Auteur Topic: sneeuw en doorrijden??  (gelezen 26753 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline zwart met oranje

sneeuw en doorrijden??
« Gepost op: 21 december 2009, 20:18 »
rij sinds afgelopen donderdag met de kever
kan me haast niet voorstellen dat er doorrijders zijn

is er iemand zo gek en leeft die nog ::)
RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Offline PimW

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #1 Gepost op: 21 december 2009, 20:30 »
Vanmorgen vroeg wel met de motor naar mn werk gereden.




Maar dat was wel maar 900meter ver ;D

Offline kenny013

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #2 Gepost op: 21 december 2009, 20:44 »
Die zou ik hier niet eens halen ......  >:(
Werelds veeg en strooi beleid hier in 013........  ::)
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline robgoesdakar

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #3 Gepost op: 21 december 2009, 20:44 »
Zelfs ik heb vanmorgen de motor maar laten staan.
Was niet zozeer omdat ik zelf niet zou willen gaan, maar met dit weer kun je zelf niet meer fatsoenlijk reageren op een fout (of glijpartij) van een ander zonder daarbij zelf onderuit te gaan.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Nikotech

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #4 Gepost op: 21 december 2009, 21:16 »
Vandaag ook voor het eerst de motor laten staan :(  Vorige week wel door de sneeuw en zooi gereden. Toen "slechts" één keer een 180 graden draai gemaakt. Gelukkig reed ik niet (te ) hard en hield ik de zaak overeind.

Maar het moet ook wel verantwoord blijven, niet.!?!?!
Zeker in de woonwijken en industrie gebieden wordt er erg slecht tot niet gepekeld en is de weg een complete ijsbaan. Vanacht weer nachtvorst dus zal morgen nog niet veel beter zijn. Even aankijken maar. 
Had met de auto al problemen om de parkeerplaats op te komen bij de zaak.
En Rob heeft gelijk ! Zeker nu is er erg weinig marge om de fouten van jezelf maar ook die van de medeweggebruikers op te vangen c.q. te corrigeren.

Gelijk een vraagje aan de andere doorrijders met al die gladheid en sneeuwtroep. Hebben jullie nog tips ?  In de Transalper staan al wat aanwijzingen maar niet specifiek voor sneeuw en ijzel.
Meer achterrem gebruiken !  JA
Afschuinen in de bochten ?? JA/NEE  ??  Merk dat ik dit zelf nu VEEL minder tot niet doe, met deze gladdigheid. Heb het idee dat m'n voorwiel dan sneller aan de haal gaat / weg zal slaan.
Sneller doorschakelen zodat je niet teveel spint:  JA
Ontspannen rijden ?  JA !  Kost me wel veel meer moeite nu, om niet te verkrampen :(

We kunnen vast wel wat van elkaar leren.

@PimW vrees dat je die 900 meter sneller had kunnen lopen. Eer je je pak aan en weer uit heb, ben je er al :) 
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline PimW

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #5 Gepost op: 21 december 2009, 21:19 »
Maar het was wel leuk ;D

Aangezien er verder in de buurt niet gestrooid is nog vond ik het verder ook wel prima. Vind het normaal al "link" genoeg om te rijden. In een rotsituatie is je eigen rijvaardigheid je enige bescherming (op goede kleding na dan) en als ik daar niet meer op kan vertrouwen vind ik het wel best  ;)

Het was nog vroeg en ik moest en zou een stukkie door de bagger gaan. Men kan me wel vertellen dat het glad is en eigenlijk weet je het zelf ook wel. Maar ik wilde toch weten hoe het is. :angel:
« Laatst bewerkt op: 21 december 2009, 21:23 door PimW »

Offline Brombeer

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #6 Gepost op: 21 december 2009, 21:58 »
Ik rij daar doorheen, maar alleen als het moet. Ik heb geen oto..

Is wel tricky inderdaad. Goed je positie op de weg kiezen i.v.m. je medeweggebruikers. Ik kant weinig als het glad is. Ik weet ook niet of het soms geen schoonheidsprijs verdiend, maar het is beter dan bus of trein.

En je went er gauw aan, net als met de auto!  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Richie

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #7 Gepost op: 22 december 2009, 01:42 »
Ik werk deze week lekker thuis. Ben wel blij dat je met de motor je voorruit niet hoeft te krabben, alhoewel....

Offline hcm

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #8 Gepost op: 22 december 2009, 09:56 »
Heb afgelopen zaterdag voor het laatst gereden, de wegen waren hier nog vrij slecht. Nu zijn de wegen goed te rijden behalve de woonwijken maar het sneeuwt hier nog volop. Neem ruim de tijd om naar je werk te rijden, eerder van het gas af, bruggen zijn altijd glad, in het midden van de rijbaan blijft de sneeuw het langst liggen. Kijk uit voor trailers waar ijs af kan waaien en zorg dat je zelf goed zichbaar bent. 
lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #9 Gepost op: 22 december 2009, 09:57 »
Eh ja, The Twin Brothers rijden ook door in deze weersomstandigheden.
Ben je dan (prettig) gestoord, of is het weer een nieuwe uitdaging opzoeken? Beide, toch een beetje je grens opzoeken denk ik. Het scheelt natuurlijk ook dat wij dagelijks op de motor zitten. En inderdaad, probeer geen angst te hebben,  "Het verkrampen" (ik noem het meer met je billen knijpen ;D) op je motor brengt je rijvaardigheid ook niet ten goede. Probeer toch enigzins 'ontspannen' te rijden. Ja duh, dat lukt mij ook niet altijd hoor  ;) Maar het houdt je wel scherp.

Misschien dat het rijden op noppen ook wel een beetje helpt  ::) Maar het blijft uitkijken geblazen, kijken voor jezelf en voor een ander, defensief rijden noemen ze dat toch? En uiteraard je snelheid en afstand erop aanpassen. Maar dat doe ik altijd wel, alleen nu een beetje extra.

Ik zeg maar zo:" Hou de glimmende kant boven!"  Dat probeer ik ook!

 

« Laatst bewerkt op: 22 december 2009, 10:04 door Twin Brothers »

Jan-Willem

  • Gast
Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2009, 10:03 »
Ik heb m nu ook maar laten staan. Dit jaar geen winterbanden gemonteerd en heb gelukkig de beschikking over een auto. Op zich had ik best nog wel gaan rijden met de winterbanden, alleen voordeel van de motor is weg, je kan niet meer tussendoor rijden etc van wege de sneeuw in het midden. En als je perongeluk onderuit gaat dan is het voor het blik ook moeilijker ontwijken. Dus blijf liever wat langer leven!

Offline André

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #11 Gepost op: 22 december 2009, 11:16 »
Gewoon doorgereden, moest die donderdag zelfs nog voor controle naar het ziekenhuis. Ben wel in het bezit van een auto maar de vrouw had die nodig.
Blij ondanks het weer dat ik toch op de motor was. Rondom Amersfoort zat alles vast met het verkeer. Ben toch met de motor ertussen door gereden en er was er nog één geweest want er liep nog een motorspoor door de sneeuw midden op de snelweg.
Ik vond de gladheid wel mee vallen, ik zelfs nog zitten zingen in me eigen toen ik tussen al die auto's door reed  ;D ;D. Ik heb die dag ongeveer 50 KM gereden, zelfs nog een stuk binnendoor naar me werk.
Daarvan waren de meeste wegen buitenaf.
Misschien een beetje prettig gestoord maar wel genoten die dag. :)) :)) :))
Ik heb er wel Heidenaus op liggen K60 gewone uitvoering, bevallen mij zeer goed.
Ik heb tweemaal mijn voeten moeten gebruiken omdat in de wijk waar ik woon mijn voorwiel iets weg gleed. Verder absoluut geen problemen gehad.
Droom niet je leven,
leef je droom.

Offline Hotel 317

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #12 Gepost op: 22 december 2009, 11:51 »
Omdat doorgerotte wielen mij €650 kostten heb ik dit jaar voor de gelegenheid maar een auto aangeschaft voor minder dan helft van die prijs:  goede keus! zou met dit noodweer ook echt niet willen gaan motorrijden vanwege de geringe mogenlijkheid tot uitwijken enz. :-\

Offline delange33

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #13 Gepost op: 22 december 2009, 13:26 »
Ja ook ikke heb geen auto, dus lekker met de Vara in de sneeuw spelen.....Hoewel niet teveel want ik zit al vanaf afgelopen vrijdag vast in Engeland :-\ vanwege de sneeuwval in Manchester en Schiphol.
Vanmiddag is er weer een vlucht om 1600, duimen dus, dan woensdag weer op de Motor naar m'n werk. ;D
Toen: 2005 Varadero/Blauw/Leo Vince
Nu:    2017 Africa Twin/Zwart/Remus enzo..

Offline nr 52

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #14 Gepost op: 23 december 2009, 10:15 »
Tot mijn spijt moet ik vertellen dat ik ook de motor heb laten staan  :-[ Ik heb de fiets gepakt. Dat was al een hele ervaring.
Wel vraag ik me af hoe jullie je motor beschermen tegen de pekelrotzooi. Ik spuit het blok in met WD40. Ook de buitenkant van de remmen en het frame. Toch in het voorjaar zit mijn voorrem weer vast. >:( Nog tips? ja schoonspoelen na de rit, alleen dan vriest het spul vast. Ik ben benieuwd.
( blijven fietsen is ook een idee maar een slechte optie, ik mis m'n ALPje nu al  :-\)
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Bono

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #15 Gepost op: 23 december 2009, 11:28 »
Ik zet alles in het kettingvet. WD-40 zal ook wel helpen. Het belangrijkste is niet de illusie te hebben dat alles 100% netjes en pekelvrij blijft.  ;)
Remmen schoonmaken ontkom je niet aan. Ik twijfel sterk aan het schoonspoelen van motor, remmen. Misschien dat het wat "vertraagt", maar die pekeltroep zet zich zo hier en daar toch wel vast, om zich in te vreten. :(
-- Han --

Offline Two Plugs

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #16 Gepost op: 23 december 2009, 11:54 »
Normaal rijden wij ook door, maar de Dero's staan nu lekker op stal.
Heb als 'pekelbescherming' erg goede ervaring met vloeibare autowas van Perloplast. Zijn van die rode flessen, staan vaak als 'standwerker' op markten etc.

Met de Alp was ik wél fanatieker moet ik toegeven. Maar ook hier hetzelfde ritueel... einde van de herfst alles goed in de Perloplast zetten, en vooral na een 'pekelrit' goed afspoelen met koud water... als het niet vriest tenminste...

Beter de motor nat wegzetten, als met natte pekel.

Enige ergelijke probleem was de z.g. 'Carbicing', bevroren carburators. Opgelost door in de winter een scheut Fuelguard van Forte op de benzine te gooien. Maar daar heb ik met de injectiedero gelukkig geen last meer van...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline olaf

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #17 Gepost op: 23 december 2009, 17:10 »
Vanochtend om 3uur weer op pad richting het werk , in de auto , wordt niet gestooid en geploegd bij mij voor de deur dus eerst een 15km glijen geblazen en een beetje vaart maken om niet in een sneeuwduin vast te rijden  , vind een auto met verwarmde stoel dan toch wel erg lekker .
Nog wel even door de boomgaard van de buren geoffroad , op de tkc's dat was erg leuk en behoorlijk veel grip dat viel me erg mee  , en hier en daar een sneeuwduin van een cm of 80 hoog , dat is toch wel erg lachen .

OLAF
AT en KTM Adv 990R

Offline Sandra

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #18 Gepost op: 23 december 2009, 17:32 »
Vroeger werden de motoren ingespoten met bruine tectyl, ziet er niet uit maar dit is  volgens mij nog steeds het enige goeie goedje om de motor te beschermen. Geen blanke tectyl gebruiken, dit is nl minder elastisch en barst als het ware, hier kruipt dan toch weer het pekelwater tussen, verwijderen=
errug veel werk dat wel :(........
Als je bij google het volgende intikt: ' pm08 pekel '
kom je bij een bestandje van promotor met allerlei middelen gestest tegen pekel, hebben jullie hier wat aan??
groetjes Sandra en succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Rommit

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #19 Gepost op: 23 december 2009, 20:02 »
Gewoon doorgereden van wijk bij duurstede naar utrecht

Was af en toe wel even glibberen ( schijnt nieuw beleid te zijn hier : de gemeente strooit / schuift niet  >:( )

Alleen kreeg wel erg koude handen en last met praten door de kou  :-\

Voor de rest prima te doen !

Offline prodje

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #20 Gepost op: 25 december 2009, 01:08 »
Rijd al jaren het gehele jaar.
Doe verder niet veel aan de motor behalve het ketting smeren.
Alp ziet er "goed"gebruikt uit.
Afgelopen woensdag zijn er wat gebruiksporen bijgekomen.
Wegen waren redelijk maar toch een opgevroren sneeuwrandje geraakt.
Broek op knie doorgesleten zat ook nog een gaatje in mn spijker broek.
Knietje is wat dik en pijnlijk.
Handschoen van behoorlijk gesleten en een stiknaad los.
Valbeugels wat krasjes erbij, stuurdemper en koppelingshendel iets afgesleten.
Stepje en versnellingspedaaltje verbogen.
Rijden in de sneeuw ging de afgelopen dagen toch beter.
Op je plaat gaan op schone wegen door zo'n klein opgevroren randje had ik niet verwacht.

Kwam op de verkeerde rijbaan terecht, verkeer kon op tijd stoppen, ook achter me.
Keurig geholpen door de bestuurders, hulde daarvoor.

Laatste twee dagen toch iets voorzichtiger geworden.
Wegen zijn dus niet zo schoon als het lijkt.

 8)



Offline nr 52

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #21 Gepost op: 26 december 2009, 11:46 »
Wow Prodje, :o
volgens mij ben je er nog goed vanafgekomen. :angel:
Om die reden fiets ik nu maar. Minder schade en zachtere val. ;D
De prut is al bijna weg hier dus ik kan weer verder op mijn ALPje.
Nu de anti pekel tips nog even doornemen.
Succes met het herstel
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Geart

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #22 Gepost op: 27 december 2009, 10:20 »
Inderdaad, gelukkig goed afgelopen!!
Groetnis út Grou!

Offline Sounddragon

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #23 Gepost op: 27 december 2009, 18:11 »
Vorig jaar heb ik doorgereden (woon-werk), dit jaar heb ik geen werk, en dus ook geen reden om op filetijden de verkeersdeelnemer uit te hangen, en al helemáál niet in de sneeuw en zoutsoep als het niet hoeft, ieder nadeel heeft ook zijn voordelen  ;)
Daarbij heb ik veel meer lol in de sneeuw met de RWD Chevy als je op de motor ooit kunt hebben, en dat met warme voetjes, shaggie en een muziekje erbij.. op sommige momenten is zo'n stuk blik om je heen helemaal niet zo verkeerd  ;D
 
 

Offline Hotel 317

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #24 Gepost op: 05 januari 2010, 14:20 »
Met sneeuw is de funfactor van de motor idd nihil, je kunt wel de held uithangen maar je zet jezelf alleen maar voor schut als je met beide voetjes slepend over de vloer de rotonde neemt....

Dan komt de Subaru toch weer van pas!

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #25 Gepost op: 06 januari 2010, 16:14 »
Hallo,

DE held uithangen???
Er zijn motorrijders ;) onder ons (waar ik er een van ben) die geen keus hebben!
Geen auto en het openbaar vervoer is zwaar naatje.
Het is dus kort door de bocht om te stellen dat iemand die door rijdt automatisch de held uithangt.
Zo....dat moest ik even kwijt ;)

Beter enkel gestikt dan dubbel genaaid.....of uhh, wassie nou anders om??
Zeer wel vriendelijke groet,
Erik ten Thije

Offline Brombeer

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2010, 18:34 »
DE held uithangen???

Huh? Waar haal je dat nu weer vandaan??

En om op de openingspost terug te komen: En dát, 'zonder hesje!' :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Dannye4

  • Gast
Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #27 Gepost op: 06 januari 2010, 20:28 »
Vandaag maar eens dat telewerken geprobeerd wat onze buitendienst sowieso altijd doet.
en maar goed ook; mijn vrouw heeft er vanuit Amsterdam 3 uur over gedaan om in Hoofddorp te komen.

Morgen heb ik weer de auto dus geen Held; om een statement te maken zal ik wel m'n gele hesje aan doen  :-*
Een gele helm opzetten IN een auto vind ik zelfs overdreven  :))

Vrijdag .. tja.. misschien vrouw lief maar naar Amsterdam brengen en dan zelf weer vroeg vertrekken uit Waddinxveen.

Zo valt er altijd wel wat te regelen.

Hoeveel hebben al een mail naar alle collegas gestuurd om te car-poolen??
zie ook www.carpoolplein.nl en www.carpooldate.nl


Offline Huib

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #28 Gepost op: 07 januari 2010, 02:18 »
Laat de motor nu dus maar even staan. De wekelijkse rit harlingen-amsterdam maak ik nu met de auto. Ook niet zonder gevaar, afgelopen maandagavond in een slip geraakt met 100 km/h tijdens het inhalen van een vrachtwagen. Bijna tegen de vrachtwagen, die weten te ontwijken, dwars de berm in over een km paaltje, terug de weg op, weer de vrachtwagen weten te ontwijken, nog een paar keer heen en weer en met knikkende knieeen de weg vervolgd met een paar flinke deuken......

Dus.....ook met 4 wielen....PAS OP!!!!!
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline DeDuke

Re: sneeuw en doorrijden??
« Reactie #29 Gepost op: 07 januari 2010, 08:01 »
Ik moet helaas ook bekennen dat ik de laatste weken toch het OV verkies boven de Twin.... Ga geen onnodig risico lopen... wil de boel graag heel houden..... en eerlijk is eerlijk.. de NS lijkt de boel weer "op de rails" te hebben... geen vertragingen gehad de afgelopen tijd....