Auteur Topic: nieuwe africa twin in de maak ?!  (gelezen 14074 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Rob

nieuwe africa twin in de maak ?!
« Gepost op: 11 januari 2010, 22:32 »
Van onze collega's uit de UK:

It looks like a new AT is on the horizon. An Italian magazine says it has been confirmed by Honda that it will be on sale in 2011, with details available at the end of this year. It will be powered by a V4 VFR-derived engine and should have shaft drive. There was an artists impression which looked rather good but that was the magazines drawing.

 ;D
Alias raceneus..

Offline Brombeer

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Rob

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #2 Gepost op: 11 januari 2010, 22:37 »
vervolg:

The article was in the February edition of "In Moto". I was flicking through the magazines whilst in the supermarket waiting for my other half... . It appears Honda have confirmed it - they want to use the V4 engine in a number of bikes. There should be a V4-powered Fireblade in 2012!!

Italian magazines are pretty good at getting info on future releases. Also the Africa Twin would do very well here - BMW sell more than 6000 R1200GS a year, and the Transalp is about 7th in best sellers list, easily outselling the F800GS and F650GS combined. A shaft-driven, V4-powered Africa Twin could outsell the R1200GS!!!!!

Alias raceneus..

Offline Rob

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #3 Gepost op: 11 januari 2010, 22:46 »
Pics?? http://i.fokzine.net/s/kwijl.gifhttp://i.fokzine.net/s/kwijl.gif[/img]

Doe wat pogingen; maar volgens mij zijn we beiden niet zo handig met plaatsjes toevoegen  >:( ;) ;D
Alias raceneus..

Offline Timy

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #4 Gepost op: 11 januari 2010, 22:50 »
Ik weet dat het bovenste plaatje er één is die al heel lang ronddoolt. Ik ben bang dat het daarbij blijft maar wie weet is 2011 alsnog het jaar dattie komt. Ik ga niet eerder juichen als dat Honda het zelf openbaar maakt, maar leuk zou het wel zijn  :)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Rob

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #5 Gepost op: 11 januari 2010, 22:56 »
Alias raceneus..

Offline Rob

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #6 Gepost op: 11 januari 2010, 22:58 »
Alias raceneus..

Offline harry

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #7 Gepost op: 12 januari 2010, 03:49 »
En ja hoor, daar gaan we weerrr... :))

Vergeet het maar hoor, een nieuwe Africa Twin komt er niet.

Offline Two Plugs

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #8 Gepost op: 12 januari 2010, 08:06 »
En ja hoor, daar gaan we weerrr... :))

Vergeet het maar hoor, een nieuwe Africa Twin komt er niet.

Klopt. Die 'nieuwe' Africa Twin waarover op XRV.co.uk gerept wordt is niets meer dan een nieuwe, (dure), SUV (eh, SUM... Sports Utility Motorcycle) uitvoering van de onlangs geďntroduceerde VFR1200.

Die VFR staat nu in de prijslijsten met een vanaf- prijs van € 17.000,-... Dan zullen de nieuwe "pan" en "dero" opvolger die op hetzelfde blok gebasseerd gaan worden beslist niet goedkoper worden...  :-\

Ik verwacht dat Honda niet eerder dan in 2011 (ons jubileumjaar...) met een introductie komt. Men zal in Japan (gezien het feit dat de crisis zijn nasleep nu pas heeft in de motorwereld) eerst  - voorzichtig - afwachten hoe die nieuwe VFR 'valt'.

En... Naar verluidt (bron: MCN) is ook het unieke 'V-tech' systeem en de DSG-bak nog niet voldoende uitontwikkeld om in productie te worden genomen... Waardoor de aangekondigde 'technische' hoogstandjes ineens een stuk aan glans hebben verloren.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Sounddragon

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2010, 11:05 »
Er kómt geen nieuwe Twin, en als hij tóch mocht komen zullen ze hem wel zodanig vernaggeld hebben dat hij voor ons mij niet meer interessant is... daarbij zijn er dan inmiddels al zo veel Oostenrijkers op de gebruikte markt gedumpt, dat de meesten van ons daarvoor zullen gaan, omdat een nieuwe brommer gewoon niet voor iedereen is weggelegd, daarbij: wie gaat er met een nieuwe AT van 18 roodjes de blubber in ??
Dat wordt gewoon wennen aan oranje als de Africa Twins op beginnen te raken; ALS, ALS, ALS Honda ooit nog eens iets allroad achtigs gaat bouwen, zal dat ook vast niet meer zo'n volbloed 'all'road zijn als onze AT's, en meer in de richting van de nieuwe Alp of 'Dero zijn, 80% asfalt, en optioneel een beetje allroad, net als alle huidige all*kuch*roads van de concullega fabrikanten  :'(
 
Gewoon genieten van je Twin en hem goed onderhouden, dan kun je het langst blijven genieten van onze trouwe strijdrossen..
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 11:14 door Sounddragon »

