Auteur Topic: kleppen stellen bij deze temparatuur  (gelezen 11261 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Terry

  • Gast
kleppen stellen bij deze temparatuur
« Gepost op: 01 januari 2009, 12:29 »
Zo als de titel al zegt,kun je bij deze buiten temparatuur kleppen stellen?

Ik heb een paar dagen vrij en wil graag mijn kleppen stellen maar mijn garage is niet verwarmd.
En zelf heb ik niet zo'n last van de kou.
Maar is wel nauwkeurig met deze kou,ik bedoel de tolerantie van de klepspeling is niet zo heel groot tussen tekrap of tewijd.
Graag voor en tegen argumenten graag.

P.S. ieder een mooi en gezond 2009

Offline Waffie

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #1 Gepost op: 01 januari 2009, 12:56 »
Zo als de titel al zegt,kun je bij deze buiten temparatuur kleppen stellen?

Ik heb een paar dagen vrij en wil graag mijn kleppen stellen maar mijn garage is niet verwarmd.
En zelf heb ik niet zo'n last van de kou.
Maar is wel nauwkeurig met deze kou,ik bedoel de tolerantie van de klepspeling is niet zo heel groot tussen tekrap of tewijd.
Graag voor en tegen argumenten graag.

P.S. ieder een mooi en gezond 2009

het stellen van de kleppen mag plaatsvinden als het motorblok max ca 20-25 graden zou zijn

lees dus volledig afgekoeld

de klepstellen worden langer door de uitzetting  van de warmte veroorzaakt door de verbranding
en dit kunnen we voor een goede meting niet gebruiken

daarom worden kleppen altijd bij een volledig afgekoelde motorfiets gesteld

de meet tolereantie mag 5/100ste zijn  en dit is volgens motorfiets techniek een ruime tolerantie

Daar komt bij dat voelermaten in de tussen maten zoals 0.13 en 0.18  0.22 niet zo direkt voorhanden zijn.
ook het persoonlijke gevoel van klemmend, licht klemmend te strak etc zogt voor verschillen in de meting
daar komt bij dat de klepspeling soms  verandert tijdens gebruik van de motorfiets en daar houden we rekening mee door dit met regelmaat te controleren zoals  aangegeven in het instructie boekje

als de waarde precies zou zijn opgegeven hebben we vaak de taak dit te controleren

vandaar dus een zekere meet ruimte ;D

je kunt zonder meer de kleppen stellen met deze temp
gebruik makend van voelmaat 0.15 mm en 0.2 licht klemmend moet dit goed komen

zet de borgmoeren correct vast en meet dan nogmaals
deze handeling is erg belangrijk

veel plezier
« Laatst bewerkt op: 01 januari 2009, 15:21 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #2 Gepost op: 01 januari 2009, 13:49 »
ik heb eergisteren in de half verwarmde garage de kleppen op mijn rd04 gesteld. de inlaat kleppen stonden te strak en nu hoor ik ze zachtjes tikken (:-)). Maar na dat ik de boel weer in elkaar gezet had was de stationair flink gedaald naar ongeveer 800 toertjes.....Ik heb de fiets warm gereden en moest de stationair flink opdraaien om hem lopende te houden. Ik heb ook af en toe een plofje als ie richting stationair valt, niet onder het rijden. kan het de kou zijn? Of klinkt dit naar een losse luchtbuis naar de carbs??? Heb zo weining zin om de boel weer helemaal kaal te trekken... :-)

Beste wensen voor 2009!!!!!

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline robgoesdakar

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #3 Gepost op: 01 januari 2009, 13:51 »
Marc,
zelfde antwoord als op het oude forum ;)

Citaat
Hoi Marc,

ik zou inderdaad even heel goed kijken of je lucht aansluitingen goed zitten.
Had het zelf ook. Alles leek goed te zitten, maar kon toch net even iets dieper op de carbs geplaatst worden.
(Voor mij weer een goed leer moment)

Suc7.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #4 Gepost op: 01 januari 2009, 14:01 »
Hoi Rob,

Was de schoenen al aan het aantrekken om de koude garage maar weer eens op te zoeken... :-)

Dank
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Terry

  • Gast
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #5 Gepost op: 01 januari 2009, 14:13 »
Bedankt voor je antwoord Ad.

