Auteur Topic: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000  (gelezen 11650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline *thomas*

XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Gepost op: 30 december 2009, 19:36 »
Hallo,

Daarnet voor het eerst lekker wezen rijden met de RD03, maar wat me opviel is dat ze bokt (vrij hard) vanaf 4000 tot 6000 rpm.

Motor stond op temperatuur, choke stond af (draaide stationair ook mooi 1100rpm).

Is het toch de choke die bleef hangen? Of eerder een sync probleem thv de carbs?

Groeten, Thomas

Offline Lunatic

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2009, 20:17 »
Heb ongeveer hetzelfde (gehad). In eerste instantie de brandstofpomp vervangen wat ervoor zorgde dat de motor weer redelijk liep. Het inhouden bij het gas flink opendraaien hoog in de toeren bleef. Daarbij zakt de motor ook erg langzaam in de toeren als ik het gas los laat in de vrij.

In januari gaan de carbs eraf en worden dan goed schoon gemaakt en eventueel van nieuwe membranen voorzien. Ik verwacht dat alles dan is opgelost.

Jouw probleem lijkt hier in ieder geval wel op.

Offline robgoesdakar

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #2 Gepost op: 30 december 2009, 20:33 »
Klinkt idd niet als een choke kabel probleem, want dan had je sterk wisselende stationaire toerentallen gehad.

Synchronisatie zou kunnen, brandstofpomp zou mogelijk ook nog kunnen.
En als het dat niet blijkt te zijn, dan zou er nog een klein onderzoekje naar cdi plaats moeten vinden, maar die klinkt wat onwaarschijnlijk.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #3 Gepost op: 30 december 2009, 20:36 »
Hallo,

Bedankt !

Oké, heb het forum al wat zitten doorspitten omdat ik er plots aan dacht dat mijn RD03 in tegenstelling tot mijn alpje een benzinepomp heeft...

Twijfel tussen de facet 40105 en de 40171 (klepje voor de benzine), maar voor een prijsverschil van 25 pond zet ik mss evengoed mijn benzinekraan op 'off' ;).

Groetjes

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #4 Gepost op: 30 december 2009, 22:33 »
Even bij de buren wezen kijken:

http://www.wilddog.za.net/forum/index.php?topic=39215.0

Geen probleem dus met een simpele 40105, ook als je de kraan open laat staan ;).

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #5 Gepost op: 05 februari 2010, 20:31 »
Een update ivm dit steeds vreemder wordende verhaal...

Dus, na heel veel gedoe met een facetpomp die eerst werkte, dan stuk was en toen weer werkte ;), en daarna het bypassen van de leiding zodat ik zonder pomp kon rijden (mits voldoende benzine in de tank), is dit probleem er nog steeds.

Tank tot de rand gevuld, wezen rijden, en desondanks houdt de motor bij snel optrekken (dus gas plots vol open) in, net alsof hij even geen bezine krijgt, dan weer wel, dan weer niet (gaat erg snel, en de motor schokt echt enorm). Gevoel valt best te vergelijken met de benzinekraan plots dichtdraaien of heel (!) hard op de motor remmen...

Nu, ik met dat ding naar de honda dealer in de buurt, mecano even een ritje laten maken, zijn verdikt, hoofdbenzinesproeier verstopt... Ik weer naar huis - vloekend in de helm - tank er - weer - vanaf, na veel gedoe, carbs er af, en, niets aan te zien. Vlotterkamers waren brandschoon, en de sproeiers waren zeker niet versopt. Alle sproeiers, choke behuizing etc met de compressor doorgeblazen, zelfde gedaan met de carbs.

Ook de membranen (?) gecontroleerd, ze waren alleszins niet gescheurd en leken niet lek.

Nu, voor ik de hele boel weer monteer, is er iets wat ik nog kan controleren mbt benzinetoevoer OF iets dat aanleiding kan geven tot zulk een vreemd rijden.

