Auteur Topic: Ameide – Vladivostok  (gelezen 4032 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Fred

Ameide – Vladivostok
« Gepost op: 20 januari 2010, 11:06 »
Ameide – Vladivostok

Als je het snel zegt dan lijkt het niet ver  8). Na een tijd van plannen maken gaat nu de voorbereiding beginnen voor mijn droomreis dit jaar dwars door Europa en Rusland, helemaal naar Vladivostok. Dit is een reis die georganiseerd wordt door Ride- on Motortours.
Zie http://www.ride-onmotortours.com/common/pages/karavaan2008/langsteweg.htm.
Ze noemen het “de langste weg”. Die weg begint in St. Petersburg. Eerst rijd ik naar St. Petersburg en daarna naar Vladivostok, totaal ongeveer 16.000 km. Na het Baikalmeer kan ik ongeveer 2 a 3 duizend onverharde kilometers verwachten.  :-\ Meestal redelijk begaanbaar gravel. Dan gaat in Vladivostok de Transalp en berijder met de Trans Siberian Railway terug naar Moskou, waarna ik nog een toegift krijg van ongeveer 2000 km van Moskou via Belarus naar Ameide. Een hele reis dus van ongeveer 18.000 km in bijna acht weken. Naast een fysieke voorbereiding moet ik ook technische de boel goed op orde hebben. Vandaar dit verhaal in dit forum.

Hier komt het.
Ik kocht speciaal voor deze reis een Transalp XL650 uit 2005. Met zijn 12.000 km op de teller is dat een fantastische motor die dus net is ingereden. De motor heeft volgens het serviceboek netjes twee keer een servicebeurt bij een Honda dealer gehad. Als ik voor het vertrek nog een grote beurt laat geven bij een Honda dealer hier in de buurt, dan ben je klaar zou je kunnen zeggen. Echter als ik straks duizenden kilometers voorbij de Oeral pech heb dan zit ik wel in de puree. De groep moet immers verder.

Ik vraag me daarom af of er in dit gezelschap mensen zijn die mij hiermee kunnen helpen.  Ik bedoel met advies of juist mensen die net even verder kijken dan de monteurs bij een motor zaak, die hoe goed bedoeld toch ook aan tijd gebonden zijn. Verschillende clubdealers en gewone TCN leden stellen regelmatig hun werkplaats, garage of winkel beschikbaar voor TCN sleuteldagen las in op de site. Ik ben wel een beetje handig maar beslist geen monteur. Ik lees dat de Transalp elke 6000 km een beurt nodig heeft. Daar kom ik tijdens de reis niet aan toe. Ik ga er vanuit dat ik een keer olie ga verversen. Dat lijkt me voldoende, is het niet?

De Zega kofferset wil ik kopen bij Touratech en ook de voetstepjes met profiel, reserve versnellingpedaal, koppelingshendel (is links en rechts gelijk?) koppeling- en gas kabels, lampen ect. Binnenbanden, bandenlichters, tandwielen plus ketting, twee? setjes remblokken, olie, bougies en een luchtfilter?. Vraag blijft, vergeet ik nog wat of neem ik veel te veel mee?

Een hele belangrijke vraag is natuurlijk welke banden moet ik laten monteren. Dat onverhard is geen rul zand of bospad maar gravel of lange stukken opgebroken weg en/of voorbereid voor asfaltering. Uit ervaring van het vorig jaar in Ukraïne en Rusland zijn er ook hele trajecten asfalt gewoonweg slecht. Zware noppenbanden lijkt me niet nodigen en worden niet geëist, de gemiddelde snelheid ligt rond de 90 a 100 km per uur met "heel"  :o veel recht.. De band die ik nodig heb moet lang mee kunnen. Maar red ik het wel met één set, of zal ik een extra achterband meeslepen. Wat is dan bijvoorbeeld de beste luchtpomp om mee te nemen, al dan niet 12 volt.

De navigatie is van Garmin, Zumo 550. Het kaartmateriaal is van 2009 en ja, op de PC houdt de gedetailleerde kaart al voor Saratov/Volgograd op. De gps zelf heeft een beperkte, maar net voldoende kaart in Siberië. Plannen is helaas niet mogelijk, maar een track maken gaat uitstekend. Op mijn laptoppie (Samsung NC10 die meegaat) of weer thuis is die track perfect in Google Earth weer te geven. Of bestaat er ergens goed kaartmateriaal van Siberië?

Ik realiseer me natuurlijk dat je nooit een garantie kan hebben dat je geen pech krijgt maar wellicht met wat adviezen kan ik die kans wel verkleinen.

Bedankt alvast voor eventuele antwoorden en adviezen.  :azn:
Fred Wansleeben
privat mail mag ook, fred(at)wansleeben(punt)nl
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2010, 21:49 door Fred Wansleeben »

Offline PimW

Re: Tienhoven(zh) – Vladivostok
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2010, 17:26 »
Citaat
Ik vraag me daarom af of er in dit gezelschap mensen zijn die mij hiermee kunnen helpen.  Ik bedoel met advies of juist mensen die net even verder kijken dan de monteurs bij een motor zaak, die hoe goed bedoeld toch ook aan tijd gebonden zijn.

Citaat
Een hele belangrijke vraag is natuurlijk welke banden moet ik laten monteren.

Ik zou je heel graag alle tips en tricks willen vertellen maar helaas kan ik dat nog niet (komt wel hoor) ;D
Wat ik wel weet is dat het ontzettend fijn is als je een beetje je weg rond je motor weet als je met panne staat. Ik doe zelf alle onderhoud, ten eerste omdat ik het kan en er plezier in heb, maar zeker omdat je je motor erdoor leert kennen. Als ik ooit eens met panne langs de weg sta weet ik precies hoe ik waar bij kom etcetc.
Ik raad je aan eens bij Ad langs te wippen. Onder toezicht sleutelen in een prachtige werkplaats en hij is nog bandenboer ook! Dan ga je in ieder geval op reis met een motor waarvan je precies weet wat eraan gedaan is en hoe het erbij staat.

Succes!

Offline kenny013

Re: Tienhoven(zh) – Vladivostok
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2010, 23:05 »
Ha Fred,
Prachtige reis, mooi man.
Mee te nemen materialen, ik zou zeker geen kettingset en tandwielen meenemen, groot en zwaar.
Gewoon vlak voor je reis vervangen en dan kan het 25.000km mee.
Ik ben bang dat een gewoon kofferrek het niet gaat redden, advies is preventief laten verstevigen,
 spreek uit ervaring, 6 maanden Australië.
Zie: http://stanswebsite.tk/ Kijk ook eens onder "Rondje Oost-Europa (2006) , Polen" en zie wat een val met een standaard Touratech (?) koffer kan doen.
De "home made" hebben ernstiger valpartijen zonder schade overleefd  ;D
Neem een hayenes manual mee, is volgens mij engels, kom je heel ver mee.
Verder veel spanbanden, tyreps, ductape en nog meer ductape  :D
Zal vast een geweldige ervaring worden. 8)
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Sounddragon

Re: Tienhoven(zh) – Vladivostok
« Reactie #3 Gepost op: 06 februari 2010, 15:11 »
Dik avontuur man  8)
 
(verkapte TVP  ;D )
 
 

Offline *thomas*

Re: Tienhoven(zh) – Vladivostok
« Reactie #4 Gepost op: 06 februari 2010, 22:27 »
Hoi,

Klinkt als een zeer mooie reis !

Misschien haal je hier wat uit http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=2754.0

Kettingset heb je niet nodig, maar eventueel wel een verbindingsschakel voor je ketting. Verder zou ik me met een alp met slechts 12 000km weinig zorgen maken, laat wel even de kleppen stellen en loop zelf de motor (onder begeleiding van Ad) na, zo leer je de machine ook kennen.

Succes
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2010, 14:39 door Forum Admin »

reiziger

  • Gast
Re: Ameide – Vladivostok
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2010, 22:23 »
Ze noemen het “de langste weg”. Die weg begint in St. Petersburg. ......naar Vladivostok, totaal ongeveer 16.000 km.
Dan kennen ze de Pan American Highway niet? http://en.wikipedia.org/wiki/Pan-American_Highway

Citaat
Na het Baikalmeer kan ik ongeveer 2 a 3 duizend onverharde kilometers verwachten.
Je zult teleurgesteld zijn: het zijn er nu minder dan duizend nog. Lees Marc er maar op na die dat afgelopen jaar reed. http://explore-the-globe.com/weltreise-2009/etappe-1-russland.html


Citaat
....als ik straks duizenden kilometers voorbij de Oeral pech heb dan zit ik wel in de puree. De groep moet immers verder.

Nee toch! Je zit in een groep dus alle hulp is bij de hand. Alhoewel zo innig is de groep meestal niet omdat van iedere dag alleen de overnachtingsplek (meestal een hotel) bekend is. Je mag er dan zelf naar toe rijden. In de praktijk vormen zich al gauw kleine groepjes. Als je een lekke band hebt en je bent niet zo handig in banden repareren dan haal het wiel eruit. Breng het wiel -met een andere motor- naar een bandenboer. Die heb je daar ieder honderd km wel aan weg. Laat hem daar repareren en rij terug. Het is het voordeel van een groep dat je zoiets kunt organiseren.

Citaat
Ik ga er vanuit dat ik een keer olie ga verversen. Dat lijkt me voldoende, is het niet?
Ja dat is voldoende. Na 12.000 km is ok. Alhoewel je in de grotere steden wel geschikte olie kunt kopen kost het in de praktijk veel tijd om juist die plek te vinden waar ze dat dan verkopen. Dus zelf olie en een oliefilter meenemen is ok.

Citaat
De Zega kofferset wil ik kopen bij Touratech en ook de voetstepjes met profiel, reserve versnellingpedaal, koppelingshendel (is links en rechts gelijk?) koppeling- en gas kabels, lampen ect. Binnenbanden, bandenlichters, tandwielen plus ketting, twee? setjes remblokken, olie, bougies en een luchtfilter?.
Je zult vast niet vallen. Meer kans is er dat je de motor eens laat vallen. Koffers gaan dan kapot. Ga voor softluggage zoals tassen. Er is weinig kans dat je op dat traject een lekke band krijgt. Maar binnenbanden meenemen is wel een goed idee. Handles is ook een goed idee. Maar beter is om er stuurbeschermers op te zetten. De rest heb je echt niet nodig. Ook geen luchtfilter. Geen remblokjes.  Zoals kenny al zei ook geen ketting en tandwielen want een setje gaat makkelijk die reis mee. Neem banden die 20.000 km mee gaan. Zoals Anakee's. En noppenbanden zijn niet nodig. Het is toch vrijwel allemaal asfalt. Een russiche motorrijder gaat er ook geen noppenbanden opzetten voor dat stukje gravel. Die houdt ook gewoon zijn normale wegbanden onder zijn superbike, chopper of goldwing. De beste pomp is zo'n plastic fietspomp made in China van 7 euro. Zo eentje die de Aldi regelmatig in de aanbieding heeft. Maar je kunt beter een russiche auto aanhouden: die hebben dat allemaal wel bij zich en helpen vaak graag.

Citaat
De navigatie is van Garmin, Zumo 550. ... Of bestaat er ergens goed kaartmateriaal van Siberië?
Het enige goede kaartmateriaal voor de russiche federatie is van OpenStreetMap. http://www.openstreetmap.org/?mlat=52.2849247837924&mlon=104.2822265625&zoom=10&layers=B000FTF Alles wat je op OpenStreetMap ziet kumn je ook -gratis- in je Garmin zetten. Op deze site kun je alles krijgen: http://garmin.na1400.info/routable.php

Offline daandus

Re: Ameide – Vladivostok
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2010, 21:11 »
kaartmateriaal:
je kunt (maar dat mag niet) de Worldmap wel vinden op internet, van Garmin. Die moet je uiteraard gewoon in de winkel kopen....
Maar goed: niet routable, wel maar 250mb ofzo voor heel de wereld en hij is best gedetailleerd!
(tip: als je hem in 1 keer naar je Garmin wilt schieten moet je de grote lappen oceaan niet selecteren; anders heb je teveel kaartjes en dat snapt t systeem niet.)

Over Touratech-koffers:
Ik ben er wel fan van, en ja, alles is krom en plat te rijden natuurlijk. H&B is gewoon meteen rot, maar TT kan best wat hebben. Zelf denk ik ook: in sommige situaties moet je koffer ook maar gewoon van je motor afbreken of 'afvouwen'. Laatst een herstelde TT-koffer gezien wie achter een vrachtwagen was blijven steken tijdens filerijden; wat wil je dan? Dat de koffer mooi heel blijft, maar jij in de vrachtwagen geprakt of een krom subframe? 't is ook altijd wat he ;-)
« Laatst bewerkt op: 22 maart 2010, 21:17 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Sandra

Re: Ameide – Vladivostok
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2010, 09:54 »
Rob & Daphne van Ride-On zijn echt toffe lui!
Daar krijg je geen spijt van! :)
« Laatst bewerkt op: 09 mei 2011, 11:17 door Jeroen »
[img]http://img684.imageshack.us

motorsideroads

  • Gast
Re: Ameide – Vladivostok
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2010, 00:08 »
Hallo daar.
We hebben een schat aan info over deze reis.
Met die banden gaat het wel lukken met een set.
Inderdaad het asfalt is niet van de beste kwaliteit in Rusland maar er gaat niet hard gereden worden onderweg dus dat gaat wel lukken.
Voor meer vragen kan je ons altijd mailen op motorsideroads@gmail.com
Groetjes Ad vd Heuvel

Offline waztafel

Re: Ameide – Vladivostok
« Reactie #9 Gepost op: 04 mei 2011, 15:31 »
Ad heeft een berg met info. Wij zijn zelf ook via Noord-Afrika en het Midden-Oosten die kant op gereden. Rusland, Kazachstan en Mongolie zijn pe-re-ach-tig. Voor ervaringen en/of tips kun je me altijd mailen : niekbokkers@gmail.com

Offline Fred

Re: Ameide – Vladivostok
« Reactie #10 Gepost op: 08 mei 2011, 13:15 »
Hoi waztafel.

De reis is inmiddels bijna een jaar geleden gereden op Mitas banden en die zouden de 18.000 km kunnen volbregen. Ware het niet dat er wat scheuren in de banden zijn ontstaan.
 
Nu ik dit zit te schrijven ben ik in Odessa UA voor een allroad tour bij de zelfde club van Rob en Dafne de Jong. Intussen ben ik verslingerd geraakt aan het Oosten.

Je kunt het hele verslag lezen op http://fredwansleeben.waarbenjij.nu/?page=messages&intTravelId=213758

Fred
« Laatst bewerkt op: 08 mei 2011, 15:12 door Fred Wansleeben »