Auteur Topic: Bestaat slechte motorolie ?  (gelezen 14214 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Nikneem

  • Gast
Bestaat slechte motorolie ?
« Gepost op: 23 oktober 2009, 09:04 »
Ik zie veel topics over motorolie voorbijkomen op diverse forums.
Daar wordt echt een gigantische berg onzin en fabels verteld en dingen die er niet toe doen.
Nu wil ik een concrete vraag stellen.
Bestaat slechte motorolie ? En welke merk is dat dan?
Zijn er motoren kapot gelopen door slechte olie? ( dus niet door een verkeerd type!)
Ik heb get gevoel dat de verschillen tussen merken heel klein zijn, maar je kunt daar totaal geen info of ervaringen over krijgen.

Groeten Nick


Jan-Willem

  • Gast
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2009, 14:42 »
Naar mijn idee is er geen slechte motorolie. Werk al jaren in de autobranche en maakt allemaal niet zoveel uit. Waar je wel op moet letten  ( lees instructie boekje) welke toevoegingen en dopes etc in de olie zitten. staat altijd op de verpakking vermeld en voldoet dat aan de opgave van de fabrikant ( honda in dit geval) kan je het er gewoon in mikken. Sterker nog, je kan wel olie van 35 euro kopen, maar als het niet de juiste viscositeit heeft dan is t ook niet goed. gewoon de lekkere dikke 10w40 in de alp en je zit goed.

Offline NiCoAT

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:38 »
Misschien dat je eens verder op het forum moet kijken.
Dit topic is al enkele keren ter sprake geweest.
Volgens mij zijn er dit jaar 2 Transalpers met artikelen over motorolie gevuld.
Bram van Alphen was de auteur en heeft er uitputtend over geschreven.
Als het goed is kan je er een PDF van downloaden op deze site
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline Hotel 317

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2009, 17:16 »
Ik denk dat het enige "slechte" eraan de slijtage zal zijn:  150000km i.p.v. 200000.

Offline The Headless Horseman

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2009, 17:23 »
Ik zie veel topics over motorolie voorbijkomen op diverse forums.
Daar wordt echt een gigantische berg onzin en fabels verteld en dingen die er niet toe doen.

Beste Nik, vanwaar je vraag als dit zo stellig beweert  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

bobby templier

  • Gast
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2009, 23:06 »
action olie 1/2 syn 10w40  ;)
al 3 jaar ;D
olie filters bij pole  8)

Nikneem

  • Gast
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2009, 09:05 »
Beste mensen,
Waar het mij om gaat is of er groot verschil zit in kwaliteit bij A-merken zoals: Shell-Castrol-BelRay-Motul-Valvoline-Motorex, etc, etc.
In de jaren 80 ging ik als Honda motorfietsmonteur naar de cursus in Ridderkerk.
Er waren destijds grote problemen met de nokkenassen en slepers van de V-4 motoren van Honda. Er werd toen door andere monteurs gezegd dat ze vaker kapot liepen op Valvoline olie en niet op Shell en BelRay.
Ik hoor ook van iemand ( Paul R. ),die een motorzaak heft Weert dat Eurol heel slechte rommel is.
Hoe serieus moet men zulke verhalen nemen?

Offline Neet

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2009, 09:42 »
Tip. 4 liter 10W40 motor olie (ook voor natte plaat koppelingen) bij Hein Gericke voor 19.95.
Eigen merk.

Gr. Neet

Erik

  • Gast
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2009, 14:03 »
Even een weetje: de basisolie die de fabrikanten gebruiken wordt over en weer verhandeld. Dus als je bv Castrol neemt kan het heel goed zijn dat de basisolie hetzelfde is als die van Q8 of Shell. Wie wat gebruikt is nauurlijk strikt geheim, probeer maar's in de buurt van het testlab van Q8 te komen  ;D

Het verschil zit 'm in de toevoegingen en daar zit gewoon een hele berg research achter die wel betaald moet worden. Ik geloof best dat de clubmotoren niet kapot gaan van Actionolie ofzo. Maar vergeet niet dat al deze motoren relatief laag belast zijn (pk/cc verhouding) en dat je de gevolgen misschien pas na 150000km of meer merkt (of helemaal niet, dan heb je toch lekker 300,- aan olie bespaard  ::) )
Ervan uitgaande dat je 15000km per jaar rijdt levert dit een kostenbesparing van +/- 30,- per jaar op!

