... ik heb (hier en op marktplaats) revisiesetjes in de aanbieding om de pomp weer nieuw te maken.
Heb er inmiddels tientallen gesleten, en de verhalen zijn nogal divers. Er is echt niets zinnigs over te zeggen qua km-stand, al heb ik het idee dat de piek wel tussen de 45-50kkm zit (bij AT's). Al zijn er ook mensen die al meer dan een ton draaien met de originele pomp.
De Africa Twin is wel absoluut koploper onder m'n kopers, maar dat KAN ook komen omdat er relatief veel mee gereden wordt, en de rijders wellicht meer zelf knutselen dan de gemiddelde Shadow/LC8/CB600R rijder.
Dat er wijzigingen zijn geweest aan de pomp beaam ik. De contactpuntjes-schakelaar is echter al die jaren ongewijzigd geweest, dus hetzelfde euvel blijft zich voordoen.
Het technische verhaal hierboven klopt niet.
-Het relais heeft een andere functie, nl het uitzetten van de pomp als het blok niet draait. (een relais wat "aanstuurt op druk"?)
-QH-Brezan/Vacuum/Pierburg/etc pompen hebben ook geen retourleiding, dus waarom werkt dat dan?
-De pomp regelt helemaal niet elektronisch de toevoer van brandstof, maar op veerkracht. Als de veer z'n slag heeft gemaakt zal de pomp elektrisch de veer weer indrukken om een volgende slag te maken. Warm worden doet ie alleen als de puntjes vastbranden; heb je mooi een 50W verwarmingselementje onder je fiets zitten!
- Hoe gaat een membraan-pomp in z'n eigen vloeistof draaien?
- En Ad, waar zit op een 650 Transalp de brandstofpomp dan?
Ik waardeer je enthousiastme, maar verifieer je kennis liever voordat die op het forum gezet wordt.
Dan nog even over de oplossing:
Zoek maar op Marktplaats op "brandstofpomp honda" en je vindt me vanzelf.. (via het forum reageren scheelt nog een paar euro, zomaar een tip). Je krijgt dan binnen een paar dagen (soms de volgende dag al!) een revisiesetje thuis, wat je gemakkelijk zelf kunt monteren m.b.v. een instructie die je erbij krijgt.
Ik voorzie deze setjes van een diode+condensator parallel aan de spoel om de levensduur te verlengen, dus ze branden minder snel in dan de originele pomp van Honda!
Iedereen moet zelf weten wat 'ie doet, maar mijn advies is toch:
- Haal het zwarte kapje eraf, kijk hoever de puntjes ingebrand zijn (al zegt dat eigenlijk nog niet veel
). Wil je niet stil komen te staan, reviseer je pompje dan gewoon en verzeker jezelf van een betrouwbare fiets.
Zelf heb ik zeker al 15 keer op de vluchtstrook gestaan met "experimentele pompen en FET-schakelingen", en da's niet leuk. Je staat echt ineens stil.....
Waarom doet Honda dit?Nou, om dezelfde reden als waarom vele andere merken deze pomp gebruiken:
- After Sales Income! (... en de dealers moeten ook leven toch?)