen flauw idee waar ik moet zoeken.

Heeft iemand opties of ideeen waar ik moet zoeken?

Alvast bedankt voor de reaccties!

groeten,
Ronald

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2009, 17:14 »
Begin bij het begin. Eerst een schema bemachtigen. Dan weet je de draadkleuren.

Je clignoteur knippert in ieder geval, dan wel snel maar dat houdt in dat er nog wel een stroom loopt maar niet voldoende om de lichten te laten branden. Dit duidt erop dat er ergens een hoge overgangsweerstand is, waaruit je zou kunnen concluderen dat de meest voordehandliggende storing een connector met slechte verbinding is. Mijn eerste advies is:

Bestudeer het schema en loop eerst alle connectoren na. Maak ze schoon spuit ze in met contactspray en kijk dan of ze weer werken. Zo niet dan zien we je hier vanzelf terug.

Groetjes

Paul.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

ledo

  • Gast
Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2009, 20:07 »
Alle bolletjes toch maar even controleren kan ook geen kwaad, misschien
gaat je clingno wel zo snel dat je de lampjes niet eens ziet oplichten.
Misschien zijn er wel 2 kapot, als dat zo is moet je de spanning in het algemeen
ook controleren, als die erg hoog zou zijn gaan er n.l. meer lampjes teglijk kapot en moet
je het bij de spannings regelaar zoeken.
Eigenlijk zijn er teveel mogelijkheden om op te noemen...maar ja nooit gemeten
is altijd  mis.

Offline Duivelsmurf

Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #3 Gepost op: 24 oktober 2009, 10:07 »
De blaadjes gaan vallen, de temperatuur is langzaam aan het zakken, de koude slaat weer toe, ergo de knipperlichten gaan weer opstandig worden!

Dit is een ( elke herfst ) voorkomend probleem van de alp ( ? ).
Ik beperk me tot het spuiten van een beetje WD 40 in de controle unit van de knipperlichten, maar eigenlijk zou het vet vervangen moeten worden.


Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #4 Gepost op: 24 oktober 2009, 14:46 »
Het probleem wat hier beschreven wordt is vrijwel zeker iets vanders dan waar jij last van hebt, duivelsmurf. Jij hebt last van oud vet en geoxideerde sleepcontacten. Idd openmaken en grondig reinigen is de oplossing.

Bij ronald gaat de clignoteur meteen klikken dus er is iets anders aan de hand.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

rutger650

  • Gast
Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #5 Gepost op: 26 oktober 2009, 13:09 »
De blaadjes gaan vallen, de temperatuur is langzaam aan het zakken, de koude slaat weer toe, ergo de knipperlichten gaan weer opstandig worden!

Dit is een ( elke herfst ) voorkomend probleem van de alp ( ? ).
Ik beperk me tot het spuiten van een beetje WD 40 in de controle unit van de knipperlichten, maar eigenlijk zou het vet vervangen moeten worden.

He Duivelsmurf jij hebt het over het controleren van de Controle Unit!!! Mijn knipper lichten spelen ook op gaan zie mijn topic. Waar kan ik deze Controle Unit vinden?

Gr, Rutger

Offline Duivelsmurf

Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #6 Gepost op: 28 oktober 2009, 09:15 »
Gewoon de schakelunit waar je je knipper aan/uit zet, langs de knipperlichtschakelaar  wat WD40 inspuiten.

Maar zie dit als een nood oplossing,beter is het systeempje uit elkaar te halen en opnieuw in te vetten, zoals PMF71 juist zegt!

Offline Pim

Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #7 Gepost op: 15 november 2009, 23:37 »
Jij hebt last van oud vet en geoxideerde sleepcontacten. Idd openmaken en grondig reinigen is de oplossing
Inderdaad, ik had precies het zelfde probleem toen ik mijn motor aankocht.

Na een schoonmaakbeurt vd schakelaar knipperde alles weer naar behoren!

Succes!
TA - 1998 (GIVI beugels / Acerbis Handkappen / MRA Tourscherm)

polite

  • Gast
Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #8 Gepost op: 16 november 2009, 21:44 »
Gewoon de schakelunit waar je je knipper aan/uit zet, langs de knipperlichtschakelaar  wat WD40 inspuiten.

Maar zie dit als een nood oplossing,beter is het systeempje uit elkaar te halen en opnieuw in te vetten, zoals PMF71 juist zegt!
Wanneer je hier WD 40 inspuit, krijg je dan geen kortsluiting? Volgens mij mag hier alleen contactspray in. Maar kan er naast zitten.

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: even voorstellen en probleem knipperlichten
« Reactie #9 Gepost op: 18 november 2009, 17:42 »
WD40 is niet het ideale middel om elektrische kontakten schoon te maken. WD40 gedraagt zich eigenlijk als isolator. Er komt wel wat vuil los van de contacten, maar brengt er ook gelijk een isoleerlaagje tussen waardoor de overgangsweerstand verhoogd wordt. Dus het probleem komt snel terug.

Beter is echte contactspray, deze verlaagt de overgangsweerstand en het lost enigszins vuil op.

Het allerbeste is openmaken en de contacten schoonpoetsen met waterproof 400 of 800 schuurpapier, de bewegende delen opnieuw invetten met bijv. lithiumvet, en daarna alles inspuiten met contactspray voor een beschermend laagje.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D