Tja, ik zou het wel weten..

Offline Sandra

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:20 »
Wij gebruiken altijd Bel-Ray, halfsyntheet. Nu zit er Motul in de alp (zat er net nieuw in toen ik em kocht bij Honda Lorper in Goch D'land)  maar in het voorjaar komt wel weer Bel-Ray in hoor,
superrrr olie. Motorfiets olie moet voldoen aan de juiste jaso specificaties ivm natte platen koppeling.
Auto olie is anders, bak is immers gescheiden.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Neet

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #10 Gepost op: 25 oktober 2009, 17:53 »
Wij gebruiken altijd Bel-Ray, halfsyntheet. Nu zit er Motul in de alp (zat er net nieuw in toen ik em kocht bij Honda Lorper in Goch D'land)  maar in het voorjaar komt wel weer Bel-Ray in hoor,
superrrr olie. Motorfiets olie moet voldoen aan de juiste jaso specificaties ivm natte platen koppeling.
Auto olie is anders, bak is immers gescheiden.

Waarom Bel-Ray en wat merk je voor verschil? Je heb nu toch wel mijn nieuwsgierigheid gewekt.
Ik dacht dat de juiste Motul toch wel top olie was.

Gr. Neet

Offline Brombeer

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #11 Gepost op: 25 oktober 2009, 20:38 »

                                     ;D CASTROL RULESZ!! ;D



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandra

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #12 Gepost op: 25 oktober 2009, 23:05 »
Hi Neet,
Al heel wat merken geprobeerd, vaak zat er bij aanschaf wat anders in. In '94 een Ducati 900 SS uit '92gehad, volgens de gebroeders v/d starre uit Loenen van startwin was Agip echt het beste: op andere olie liepen de Duc's volgens hen voor geen meter. Ik BelRay er in gegoten: liep en schakelde als boter, geen vergelijk met Agip.  Met BelRay schakelt de motor werkelijk subliem. BelRay naar mijn mening beetje ondergewaardeerd in nederland.  BelRay komt door de jaren heen altijd goed uit de test, BelRay = geen zgn ''roerder'' die van alles door elkaar gooit om wat leuks te krijgen.
Ik gebruikte het toen al lang en de testen en eigen bevindingen zijn eigenlijk een bevestiging om het te blijven gebruiken... Probeer het eens, wat heb je te verliezen?
O, ja in plus minusminus 1986 gingen 2 vrienden, beiden met een Yamaha XV 750 naar oostenrijk, de 1 had BelRay de ander 1 of ander een bokkiewokkie merk en wat denkt je?? De bokkierrijder kon de nokkenas laten vernieuwen, zo goed als nwe motor! Bewijs was voor mij toen al geleverd!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #13 Gepost op: 26 oktober 2009, 14:19 »
op de vraag of er hele goede, minder en slechte olie bestaat is gewoon geen eensluitend antwoord te geven omdat we gewoonweg niet over alle informatie beschikken, de omstandigheden zijn te divers.alsmede de meningen.

Dat wat de fabrikant voorschrijft voldoet in de meeste gevallen ruim voldoende.
daarkomt bij dat de commerce ons voorziet van allerlei verhalen omzodoende de keus voor hun produkt beinvloeden.

Dit vind je terug in allerlei zaken, dus niet alleen met olie.
De meningen die hier genoemd worden zijn strikt persoonlijk en vaak ook gebasserd op gevoel.
En laat motorrijden nu net pure emotie zijn.



Zelfs in lange duurtesten van motorfietsen  wordt zelden een mening gegeven of het smeermiddel ergens van invloed op was of dat deze verantwoordelijk was voor meer of mindere slijtage omdat het simpel niet vaak vast te stellen is.
Overigens gaan de meeste motoren nog steeds stuk aan geen olie dan met welk smeer middel dan ook.
Of een bepaald merk ondergewaardeeerd is hangt vaak samen met de kost prijs maar vooal  verkrijgbaarheid.

zo is het vrij normaal dat in de werkplaats een andere kwaliteit(maar nog steeds voldoende) gebruikt wordt dan in de losse verkoop
dit is ook marketing...

hou je aan de voorschriften en je zit altijd save
met name de juiste dikte  is belangrijk

« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2009, 14:23 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline V-Twin

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #14 Gepost op: 26 oktober 2009, 16:54 »
BelRay komt door de jaren heen altijd goed uit de test, BelRay = geen zgn ''roerder'' die van alles door elkaar gooit om wat leuks te krijgen.