Tot nog toe gedaan:

- nieuwe luchtfilter
- nieuwe benzineleidingen en benzinefilter
- verse olie en filter (niet dat dat veel zal uitmaken)
- nieuwe bougies
- carbs zo goed mogelijk schoongemaakt
- cdi's zijn ook niet gebarsten oid

Bedankt voor het meedenken,

Thomas

Offline Lunatic

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #6 Gepost op: 05 februari 2010, 21:07 »
- cdi's zijn ook niet gebarsten oid

"oid"? Toch maar eens even wisselen denk ik. Ze hoeven van buiten niet stuk te zijn om van binnen verrot te zijn. Het lijkt er in ieder geval op dat je je brandstofsysteem van voor tot achter voor mekaar hebt. Probeer toch eens andere CDI.

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #7 Gepost op: 05 februari 2010, 21:20 »
oid = of iets dergelijks...

ik zie zelf het verband niet tussen een cdi die het niet helemaal doet en een motor die goed op het gas reageert, behalve wanneer je heel snel wil optrekken... (oja, mijn alp had daar bijvoorbeeld geen last van)

Offline Waffie

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #8 Gepost op: 05 februari 2010, 21:33 »

toch moet er een reden voor je problemen zijn,

in volgorde van waarschijnlijkheid.

brandstofpomp
choke die niet helemaal terug gaat
 de membranen controleren (alle 4 dus op je carb) er mag geen licht door heen schijnen

vlotterhoogte controleren
uitgesleten gas naald buizen
defecte cdi (scroboscoop check op vonk)

veel heb je al geprobeerd
overigens laat een dyno run veel zien

kan dus verstandig zijn om tot een juiste diagnose te komen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline robgoesdakar

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #9 Gepost op: 05 februari 2010, 21:34 »
Blijft heel erg lastig zo op afstand.

Maar als je ergens een andere CDI kunt lenen om even te wisselen zou ik dat zeker even overwegen. (Beter uitgesloten dan dat achteraf blijkt dat ie het toch was)

Persoonlijke ervaring tijdens de heroes legend : plotseling begon de motor te stotteren alsof ie op reserve stond. Eerst even op reserve gezet (met in gedachten dat ik nu een probleem ging krijgen want het was nog wel een meer dan 100 km tot de volgende tank gelegenheid). Vervolgens door gereden maar probleem bleef. Gevolg dat ik onder zware belasting een stotterende motor had. Als ik dan een versnelling opschakelde en in lagere toeren verder reed, was het stotteren weg. Daarna op asfalt rustig rijdend kon ik gewoon door rijden met 100+ zonder te stotteren.
Uiteindelijk was hier de CDI de hoofd oorzaak.

Stotterd hij ook als je in neutraal het gas open trekt ?
Check eens of 1 van de bougies vettig is geworden. (Je hebt ze net vervangen, dus zou relatief duidelijk verschil verwachten)
Eventueel ook even de bougiekabels controleren (er zijn zelfs bougie-vonk-testers te koop bij Louis of zo).

Suc7 met zoeken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #10 Gepost op: 05 februari 2010, 21:43 »
Allen bedankt voor het mee willen denken !  Apprecieer dit enorm.

- De motor stottert niet in N wanneer ik ook plots volgas geef, loopt dan mooi door de toeren heen.
- Rob, had jij dat probleem ook bij lage toerentallen?
- Ad, de membranen, dat zijn toch die 2 grote zwarte dingen met een veerelement onderaan/bovenaan de carbs en op die kleine spulletjes op de zijkant... Of zie ik dat verkeerd?
- De cdi's zitten trouwens nog rechtop (geen modificatie dus). Ik kan hier nergens ff snel een cdi lenen, dus wil weer zeggen dat ik er 2 moet kopen (of zeker één en dan hopen dat ik nog 1 goede heb :P)

Groeten

Offline robgoesdakar

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #11 Gepost op: 05 februari 2010, 21:49 »
Bij lage toerentallen liep hij gewoon lekker. Maar als je dan het gas open trok, begon hij in 1x te stotteren.
maar dan dus met name onder zware belasting (in terrein)

Over de weg had ik er nauwelijks last van eigenlijk en kon ik regelmatig door trekken (maar heb verder niet vol aan het gas gehangen)
« Laatst bewerkt op: 05 februari 2010, 21:51 door robgoesdakar »
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #12 Gepost op: 05 februari 2010, 21:56 »
Hmm,

Klinkt inderdaad zeer bekend in de oren, zou je even willen beschrijven hoe jij dat stottoren ervaren hebt?