Geeft weer vertrouwen om het van een profi te horen.

En die extra controle is altijd goed,beter één keer teveel als één keer te weinig.

Dus morgen lekker koukleumen,maar als ik dan mijn brommer weer zie gaat mijn hartje sneller slaan. ;D

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #6 Gepost op: 01 januari 2009, 16:30 »
Nou,

de boel er weer eens vanaf gehad. Nog eens even alle luchtbuizen naar de carbs bekeken en aangedrukt. Er zat niet echt iets los. Wat ik wel vergeten was is dat toen ik eergisteren de dikke luchtbuis er vanaf trok, de dikke ring tussen buis en luchtfilterhuis een scheurtje had. De vorige eigenaar had de ring niet goed om de buis geschoven en een klein gedeelte was naar binnen gedrukt, uitgedroogd en gescheurd. morgen even een nieuwe bestellen maar bij het terugzetten er toch maar even een stukje sticky tape omheen gedaan. Maar goed, dit is een rubber ring ver voor de carbs en ik kan me niet voorstellen dat als hier al lucht doorgezogen wordt dat het valse lucht is, deze oude motor werkt toch niet met een lucht (massa) meter. De buizen tussen carbs en cylinders ben ik niet aangeweest en deze zitten er stevig op en zien er fris uit.
raar,......
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Terry

  • Gast
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #7 Gepost op: 01 januari 2009, 18:30 »
hoi marc,

Je moest de inlaat kleppen bijstellen toch?
Heb je wel eerst gecontroleerd,voor dat je ze verstelde dat alle drie speling hadden .
Ik bedoel dat je ze wel op de goede stand FT en RT gesteld hebt.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #8 Gepost op: 01 januari 2009, 18:43 »
Yep,

Eerst op de verkeerde slag aan het stellen geslagen, toen moest ik ze zoooo ver open zetten dat dat niet kon kloppen :-) stomme fout ja. Nog maar een slag gedraaid en toen gesteld. zou goed moeten zijn.

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Brombeer

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #9 Gepost op: 01 januari 2009, 19:07 »
Dit is niet speciaal voor jou bedoeld. Meer in het algemeen.

Als je kleppen tikken (of ritselen -hoe je wil-) staan ze te ruim. Ruim is niet zo erg, maar tikken mag niet! Te strak is veel erger. Dat hoor je niet. De klep staat langer open daardoor en met name de zitting van de uitlaatklep zou kunnen verbranden. Maar een moderne Honda mag geen geluid geven.

Met vrieskou zou ik niet stellen. Staal krimpt bij koude. Kamertemperatuur is ideaal met een max. van 35gr.C

Je kunt aan de FT/RT markering niet zien in welke slag de zuiger staat. Geeft alleen dode punt aan. In de juiste situatie hebben alle kleppen van die cylinder voelbaar speling (en dus voor de ontbranding gesloten zijn). Anders een slag doordraaien tot dat wel zo is.

Als je geen voelermaat .18 hebt bijv., stel je zo dat .20 er niet tussen gaat en .15 geen weerstand geeft. Moet je .15 afstellen, dan stel je zo dat er lichte weerstand is, maar de voelermaat gemakkelijk beweegt tussen stoter en klepsteel.

In theorie kan je stationair omlaag gaan als je inlaatkleppen echt heel ruim staan. Er komt iets te weinig mengsel binnen omdat ze niet lang genoeg open staan. Maar daar wil ik vanaf wezen.

Groetjes.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #10 Gepost op: 01 januari 2009, 20:10 »
Klinkt alsof ik alles nog eens opnieuw kan gaan doen....... zucht.......

Hij tikt nu hoorbaar met helm op en ploft af en toe....stationair beetje onrustig en hij sloeg een keer af......de inlaat kleppen zullen dan wel flink te ruim staan....raar....ik heb toch echt sleep gevoeld bij het stellen.....maar ala.....weer de boel eens openmaken en al deze mailtjes er even naast houden... :-)

Bedankt!!