O, ja in plus minusminus 1986 gingen 2 vrienden, beiden met een Yamaha XV 750 naar oostenrijk, de 1 had BelRay de ander 1 of ander een bokkiewokkie merk en wat denkt je?? De bokkierrijder kon de nokkenas laten vernieuwen, zo goed als nwe motor! Bewijs was voor mij toen al geleverd!

Hallo Sandra,
Er bestaat niet één merk die niet roert, als je daarmee bedoelt, toevoegen van additieven. Met sec een basis olie zal je motor het niet lang volhouden (single grade oils).

Je hebt olie merken die restanten basisolie van verschillende fabrikanten gebruiken en vervolgens daar zelf additieven bij mengen, die kunnen inderdaad wisselend van kwaliteit zijn.

Realiseer je dat de olie van 1986 in niets meer te vergelijken is met die van nu.

Bovenstaand staat uiteraard los van je ervaring met BelRay dat dat een goede olie is.

Zoals Ad al schreef speelt marketing een hele belangrijke rol. In de Franse auto zal altijd een Franse olie worden aanbevolen om maar eens een voorbeeld te noemen.

De specs dat is waar het omgaat en ervaring. Zoals je zelf ook al aangeeft kan het ene merk olie, wat een prima olie kan zijn, in een bepaald blok minder goed tot z'n recht komen dan in een ander. Trek dergelijke conclusies echter niet te snel want verandering van olie kan gepaard gaan met reinigingseffecten die je op korte termijn laten geloven dat door de andere olie je motor in eens olie gaat verbruiken.

In de Transalper in het begin van dit jaar heb ik een uitgebreid verhaal over de zin en onzin van olie geschreven. Maar zoals je zelf ook al opmerkte Jaso specs zijn inderdaad van groot belang als je een natte plaatkoppeling hebt. Pitting van de nokkenassen laten zich niet direct gelden maar kunnen wel desastreuze gevolgen hebben en dat voor een paar centen die sommige denken te kunnen besparen op de totale kosten van motorrijden.

Maar goed iedereen moet z'n eigen keuzes kunnen blijven maken maar een advies dat strijdig is met een voorschrift van een motorfabrikant lijkt mij geen verstandig advies.
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2009, 23:29 door V-Twin »

Offline Sandra

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #15 Gepost op: 26 oktober 2009, 21:39 »
.... ik denk dat iedereen die enthousiast is over een merk dat wil uitdragen als ideaal....toch?
groet San
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Brombeer

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2009, 22:42 »
                 
                                MOTOREX RULESZZ !! ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline wouterrrrr

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2009, 08:10 »
Hallo Bobby T.

Je gebruikt al drie jaar half synt olie van de Action. Ik overweeg al een tijdje om dat ook in mijn 1987-er transalp te doen.
Jij hebt geen last van een eventuele slippende koppeling. In wat voor een motor gebruik jij deze olie?

De aanschafprijs van deze olie staat mij zeer aan.

Voor de Action leken onder ons: 9 euro voor 4 liter half synt. 10W40 olie.

Gr Wouter

Offline Waffie

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #18 Gepost op: 29 oktober 2009, 09:20 »
Hallo Bobby T.

Je gebruikt al drie jaar half synt olie van de Action. Ik overweeg al een tijdje om dat ook in mijn 1987-er transalp te doen.
Jij hebt geen last van een eventuele slippende koppeling. In wat voor een motor gebruik jij deze olie?

De aanschafprijs van deze olie staat mij zeer aan.

Voor de Action leken onder ons: 9 euro voor 4 liter half synt. 10W40 olie.

