Auteur Topic: stationair toerental te hoog.....  (gelezen 6718 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

rookie

  • Gast
stationair toerental te hoog.....
« Gepost op: 30 december 2009, 10:43 »
Hallo,
Na beurtje, waaronder kleppen stellen, liep tijdens het syncroon stellen van de carburateurs, het stationair toerental op naar ong 1600 - 1800 toeren. Ondanks dat de afstelschroef voor dit toerental helemaal los stond. Ook het uitdraaien van de luchtregelschroeven hielp weinig. Ik kan me niet voorstellen dat je het juiste toerental moet creeeren door de carb urateurs niet synchroon af te stellen.
Ik heb verder de plunjers van de choke al eruit gehad, en gangbaar gemaakt. Lijkt er ook niet op dat de gaskabels blijven hangen. Als ik aan de rechterzijde van de carburateur aan de gasklepbout draai, zakt het toerental wel wat, maar blijft zelf niet in deze stand staan, ondanks dat hier deze torsieveer op zit.
Hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen.

Offline robgoesdakar

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #1 Gepost op: 30 december 2009, 10:55 »
Loop ook even langs je choke kabel.
Er zit een t-stukje aan, waar de enkele kabel vanaf het stuur splitst naar 2 kabels voor elke cilinder.
Daar wil nog wel eens een kabeltje niet goed in het t-stuk zitten waardoor je dus constant choke hebt.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

rookie

  • Gast
Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2010, 12:32 »
Dank je wel voor je tip, ga gelijk effe checken..

Offline Brombeer

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #3 Gepost op: 03 januari 2010, 22:06 »
Tjeez.. nou in die paar zinnen heb je heel je carburatie ontregeld. Ga nooit aan andere dingen zitten sleutelen, maar draai de situatie terug naar vóór het euvel zich voordeed!

Als je teveel aan de synchroonschroef draait, zet je uiteindelijk één van de twee gaskleppen open. Voilà, hoog 'stationair'!

Je stationairsproeier regelt de bandstofhoeveelheid voor een juist stationair toerental. Je luchtsproeier regelt de hoeveelheid lucht die daarbij hoort. De gaskleppen dienen exact gelijk te staan zodat beide cylinders, via de gasnaald i.c.m. hoofdsproeier, evenveel mengsel ontvangen in het gehele toerenbereik.

Met de grote stelschroef bedien je de gaskleppen en regel je het voorgeschreven statio toerental af (naar 1200 ofzo).

Voor synchroon zetten kun je beter even naar Ad Mies, of bij je dealer terecht. Het luistert ontzettend precies en dat doe je niet 'op gehoor' meer.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #4 Gepost op: 03 januari 2010, 23:39 »
Tjeez.. nou in die paar zinnen heb je heel je carburatie ontregeld. Ga nooit aan andere dingen zitten sleutelen, maar draai de situatie terug naar vóór het euvel zich voordeed!

Als je teveel aan de synchroonschroef draait, zet je uiteindelijk één van de twee gaskleppen open. Voilà, hoog 'stationair'!

Je stationairsproeier regelt de bandstofhoeveelheid voor een juist stationair toerental. Je luchtsproeier regelt de hoeveelheid lucht die daarbij hoort. De gaskleppen dienen exact gelijk te staan zodat beide cylinders, via de gasnaald i.c.m. hoofdsproeier, evenveel mengsel ontvangen in het gehele toerenbereik.

Met de grote stelschroef bedien je de gaskleppen en regel je het voorgeschreven statio toerental af (naar 1200 ofzo).

Voor synchroon zetten kun je beter even naar Ad Mies, of bij je dealer terecht. Het luistert ontzettend precies en dat doe je niet 'op gehoor' meer.

 hallo,

Hij is ook juist bij mij geweest en ook ik kon  geen direkte oorzaak vinden waarom de motorfiets niet meer terug te stellen was.

voorgeschiedenis:

de motorfiets is particulier gebruikt gekocht en betreft een transalp bouwjaar 89
waarbij er wat achterstallig onderhoud met het voornaamste euvel een olie lekkage naar wat het lijkt op het achterste kleppen deksel plaats te vinden
dit was al eens geprobeerd dicht te krijgen met een heftige zwarte kit massa (butyleenkit?)
We hebben gekozen voor het deksel te lichten goed te ontvetten en te voorzien van een dun laagje siliconen pakking.
anders was demontage van het motorblok nodig

daarbij heben we ook maar  de kleppen gesteld.
het blok nummer kwam niet overeen met het frame maw het motorblok was ouder dan verwacht dus stellen op 0.1 mm zowel in als uitlaat
daarna bougies vernieuwd en een ander luchtfilter

vervolgens warm draaien en sychroniseren
deze stonden ver uit elkaar echter naarmate deze de zelfde onderdruk waarde hadden liep de motorfiets ca 1800-2000 toeren stationair
de stelschroef hadden we al zover terug gedraais dat deze niet meer tegen de aanslag schroef drukte

vervolgens de plunjers van de choke verwijderd en schoongemaakt en weer gemonteerd.
echter geen verbetering.
de gasklep kwam dus niet in volledige rust stand
daarna  de luchtstel schroeven verdraaid (iets armer) om zo het toerental iets lager te krijgen (binnen co waarde)

feit is dat er brandstof binnen komt die de motorfiets in toerental laten stijgen

mogelijke oorzaken,

gasnaals buis versleten ?
vlotternaals sluit niet goed af
gasnaald in verkeerde hoogte

maw de carb moet gedemonteerd worden voor een goede diagnose..

vandaar mijn advies om het ook op het forum te v ragen

misschien dat iemand anders dit probleem ook al eens heeft gehad

overigens zijjn er meer zaken aan de motorfiets die aandacht nodig hebben en kenmerkens zijn voor een transalp van 1988/1989
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2010, 23:41 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

bobby templier

  • Gast
Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #5 Gepost op: 05 januari 2010, 14:36 »
had jou motor dat ook niet?

