Techniek > Honda Africa Twin

Brandstofpomp (niet wat je denkt!)

(1/6) > >>

Bono:
Ik denk dat ik met dit topic de goden ga verzoeken... :-\

Regelmatig verschijnen er berichten of reacties op dit forum, die gerelateerd zijn aan de brandstofpomp. Een hoop ellende, verschillende ervaringen, verschillende opinies, verschillende meningen,...

En eerlijk is eerlijk. Ik ben geen sleutelaar, maar ik heb geen twee linker handen en bij/van Ad heb ik zeker wat dingen geleerd. Ik heb dus totaal geen technische achtergrond, sommige zaken over de brandstofpomp "herken" ik dan ook niet. Kan ik niet plaatsen.

Maar als ik zeg, dat mijn @ van 2001 is met 78k op de teller en ik als eerste eigenaar nog nooit problemen met gehad met de originele brandstofpomp, heb ik dan mazzel en ben ik dan de enige? (Want het lijkt of iedereen al eens aan revisie of vervanging toe is geweest?). 

Nou hoop ik toch echt niet, dat ik op korte termijn ook aan de beurt ben...

Hotel 317:
Als je bang bent dat je binnenkort aan de beurt bent kun je overwegen om je pomp om te ruilen voor ééntje van Olaf toch?

En mocht je de achtergrond van die zin niet begrijpen: Olaf is tussenpersoon en stuurt pompen naar iemand die de zwakke schakel uit de pomp haalt (modificatie van de elektronica).

Waffie:
naar aanleiding van je verhaal...

jij ben een gelukkig mens..

we weten dat de slijtage op de contact punten zit en dat deze na verloop van tijd gaan inbranden
de een wat meer als de ander
we weten ook dat de pomp al diverse malen van onderdeel nummer is gewijzigd dus mogen we aannemen dat we te maken hebben gehad met gemodificeerde modellen,


waarom kiezen sommige voor andere constructies..?

prijs is daarin van doorslagnemende factor zeker omdat de kwaliteit die we zouden mogen verwachten van honda te wensen over laat.

is dit een tekort komning van honda of zijn de klanten te gewillig in dit feit
(vul zelf maar in)
feit is wel dat de originele pomp  het beste past bij  het motorconcept ten aanzien van opbrengst en druk.

de originele pomp wordt aangestuurd door het fuel cut off relais die afh van het motortoerental zorgt
voor de juiste leiding druk zonder de afsluiting van de vlotternaald in de carburateur te overbelasten.
iedere andere manier doet hier afbreuk aan
De meeste  brandstof pomp systemen werken met een retour leiding om dit te regelen
als een pomp zijn druk niet kwijt kan wordt deze warm doordat deze in zijn eigen vloeistof gaat draaien
en dit is uiteindelijk funest voor iedere pomp.
De xrv en ook de xl 1000 v hebben geen retour leiding en daarom is het zo belangrijk hier wel rekening mee te houden om zondermeer af te wijken van het concept
dat het wel goed kan werken bewijst de werking van de pomp op de XL 650 V




daandus:
... ik heb (hier en op marktplaats) revisiesetjes in de aanbieding om de pomp weer nieuw te maken.
Heb er inmiddels tientallen gesleten, en de verhalen zijn nogal divers. Er is echt niets zinnigs over te zeggen qua km-stand, al heb ik het idee dat de piek wel tussen de 45-50kkm zit (bij AT's). Al zijn er ook mensen die al meer dan een ton draaien met de originele pomp.
De Africa Twin is wel absoluut koploper onder m'n kopers, maar dat KAN ook komen omdat er relatief veel mee gereden wordt, en de rijders wellicht meer zelf knutselen dan de gemiddelde Shadow/LC8/CB600R rijder.

Dat er  wijzigingen zijn geweest aan de pomp beaam ik. De contactpuntjes-schakelaar is echter al die jaren ongewijzigd geweest, dus hetzelfde euvel blijft zich voordoen.

Het technische verhaal hierboven klopt niet.
-Het relais heeft een andere functie, nl het uitzetten van de pomp als het blok niet draait. (een relais wat "aanstuurt op druk"?)
-QH-Brezan/Vacuum/Pierburg/etc pompen hebben ook geen retourleiding, dus waarom werkt dat dan?
-De pomp regelt helemaal niet elektronisch de toevoer van brandstof, maar op veerkracht. Als de veer z'n slag heeft gemaakt zal de pomp elektrisch de veer weer indrukken om een volgende slag te maken. Warm worden doet ie alleen als de puntjes vastbranden; heb je mooi een 50W verwarmingselementje onder je fiets zitten!
- Hoe gaat een membraan-pomp in z'n eigen vloeistof draaien?
- En Ad, waar zit op een 650 Transalp de brandstofpomp dan?
Ik waardeer je enthousiastme, maar verifieer je kennis liever voordat die op het forum gezet wordt.


Dan nog even over de oplossing:

Zoek maar op Marktplaats op "brandstofpomp honda" en je vindt me vanzelf.. (via het forum reageren scheelt nog een paar euro, zomaar een tip). Je krijgt dan binnen een paar dagen (soms de volgende dag al!) een revisiesetje thuis, wat je gemakkelijk zelf kunt monteren m.b.v. een instructie die je erbij krijgt.
Ik voorzie deze setjes van een diode+condensator parallel aan de spoel om de levensduur te verlengen, dus ze branden minder snel in dan de originele pomp van Honda!  8)

Iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, maar mijn advies is toch:
- Haal het zwarte kapje eraf, kijk hoever de puntjes ingebrand zijn (al zegt dat eigenlijk nog niet veel  :-X). Wil je niet stil komen te staan, reviseer je pompje dan gewoon en verzeker jezelf van een betrouwbare fiets.
Zelf heb ik zeker al 15 keer op de vluchtstrook gestaan met "experimentele pompen en FET-schakelingen", en da's niet leuk. Je staat echt ineens stil.....  :-[



Waarom doet Honda dit?
Nou, om dezelfde reden als waarom vele andere merken deze pomp gebruiken:
- After Sales Income! (... en de dealers moeten ook leven toch?)

Two Plugs:
Het is een beetje vreemd... De één verslijt 3 pompen in 3 jaar en 75.000 km (ik dus), de andere haalt op z'n sloffen 200.000 km en heeft nooit een probleem...

Geen idee wat de pomp (lees: de contactpuntjes) nu sneller-; of niet laat inbranden. Maar het blijft een controle punt bij de aanschaf van een @twin of Carbudero...  :-\

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View