Auteur Topic: Vraag over crossbrillen  (gelezen 7346 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bono

Vraag over crossbrillen
« Gepost op: 15 januari 2010, 10:51 »
Is het mogelijk (of zijn er leden die dit doen) om over een "gewone" bril een crossbril te dragen? Zijn hier eventueel aparte crossbrillen voor in de handel?

Vóórdat er goedbedoelde adviezen losbarsten: lenzen/lazeren is voor mij geen optie! :(
-- Han --

Offline Hilko

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2010, 10:57 »
Hallo Bono,

Er zijn speciale modellen voor brildragers, de zgn. OTG = Over The Glass - versies. Google maar eens of kijk bij de bekende merken (SCOTT, UVEX, enz.) of bijv. bij Louis.de.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, want ik draag wel lenzen.

Gr. Hilko

Offline V-Twin

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2010, 11:01 »
Je hebt inderdaad crossbrillen die je over een gewone bril kunt plaatsen.
Zie de online catalogus van louis.de

De let op is wel dat je een crossbril even moet passen met de helm die je hebt. Per merk helm en bril kan de combinatie prima en zwaar k..... zijn.

Offline mikkola

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2010, 11:07 »
Kijk nu ook in de sportzaken naar skibrillen ,er zijn erbij met verwisselbare gekleurde vizieren.
Thuis gelijk met je helm op passen (tocht) ,je kan de bril daarna nog terug leveren.
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

Offline robgoesdakar

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2010, 11:08 »
Ik ben zelf ook brildragend, en gebruik gewoon cross brillen.

Zelf heb ik een progrip, met meekleurend glas.

Deze lijkt erop :
http://www.huender.nl/jtx/aanbieding.php?subaction=showfull&id=1227099384&archive=&start_from=&ucat=1&
Maar dan zonder de rolletjes.

Alles is natuurlijk ook wel afhankelijk van hoe groot je eigen bril is. Dus passen is eigenlijk het beste devies.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Bono

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2010, 11:55 »
Woooowh, wat reageren jullie snel zeg :o  :))

Bedankt voor jullie reacties; hier kan ik wat mee!
-- Han --

Offline Timy

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2010, 14:04 »
Ik heb de Scott OTG ook daarmee geen ellende en hij zit prettig.

succes want al had je het niet verwacht 'de keuze is reuze'!  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline hcm

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2010, 14:10 »
Ik heb dan wel geen bril, maar een Scott is niets voor me. Na langere tijd dragen op de motor gaat je neus zeer doen, niet echt prettig. Ik heb nu een bril van het merk Dragon, erg goeie bril en zit erg prettig. Maar er zullen mensen zijn die daar anders over denken. Het is belangrijk om hem goed te passen voordat je er een koopt.
lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Offline cobramarw

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2010, 17:54 »
Het is belangrijk om hem goed te passen voordat je er een koopt.

En dan wel mèt helm.
Ik heb m'n eerste bril zonder passen gekocht, en hij bleek net iets te groot om comfortabel te zijn in combinatie met de helm .
Stom van mij  >:(

Offline hcm

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2010, 20:34 »
Iid wel je helm meenemen, daar opdoen en dan de bril passen  ;D
lid sinds 19-04-2004
en toeruitzetter TCN


Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Offline Transaai

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2010, 14:33 »
Er zijn ook crossbrillen met de brilsterkte in het glas van de bril.
Dus dan heb je je bril niet meer nodig.
Zijn wel prijzig, maar gewoon bril over bril werkt ook perfect.

Arie
Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is voorzien van zelfbouw open carbon uitlaat,dynojet,WP binnen en achterveer,valbeugel,stuurverhogers,en verhoogde buddy.
Mijn vrouw rijd een Transalp van 1996 voor zien van zwarte velgen en veel roze details.(valbeugel,handkappen)

rubensosatuub

  • Gast
Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #11 Gepost op: 26 januari 2010, 22:35 »
Er zijn ook crossbrillen met de brilsterkte in het glas van de bril.
Dus dan heb je je bril niet meer nodig.
Zijn wel prijzig, maar gewoon bril over bril werkt ook perfect.

Arie

Met sterkte in het glas van de crossbril? Lijkt me sterk.

Ik zelf heb er ene van Rudy Project. De sterkte zit niet in het glas van de bril, maar in de op pootjes staande glazen tussen glas en oog.

Werkt voorlopig nog niet naar behoren aangezien ik de pootjes niet vast geklikt krijg. Ga ik me wel snel aan begeven want ik heb al een paar krasjes door mijn gewone bril er onder te dragen.

Offline Bono

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #12 Gepost op: 26 januari 2010, 22:45 »
Ik zelf heb er ene van Rudy Project. De sterkte zit niet in het glas van de bril, maar in de op pootjes staande glazen tussen glas en oog.

Heb je dit via een opticien geregeld of zo? Is dat iets specifieks voor Rudy Project of kan dit bij iedere willekeurige crossbril?
-- Han --

rubensosatuub

  • Gast
Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #13 Gepost op: 26 januari 2010, 22:56 »
Heb je dit via een opticien geregeld of zo? Is dat iets specifieks voor Rudy Project of kan dit bij iedere willekeurige crossbril?

Ja, bij een opticien geregeld (mn pa hehe). Glazen worden net als bij een normale bril in het binnenmontuur geslepen. Ben het vooralsnog alleen bij RP tegengekomen. Zodra ik de binnenglazen fatsoenlijk op de plaats heb laat ik weten hoe het zicht bevalt in actie..

dit is plaatje http://www.rudyproject.com/products/rx_zoom.php?nomeFile=../writable/upload/site/prodotti/80/zoom_12-32-18klonyx_velvet.jpg
« Laatst bewerkt op: 26 januari 2010, 23:00 door rubensosatuub »

Offline Bono

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #14 Gepost op: 26 januari 2010, 23:17 »
Bedankt voor je info. Ik ben erg benieuwd hoe het bevalt.

Voor mezelf ben ik er nog niet uit. Gewone bril onder de crossbril... Jouw optie... Bovendien moet de crossbril ook weer goed / lekker zitten in combinatie met de helm... In ieder geval eens met de helm mee, zo links en rechts eens wat passen en proberen.
-- Han --

Jan-Willem

  • Gast
Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #15 Gepost op: 27 januari 2010, 11:12 »
Een Crossbril op sterkete moet gewoon kunnen hoor. Ik heb zelf een Duikbril opsterkte, is wel weer net iets anders, maar glas oppervlak scheelt niet veel. Bij de betere duikzaak even informeren wellichtr kunnen ze ze ook voor je Crossbril regelen.

gr Jan-Willem

Offline Transaai

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #16 Gepost op: 27 januari 2010, 20:13 »
Lijkt je sterk? klopt hij is op sterkte.
Zal de site opzoeken waar hij te bestellen is.

P.S schrijf geen onzin.

Arie
Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is voorzien van zelfbouw open carbon uitlaat,dynojet,WP binnen en achterveer,valbeugel,stuurverhogers,en verhoogde buddy.
Mijn vrouw rijd een Transalp van 1996 voor zien van zwarte velgen en veel roze details.(valbeugel,handkappen)

Offline Transaai

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #17 Gepost op: 27 januari 2010, 20:28 »
Zo hier zijn ze dan.

http://www.pro-vue.com

http://www.motocrossadvies.nl/mx_pro-vue_brillen.html

Dit is nog iets anders speciaal voor bril dragers
http://www.smithoptics.com/ODS_25_422.html

Grt. Arie
Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is voorzien van zelfbouw open carbon uitlaat,dynojet,WP binnen en achterveer,valbeugel,stuurverhogers,en verhoogde buddy.
Mijn vrouw rijd een Transalp van 1996 voor zien van zwarte velgen en veel roze details.(valbeugel,handkappen)

rubensosatuub

  • Gast
Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #18 Gepost op: 29 januari 2010, 10:59 »
P.S schrijf geen onzin.
Zo hier zijn ze dan.

http://www.pro-vue.com

http://www.motocrossadvies.nl/mx_pro-vue_brillen.html

Dit is nog iets anders speciaal voor bril dragers
http://www.smithoptics.com/ODS_25_422.html

Grt. Arie

Dat lijken me idd fijne brilletjes, in principe hetzelfde systeem waar ik het over had maar dan met een plastic lensdrager..
De sterkte in het vizer gesplepen leek me sterk ja klopt.

PS je 2de link werkt niet

Offline Transaai

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #19 Gepost op: 30 januari 2010, 10:19 »
motocrossadvies.nl
Motocross was m,n grootste hobby, reed een honda 250 van 1979 bij de Twinshock NK,s en was Technische Official (motocross.supermoto)bij de KNMV, en Milieu official bij de FIM.
Ik ben 20 - 02 - 2012 overleden aan kanker.
Ik en m,n vrouw rijden allebei op een Transalp
Ik rij een Transalp van 1999 is voorzien van zelfbouw open carbon uitlaat,dynojet,WP binnen en achterveer,valbeugel,stuurverhogers,en verhoogde buddy.
Mijn vrouw rijd een Transalp van 1996 voor zien van zwarte velgen en veel roze details.(valbeugel,handkappen)

Offline robgoesdakar

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #20 Gepost op: 30 januari 2010, 10:30 »
Zie het al, html wordt htm   (zonder l )

http://www.motocrossadvies.nl/mx_pro-vue_brillen.htm
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Bas

Re: Vraag over crossbrillen
« Reactie #21 Gepost op: 31 januari 2010, 21:05 »
Ik heb zelf een aantal jaar de crissbril over mijn gewone bril gedragen (de gewone bril besloeg soms wel bij stevige inspanning), echter twee jaar geleden kocht ik een nieuwe bril met dikkere poten waardoor het gebruik van een crossbril een uitdaging was geworden. Ik gebruik nu als ik offroad ga daglenzen, dit bevalt prima.
Ik ga in iedergeval niet meer terug naar het dragen van een gewone bril onder mijn crossbril.
"Man is distinguished from all other creatures by the faculty of laughter."
"Confuse people... Quote from the WRONG message!"