Offline Waffie

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2010, 17:15 »
had jou motor dat ook niet?

nee bob,

die van mij viel juist steeds uit als ze warm was
 ???
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline *thomas*

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #7 Gepost op: 05 januari 2010, 17:33 »
valse lucht?

Offline Waffie

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2010, 17:37 »
valse lucht?

licht toe thomas waarom jij denkt aan valse lucht..



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline *thomas*

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2010, 17:45 »
valse lucht = armer mengsel = hoger toerental...

kan dus te wijten zijn aan een rubbertje of pakking thv inlaat (carb-carbrubbers) of cilindervoetpakking (misschien ook koppakking, dat weet ik niet)

rookie

  • Gast
Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #10 Gepost op: 05 januari 2010, 20:11 »
hey allemaal,

dus als ik t goed begrjip moet t toch aan het inwendige van de v-carbuarateurs liggen?

Offline Brombeer

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #11 Gepost op: 05 januari 2010, 20:45 »
Als hij goed liep vóór je begon te sleutelen, kan het eigenlijk alleen maar liggen aan de huidige stand van de gaskleppen onderling, omdat je daar aan gezeten hebt. Kleppen stellen kan je toerental beinvloeden, maar dat is maar minimaal.

Zet alles terug naar de beginwaarde en zoek opnieuw. Het is zinloos om je luchtschroef te verstellen want daar zat het probleem duidelijk niet.

Ik heb vroeger ook gewerkt met analoge vacuummeters. Die moet je afstellen: het vacuum wisselt snel en zodoende stuiteren de naalden in de vacuummeter mee. Je moest bij die dingen het slangetje opdraaien tot de naald bijna stilstond (smoren als het ware). Anders was het niet af te lezen.

Vanwaar bovenstaand verhaaltje: mischien zat er een knikje of een obstructie in één van je vacuumslangetjes? Dan kom je op een valse waarde en dus staan je gaskleppen helemaal verkeerd daarna..

Mja weet t ook niet..

Su7 i.i.g.! ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #12 Gepost op: 06 januari 2010, 00:08 »
Als hij goed liep vóór je begon te sleutelen, kan het eigenlijk alleen maar liggen aan de huidige stand van de gaskleppen onderling, omdat je daar aan gezeten hebt. Kleppen stellen kan je toerental beinvloeden, maar dat is maar minimaal.

Zet alles terug naar de beginwaarde en zoek opnieuw. Het is zinloos om je luchtschroef te verstellen want daar zat het probleem duidelijk niet.

Ik heb vroeger ook gewerkt met analoge vacuummeters. Die moet je afstellen: het vacuum wisselt snel en zodoende stuiteren de naalden in de vacuummeter mee. Je moest bij die dingen het slangetje opdraaien tot de naald bijna stilstond (smoren als het ware). Anders was het niet af te lezen.

Vanwaar bovenstaand verhaaltje: mischien zat er een knikje of een obstructie in één van je vacuumslangetjes? Dan kom je op een valse waarde en dus staan je gaskleppen helemaal verkeerd daarna..

Mja weet t ook niet..

Su7 i.i.g.! ;)


ik ga mee in het verhaal dat de gasklep stand afwijkt.
of dit komt door de sychronisatie schroef of doordat de gedeelde carburateurs mischien niet juist gemonteerd zijn weet ik niet
Op dit moment ga ik niet uit van een meet fout
controle zou wel mogelijk zijn maar daarvoor zou je de carb moeten verwijderen om zodoende handmatig de gasklepstand (bijv.voelermaat) moeten bepalen
door deze in de carb te steken en te meten wat de opening is.
En dan ook direkt de membramen te checken

mits de onderdruk gelijk is in beiden kanalen,

door de gas kleppen bewust ongelijk te zetten kun je natuurlijk ook het toerental in + en - beinvloeden.

Een lektest op de kleppen en een compressie test zouden al meer zeggen
immers als deze niet goed zijn (lees lagere compressie)hebben we ook problemen met de onderdruk

al met al nog veel na te zien

een andere optie kan ook zijn om direkt een andere (goedwerkende carb) te gebruiken

en zo brain stormen we verder.

maar nogmaals denk alle mee,  kunnen we  nog wat leren :angel:

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #13 Gepost op: 06 januari 2010, 00:15 »
Jamaar........

Dat ding liep toch, vóór je eraan begon?

Of liep die al niet goed?

?

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

bobby templier

  • Gast
Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2010, 12:01 »
valse lucht?
en een hoog vlotter nivo dan loopt hij sneller :'(
mijn oude cb750 heeft wel last van vlotter die blijven hangen en dan gaat de toeren ook om hoog >:D
tik tegen de vliter bakjes en tis over ;D

rookie

  • Gast
Re: stationair toerental te hoog.....
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2010, 16:23 »
ik denk inderdaad dat het aan vlottergedeelte moet liggen, of chokegedeelte.
zal hem een dezer dagen eens uitelkaar halen en cpl schoonmaken. Zijn hier nog belangrijke tips voor??

pakkingen en o-ringen via ad mies aub....

laat maar wat horen , je hebt mijn mailadres, ook voor de rest


alvast bedankt


gr pascal