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Terry

  • Gast
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #11 Gepost op: 01 januari 2009, 20:13 »
suc6 Marc
Ik ga morgen aan de gang .

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #12 Gepost op: 01 januari 2009, 20:48 »
:-)

Jij ook terry
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline The Headless Horseman

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #13 Gepost op: 01 januari 2009, 21:55 »
Maar goed, dit is een rubber ring ver voor de carbs en ik kan me niet voorstellen dat als hier al lucht doorgezogen wordt dat het valse lucht is

Nouhou  :-\  Dit is niet goed hoor Marc  :(  'Valse' lucht wil zeggen dat er buitenlucht aangezogen wordt na het luchtfilter en dat is bij jou nu het geval.
Kan voor eventjes niet zoveel kwaad, maar ik zou het z.s.m. herstellen.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #14 Gepost op: 01 januari 2009, 23:23 »
He Horseman,

dat heb ik nooit zo goed begrepen, het maakt voor de hoeveelheid lucht toch niet uit of het voor of na het luchtfilter binnen komt? Ongefilterde lucht is natuurlijk niet goed en ik bestel morgen ook een nieuwe ring. Maar hoe kan lucht net na het luchtfilter valse lucht zijn? Het mengel is nog niet bereidt en kan hierdoor toch ook niet beinvloedt worden?? Ik ben niet goed bekend met carburatie motoren zoals je al zult horen :-)
In een injectie motor begrijp ik valse lucht als lucht die na de luchtweger (meter) binnenkomt. De inspuit computer kan deze lucht niet in zijn berekeningen opnemen en het mengel zal zo verarmen. maar ik zou met deze carburatie motor toch ook zonder luchtfilter moeten kunnen rijden? Voor het mengel dan he...niet voor de "schone"lucht...
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Brombeer

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #15 Gepost op: 02 januari 2009, 01:03 »
Klopt wat je zegt Marc.

Alleen geeft het luchtfilter een bepaalde luchtweerstand en daarmee 'n bepaalde hoeveelheid aangezogen lucht. Valse lucht ná je carb., dus via je inlaatspruitstuk, is veel erger en merk je meteen. Geeft merkbaar slechtere prestaties.

Knallen wil meestal zeggen: na-ontsteking (kan niet door fixed pick-up en CDI-unit) of: onverbrand mengsel in je uitlaat (dat kan..) dat in je uitlaat ontbrandt (niet normaal). Dat komt meestal door valse lucht in je UITlaat spruitstuk (je uitlaat-systeem is niet helemaal gasdicht).

Het kan ook dat 'n bougie (is 'n Twinspark hè) niet meeloopt die zorgt voor onverbrand mengsel in de uitlaat.

Diagnose stellen is elimineren: staan mn kleppen op tijd? Is m'n oliepeil ok?Vonken alle bougies goed? Trek ik ergens valse lucht (carbs./uitlaatsysteem)? Staan mn carbs synchroon (ja, hoef je normaal gesproken niet naar te kijken!).

Valse lucht aan je inlaat kun je moeilijk achterhalen. Dat is een kwestie van uit elkaar halen en op beschadiging nakijken. Valse lucht aan de uitlaat vertaalt zich in zwarte koolafzetting ergens rond de verschillende aansluitstukken van de uitlaat (lek..).

Suc6. Zorg dat alles wat je doet, iedere stap, goed is. En dan komt 't ook goed!!

 ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #16 Gepost op: 02 januari 2009, 01:34 »
Klinkt alsof ik alles nog eens opnieuw kan gaan doen....... zucht.......

Hij tikt nu hoorbaar met helm op en ploft af en toe....stationair beetje onrustig en hij sloeg een keer af......de inlaat kleppen zullen dan wel flink te ruim staan....raar....ik heb toch echt sleep gevoeld bij het stellen.....maar ala.....weer de boel eens openmaken en al deze mailtjes er even naast houden... :-)

Bedankt!!

marc

het is gangbaar om na het kleppen stellen ook de carb te sychroniseren.

ik deel niet de mening dat kleppen niet gesteld kunnen worden bij koudere temp al is het vanuit ergonomisch oogpunt niet de ideale situatie
je praat bij deze temperaturen over minimale afwijkingen




Ik deel ook niet de mening dat kleppen niet gehoord mogen worden
als ik ze niet hoor ga ik me meer zorgen maken  want deze veroorzaken meer kans op schade dan als ze wat ruimer staan
waar bepaal je het punt (zeker met stelboutjes..)



maar in twijfel kun je niet meer dan het werkplaats handboek aanhouden
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

bobby templier

  • Gast
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #17 Gepost op: 02 januari 2009, 09:11 »
Gehard en veredeld staal uitzetting 100 meter 1 cm  1 graat de uit zetting dus het valt wel mee ;)

Verder onderscheidt men gehard metaal en veredeld metaal. Bij het eerste is er sprake van oppervlaktegehard staal (E) en bij het tweede van veredeld staal (V).

Het doel van oppervlakteharding is door middel van carboneren verkrijgen van een hard en slijtvaste buitenlaagje (met ~ 1% C), terwijl de taaie kern (met ~ 0,1 tot 0,2% C) behouden blijft. Toepassingen: rollen, pennen, dikwandige ringen, tandwielen; in de hardere versie: meetgereedschap, nokkenassen, drijfstangen (bromfietsen), zuigerpennen en tandwielen (de laatste twee ook nog in een zwaardere belastbare versie).

Bij veredeld staal is het doel het verkrijgen van een grotere treksterkte, gepaard gaande met een grotere taaiheid (kerfslagwaarde), hardheid en slijtvastheid dan normaal gegloeid staal. Ook hier weer drie versies met oplopende treksterkte die zijn toepassingen vinden in: assen, tandwielen, tandheugels, kruk- en wormassen, hefbomen (van lamellenkoppelingen Ck60V), d kleiner dan of gelijk aan 150 mm; in de hardere versie: tandwielen, assen, nokken en bouten (42CrMo4) en drijfstangen. d kleiner dan of gelijk aan 200 mm. De derde is voor hoogste sterkte eisen en grotere afmetingen.

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #18 Gepost op: 02 januari 2009, 09:23 »
Hi Ad,

dat zij de vriend die mijn kleppen is komen stellen ook. Ik zet ze liever een beetje ruim zodat je ze hoort. Maar kennelijk staan ze nu zo ruim dat ie een beetje brandtsof mist. Aan uitlaat etc zijn we niet gekomen en bougies heb ik er zlefs niet uitgehad. wel even de ontstekers voor de achterste cylinder eraf gehad, deze moesten los om de luchtbuis naar de carbs eraf te kunnen krijgen en bij het er weer opzetten hebben we goed opgelet dat alles netjes aansluit. Ik bestel vandaag een verse ring tussen luchtfilterhuis en buis naar de carbs en zal dan met die vriend de kleppen nog eens nalopen. Allicht ietsje strakker zetten. Ik had wel een beetje het gevoel dat ie tussen de 2000-3500 iets makkelijker draaide maar dat kan wishfull thinking zijn.....

ik hou het forum op de hoogte van het wel en wee van deze beginneling... :-)
balen doe ik wel want het ijs is weg en ik wil rijden!!!!! hahahahahhaha net een tweedehands rukka jas gekocht die ik eens wil testen...

