Auteur Topic: XL700V ervaringen  (gelezen 6812 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline ruud

XL700V ervaringen
« Gepost op: 27 november 2009, 21:04 »
Waarde clubgenoten, sinds een paar weken heb ik mijn nieuwe Alp, en de oude 650 bij de dealer achter gelaten. Heb er nu 450 KM op zitten, maar kan nou niet zeggen
dat ik erg blij ben met de nieuwe. Eigenlijk heb ik er nogal wat spijt van.

De oude reed zo lekker soepel, met de nieuwe is eigenlijk niet normaal te rijden.
Vandaar even de vraag hoe de ervaringen zijn van XL700 berijders hier.

Mijn grootste probleem is het onregelmatig lopen van de motor. Tussen de 2500 en
3500 toeren loopt de motor erg onregelmatig. Onbelast varieerd het toerental
ongeveer 200 toeren, dus zo een 10%. Bij het stads rijden, en op de 60/80 KM
wegen zit ik net in dat toeren gebied, je voelt dat steeds de motor iets sneller, of
langzamer wil. Het lijkt wel uit te maken of de tank bijna vol is (lijkt het een
stukje minder) of meer dan half leeg is.

Volgens de dealer wordt het vanzelf nog wel beter, maar ik begin het nu zo zat
te worden dat ik met tegenzin op de motor ga zitten. Lijkt me niet de bedoeling
met zo een nieuwe motor.

Graag hoor ik of anderen dit ook herkennen. (hoop het niet want dan gaat de 700
de deur uit, en moet ik een alternatief gaan vinden) Of suggesties wat het probleem
zou kunnen zijn.


Offline Martijn

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #1 Gepost op: 27 november 2009, 21:48 »
Hoi Ruud,

mijn ervaringen met de 700 zijn:

-de injectie vindt ik minder als je langzaam rijdt, begint ie te bokken.
-als ie koud is dan loopt ie stagionair wat hoger rond de 2000 en als ie warm is rond de 1000
-hogere snelheid mis ik nog wel een 6de versnelling.

verder weinig problemen.

heb ernu 18000 km zelf mee gereden in iets meer dan 1 jaar er staat nu 27000 km op het tellertje.
BMW r1200 GS Adventure

Offline jeroen emke

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #2 Gepost op: 27 november 2009, 22:32 »
Dan  wil ik  wel eens rijden op die van jouw (ik woon in Bussum)
dat probleem heb ik niet dat die in houd bij 2500 /3500 toeren
en ik heb er 28000 km er op zitten van af Juli 2008
wat het kan zijn dat er een knik in de benzine slang zit door het niet goed terug plaatsen van de tank
still no angel found who fly at the same speed

Offline robgoesdakar

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #3 Gepost op: 27 november 2009, 23:19 »
Ik heb die ervaringen ook niet....

Reed in het begin erg veel tussen de 3000 en 4000 toeren, maar heb tegenwoordig iets meer de neiging om tussen de 4000 en 5000 toeren te rijden.

Kan zijn dat je wel even moet wennen aan de injectie. Blijft een hele andere response geven. Dus een kleine draai aan de gashendel heeft, in tegenstelling tot bij de 600, direct effect.

Maar natuurlijk kan er een keer ergens iets niet lekker zitten. Mogelijk dat er toch ergens iets niet lekker met de injectie is.
Rij nooit sneller dan dat je beschermengel vliegen kan !



Meer dan alleen banden ;)

Offline Two Plugs

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2009, 02:07 »
Heb welliswaar geen alp 700 (wel uitgebreid op gereden) maar herken de overgangsproblemen van carbu naar injectie.

Heb direct na overstap van de Carbudero op een Injectiedero ook pijn in de buik gehad. Onregelmatige loop, etc. Was overigens ook een probleem van de eerste injectiedero's. Spijt is inmiddels (al lang) omgeslagen naar een goed gevoel.

Maar je moet er idd ff aan wennen... Tanken van 98 oct benzine (super plus, geen Vpower want dat is in NL gewoon 95) wil ook wel ietsjes helpen. Vooral in de winter.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

lebart

  • Gast
Re: XL700V ervaringen
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2009, 17:55 »
met tegenzin op de transalp, niet te geloven.ik heb er ook 27000km mee en merk wel eens lichte haperingen bij laag toerental maar probeer maar eens een andere transalp en laat iemand anders jouw motor proberen of terug naar de dealer.
ik had hiervoor even een dominator en alles wat ik daar niet prettig vond is nu prima, wil geen andere! groetjes, bart.

Offline ruud

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #6 Gepost op: 29 november 2009, 09:32 »
Gisteren weer even naar de dealer geweest. Was met mijn jas aan een van
de plastic covers naast de tank blijven hangen bij het afstappen, en die
was dus los getrooken bij de tank. Kreeg het zelf niet zo snel meer vast,
en wilde het niet forceren. Uiteindelijk zijn ze bij de dealer ruim een half uur bezig
geweest om het paneel los te halen en weer te monteren.

Maar goed, hebben ze ook nog weer even naar het lopen van de motor
gekeken, en inderdaad volgens de dealer loopt ie wel erg onrustig.
Hij denkt dat er een probleem is met een van de sensors, of een aansluiting.

Ik probeer het dus nog even vol te houden tot de eerste 1000 KM er op
zit, dan kijken ze er uitgebreid naar.

Wordt vervolgt dus.

cesio

  • Gast
Re: XL700V ervaringen
« Reactie #7 Gepost op: 29 november 2009, 12:52 »
Ben zelf nu een half jaar in het bezit van de transalp 700 en moet zeggen dat ik ook in eerste instantie niet echt blij was met mijn aankoop. Motor trilde en resoneerde vreselijk bij verschillende toerentallen in de beplating van de kuip. Ook vanaf 60 km t/m 100 km een vreselijk fluitend/gierend geluid, vermoedelijk door de wind want als ik het gas afsluit en koppeling inknijp en de moter dus haast geen toeren maakt blijft dit fluiten/gieren aanwezig. Ook vind ik het motorblok behoorlijk rouw lopen. Ik had hiervoor een suzuki vx800 en die liep veel soepeler en ronder. Is trouwens wel erg afhankelijk van het weer. De motor loopt het mooist als je rijdt in de regen, kennelijk door de vochtige lucht die dan aangezogen wordt. Ik heb uiteindelijk alle kuipdelen van de motor gesloopt, en bij het weer inelkaar zetten hier en daar kunstof ringen tussen de aansluiting van de delen geplaatst. Dit scheelde echt een slok op een borrel wat het resoneren betreft. Verder is bij 6000 km de olie en het oliefilter vervangen en is de motor helemaal nagelopen. Het lijkt nu wel of het gieren minder is en het motorblok soepeler begint te lopen. Misschien toch een kwestie van eerst 10000 km inrijden voor dat de motor helemaal soepel is. Gebruik de motor voornamelijk voor woon werkverkeer en rijd dus dagelijks tussen de files door. Daarvoor is de motor ideaal, goed overzicht en remt goed en gecontroleerd als er weer eens een auto van links naar rechts schiet op het moment dat je net aan het inhalen bent. Hen al verschillende malen een toerritje ingekort vanwege het rouwe lopen en het resoneren en gieren van de motorfiets. Hoop dat dat in de toekomst beter wordt, nodigt hij misschien ook buiten het woon/werkverkeer straks uit op te gaan rijden.

henkg

  • Gast
Re: XL700V ervaringen
« Reactie #8 Gepost op: 30 november 2009, 21:12 »
Ik ben sinds een half jaar berijder van een XL700V, gekocht met 1500! km op de telller en heb er inmiddels 5000 km mee gereden. Ook mij viel het op dat er tussen het snelheidslimiet 60-100 km een fluitend, huilend of gierend geluid goed hoorbaar was, ook met ingetrokken koppeling tijdens het rijden. Ben toen teruggeweest naar Motoport waar de motor vandaan kwam en men vertelde me dat het geluid door de banden werden veroorzaakt. Omdat ik het als storend ervoer ben ik naar mij bekende officiŽle Honda dealer geweest die me na erop gereden te hebben vertelde dat motor als nieuw liep en me geen zorgen hoefde te maken en dat het geluid vlgs hem van de aandrijving/ketting kwam. Nu ik jullie ervaringen lees begrijp ik dat dit mogelijk min of meer "normaal" is, terwijl mijn gedachte uitging dat ik misschien wel een schademotor had gekocht.
Ik begin er nu een beetje aan te wennen ofschoon het de ene keer meer hoorbaar is dan de andere keer en hoop dat het eens overgaat hetzij door de km's hetzij door andere banden, er zitten nu Trailwings onder.
Mijn verdere ervaringen over de motor zijn overwegend positief, geen onregelmatige loop in welk toerengebied dan ook en slechts bij zeer langzaam rijden een beetje schokken, dit wijt ik aan de inspuiting.
Mochten jullie tips hebben dan hoor ik het graag. 

Jan-Willem

  • Gast
Re: XL700V ervaringen
« Reactie #9 Gepost op: 03 december 2009, 18:37 »
Heb de brommert nu ruim een jaar met 26000 km er ondertussen op. Vind m best soepel, beetje trilling heeft ie wel bij 135+ op de teller, maar niet storend. Fluit geluid nooit waar genomen ( ook niet in het begin met de orginele pijp er nog onder) Nu met de sportdemper zonder db killer al helemaal niet. Ben wel tevreden, lekkere woon werk fiets, 6 bak had wel lekker geweest. maar paar aanpassingen zijn mijns inziens de moeite waard: 16 tands voor tandwiel ( zeker bij veel snelweg kilometers en als je iets harder rijd dan mag, sportdemper ( klinkt ook gewoon volwassen, K&N Filter, en Hyperpro veren wel de beste aanpassing . een GS moet ook gewoon vol op het gas om tot de 80 km per uur maar net an te winnen :)
Maar om even op je vraag terug te komen, ik vermoed dat je motor gewoon ff een paar km's nodig heeft

Offline ruud

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #10 Gepost op: 09 december 2009, 12:24 »
Volgende week gaat ie terug voor de 1000 KM beurt, ze kijken er nog
even naar. Maar volgens Honda is het gedrag volstrekt normaal. Al
heeft de ene fiets het een stuk erger als de andere. Volgens Honda
heeft het te maken met de milieu eisen, waaraan Honda ruim wil voldoen,
niet net op het randje.

De oplossing zou een powercommander moeten zijn volgens Honda.

Maar de dealer kijkt eerst nog eens even, ook omdat mijn Alp soms slecht
start. Na 2 dagen stil staan start hij niet zonder gas te geven, en als hij
dan loopt kan de motor de eerste 10 to 15 seconden geen vermogen leveren.
In de versnelling zetten, en gas geven is meteen afslaan, of op 1 pit lopen.
Pas na de 10 to 15 seconden begint ie normaal te "pruttelen" en kan ik
op weg. Dat belooft ook nog wat als het echt koud wordt.

Hopelijk vinden ze nog wat volgende week, anders weet ik nog niet wat te
doen. Al met al enorme spijt dat ik de 600 weg gedaan heb, die liep tenminste
goed, en maakte ook niet zo een herrie als de 700.

Wordt vervolgt.

Offline Two Plugs

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #11 Gepost op: 10 december 2009, 11:34 »
Hoi Ruud,

Dat met die powercommander is idd ook de ervaring die ik heb met mijn injectiedero...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Offline rodealp

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2010, 12:36 »
hoi ruud, ben zeer benieuwd of jouw probleem nu is opgelost. Sta namelijk zelf op het punt een xl700v aan te schaffen

groet cees

nienke

  • Gast
Re: XL700V ervaringen
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2010, 18:25 »
Ook ik merk dat de motor iets lichtjes bokt bij lage toeren, echter ben er snel aan gewent geraakt
en vind het verder geen probleem. Ik moet zeggen dat ik er heerlijk mee weg rij, ben helaas geen eerdere types gewent omdat ik hier voor een Deauville reed. Maar ik ben erg happy met mijn Alp, heb hem nu een jaar, iets meer dan 5000 op de teller en nog steeds te tevreden.

Groetjes,

Nienke

Offline ruud

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #14 Gepost op: 11 maart 2010, 16:03 »
Probleem is nog niet opgelost. Honda is er bij geweest, maar "het hoort zo".

Het "probleem" zit hem tussen de 2500 en 3500 toeren, en dan vooral als je langere
tijd op dezelfde snelheid blijft rijden. Het is ook niet altijd even erg.

Het advies van de dealer (en Honda NL volgens mijn dealer) is een powercommander
aan te schaffen. Het kost alleen nogal wat. Maar er mee door rijden zoals de motor
nu is is ook geen optie voor me.

Ik heb een offerte liggen van 350 Euro, moet ik hem zelf installeren, maar er zit wel
een run, en het afstellen bij. Alleen moet ik daar nog wel een eind voor weg.

Dus als iemand ervaringen heeft met een leverancier in het midden van het land
hoor ik dat graag. Ook of het specifieke op de motor afstellen veel verschil maakt, of
zijn de standaard instelingen goed genoeg ?

Offline delange33

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #15 Gepost op: 11 maart 2010, 18:00 »
Geef de alp het voordeel van de twijfel nog deze zomer Ruud, en flink km's maken!
De Alp is nog lang niet ingereden ;).

Mvg,
Marc
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline robgoesdakar

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #16 Gepost op: 11 maart 2010, 19:06 »
Klopt, ik had ook het idee dat ie na 10.000 km veel lekkerder liep dan in het begin.

En gewoon meer gas geven in niet in dat lage toerengebied rijden ;)
Ik rij het lekkerste rond de 4000 toeren
Rij nooit sneller dan dat je beschermengel vliegen kan !



Meer dan alleen banden ;)

Offline Martijn

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2010, 22:26 »
Ik ben het helemaal met Rob eens, heb dat namelijk ook ervaren maar zo erg als jij het hebt heb ik niet gehad.

Groeten,
Martijn

heb er nog 1 staan die al ingereden is  ;D
BMW r1200 GS Adventure

Offline ella

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #18 Gepost op: 17 maart 2010, 21:54 »
Ruim 2 jaar rijd ik nu op de 'nieuwe' alp. In het begin had ik veel problemen met de vering: ik stuiterde er bijna af als ik alleen over een putdeksel reed. Het schijnt dat de standaard vering op iets zwaardere rijders is afgesteld. Na veel gedoe met Honda nl heeft de (behoorlijk meewerkende) dealer uiteindelijk een hyperpro veer 'op maat' laten maken. Ik hoefde alleen de montage te betalen.
Het bokkige herken ik wel een beetje: met weinig gas in 1 is tie niet te regelen. Maar dat went wel! En dat fellere is juist het fijne aan de nieuwe.
Ik heb wel lang moeten wennen aan het stuggere veergedrag, maar na 16.000 ben ik toch wel blij met m.
Alleen: bij de opstaprit in Almere zag iemand dat er olie op mijn voorvork zat. Het lijkt erop dat de voorvorkkeerringen lek zijn.
Zo'n 2 maanden buiten de garantie, dus.
Maar eens kijken hoe ik dat kan oplossen. :-\

Offline delange33

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #19 Gepost op: 17 maart 2010, 23:57 »
"Alleen: bij de opstaprit in Almere zag iemand dat er olie op mijn voorvork zat. Het lijkt erop dat de voorvorkkeerringen lek zijn."

Net de keerringen van mijn varadero laten vervangen: Ä139,-  om je een idee te geven ;)

Gr,
Marc.
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline rodealp

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #20 Gepost op: 16 april 2010, 13:01 »
Hoi, rij nu net een week op een nieuwe 700. Inmiddels 500 km gereden, rijdt erg comfortabel. Hen inderdaad ook wat last van gerammel. klint als rrrrrtt. Heb het idee, dat het langzamerhand iets minder wordt. Wat was jullie inrijperiode 500km of 1000km.?
volgens gebruiksaanwijzing van honda, de eerste 500 km rustig optrekken en niet teveel belasten. Volgens de dealer is dit niet goed, moet zijn de eerste 1000km. Heb in ieder geval over 2 weken de eerste 1000km beurt. Kunnen ze een van de zij kappen herstellen, zit niet vast ( klemmetje afgebroken ) en 1 knipperlicht voor zit scheef in de behuizing. ???. Reeds bij de dealer gemeld, wordt opgelost volgens hun. Gisteren nog even gereden met een topkoffer achterop.( orgineel ). Had wel het idee, dat de achterkant daardoor minder stabiel op de weg zat, beetje slinger efect. Waaide overigens behoorlijk, had de wind pal op de voorkant.Herkennen jullie dit effect ook van een topkoffer , met veel wind.    groetjes cees.

Offline Bono

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #21 Gepost op: 16 april 2010, 13:33 »
Hoi Cees,
 
Het is een gegeven dat je met topkoffer windgevoeliger bent. Ik geloof dat iedereen dat wel voelt (als het waait). Dus eigenlijk is dat normaal.
 
Veel plezier met je nieuwe.  :D
-- Han --

Offline ruud

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #22 Gepost op: 16 april 2010, 14:07 »
Met een top koffer heb ik inderdaad ook dat ie een beetje slingert bij het afremmen op de motor. Hangt
er ook vanaf hoe zwaar de inhoud is. De 700 is daar een beetje gevoeliger voor dan de 650 is mijn
ervaring.

Overigens heb ik inmiddels de PC V er op zitten, en dat scheelt toch wel wat.

Het starten gaat beter, de motor slaat sneller aan, het onrustig lopen in het aangegeven
toeren gebied is niet verbeterd helaas. Wel heb ik het gevoel dat het "gas" een stuk beter te
doseren is.