Zou het dan toch de cdi zijn... Ik vind het zo raar om wat een benzineprobleem lijkt te zijn, te linken aan een cdi.

Ik wacht ook nog ff op Ad inzake de membranen, net even de prijzen opgezocht, 500€ voor alle 4 die dingen, da's de helft van de aankoopprijs van mijn machine...

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #13 Gepost op: 05 februari 2010, 21:57 »
Oja, regelmatig (in de zin van rustig opbouwend) kan ik ook perfect doortrekken tot de 8K... (niet dat dat nodig is tot zo ver, maar ik wilde het even testen om zeker te zijn)

Offline robgoesdakar

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #14 Gepost op: 05 februari 2010, 22:30 »
Ik had in eerste instantie het gevoel dat hij op reserve sprong.
Dan krijgt de pomp net wel/niet brandstof. Vandaar dat ik dus in eerste instantie de reserve schakelaar om draaide.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #15 Gepost op: 05 februari 2010, 22:32 »
Dat gevoel heb ik dus ook, maar dan heel snel wisselend... Heb cdi's gevonden voor 90€/st

http://www.japparts.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=849_850_1263&products_id=10274

Maar eens bestellen denk ik zo :) Ik hoop nu dat het de cdi's en niet de membranen zijn, morgen de carbs opnieuw monteren, kijken wat dat zegt, fingers crossed... !

Offline robgoesdakar

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #16 Gepost op: 05 februari 2010, 22:42 »
De motor lijkt een beetje te 'klepperen' alsof ie tegen zijn toerenbegrenzer of iets dergelijks aan slaat.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #17 Gepost op: 05 februari 2010, 23:09 »
Hmm, dat gevoel is natuurlijk zeer persoonlijk (zeker offroad vs op asfalt), maar ik denk dat het inderdaad overeenstemt...

Morgen even de carbs monteren, kijken wat ze doet en als het probleem zich dan nog voordoet, eerst de cdi's vervangen. Voor nieuwe membranen heb ik gewoonweg even geen geld over... (klinkt zielig :P)

Offline robgoesdakar

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #18 Gepost op: 05 februari 2010, 23:15 »
Niet schrikken met de andere CDI.
In het begin lijkt het namelijk niet direct opgelost.
Even een klein rondje rijden. (2 km is voldoende), en een paar keer goed open trekken en hij gaat weer lekker lopen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #19 Gepost op: 05 februari 2010, 23:22 »
Ok, thx Rob !

Ik hou jou (en iedereen hier) op de hoogte hoe het verder loopt :).

Offline Waffie

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #20 Gepost op: 06 februari 2010, 01:17 »
Ok, thx Rob !

Ik hou jou (en iedereen hier) op de hoogte hoe het verder loopt :).

ook de cdi van de alp past ..heb wel een leen exemplaar voor je ?

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #21 Gepost op: 06 februari 2010, 01:40 »
ook de cdi van de alp past ..heb wel een leen exemplaar voor je ?

Hoi Ad,

Bedankt voor het aanbod ! Ik kijk na morgen even verder als de carbs er terug opzitten.

Verder wilde ik nog weten of PD06 carbs op mijn RD03 passen? Indien ik uiteraard de sproeiers vervang door die van de RD03...

Cheers

Offline Waffie

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #22 Gepost op: 06 februari 2010, 20:52 »
 dat weet ik niet  meten is weten

het spijt me
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #23 Gepost op: 06 februari 2010, 21:28 »
Hoi,

Vandaag de carbs opnieuw gemonteerd, de alle kabels goed ingevet/schoongemaakt.

Startte vlot, stijgt vlotter in toeren en zakt ook sneller terug. Blijft mooi stationair draaien (rond 1300, alleen wel een beetje onregelmatig - afwijking van 50 rpm, maar dat kan aan een niet mooi synchroon staan liggen).