Offline *thomas*

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #10 Gepost op: 13 januari 2010, 11:13 »
Er kómt geen nieuwe Twin, en als hij tóch mocht komen zullen ze hem wel zodanig vernaggeld hebben dat hij voor ons mij niet meer interessant is...
Dat wordt gewoon wennen aan oranje als de twins op beginnen te raken; ALS, ALS, ALS Honda ooit nog eens iets allroad achtigs gaat bouwen, zal dat vast niet meer zo'n volbloed 'all'road zijn als onze AT's, en meer in de richting van de nieuwe Alp of 'Dero zijn, 80% asfalt, en optioneel een beetje allroad, net als alle huidige allroads  :'(
 
Gewoon genieten van je Twin en hem goed onderhouden, dan kun je het langst blijven genieten van onze trouwe strijdrossen..

volledig mee eens :)

misschien wacht Honda trouwens ook af hoe de supertenere ontvangen zal worden...

Offline Sounddragon

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #11 Gepost op: 13 januari 2010, 11:31 »
Misschien wachten ze inmiddels wel té lang op wat de concurrent doet, en is het staks: beurt voorbij, klantjes weg, en veel plezier met de nieuwe V4 asfaltbrommers..
Er moet Dakar gereden worden door Honda, en het liefst op iets wat de KTM's op hun falie geeft.. maar dat zal wel een fata morgana zijn, zéker nu de Dakar mannen verplicht op lichte flutbrommertjes rijden, of met een restrictor..  :(
 
Trouwens;  tegen de tijd dat ze uitgeslapen zijn daar in Japan, mogen we alleen nog maar op elektrische brommers rijden van de milieumaffia, en al helemáál niet meer offroad.  :-X
 
 
 
 
 

Offline Hotel 317

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #12 Gepost op: 13 januari 2010, 11:35 »
Wat heeft Honda er aan om nóg een langpotige asfaltfiets op de markt neer te plempen? óf ze doen het niet, of ze doen het goed(en dat wil zeggen: 90/90-21)

Offline *thomas*

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #13 Gepost op: 13 januari 2010, 11:47 »
Wat heeft Honda er aan om nóg een langpotige asfaltfiets op de markt neer te plempen? óf ze doen het niet, of ze doen het goed(en dat wil zeggen: 90/90-21)

simpel: niets ;)

misschien zouden ze, zoals aprilia doet met de pegaso, 2 versies van een bepaald model uitbrengen (eentje meer baangericht en eentje meer offroad gericht)... dat zou al stap in de goede richting zijn...

lijkt mij niet zo erg moeilijk om vertrekkende van de nieuwe alp iets te maken dat in de buurt komt van de tenere... (andere vork, voorwiel, zadel en achterveer en grotere tank...)

of zoals guzzi heeft gedaan, een gewone stelvio genomen en die uitgerust met leuke 'offroad-ogende' spulletjes...

Offline NiCoAT

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #14 Gepost op: 13 januari 2010, 11:49 »
simpel: niets ;)

misschien zouden ze, zoals aprilia doet met de pegaso, 2 versies van een bepaald model uitbrengen (eentje meer baangericht en eentje meer offroad gericht)... dat zou al stap in de goede richting zijn...

lijkt mij niet zo erg moeilijk om vertrekkende van de nieuwe alp iets te maken dat in de buurt komt van de tenere... (andere vork, voorwiel, zadel en achterveer en grotere tank...)

of zoals guzzi heeft gedaan, een gewone stelvio genomen en die uitgerust met leuke 'offroad-ogende' spulletjes...

Zou ik niet zo'n goede keus vinden, een omgebouwde alp. Dat ding kraken ze nu van alle kanten. Als ze daar een nieuwe AT van willen maken heb ik er zo mijn twijfels over de kwaliteit.
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline Sounddragon

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #15 Gepost op: 13 januari 2010, 11:49 »
Als ze het GOED hadden gedaan, was de 'Dero toch op zijn minst competitief geweest tussen de GS en en de KTM adventure brommers, en ook dáár hebben ze het al laten vallen..
 
Ik denk echt serieus niet dat Honda op korte termijn nog iets gaat maken waar wij als allroaders blij van gaan worden en/of wat een vervanger gaat zijn voor onze Twins.. ech nie  :(

Offline NiCoAT

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #16 Gepost op: 13 januari 2010, 11:51 »
Als ze het GOED hadden gedaan, was de 'Dero toch op zijn minst competitief geweest tussen de GS en en de KTM adventure brommers, en ook dáár hebben ze het al laten vallen..
 
Ik denk echt serieus niet dat Honda op korte termijn nog iets gaat maken waar wij als allroaders blij van gaan worden en/of wat een vervanger gaat zijn voor onze Twins.. ech nie  :(

Denk toch dat het Yamaha gaat worden als ik een andere brommer nodig heb.
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline Sounddragon

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2010, 12:06 »
 





Nah.. ik moet er nog FF over denken  :-\
 
De ST is wel een stuk 'kaler', en dus minder kwetsbaar in horizontale positie.. dat dan weer wél...
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2010, 13:54 door Sounddragon »

arne kuijer

  • Gast
Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2010, 13:13 »
Het is eigenlijk best wel simpel:
AT goed bewaren en koesteren (doe ik inmiddels al met mijn RD-03)
en een Yam erbij kopen voor in de pekel of zo(want dat is zonde van de AT)
denk niet dat ze bij honda ooit nog wakker worden.......

Offline kenny013

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2010, 13:44 »
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Sounddragon

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2010, 13:54 »
Ja die ja... mijn ploatie deed het FF niet  ;)
 
 

Offline mrpink

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #21 Gepost op: 13 januari 2010, 14:17 »
Die tenere is een mooi apparaat, vind ik. Maar ik snap niet waarom iedereen het over de lc8 heeft. Ik vind de 640 veel meer een echte vervanger voor de AT (en alp in mijn geval). Veel lichter en voldoende pk.

Offline Brombeer

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #22 Gepost op: 13 januari 2010, 14:56 »
Die beige Ténéré  wordt niet meer geleverd! Jammer, wel de stoerste kleur.. 8)

En ze hebben de waterpomp op de meest vreemde plek zitten: rechtsonder vóór.. Dus niet op rechts vallen met dat ding. Of een dure carterbeschermer eronder kopen..

Honda heeft, op de CRF en de XR650 na, het hele terreinsegment vaarwel gezegd volgens mij. De markt is ook vrij specifiek natuurlijk, en dus klein.

 ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sounddragon

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #23 Gepost op: 13 januari 2010, 15:00 »
Die tenere is een mooi apparaat, vind ik. Maar ik snap niet waarom iedereen het over de lc8 heeft. Ik vind de 640 veel meer een echte vervanger voor de AT (en alp in mijn geval). Veel lichter en voldoende pk.

Omdat je meestal niet lichter wilt gaat rijden; volgens mij is een LC8 qua gewicht aardig vergelijkbaar met een Twin, alleen heb je wat meer paarden bij je.
Het gaat juist om de wat zwaardere motoren; 1200 cc hoeft van mij helemaal niet, en 1000 ook niet, maar er moet wel een beetje motorfiets tussen de knieën blijven zitten.. je moet er ook mee kunnen reizen met een beetje bepakking en bergje op inclusief duo..
Als je op zoek bent naar alleen een spelebrommertje is er keuze zat, het gaat juist om het allround verhaal.. Het is natuurlijk geen kunst om de knip open te trekken en voor elk doel een andere motor te kopen, we willen net zoals we nu hebben; één motor die gewoon allround mee kan komen  ;)
 

Offline *thomas*

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #24 Gepost op: 13 januari 2010, 15:51 »
Ik bedoelde niet dat ze perse een AT van de alp moeten maken, maar ze zouden bijvoorbeeld een rally alp kunnen uitbrengen, wat ik als volgt zou zien:

- 21 inch voorvelg
- 22L tank met tankbeschermers
- ander zadel
- wat hoger op zijn poten
- leuke accessoire lijst met protectors ed.

Op die manier komen ze misschien de buurt van de tenere xtz660, maar maken ze hem aantrekkelijker door de twin ;)

Offline Menno

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #25 Gepost op: 14 januari 2010, 21:53 »


Op MCN:
They claim the R1200GS-rivalling Super Tenere will cost €14,999 (Ł13,416) inclusive of ABS and arrive in June.

Offline *thomas*

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #26 Gepost op: 14 januari 2010, 22:28 »
als die er effectief zo zal uitzien: prachtig (hoewel ik de 660 mooier vind)

maar ik denk dat het uiteindelijke model veel zwaarder zal ogen

Offline igg

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #27 Gepost op: 14 januari 2010, 22:58 »
ik had begrepen dat het een cardanfiets zou worden, maar op deze foto(shop) lijkt er een kettingspanner te zitten??

Offline Sounddragon

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #28 Gepost op: 14 januari 2010, 23:29 »
Is voor het afstellen van de speling in het cardan natuurlijk  ;D

Offline Two Plugs

Re: nieuwe africa twin in de maak ?!
« Reactie #29 Gepost op: 15 januari 2010, 10:10 »


Op MCN:
They claim the R1200GS-rivalling Super Tenere will cost €14,999 (Ł13,416) inclusive of ABS and arrive in June.

Als dit de 'real thing' is, vind ik 'm héél mooi!!! Veel evenwichtiger in design als de 660, die toch meer de indruk geeft van een playmobile- motor.

En dan die prijs... reken maar als er een nieuwe Honda komt, dat ie én (weer) te zwaar zal zijn, en véél te duur...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180