Tjeez.. nou in die paar zinnen heb je heel je carburatie ontregeld. Ga nooit aan andere dingen zitten sleutelen, maar draai de situatie terug naar vóór het euvel zich voordeed!
Als je teveel aan de synchroonschroef draait, zet je uiteindelijk één van de twee gaskleppen open. Voilà, hoog 'stationair'!
Je stationairsproeier regelt de bandstofhoeveelheid voor een juist stationair toerental. Je luchtsproeier regelt de hoeveelheid lucht die daarbij hoort. De gaskleppen dienen exact gelijk te staan zodat beide cylinders, via de gasnaald i.c.m. hoofdsproeier, evenveel mengsel ontvangen in het gehele toerenbereik.
Met de grote stelschroef bedien je de gaskleppen en regel je het voorgeschreven statio toerental af (naar 1200 ofzo).
Voor synchroon zetten kun je beter even naar Ad Mies, of bij je dealer terecht. Het luistert ontzettend precies en dat doe je niet 'op gehoor' meer.
hallo,
Hij is ook juist bij mij geweest en ook ik kon geen direkte oorzaak vinden waarom de motorfiets niet meer terug te stellen was.
voorgeschiedenis:
de motorfiets is particulier gebruikt gekocht en betreft een transalp bouwjaar 89
waarbij er wat achterstallig onderhoud met het voornaamste euvel een olie lekkage naar wat het lijkt op het achterste kleppen deksel plaats te vinden
dit was al eens geprobeerd dicht te krijgen met een heftige zwarte kit massa (butyleenkit?)
We hebben gekozen voor het deksel te lichten goed te ontvetten en te voorzien van een dun laagje siliconen pakking.
anders was demontage van het motorblok nodig
daarbij heben we ook maar de kleppen gesteld.
het blok nummer kwam niet overeen met het frame maw het motorblok was ouder dan verwacht dus stellen op 0.1 mm zowel in als uitlaat
daarna bougies vernieuwd en een ander luchtfilter
vervolgens warm draaien en sychroniseren
deze stonden ver uit elkaar echter naarmate deze de zelfde onderdruk waarde hadden liep de motorfiets ca 1800-2000 toeren stationair
de stelschroef hadden we al zover terug gedraais dat deze niet meer tegen de aanslag schroef drukte
vervolgens de plunjers van de choke verwijderd en schoongemaakt en weer gemonteerd.
echter geen verbetering.
de gasklep kwam dus niet in volledige rust stand
daarna de luchtstel schroeven verdraaid (iets armer) om zo het toerental iets lager te krijgen (binnen co waarde)
feit is dat er brandstof binnen komt die de motorfiets in toerental laten stijgen
mogelijke oorzaken,
gasnaals buis versleten ?
vlotternaals sluit niet goed af
gasnaald in verkeerde hoogte
maw de carb moet gedemonteerd worden voor een goede diagnose..
vandaar mijn advies om het ook op het forum te v ragen
misschien dat iemand anders dit probleem ook al eens heeft gehad
overigens zijjn er meer zaken aan de motorfiets die aandacht nodig hebben en kenmerkens zijn voor een transalp van 1988/1989