Gr Wouter
bob gebruikt het in zijn varadero en heeft tot op heden geen last van de koppeling
en het blok is nog niet gedemonteerd geweest om te controleren dat er geen ptting op de nokken assen heeft plaatsgevonden
ook is er nog geen sprake van olieververbruik

 ;D

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

robert

  • Gast
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #19 Gepost op: 29 oktober 2009, 11:23 »
Als ik mijn varadero uit 2003 als voorbeeld neem: kan daar dan 10W40 in, gewoon van de autodealer?? Of moet ik naar de Honda dealer? ergens anders las ik dat je speciale motorolie nodig hebt, ivm natte koppeling?? Ik doe het namelijk graag in 1 keer goed  :)
Heeft de vare een natte of droge koppeling?

Offline V-Twin

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #20 Gepost op: 29 oktober 2009, 11:35 »
Een natte. Als je het dus echt goed wil doen moet je voral niet naar een autodealer gaan maar gewoon motorolie kopen. Jaso spec.

robert

  • Gast
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #21 Gepost op: 29 oktober 2009, 13:15 »
dus, de standaard 10w40 (van een fatsoenlijk merk) die in mijn auto gaat, mag er niet in??

Offline V-Twin

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #22 Gepost op: 29 oktober 2009, 14:20 »
dus, de standaard 10w40 (van een fatsoenlijk merk) die in mijn auto gaat, mag er niet in??

Volgens het instructie boekje en mensen die verstand van motorolie hebben niet. Normale motorolie voor auto's hebben een toevoeging waar jouw natte plaat koppeling van kan gaan slippen. Dat er sommige mensen met personenauto olie in hun motorfiets rondrijden met natte plaat koppeling is hun keuze maar objectief gesproken niet verstandig. Je ziet het een tijdje lang goed gaan als er geen hoogwaardig merk wordt gebruikt omdat die stukken kariger zijn met toevoegingen.

Offline Brombeer

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #23 Gepost op: 29 oktober 2009, 23:06 »
Ik smeet in mn 500 Four altijd die goedkope 15W40 van de Hema en knalde vrolijk jarenlang de straatjes rond! ;D

(moet er wel bij zeggen: dat ding zóóp olie en was totáál versleten ;D)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:20 »
3 woorden:

Ad, Mies, Wonderolie.

 ;D

Is wel duurder (36 euro voor 4 liter  :o) maar dat spul is heel goed. Merk sunoco, en je blok loopt er heerlijk mee.
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2009, 01:22 door PMF71 »
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Erik

  • Gast
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2009, 01:41 »


Is wel duurder (36 euro voor 4 liter  :o)


Valt toch wel mee? 9,- per liter.
Moet je eens kijken wat een litertje Castrol half syntheet kost (RS Power, opvolger van de beroemde GPS). Dacht rond de 12,- (of meer) per liter...

Offline Brombeer

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2009, 02:06 »
Bij mn vertrek op mn trip naar Oz heb ik Shell Helix gebruikt, en na 25.000 km in New Delhi heb ik die maar vervangen uit schuldgevoel, terwijl die olie nog transparant was!

Kanttekening daarbij: die motor draait dan 8 tot 10 uur per dag en is eigenlijk daardoor niet aan noemenswaardige slijtage onderhevig.

My 2 cents.. ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #27 Gepost op: 30 oktober 2009, 22:25 »

Valt toch wel mee? 9,- per liter.
Moet je eens kijken wat een litertje Castrol half syntheet kost (RS Power, opvolger van de beroemde GPS). Dacht rond de 12,- (of meer) per liter...

Ik bedoelde duurder tov de slaolie van Action  8) De prijs van Ad zijn olie is in vergelijking tot de kwaliteit, Super TOP.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Neet

Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #28 Gepost op: 31 oktober 2009, 09:08 »
Is wel duurder (36 euro voor 4 liter  :o) maar dat spul is heel goed. Merk sunoco, en je blok loopt er heerlijk mee.
:D

bobby templier

  • Gast
Re: Bestaat slechte motorolie ?
« Reactie #29 Gepost op: 03 november 2009, 19:12 »
bob gebruikt het in zijn varadero en heeft tot op heden geen last van de koppeling
en het blok is nog niet gedemonteerd geweest om te controleren dat er geen ptting op de nokken assen heeft plaatsgevonden
ook is er nog geen sprake van olieververbruik

 ;D
klopt p.s mijn oude cb750 k1 loopt ook op 10w40 1/2 synt van action de volsynt weet ik niet geen ervaring mee
@Ad bedankt

p.s het gaat al weer wat beter in huize van den bosch. ::)
het blijft werken :angel: