Ameide – Vladivostok
Als je het snel zegt dan lijkt het niet ver
. Na een tijd van plannen maken gaat nu de voorbereiding beginnen voor mijn droomreis dit jaar dwars door Europa en Rusland, helemaal naar Vladivostok. Dit is een reis die georganiseerd wordt door Ride- on Motortours.
Zie
http://www.ride-onmotortours.com/common/pages/karavaan2008/langsteweg.htm.
Ze noemen het “de langste weg”. Die weg begint in St. Petersburg. Eerst rijd ik naar St. Petersburg en daarna naar Vladivostok, totaal ongeveer 16.000 km. Na het Baikalmeer kan ik ongeveer 2 a 3 duizend onverharde kilometers verwachten.
Meestal redelijk begaanbaar gravel. Dan gaat in Vladivostok de Transalp en berijder met de Trans Siberian Railway terug naar Moskou, waarna ik nog een toegift krijg van ongeveer 2000 km van Moskou via Belarus naar Ameide. Een hele reis dus van ongeveer 18.000 km in bijna acht weken. Naast een fysieke voorbereiding moet ik ook technische de boel goed op orde hebben. Vandaar dit verhaal in dit forum.
Hier komt het.
Ik kocht speciaal voor deze reis een Transalp XL650 uit 2005. Met zijn 12.000 km op de teller is dat een fantastische motor die dus net is ingereden. De motor heeft volgens het serviceboek netjes twee keer een servicebeurt bij een Honda dealer gehad. Als ik voor het vertrek nog een grote beurt laat geven bij een Honda dealer hier in de buurt, dan ben je klaar zou je kunnen zeggen. Echter als ik straks duizenden kilometers voorbij de Oeral pech heb dan zit ik wel in de puree. De groep moet immers verder.
Ik vraag me daarom af of er in dit gezelschap mensen zijn die mij hiermee kunnen helpen. Ik bedoel met advies of juist mensen die net even verder kijken dan de monteurs bij een motor zaak, die hoe goed bedoeld toch ook aan tijd gebonden zijn. Verschillende clubdealers en gewone TCN leden stellen regelmatig hun werkplaats, garage of winkel beschikbaar voor TCN sleuteldagen las in op de site. Ik ben wel een beetje handig maar beslist geen monteur. Ik lees dat de Transalp elke 6000 km een beurt nodig heeft. Daar kom ik tijdens de reis niet aan toe. Ik ga er vanuit dat ik een keer olie ga verversen. Dat lijkt me voldoende, is het niet?
De Zega kofferset wil ik kopen bij Touratech en ook de voetstepjes met profiel, reserve versnellingpedaal, koppelingshendel (is links en rechts gelijk?) koppeling- en gas kabels, lampen ect. Binnenbanden, bandenlichters, tandwielen plus ketting, twee? setjes remblokken, olie, bougies en een luchtfilter?. Vraag blijft, vergeet ik nog wat of neem ik veel te veel mee?
Een hele belangrijke vraag is natuurlijk welke banden moet ik laten monteren. Dat onverhard is geen rul zand of bospad maar gravel of lange stukken opgebroken weg en/of voorbereid voor asfaltering. Uit ervaring van het vorig jaar in Ukraïne en Rusland zijn er ook hele trajecten asfalt gewoonweg slecht. Zware noppenbanden lijkt me niet nodigen en worden niet geëist, de gemiddelde snelheid ligt rond de 90 a 100 km per uur met "heel"
veel recht.. De band die ik nodig heb moet lang mee kunnen. Maar red ik het wel met één set, of zal ik een extra achterband meeslepen. Wat is dan bijvoorbeeld de beste luchtpomp om mee te nemen, al dan niet 12 volt.
De navigatie is van Garmin, Zumo 550. Het kaartmateriaal is van 2009 en ja, op de PC houdt de gedetailleerde kaart al voor Saratov/Volgograd op. De gps zelf heeft een beperkte, maar net voldoende kaart in Siberië. Plannen is helaas niet mogelijk, maar een track maken gaat uitstekend. Op mijn laptoppie (Samsung NC10 die meegaat) of weer thuis is die track perfect in Google Earth weer te geven. Of bestaat er ergens goed kaartmateriaal van Siberië?
Ik realiseer me natuurlijk dat je nooit een garantie kan hebben dat je geen pech krijgt maar wellicht met wat adviezen kan ik die kans wel verkleinen.
Bedankt alvast voor eventuele antwoorden en adviezen. :azn:
Fred Wansleeben
privat mail mag ook, fred(at)wansleeben(punt)nl