Auteur Topic: Groot olieverlies zonder lekkage  (gelezen 7717 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gerritsenwillem

  • Gast
Groot olieverlies zonder lekkage
« Gepost op: 31 oktober 2009, 17:20 »
He allemaal,

Ik ben net op een motortrip geweest naar Istanbul en kreeg onderweg te maken met heel veel olieverlies. Moest op het einde elke 600 km bijna een liter bij gooien. Er is overigens geen spoor van lekkage. Weet iemand waar dit op duidt? Het is een customized Transalp 600 uit '99. (zie foto)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Willem

Offline Waffie

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #1 Gepost op: 31 oktober 2009, 18:47 »
He allemaal,

Ik ben net op een motortrip geweest naar Istanbul en kreeg onderweg te maken met heel veel olieverlies. Moest op het einde elke 600 km bijna een liter bij gooien. Er is overigens geen spoor van lekkage. Weet iemand waar dit op duidt? Het is een customized Transalp 600 uit '99. (zie foto)

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Willem

olie kan er maar op 2 manieren eruit
de eerste manier die je zelf aangeeft en de 2e namelijk  verbranding.
Dit kan komen  door slijtage van de motor en een lekke klepseal
vaak komt het gevolg   ten aanzien van een oorzaak,
bijv een bijna vastloper of gewoon het  weg vallen van de olie druk
overigens neemt het olieverbruik ook toe bij hogere kruis snelheden
vertel eerst eens wat meer over je motorfiets
km stand of zo
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #2 Gepost op: 31 oktober 2009, 18:59 »
Hé, dit is de ex van Jeroen  :D (en van nog een paar anderen die ik 'ken'  ::)) Mooie bike  8)

Heb je veel in het stof gereden op die trip ?
Een oorzaak zou kunnen zijn dat hij valse lucht (met zand/stof) binnengekregen heeft als gevolg van een lek ergens in de luchttoevoer ná het luchtfilter  :-\
Gevolg is overmatige slijtage van de zuigerveren en/of cilinders en dat wordt repareren  :(

Check de aanslutingen van de luchttoevoer eens voor de zekerheid.

Succes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Lunatic

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #3 Gepost op: 01 november 2009, 12:44 »
Even compressie laten checken laat al een heleboel zien heb ik gisteren geleerd.

gerritsenwillem

  • Gast
Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #4 Gepost op: 01 november 2009, 17:57 »
Ja klopt ex van Jeroen ha ha..kleine wereld.

Ik heb er op deze trip niet veel door de stof mee gereden. Maar is daarvoor door vorige eigenaren (ook door Jeroen) wel veel door stof gereden, dus zou goed kunnen zijn dat het daar mis is gegaan.

Wat zou dat betekenen voor de zuiger en cilinder? Nieuw setje erop?

Of als het toch aan de oliedruk ligt? Kan het dan makkelijker gemaakt worden?

Verdere info over de motor:
- 60.000 km, 1998
- WP Upside down crossvoorvork
- CRM Custom achterdemper
- 18 inch achterwiel
- Speciale grotere remschijf voor
- Touratech elektrisch roadbook
- IMO 100R50 Rally tripmeter
- 5-knops stuurbediening
- 2e elektrisch systeem met eigen zekeringkast voor de accesoires
- Acerbis handkappen met spoilers
- Handvatverwarming
- Stuurverhogers, seven-eights stuur
- Stahlflex remleidingen voor en achter
- Touratech schakelpook
- Carbon demper met uitneembare silencer
- Groot achtertandwiel (+ 2 reserve, speciaal op maat gemaakt)
- Aluminium bashplate met gereedschapsvak
- Stijle kuipruit (fijne zit uit de wind)
- Valbeugels




Tim -Nld-

  • Gast
Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #5 Gepost op: 01 november 2009, 20:12 »
Citaat
Even compressie laten checken laat al een heleboel zien heb ik gisteren geleerd.


