Auteur Topic: Kuipdeel reparatie/versteviging  (gelezen 11075 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

Kuipdeel reparatie/versteviging
« Gepost op: 20 januari 2010, 16:26 »
Nou, het mag wel duidelijk zijn dat ik recentelijk de nodige kuipdelen redelijk stuk heb weten te krijgen.
Helaas spelen de weersomstandigheden niet echt in mijn voordeel om aan reparatie te gaan beginnen omdat ik vrijwel alles buiten moet uit voeren. Maar ik ben inmiddels toch, heel langzaam, begonnen. En wel met 'de blauwe'.

Alle los opgeplakte stikkers had ik al verwijderd, en vandaag heb ik maar eens het linker achter kuipdeel erbij gepakt en flink met het schuurpapier erover heen gegaan. Bedoeling is dat ik de buitenkant van een extra laagje epoxy matje en hars ga voorzien. Ben van plan om het hele proces een beetje bij te houden.

(Zal niet zo spannend worden allemaal, maar toch leuk)

Op de foto's is te zien dat ik flink geschuurd heb, maar nog niet helemaal blank ben gegaan. Zou op zich ook niet hoeven, maar ik bekijk morgen (of zo) nog wel eens of ik hier tevreden mee ben, of dat ik er toch nog meer vanaf ga halen.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 10:31 door robgoesdakar »
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2010, 20:26 »
staan zo wel lelijke schuurkrassen in.

succes met het strak krijgen :P

weet wat een klus het is 8)

goed topic..

wat voor poly hars ga je gebruiken?

want als je puur polyesther hars pak komt het weer los bij minimale vervorming.

gr danny
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline NiCoAT

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2010, 22:15 »
Misschien is die kennis iets voor de WIKI?
Dat 20% van de Nederlanders gelooft dat een 5% van de bevolking onze indentiteit bedreigt, bewijst maar één ding: dat het onderwijs beter moet!!!

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2010, 22:38 »
Zodra alles klaar is, kan het zeer zeker ook op de wiki komen. Nemen we dit even als een WIP document.

(WIP=Work In Progress)

Ik wil aan de buitenkant een extra laag epoxymat bevestigen.
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 10:31 door robgoesdakar »
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline kenny013

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2010, 22:48 »
Waarom niet de "Legoblokjes" methode?
Ben bang dat Danny een punt heeft.
Maar volg het toppic met meer dan gemiddelde interesse, moet ook nog wat werk doen. ;)
Heb tot op heden overigens een extreem dure 2 componenten spul (zwart) gebruikt en ben niet helemaal tevreden.
Heeft toch niet helemaal dezelfde soepelheid als de kuip.  :-\
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2010, 22:50 door kenny013 »
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2010, 23:00 »
Ik heb ook al eerder een kleine reparatie gedaan. Eenvoudig met de matjes uit de bouwmarkt. Heb geen enkel issue gehad dat ze bij beweging los gingen laten. Punt is gewoon dat je juist moet zorgen dat er goede hechting op de ondergrond plaats kan vinden, en dus dat het goed ruw opgeschuurd is. (En dat is het nu wel  :)) )

Er worden zelfs complete surf planken gemaakt met dit spul, gewoon laag voor laag, dus het moet goed komen.
Die achter kuipdelen zullen ook het probleem wel niet gaan opleveren. Wacht maar tot je de voorkuip ziet  :o

Zal kijken of ik er morgen mee verder kan, en dan zal ik alvast een fotootje van de rally kuip in huidige staat maken.

De lego blokjes methode is eigenlijk meer voor het toevoegen van materiaal bij bevoorbeeld nokjes zoals die op de transalp zitten. Dan lijm je daadwerkelijk een grote blok aan de kuip. Ik wil over de hele kuip een extra laag.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline kenny013

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2010, 00:00 »
De lego blokjes methode is eigenlijk meer voor het toevoegen van materiaal bij bevoorbeeld nokjes zoals die op de transalp zitten. Dan lijm je daadwerkelijk een grote blok aan de kuip. Ik wil over de hele kuip een extra laag.
Ah goede tip, ik mis wat ophangpuntjes  ;)
Maar ik heb gelezen dat het ook bij scheuren wordt gebruikt, V-vormig uitfreezen. einde van de scheur inboren en vullen met vloeibare legoblokjes. Smelten op een soldeerbout.
De hele kuip van een extra laag voorzien is andere koek. Wel eens gedacht aan het verwerken van blik in de kuip?
Zo heb ik afgebroken ophangdelen terug geplaatst en verstevigt  ;D
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #7 Gepost op: 21 januari 2010, 00:09 »
Wel eens gedacht aan het verwerken van blik in de kuip?