Groet,

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

bobby templier

  • Gast
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #19 Gepost op: 02 januari 2009, 09:32 »
Hi Ad,

dat zij de vriend die mijn kleppen is komen stellen ook. Ik zet ze liever een beetje ruim zodat je ze hoort. Maar kennelijk staan ze nu zo ruim dat ie een beetje brandtsof mist. Aan uitlaat etc zijn we niet gekomen en bougies heb ik er zlefs niet uitgehad. wel even de ontstekers voor de achterste cylinder eraf gehad, deze moesten los om de luchtbuis naar de carbs eraf te kunnen krijgen en bij het er weer opzetten hebben we goed opgelet dat alles netjes aansluit. Ik bestel vandaag een verse ring tussen luchtfilterhuis en buis naar de carbs en zal dan met die vriend de kleppen nog eens nalopen. Allicht ietsje strakker zetten. Ik had wel een beetje het gevoel dat ie tussen de 2000-3500 iets makkelijker draaide maar dat kan wishfull thinking zijn.....

ik hou het forum op de hoogte van het wel en wee van deze beginneling... :-)
balen doe ik wel want het ijs is weg en ik wil rijden!!!!! hahahahahhaha net een tweedehands rukka jas gekocht die ik eens wil testen...

Groet,

Marc

ze slaan dan in en de nokken as zal dan extra slijten de fabriek waarde C:-)
te kraap en de olie knijpt er tussen uit grens smering >:D

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #20 Gepost op: 02 januari 2009, 17:38 »
 :-[ Ring is er op zijn vroegst dinsdag pas.....niks touren in het weekeinde. maar ik heb nog een vraag: met welk gereedschapje houden jullie dat vierkante deeltje vast? Ik heb wel een ringsleutel voor de borgmoer maar eigenlijk geen fijn tooltje voor het steeltje zelf. Ik heb een tangetje maar dan moet ik enige kracht zetten bij het borgen en dat doe ik liever niet op die kleine steeltjes. of weet iemand de afmeting van die steeltjes? Dan kan ik bij een fietshandel een spaak steller kopen ofzo....?

bedankt en groet,

marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Brombeer

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #21 Gepost op: 02 januari 2009, 20:38 »
Ja zal best wel iets voor zijn. Ik gebruik 'n punttangetje en ring (geen steek) sleutel. De voelermaat verbuig ik een centimeter van de punt, zodat hij vlak tussen klepsteel en stoter ligt. Anders kun je er niet bij. De rest steekt omhoog en heb ik vrij spel met dat ding.

We hebben het hier niet over een XL-blok of de oude CB'tjes. Daar moet je je inderdaad zorgen maken als je niks hoort. En dan nog is dat geen tikken, maar meer zachtjes 'ruisen', onder het klepdeksel.

In ieder WPHB staat als steladvies kamertemperatuur (ongeacht oto - moto of wat ook dat kleppen heeft). Bovendien treden bij zulke lage temperaturen veel sneller beschadigingen op aan bekabeling en slangen die je losmaakt omdat alles keistijf is. Ik zou het niet doen als het niet per se hoeft. Ga lekker bij je buurman in de garage of zo..

Als ik de borgmoer los hou ik het stelboutje tegen met n punttangetje. Bouw de kracht op de ringsleutel rustig kracht op tot hij beheerst loskomt (en niet losschiet). Op die manier blijft het stelboutje op zn plek en kun je gelijk (afhankelijk van wat je vooraf hebt gemeten) 'n tikje losser of strakker gaan, borgmoer licht vastzetten en hermeten, zonder dat je je gereedschap hebt losgelaten. Definitief vastzetten van de borgmoer: 'vast, plus 'n beetje'.

Bobby heeft gelijk: te losse tikkende kleppen veroorzaakt hameren op de klepsteel en kan ook de nokken-as op den duur 'inslaan' (metaal vervormd zich).

Echt, als je stelt, met lichte wrijving op de voelermaat (maar kan nog wel makkelijk bewegen) dan is het goed en nooit te strak en zal hij niet tikken.

Een modern Hondablok als deze twin mag geen klepgeluid maken. Daar zijn ze gewoon te mooi voor gemaakt..

Na ja ik wil ook verder met niemand een discussie aangaan. We hebben igg in Marc weer een sleutelaar erbij!

En dat is altijd leuk!

Suc6, ciao later!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Terry

  • Gast
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #22 Gepost op: 02 januari 2009, 21:59 »
zo mijn kleppen heb ik gesteld vandaag.
uitlaat kleppen stonden goed
en drie inlaat kleppen iets ruimer gezet maar was minimaal.