Oh ja? Geen probleem, in Ijsland trap ik jouw camelbak vol met olie ;-)

Offline chaos

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #6 Gepost op: 01 november 2009, 20:20 »
ik heb de ervaring dat als je altijd op minerale olie of half synthetische olie rijd en je moet olie bijvullen onderweg en je kan alleen maar volsynthetische olie verkrijgen dat je deze olie binnen een aantal honderd kilometers volledig weg brandt. ga je weer over op je normale olie om weer bij te vullen dan gaat het weer goed.
ik denk dat de volsynthetische olie in een zwaardere belasting van de motor te dun wordt en daardoor weg brandt.
neemt niet weg dat je wel even alles moet controleren, eventueel een compressietest.

Offline Hotel 317

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #7 Gepost op: 02 november 2009, 00:22 »
Toevoeging daarop:

Door "mijn" meester-monteur kwam dit omdat halfsyntheet kleine "lekkages" in je cillinder / oliekeerringen zou "opvullen" met een restproduct oid. Volsyntheet zou dit wegspoelen, waarna het olieverbruik omhoog zou schieten.

Bij gebruik van volsynth vanaf 0 km dan zouden deze kleine oneffenheden niet eens ontstaan.

Wat is jullie idee hier over?


Maar Willem, we weten nu wel dat je fiets een grotere remschijf heeft, maar ik denk dat men wil weten welke olie er in zit, hoe vaak je ververst, of je een oliedrukwaarschuwing heb gekregen onderweg, in welke tijdspan het probleem zich heeft opgebouwd... zulke dingen.

gerritsenwillem

  • Gast
Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #8 Gepost op: 02 november 2009, 11:07 »
Toevoeging daarop:

Door "mijn" meester-monteur kwam dit omdat halfsyntheet kleine "lekkages" in je cillinder / oliekeerringen zou "opvullen" met een restproduct oid. Volsyntheet zou dit wegspoelen, waarna het olieverbruik omhoog zou schieten.

Bij gebruik van volsynth vanaf 0 km dan zouden deze kleine oneffenheden niet eens ontstaan.

Wat is jullie idee hier over?


Maar Willem, we weten nu wel dat je fiets een grotere remschijf heeft, maar ik denk dat men wil weten welke olie er in zit, hoe vaak je ververst, of je een oliedrukwaarschuwing heb gekregen onderweg, in welke tijdspan het probleem zich heeft opgebouwd... zulke dingen.

De olie die er ingegaan is is idd volsynthetisch (motorex 10w40). Het oliefilter heb ik voor de zekerheid onderweg al een keer laten vervangen. Zou het echt zoveel verschil maken dat ie opeens anderhalve liter per 600km opslokt?

Omdat ik de motor pas net had gekocht en er in Nl alleen vrij korte afstanden mee had gereden, heb ik daarvoor niks gemerkt van overmatig olieverbruik.

Weet iemand trouwens de beste garage in of in de buurt van Amsterdam voor Honda? Ik had er een, maar ik vond ze wel erg laks en ongeinteresseerd. Wat kan zo'n compressietest eigenlijk aantonen?

Groet Willem (en superveel dank voor alle hulp nu al!)

Offline V-Twin

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #9 Gepost op: 02 november 2009, 11:47 »
Een motor die al de nodige ervaring heeft opgedaan en ineens op een full sytheet wordt gezet gebruikt bijna altijd olie. Item is uitvoerig aan de orde geweest in de Transalper. In het archief kan je e.e.a. nalezen als je dit hebt gemist.

Offline harry

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #10 Gepost op: 02 november 2009, 11:55 »
Compressietest kan enkel maar aantonen dat er ergens een lekkage zit. Dat kan langs de zuigers zijn, maar het kan net zo goed zijn dat er een klep lekt. Eigenlijk weet je hiermee dus nog steeds niks...

Als je  meer wilt weten, zou je een oude bougie uit kunnen hollen en deze voorzien van een luchtaansluiting. Draai hem in een bougiegat, zet er rustig wat lucht op terwijl de zuiger bovenin de compressieslag staat (alle kleppen dicht) en luister dan eens aan je uitlaat en aan je carburateur. Hoor je het sissen, dan lekt er in ieder geval een klep. Hoor je niets, dan sluiten je kleppen mooi af.

Als er niets sist, kan je in één klap de conditie van je cilinders, zuigers en zuigerveren bepalen door aan de slag te gaan met een lektester. Je hoeft dan niet je blok open te maken voor inspectie om te weten waar je aan toe bent. Helaas zijn er maar enkelen die zo'n ding hebben, ze zijn vele malen duurder dan een compressietester. Wat dat apparaatje doet is in wezen hetzelfde als stap 1 en normaal gesproken doe je de lektest dan ook in één keer met de luistertest: hij laat compressorlucht door naar je cilinder en geeft je direct het lekverlies in % weer. 15% is gewoonlijk de revisiegrens. Ruim genomen omdat het een statische test is; bij een draaiende motor is het lekverlies veel minder vanwege de opgebouwde oliefilm en de zuigerveren die door de einddrukken tegen de cilinderwanden (en dus niet door hun veerkracht) afgedicht worden.

Jouw probleem kan heel goed veroorzaakt worden door omschakeling naar volsynthetische olie. Deze heeft een veel groter reinigend vermogen dan halfsyntheet en kan vervuilingen die door halfsyntheet niet zijn opgelost, alsnog doen oplossen, waardoor afdichtingen die er waren, ineens weg zijn. Inwendig (olieverbruik), maar ook uitwendig (olielekkage). Dan zou het tamelijk eenvoudig opgelost zijn met halfsynthetische olie en wat tijd. Dat zou ik eerst eens proberen in jouw geval. Tenminste, ervan uitgaande dat je je olieverlies op tijd hebt waargenomen en niet doordat de oliedruk wegviel... Dan kan het er heel anders uitzien, zie Ad zijn reactie.

Offline Nikotech

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #11 Gepost op: 02 november 2009, 11:59 »
Wat kan zo'n compressietest eigenlijk aantonen?

Groet Willem (en superveel dank voor alle hulp nu al!)

Het antwoord zit al een beetje in het woord opgesloten :)  Het meet de compressie in de cilinder(s)

Deze is optimaal wanneer alles goed afdicht. Dus zuigerveren/ kleppen/klepstelen.
Doen ze dat niet heb je geen maximale compressie, druk kan dan weglopen via de lekkage. Vergelijk het met een lekkeband oppompen. Afhankelijk van het gaatje, gaat je dat wel of niet lukken.
Vaak is ( bovenmatig) olieverbruik een symtoom van dit soort lekkage "lekkage".

Hoe deze ontstaan is meestal pure slijtage van het één of ander en zo leer ik net uit dit topic mogelijk verandering van tyoe olie.

Houd ons op de hoogte 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

gerritsenwillem

  • Gast
Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #12 Gepost op: 02 november 2009, 12:16 »
ok, ik ga eerst de olie vervangen en kijken wat ie doet. Moet ik hiervoor trouwens eerst al het volsynthetisch eruit halen en de filter vervangen? Of kan het gewoon geleidelijk?


Offline Nikotech

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #13 Gepost op: 02 november 2009, 12:21 »
ok, ik ga eerst de olie vervangen en kijken wat ie doet. Moet ik hiervoor trouwens eerst al het volsynthetisch eruit halen en de filter vervangen? Of kan het gewoon geleidelijk?

Lijkt me wel verstandig om te doen.

Zeg maar even met een schone lei beginnen

Succes !
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline harry

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #14 Gepost op: 02 november 2009, 15:04 »
Yep, eerst de olie eruit en gewoon overnieuw beginnen met halfsyntheet. Verwacht niet dat het olieverbruik direct ophoudt, het zal weer eventjes duren voordat de vervuiling weer op de plaatsen zit waar het hoorde.
Maar met een beetje geluk is je probleem binnen afzienbare tijd weer opgelost. Succes!