Nee, maar dat had ik wel in gedachten als ik zelf ooit eens een compleet nieuwe eigen kuip zou willen gaan maken.
Mal maken van kippengaas, en dan goed strak van twee kanten bedekken... Als je het spul goed in de epoxy hars zet, plak je zo een (naar mijn idee) zeer stevige, en gewapende kuip in elkaar. Ik vraag me alleen af hoe het eventueel met roest vorming zit....

(Wordt toch nog een interessanter topic als dat ik verwacht had zo !)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 10:32 door robgoesdakar »
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Nikotech

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #8 Gepost op: 21 januari 2010, 07:59 »
Nee, maar dat had ik wel in gedachten als ik zelf ooit eens een compleet nieuwe eigen kuip zou willen gaan maken.
Mal maken van kippengaas, en dan goed strak van twee kanten bedekken... Als je het spul goed in de polyester hars zet, plak je zo een (naar mijn idee) zeer stevige, en gewapende kuip in elkaar. Ik vraag me alleen af hoe het eventueel met roest vorming zit....

(Wordt toch nog een interessanter topic als dat ik verwacht had zo !)

Er bestaan allerlei soorten gazen met verschillende maten mazen en materialen.
 Zo ook RVS.
(We gebruiken wel eens wat om filters mee te maken in appendages)
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline olaf

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #9 Gepost op: 21 januari 2010, 10:18 »
Op het plaatje van rob is ook te zien dat hij geen polyester gebruikt maar epoxy , dit is een beter produkt , omdat het elastisch blijf en daardoor minder snel scheurt/breekt .
Polyester wordt keihard en is niet elastisch  kan daardoor ook minder hebben .
Hechting moet ook beter zijn .
Heb het jaren lang gebruikt , voor het maken van surfplanken , eerst polyester af een toe een plank door de midden en gebruikte een laag vezel meer per kant , dus zwaarder , met epoxy dus een laag minder (lichter) en geen planken meer door de midden .
Verwerking van de producten zijn gelijk , met het verschil dat epoxy wat meer tijd nodig heeft om uit te harden (dat was tenminste altijd zo) , de prijs van epoxy is wel wat hoger dan polyester maar voor dit soort werk denk ik verwaardeloosbaar .
Nog een tip met verwerken , als je gaten en scheuren opvult met epoxy/polyester , vul het dan op met glasvezel en verzadig dit met de hars , anders loop je het risico dat de boel zo warm wordt dat je er een gat bij maakt , het spul kan dus echt aan de kook , als de hoeveelheid te groot wordt .
Ook het bekertje waar je het in mengt smelt dus gewoon en het loopt overal overheen , dus pas op waar je de restjes laat , het is bijna niet meer te verwijder behalve met schuren etc .
Is dan toch mooi zonde van je nette eettafel of waar je het hebt laten slingeren .


Olaf
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 10:40 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #10 Gepost op: 21 januari 2010, 10:33 »
Heb even heel sneaky in al mijn postings polyester vervangen door epoxy  >:D
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline olaf

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #11 Gepost op: 21 januari 2010, 10:39 »
Ik zal het door de vingers zien 

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline kenny013

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #12 Gepost op: 21 januari 2010, 12:24 »
.......
Is dan toch mooi zonde van je nette eettafel of waar je het hebt laten slingeren .


Olaf
Ervarings deskundige ?  :-[
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #13 Gepost op: 21 januari 2010, 14:41 »
Vandaag toch weer een paar graden kouder dan gisteren. En gisteren vond ik het al op het randje.
Dus maar niet buiten gaan schuren. Maar toch even een fotootje gemaakt van de voorkuip zodat jullie de uitdaging begrijpen ;)

Hij was al een keer met polyester gerepareerd, en dat hield op zichzelf al wonderbaarlijk goed (zoals te zien is).
Nu moet ie dan even helemaal goed gerepareerd gaan worden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline olaf

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #14 Gepost op: 21 januari 2010, 17:32 »
Ervarings deskundige ?  :-[

Jep vraag maar aan mijn moeder , die was het gestink en rommel vroeger behoorlijk zat , ook het personeel vond het niet echt leuk dat ik de kantine gebruikte om de surfplanken te laten uitharden .

Groeten Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline Timy

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #15 Gepost op: 21 januari 2010, 18:06 »
Ik heb onlangs een "complete" rallykuip gemaakt van Polyester. Ik ben hiervoor naar de polyesterboer in Nieuwerkerk gegaan en hem uitgelegd wat en hoe ik wilde. Ik ben een tijd (3weken totaal) aan het klooien geweest maar inmiddels zit alles erop en eraan en is nog flexibel. De polyesterhars die ik heb gebruikt is PolyPol PS-73 lamineerhars het is behoorlijk flexibel, strak en stinkt enorm  :P
 benodigdheden

resultaat (geplamuurd)
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 18:13 door Timy »
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #16 Gepost op: 22 januari 2010, 10:30 »
heel niet gek:D
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline at nrg

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #17 Gepost op: 22 januari 2010, 18:33 »
Ik heb op deze manier ooit ook een rallykuip gemaakt door een gewoon kuipje open te zagen, uit elkaar te buigen en de ruimte op te vullen met glasvezel gedrenkt in epoxy. Op het oude forum had ik daar een topic met fot's aangewijdt. Het kuipje werkt nog steeds, zelfs na een flinke val! groot voordeel is dat ik mijn GPS boven de tripmaster kan hebben.
Maar inmiddels vorige week een 'échte' rallykuip aangeschaft: http://allroadmaniacs.nl/forum/index.php?topic=2998.0

Wordt een leuk projectje als het iets warmer is in de schuur  ;D
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2010, 18:41 door at nrg »

Offline Timy

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #18 Gepost op: 22 januari 2010, 18:38 »
Door dat topic ben ik van start gegaan  ;D
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #19 Gepost op: 22 januari 2010, 20:12 »

Er bestaan allerlei soorten gazen met verschillende maten mazen en materialen.
 Zo ook RVS.
(We gebruiken wel eens wat om filters mee te maken in appendages)

zou alu pakken..

wat lichter..
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Sounddragon

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #20 Gepost op: 26 januari 2010, 15:43 »
Ik heb mijn oude kuipdelen toen eens gerepareerd met warme lijm uit zo'n pistooltje (grof schuren en goed ontvetten) en als cacheerlaagje een op maat gesneden stukje van een CD hoesje  ;D
Zelfs na de crash was dat nog heel  8)
Dat waren overigens alleen maar scheurtjes, geen legpuzzel..
 
Polyesther is op zich natuurlijk ook goed, maar ik heb een schurft aan schuren, ik heb ooit een custom poly grille voor mijn Opeltje gemaakt, is heeeeel mooi geworden, maar dat was eens en nooit meer  :D
 
 

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #21 Gepost op: 18 maart 2010, 20:28 »
Zo, vandaag dus even aan de slag gegaan met plakken.

In mijn voorbereiding had ik dus al 1 glasmat in een paar verschillende maten geknipt:



De kuip was dus al flink opgeschuurd aan de binnenkant en deze had ik ook al schoon en vetvrij gemaakt :


Handschoentjes aan, polyester en verharder mengen (3:1) en een stukje glasmat insauzen (ik deed het deppen) totdat deze vrijwel doorzichtig was, op de kuip leggen en aandrukken. En dat herhalen tot de hele kuip bedekt is.

Eindresultaat:


Ben heel bewust aan de binnenkant begonnen om 'te leren', en dat is maar goed.