En Marc gewoon zelf aan beginnen,veel lezen en een beetje zelfvertrouwen dan kun je het ook zelf
en daar leer je toch het meeste van

suc6

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #23 Gepost op: 02 januari 2009, 23:30 »
Yep,

maar een setje voelermaatjes gekocht. Ik was ook al van plan het maar gewoon zelf te doen. Ik heb goed meegekeken toen een vriend van mij het deed en ook alles gevoeld, de sleep en dergelijke van de voelermaatjes.
Ik sleutel gelukkig in een niet koude garage...helemaal 20 graden zal het niet zijn :-) maar warm genoeg.
Punttangetje heb ik wel, zal die proberen. In het boordgereedschap zit een mooi plat ding met twee vierkante uitsparingen, ik hoopte dat die zou passen maar ik neem aan dat die voor de spaken is, de uitsparingen zijn te groot voor de stelschroef.....jammer.
Ik zal het morgen wel op mijn heupen krijgen en de fiets dan toch maar weer kaal halen en alle kleppen nalopen. jammer dat ring tussen luchtbuis en filterhuis er pas volgende week is,,,,dan kan ie WEER kaal.... zucht.

Maar bedankt voor alle tips en goede raad!!!!

Marc
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Brombeer

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #24 Gepost op: 02 januari 2009, 23:53 »
Nope.. op je spaken past dat ding ook niet..  ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #25 Gepost op: 03 januari 2009, 11:29 »
Ok,

Nog een hele domme vraag allicht.. waar precies meet ik de speling? Op het hamertje of er net naast. Als ik de foto in the handboek bekijk dan moet ik naast het opstaande puntje meten. Ik denk dat die vriend van mij op het opstaande deeltje gemeten heeft. Dan zouden ze inderdaad erg te ruim staan.
En; als ik de achterste cylinder gedaan heb hoeveel slagen geef ik de krusas dan om zeker te weten dat de voorste cylinder goed staat voor kleppen stellen?

Dank,

marc
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2009, 11:44 door marc Lenssen »
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Sjoerd

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #26 Gepost op: 03 januari 2009, 12:09 »
Ok,

Nog een hele domme vraag allicht.. waar precies meet ik de speling? Op het hamertje of er net naast. Als ik de foto in the handboek bekijk dan moet ik naast het opstaande puntje meten. Ik denk dat die vriend van mij op het opstaande deeltje gemeten heeft. Dan zouden ze inderdaad erg te ruim staan.
En; als ik de achterste cylinder gedaan heb hoeveel slagen geef ik de krusas dan om zeker te weten dat de voorste cylinder goed staat voor kleppen stellen?

Dank,

marc

Marc, je bent volgende week zondag (10 jan) welkom bij ons..(sleuteldag Bergen) Ad Mies is er dan ook en die kan je alles vertellen over het stellen van kleppen e.d.
Groet, Sjoerd
xl 600 v -'95
xl 1000 v '01
kle 650 '10

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #27 Gepost op: 03 januari 2009, 12:27 »
Hallo Sjoerd,

Klinkt goed, maar ik vertrouw de motor nu niet echt. Als de kleppen echt veel te ruim staan rij ik er niet mee naar Bergen. En koud krijg ik hem dan ook niet meer wellicht.
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline Sjoerd

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #28 Gepost op: 03 januari 2009, 12:31 »
je mag ook met een ander vervoermiddel komen, dan kan je zien hoe kleppenstellen in z'n werk gaat (bij onze alp)...

xl 600 v -'95
xl 1000 v '01
kle 650 '10

Offline Brombeer

Re: kleppen stellen bij deze temparatuur
« Reactie #29 Gepost op: 03 januari 2009, 21:41 »
Ik zit helemaal benee Marc. Maar met alle plezier knal ik even langs en laat ik je het zien, maar mag je het zelf doen. OK?

Want inderdaad, al dat heen en weer lezen helpt uiteindelijk mschien ook niet mee en je klepjes zijn BEST belangrijk.

Ik hoor het wel,

Brombeer ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin