Hoi,
ik was al een tijdje aan het kijken voor een alarmverlichtingsoplossing, maar vond ze eigenlijk allemaal te duur. Uiteindelijk kwam ik terecht op een site waar ik een tweetal schakelingen vond om dit zelf te bouwen voor minimale kosten.
Ik heb ze allebei gebouwd, en het werkt perfect!
De schema's vind je hieronder. Kosten bij mij lagen onder de tien euro, en een uurtje knutselen.
Er zijn dus twee varianten: met en zonder diodes. Het verschil zit 'm in de schakelaar die je gebruikt.
Zonder diodes heeft een schakelaar nodig die beide knipperlichten onafhankelijk van elkaar tegelijk schakelt (heeft dus vier aansluitingen), die zonder diodes kan het met een tweepolige schakelaar (goedkopere schakelaar en meer keuze).
Naar ik heb begrepen, moet je een knipperlichtrelais hebben wat dit aankan, maar mijn ('99) TA had een relais wat dit kan, maar heb ik toch vervangen aangezien deze kuren vertoonde.
Ik heb 'm vervangen door een belastingsonafhankelijk model, wat van 10-200W aankan. Geeft me de mogelijkheid om ook eens wat met LED knippers te experimenteren, nadeel is alleen dat je niet meer merkt dat er een lampje stuk is.
Als er vragen zijn: hoor ik het vast