Tips / Ervaringen :
- maak de stukken glasmat niet te groot. Sterker nog, ik denk dat hoe kleiner hoe makkelijker je ermee weg komt.
- knip de glasmatten exact langs een vezel-streng. Nu had ik gewoon de schaar erin gezet en daardoor op een 'recht' stuk ook regelmatig de in de knip-richting liggen doorgeknipt. Daardoor had ik met plakken veel last van los gaande strengen aan de zijkant, en met die plaktroep op je handschoenen is dat lastig
- haal 1 of 2 van de vezel-strengen langs de zijkant vooraf al weg. (voorkomt identiek probleem als hierboven al beschreven)

Dus, dalijk maar even aan de slag met een nieuwe glasmaat in stukjes knippen met bovenstaande in gedachten en dan kan ik aan de buitenkant van het achterkuipdeel beginnen.

En nu maar hopen dat de mengverhouding goed genoeg was om het spul echt hard te laten worden, maar dat zien we morgen avond wel.

-- wordt vervolgd --

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Hotel 317

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #22 Gepost op: 18 maart 2010, 23:18 »
Rob, je kunt eens proberen om de glasmatten lokaal wat te verwarmen d.m.v. een föhn. De hars wordt lekker vloeibaar en de mat gaat zich nog beter hechten aan het werkstuk. Let wel dat luchtbellen die er in zitten ook zullen uitzetten (dus plan alvast een ontsnappingsroute voor ze) en dat de warmte er voor zorgt dat het uitharden even versneld wordt.

Even ter kanttekening: Door warmte hardt de epoxy sneller uit, wat warmte genereert, waardoor de epoxy sneller uithardt: Als je de verhouding harder / epoxy niet goed heb afgewogen en je een kritiek mengsel op je kuip heb gesmeerd heb je dus kans dat door de föhn je werkstuk "op hol slaat".

Offline PH-ADW

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #23 Gepost op: 18 maart 2010, 23:20 »
Hi Rob,

Wellicht ten overvloede, maar kijk hier eens op  polyservice.nl   die hebben polyester en epoxy zo een beetje uitgevonden.   Bij hun vestiging in Amsterdam haal ik mijn spul voor knustelwerk aan mijn boot.   Als je met een kuipdeel naar ze toe gaat, geven ze je vrijblijvend advies op maat. Pp hun site staat veel uitleg over welke producten het meest geschikt zijn welke toepassing.   Zijn ook heel schappelijke prijzen.

tipje van mij:  als je over een scheur heen lamineert, zorg er dan voor dat de strengen van de glasweefselmat er niet haaks op staan, maar diagonaal. Zo krijg je de sterkste verbinding en krachtverdeling over het materiaal.

Succes !
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #24 Gepost op: 19 maart 2010, 19:35 »
Lezen is ook een vak  :-\

Meng verhouding 3 gewichtsdelen hars tegen 1 gewichtsdeel verharder.

Gisteren had ik dus gewoon 3 maatbekertjes om 1 maatbekertje. Vanavond dus gekeken en het was nog allemaal wel redelijk slapjes (De delen die uitstaken) maar niet plakkerig meer. Dat was eigenlijk ook de reden waarom ik aan de binnenkant begonnen ben. Ik laat het nog maar even drogen en anders dan kijk ik nog wel even of ik het (voor zover nog mogelijk) los haal.

In ieder geval vandaag het linker achterkuipdeel geplakt. Dit keer wel met weegschaal afgewogen en dan is het bijna 2 volumedelen hars tegen 1 volumedeel verharder ......

Eens kijken hoe dat er morgen bij ligt.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #25 Gepost op: 20 maart 2010, 16:00 »
Raar spul dat epoxy. Ik was natuurlijk die reparatie kitjes van de bouwmarkt gewend, en dat wordt hartsikke hard. Dit spul wordt wel hard, maar is op de plekken waar er een laagje los hangt (ik heb wat uiteinden laten uitsteken) flexibel.

De delen van de achterkuip waren nog wel plakkerig, dus maar even met rust gelaten.

De binnenkant van voorkuip even licht opgeschuurd en de uitstekende delen bijgewerkt.
Daarna de buitenkant geschuurd en met name de scheurplekken goed vlak gemaakt. Daarna weer schoonmaken, vetvrij maken, en plakken maar weer. In de diepe gaten even klooien met kleine stukjes en veel epoxy. Ik denk dat het er redelijk goed gaat uit zien. (Kan nog wel beter, maar dat is voor de volgende keer  :-X )

Morgen hoop ik dat alles droog is en het voorbereid kan worden voor de plamuur. Als het dan even mee zit, dan staat het spul woensdag al in de lak..... Heb ik 1 dagje speling want vrijdag moeten er nog wat andere dingen gebeuren.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PH-ADW

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #26 Gepost op: 20 maart 2010, 16:19 »
Hi rob,
waanzig mooi spul he dat epoxy ? knappe reparatie hoor.  weet uit ervaring wat een "geknoei" het kan worden voordat je er een beetje handig in wordt.
Voor het opvullen van putjes e.d. zijn er ook "glass bubbles" te krijgen ( glasvezelballetjes in poedervorm ).  deze kan je door de epoxy heen roeren als vulmiddel totdat je een soort pasta krijgt. 
Ik blijf je reparatieproject volgen.  ben reuze benieuwd naar het eindresulataat. 

Groeten van Anko.
     
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline robgoesdakar

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2010, 20:23 »
Vanmorgen weer even aan de slag gegaan.
De voorkuip had nog wat plekken waar alles nog een beetje plakkerig was dus maar even met rust gelaten :



Vervolgens de geplakte achterkuip even schoon gemaakt, en opgeschuurd. Het was nog allemaal vrij ruw, dus ik was nog wel even benieuwd naar de spuit-plamuur of die alles op zou pakken. Dus een paar keer in de plamuur gezet, maar ik ben bang dat ik dat nog een paar keer moet gaan doen voordat ik daadwerkelijk kan lakken. De uitlopers zijn gewoon weg te schuren.



Het andere achterkuipdeel was grotendeels goed glad, en had ik eerst nog even opgeschuurd, in het plamuur gezet en ook maar meteen de laklaag er overheen. Heb er meteen 3 lagen op gespoten. Kon je binnen een paar minuten doen, en het resultaat vindt ik verbluffend !!
Wel had ik nog 2 barsten in dit kuipdeel zitten, maar die waren van de achterkant uit al gerepareerd. Heb ik nu even laten zitten. (Ik hoef tenslotte geen cosmetisch perfecte motor te hebben. Dat bewaar ik wel voor andere motoren of als ik er een keer eentje zou willen gaan verkopen.




Morgen avond dus nog maar wat plamuur spul halen. Nog even kijken of ik bij de spuitbussen blijf en dus de epoxy reparatie gewoon iets gladder moet gaan schuren, of dat ik het dicht ga smeren. Maar daar kan ik nog een nachtje over nadenken.

(Had vandaag eigenlijk alles in de lak willen hebben, want dat plamuur spul is binnen een uurtje droog, maar door omstandigheden is het er niet van gekomen.)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Sounddragon

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2010, 21:05 »
Rob,
 
Let op als je met dikke plakken spuitplamuur werkt, dat je het goed laat drogen.. als het er droog uitziet, is het vaak nog zacht van binnen, dat vocht komt er later nog uit, wel of geen lak.. ik zou het niet te rap overspuiten als het wat dikker is, beter nu een dagje geduld, als later 2 dagen werk om het over te doen  ;)
Zelf schuur ik altijd de poly zo strak mogelijk met lekker grof schuurpapier (40 - 60 - 80), daarna 1 of 2 laagjes spuitplamuur om de krassen te vullen, en door de diepe schuurkrassen hecht ook de plamuur heel erg goed. Een dikke laag plamuur levert achteraf ellende op als de kap later een keertje moet buigen  ;) 
 
 
Pas op je longen en ogen met schuren, bezuinig niet op goede mondkapjes en handschoenen.
Polyesterstof en vezels zijn erg schadelijk, en de luft die van de hars af komt ook  ;)
 
 

Offline Timy

Re: Kuipdeel reparatie/versteviging
« Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2010, 21:35 »
Pas op je longen en ogen met schuren, bezuinig niet op goede mondkapjes en handschoenen.
Polyesterstof en vezels zijn erg schadelijk, en de luft die van de hars af komt ook  ;)
Hoe schadelijk? Ik heb er namelijk flink op bezuinigd en had nog 2 dagen last van die lucht in mijn longen   ::) Neem aan dat het voor een eenmalige actie niet te vreselijk is en anders.....te loat!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel