Auteur Topic: Stuurgewichten  (gelezen 4706 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bono

Stuurgewichten
« Gepost op: 04 januari 2010, 13:40 »
Ik heb een AT (2001) en rij zonder stuurgewichten. Voor zover ik weet is de functie van de stuurgewichten het dempen van trillingen in het stuur. (Ik weet niet of dit helemaal juist is). Maar ik rij feitelijk al heel lang zonder stuurgewichten en heb ik niet het idee dat ik wat mis of dat het kwaad kan. Wat ik me eigenlijk afvroeg, is of er nog meer mensen (al dan niet bewust) rijden zonder stuurgewichten ???
-- Han --

Offline Nikotech

Re: Stuurgewichten
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2010, 14:20 »
Heb ook een tijdje met aan één kant geen stuurgewicht gereden.
Nooit geen nadelige rij eigenschappen van ondervonden, behoudens het een stukkie tekort komen van het handvat.
Nu heb ik dan ook wel redelijk grote knuisjes :)

Is idd voor het tegengaan van trillingen. En beschermt je handen,  mocht je ooit eens klem dreigen te komen zitten tussen een muurtje/grond/auto.

Dus toch de boel maar weer compleet gemaakt.  ( is ook wel zo netjes :) )

(kan me voorstellen dat je met handvatverwarming wat in de problemen komt en ze eraf moeten )
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Huib

Re: Stuurgewichten
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2010, 16:02 »
Tis ter voorkoming van dode vingers, en dat is ernstig.

http://www.hand-armtrillingen.nl/Vibraties-trillingen%20HAVS.html

De werkelijke stuurgewichten zitten volgens mij in het stuur. Die alu doppen op t eind zijn volgens mij alleen voor bescherming. correct me if I'm wrong.  ::)

Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Timy

Re: Stuurgewichten
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2010, 17:32 »
Volgens mij is dat HAVS wel iets te ver gezocht tav het trillen van je stuur. Tenzij je 8 uur per dag rond rijdt en dat elke dag. Zoals ik het lees lijkt het meer relevant voor mensen die met gereedschap werken dat trillingen geeft. Quote: "In de anamnese dient tot uiting te komen dat aantoonbare dagelijks blootstelling aan gereedschap die vibraties of percussies doorgeven plaats vindt." Neem niet weg dat het wel een bizarre aandoening is waar ik nog nooit van had gehoord.

De stuur gewichten zijn overigens wel de doppen aan het einde van het stuur. In principe is je stuur verder leeg. Als je crosshandkappen monteerd steek je deze namelijk een cm of 3-5 het stuur in.
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2010, 17:34 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Erzberg

Re: Stuurgewichten
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2010, 20:22 »
De stuur gewichten zijn overigens wel de doppen aan het einde van het stuur. In principe is je stuur verder leeg.

Kijk dan toch maar eens goed... want IN het stuur steekt wel degelijk een redelijk zwaar stuk dat dient om trillingen te absorberen. Kan je eruit trekken als je er een lange bout indraait. Rond het metaal zit rubber, zodat het metaal van de demper het metaal van het stuur niet raakt.

Erzberg

Offline Timy

Re: Stuurgewichten
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2010, 20:58 »
Nooit gezien ...  ga niet kijken maar t zal wel  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Brombeer

Re: Stuurgewichten
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2010, 21:53 »
.. IN het stuur steekt wel degelijk een redelijk zwaar stuk dat dient om trillingen te absorberen..

..en is een centimeter of 10 lang.

De alu bult aan de buitenkant heet het 'bar-end'. En is een valprotector. Je ziet ze ook wel rond kuipdelen van racers..

Voor zover ik geinformeerd ben dan.. :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Huib

Re: Stuurgewichten
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2010, 23:16 »
Volgens mij is dat HAVS wel iets te ver gezocht tav het trillen van je stuur. Tenzij je 8 uur per dag rond rijdt en dat elke dag. Zoals ik het lees lijkt het meer relevant voor mensen die met gereedschap werken dat trillingen geeft. Quote: "In de anamnese dient tot uiting te komen dat aantoonbare dagelijks blootstelling aan gereedschap die vibraties of percussies doorgeven plaats vindt." Neem niet weg dat het wel een bizarre aandoening is waar ik nog nooit van had gehoord.

De stuur gewichten zijn overigens wel de doppen aan het einde van het stuur. In principe is je stuur verder leeg. Als je crosshandkappen monteerd steek je deze namelijk een cm of 3-5 het stuur in.


Toch zijn de stuur gewichten puur en alleen om die aandoening te voorkomen. Heb zelf ook "cross' handkappen en de stuurgewichten zitten er nog steeds in, inderdaad een paar cm dieper.  :)
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Brombeer

Re: Stuurgewichten
« Reactie #8 Gepost op: 04 januari 2010, 23:29 »
..Heb zelf ook "cross' handkappen en de stuurgewichten zitten er nog steeds in..

Same here. Bar-ends óók!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bono

Re: Stuurgewichten
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2010, 10:00 »
Ik zal eens kijken hoe het allemaal zit bij mijn twin. Een aantal jaren geleden zijn er bij mij Acerbis kappen gemonteerd, maar die heb ik bijna 2 jaar geleden weer vervangen voor de originele. Als ik dit zo lees rij ik volgens mij wél met stuurgewichten, maar zonder de bar-ends.

Bedankt voor jullie reacties.

Groet.
-- Han --

Offline Miquel

Re: Stuurgewichten
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2010, 20:23 »
Ik heb handkappen van Polisport op mijn AT en heb de stuurgewichten er geheel uitgehaald, ik merk weinig verschil.
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Brombeer

Re: Stuurgewichten
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2010, 21:01 »
..heb de stuurgewichten er geheel uitgehaald, ik merk weinig verschil..

Wacht maar jongetje.... over TWINTIG jaar! ;D ;D

 ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Miquel

Re: Stuurgewichten
« Reactie #12 Gepost op: 05 januari 2010, 23:01 »
Wacht maar jongetje.... over TWINTIG jaar! ;D ;D

 ;)

Niks gewend, wel eens op een KTM LC4 gereden.  ;D
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996