Offline Waffie

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #15 Gepost op: 02 november 2009, 17:11 »
 hallo,

ik begrijp dat je het olie verbruik  niet prettig vind maar zoals ik al eerder zei.

ook je rijstijl  heeft invloed en ik mag hopen  dat je verbruik goed is vast gesteld.

het is mijn ervaring dat  je uitlaat een werkelijke smeerpijp moet gaan worden met een verbuik zoals jij aangeeft

rekensommetje  30/35 liter brandstof / 1 liter olie
dan maakt vol  half of miniraal echt niets meer uit

op die compressie test terugkomend

de motorfiets moet er warm voor zijn en  als deze eerste meting van de cylinder met gas vol open  matig is en met een thee lepel olie er in gietend veel beter mag je aannemen dat het de zuigerveren/cylinder is

is de meting dan nog slecht zijn het de kleppen

is handiger dan de lektest...
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline harry

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #16 Gepost op: 04 november 2009, 13:41 »
op die compressie test terugkomend

de motorfiets moet er warm voor zijn en  als deze eerste meting van de cylinder met gas vol open  matig is en met een thee lepel olie er in gietend veel beter mag je aannemen dat het de zuigerveren/cylinder is

is de meting dan nog slecht zijn het de kleppen

is handiger dan de lektest...

Vind je? Wat je zegt over de compressietest is helemaal waar, maar de keren dat ik met een lektester (Bosch) heb gewerkt vond ik hem minstens even makkelijk werken als een compressietester, even handzaam en gewoon in een koffertje.  Met als grote voordeel dat het apparaat geen tornend blok nodig heeft. Nadeel is dat je een compressortje nodig hebt. Je kan het dus doen op iedere auto- of motorfietsmotor, ongeacht of hij is ingebouwd of los ergens in een schuur ligt. En je direct een betrouwbaarder overzicht hebt dan met een compressietester, zonder voor verdere inspectie je blok te hoeven openen om na te meten. Misschien zat je nog wel 50.000 km of meer verwijderd van een voorgeschreven revisie. Toch jammer als je daar achter komt als je alles al open hebt liggen. Voor mij persoonlijk heeft een lektester toch de voorkeur boven een compressietester.
Het probleem is dat die krengen zo verrekte duur zijn, en heel veel mensen, ook veel monteurs niet, ze zelfs nog nooit gezien hebben.
De truc met het beetje olie op de zuiger is trouwens ook met een lektest van toepassing.

Maar los van wat we makkelijker of beter vinden werken, ik hoop voor je dat het terug gaan naar halfsyntheet je olieverbruik op zal lossen. Daar gaat het uiteindelijk om. Laat eens weten of je resultaat boekt!

Offline Waffie

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #17 Gepost op: 04 november 2009, 16:22 »
 ;D

beste harry geeft al direkt aan waar het zeer zit

de kostprijs van de bosch lektester

gebruik  ervan is namelijk altijd terug te vinden in de fact
net zoals tegenwoordig het gebruik van de uitlezing van de boord computer al gefactureerd wordt


maar ik  deel je mening niet, dat de lektest alleen kan aangeven of er een revisie moet plaatsvinden of niet
hooguit een indicatie dat er iets mis is...om  dan uiteindelijk het een en ander op te meten en te bepalen wat er vervangen zou moeten worden

Ik probeer ten alle tijden met simpele middelen  de transalp rijder redelik in staat te stellen daar waar het zeer zit.

probeer dit in gedachten te houden

tenzij jij de mogelijkheid wilt aanbieden om dit te regelen voor je mede clubleden
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline harry

Re: Groot olieverlies zonder lekkage
« Reactie #18 Gepost op: 05 november 2009, 00:09 »
Tuurlijk, we proberen het simpel te houden. En inderdaad is zo'n lektester gewoon echt duur, dat onderschrijf ik ten volle. Maar in mijn ogen zeker zijn investering waard geweest.

En dat doet niets af van het feit dat de beoordeling valt of staat met de deskundigheid van de monteur, en daar heb ik je zeker zeer hoog zitten Ad...  :D Of je nou de ene of de andere tester gebruikt.. Gelukkig is een Alp nog met gevoel voor techniek te benaderen en niet enkel met diagnoseapparatuur, hier is nog ruimte voor echte sleutelaars.