Wat, achteraf, mijn grootste probleem was, wat dat de motor niet stabiel op dezelfde snelheid
bleef rijden. Voor mijn gevoel zat dat vast aan dat onrustige lopen, maar dat blijkt niet het geval.
Het was onmogelijk om de motor op een gelijke snelheid te houden over een wat langere afstand.
Bijvoorbeeld bij 80 KM, en geen verandering van de gashandel stand varieerde de snelheid al
gauw een 5 tot 7 KM, zowel plus als min. Dat is met de Power Commander helemaal weg, en
achteraf een verademing.

Dus ondanks de kosten toch blij dat er nu een PC V op zit. Jammer dat Honda af fabriek kennelijk
de motor te veel knijpt, of niet de optimale motor management map er in heeft zitten.

Mich

  • Gast
Re: XL700V ervaringen
« Reactie #23 Gepost op: 16 april 2010, 19:36 »
Ik ben binnenkort ook de trotse bezitter van een Transalp XL700: van 2008, 9500 km. en ABS.
'k Zal eerdaags ff een fotootje posten... Leuk om zoveel te lezen van de Alp.

Barley

  • Gast
Re: XL700V ervaringen
« Reactie #24 Gepost op: 20 april 2010, 23:30 »
Injectie & toerentallen: aantal berichten over moeilijk constant toerental rijden bij ca. 2.500-3.000 toeren, heb dezelfde ervaring. Heb 2 jaar nieuwe Transalp gekocht, had voorheen 1982'er Kawasaki met carburateurs. En dan gaat het met injectie een stuk minder leuk. Volgende oplossingen zijn mogelijk:
- Andere einddemper (heb ik gedaan, nu Sebring, ook beter geluid)
Volgende heb ik nog niet gedaan, als er ervaringen mee zijn dan posten svp:
- Power commander in combinatie met  nieuw luchtfilter, scheelt tevens 5pk, kost incl montage ca. 400
- Cat vervangen door pijp, voor zover ik weet niet kant-en-klare pijp voor te krijgen dus laten maken.
Zie voor laatste ook http://trailriderreports.blogspot.com/2008/06/xl700v-transalp.html
Deze gast uit Zuid-Afrika heeft nog wat meer aan z'n Alp verspijkerd, site incl. foto's.
Groeten.

Offline Insignia

Re: XL700V ervaringen
« Reactie #25 Gepost op: 28 mei 2010, 11:34 »
Hallo
ik rij nu ongeveer 2000km met mijn XL700VA en herken ook het gierende geluid en rammeltjes
mijn alp is van 2008 en heeft 13000km gelopen
wat mij opvalt is dat er rond de 3000rpm een soort kloppend geluid uit het blok komt bij matige belasting
bij een iets hoger of lager toerental is het weg
moet ik me zorgen maken of is het een functioneel geluid of product eigenschap
rijd verder perfect

Groet Henk

Quirine

  • Gast
Re: XL700V ervaringen
« Reactie #26 Gepost op: 08 juli 2010, 11:37 »
Allemaal,

Ik ben sinds een anderhalve maand eigenaar van een XL700 uit dec' 2007. Kilometerstand bij aankoop was 9.300 en inmiddels heb ik er zo'n 3.000 kilometers bijgeschreven.

Vooralsnog ben ik erg tevreden over de Transalp: ik gebruik hem voor woon-werkverkeer (ca. 150 kilometer per dag) en filerijden is een zaligheid. De remmen reageren erg goed en direct en je zwiert met groot gemak tussen de auto's door. Qua vermogen vind ik ook dat hij het goed doet: je bent bij alle stoplichten rap genoeg weg en ook op de snelweg kan hij behoorlijk meekomen. Hoe snel/hard moet je uberhaupt willen zijn op de Nederlandse wegen? In Duitsland heb ik vooralsnog 171 km/u aangetikt. De top schijnt 185 km/u te zijn.

Van onrustigheid in de gasbediening heeft mijn Transalp geen last, ik merk soms hooguit dat hij wat onrustig loopt laag in zijn toeren... Then again: van gewoon even terugschakelen is nog nooit iemand slechter geworden. ;-)
Het gekke geluid waarover eerder in deze thread al is geschreven is mij ook niet geheel onbekend: ik hoor het weleens rond zo'n 60 a 70 km/u.

Overigens heb ik hem van de week wel voor het eerst 'vakkundig' op de grond gelegd: die >200 kilo hield ik niet overeind toen hij eenmaal in een aanzienlijke hoek stond. Gelukkig geen schade anders dan een wat bekraste handkap.

Groet, Quirine