Morgen tank er definitief op en testrijden... Fingers crossed !

Offline cobramarw

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #24 Gepost op: 06 februari 2010, 22:58 »
Kijk eens naar het mekaniekje van je brandstofpomp.
Als spul d'er zo uit ziet zoals op de foto's in deze link:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2272.0
Dan vervang je mekaniekje maar.
Veel kans dat je miserie opgelost is.

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #25 Gepost op: 06 februari 2010, 23:53 »
Hmm,

Even je topic doorgenomen, maar jij (en anderen) beweren dat rijden zonder pomp niet gaat, nu, daar ben ik het niet mee eens, aangezien ik met een tank die bijna halfleeg was wel een snelheid van 120 kon rijden in 5, zolang ik rustig optrek geeft het geen enkel probleem.

Verder doen zowel de originele pomp als de facet pomp het nog goed (denk ik toch), voorlopig gaat de originele er weer in.

Morgen even tank erop en kijken wat het 'beest' doet :)...

Bedankt voor het meedenken trouwens, ik weet nu tenminste hoe ik kan weten of het schakelmecaniek aan vervanging toe is :)

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #26 Gepost op: 07 februari 2010, 13:56 »
Zo, weer een update.

Volgende zaken zijn aan het licht gekomen:
- de choke blijft half openstaan wanneer correct gemonteerd, dit terwijl de kabels en schuifjes perfect open/toe gaan

- toerental bleef zeer instabiel, dus motor stil, handboek erbij en de stelschroeven eens bestuderen. Linkerkant geen probleem, maar de rechter zat muurvast en had een volledig verrotte kop waardoor er geen beweging in te krijgen was, dus dan maar geprobeerd om dmv draaien aan de linker alles wat stabieler te krijgen, en dat is vrij goed gelukt

- tank erop en rijden maar, nog steeds hetzelfde probleem, maar veel minder uitgesproken, der motor houdt nog steeds in, vooral bij 4500 rpm en bij 6500 rpm. Na 10km rijden begon de motor af te koelen (wind) en ging hij iets slechter lopen, maar nog steeds beter als voordien.

- stationair toerental was na de rit ook vele malen stabieler, bijna perfect

- ook de bougies van de achterste cil bekeken (dus met werkende regelschroef) en die waren verkoold/zwart met een witte stip (veel te rijk dus)

Naar mijn mening (maar ik kan missen) is het dus veeleer een carburatieprobleem dan een cdi/onstekingsprobleem, zouden carbs van een PD06 passen zonder problemen?

Groeten, Thomas

Offline Stress

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #27 Gepost op: 26 februari 2010, 12:51 »
is probleem al opgelsot?

check eens de bougiedoppen, dit zijn ondergewaardeerde onderdelen, waar als het goed is een weerstand in zit, als deze kapot gaat kun je ook een bokkende motor hebben, ze hebben dan te veel weerstand en zorgen voor een slechtere vonk., zelfde geld voor de kabels
zijn niet duur en is een check waard.

mvgr

Stress

Offline daandus

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #28 Gepost op: 26 februari 2010, 13:01 »
Ik heb nog een setje goede bougiedoppen liggen, mocht je in de buurt wonen en t willen testen.
Wel van een 750, geen idee of dat past.
... was ooit lid ...

Offline *thomas*

Re: XRV650 stottert tussen 4000 en 6000
« Reactie #29 Gepost op: 13 april 2010, 22:59 »
Hallo,

Heb het lange tijd druk gehad, gisteren toch tijd kunnen maken voor de AT. Had eens setje RD03 carbs gevonden (zwitserse, begrensde ?) versie met 128 000km, was dus een gokje.

Maar, de AT doet het nu prima, loopt mooi rustig stationair en loopt mooi door het rpm gebied, alleen, ik mis vermogen. Dus ik vermoed dat die carbs begrensd waren, de motor loopt zeer mooi, maar ik kom niet boven de 130 (misschien 140) km/u uit... Terwijl ik op mijn 600cc alpje makkelijk naar de 160 KON gaan (niet dat ik dat constant deed !).

Groeten, Thomas